15. DRMEŠ, DA

STRUČNI OSVRT

 

U već tradicionalnoj organizaciji Gorana Kneževića koji ni jedan detalj ne prepušta slučaju, 10. lipnja 2022. u zagrebačkom Kazalištu lutaka manifestacija Drmeš, da doživjela je svoje 15. izdanje. Prateći Drmeš, da od njegovih samih početaka, mogu reći da je ova jedinstvena forma predstavljanja narodnih plesova u izvođenju plesnih parova, pronašla svoje „mjesto pod suncem“ u okviru naše folklorne scene. U prepunoj dvorani i izvrsnoj atmosferi, natjecalo se 13 plesnih parova i u grubo rečeno, bilo je tu od vrlo mladih i perspektivnih parova, pa do vrlo iskusnih plesača s već podužim plesnim stažem. Svi parovi su izvodili svoje točke u okviru zadanog vremenskog okvira. Jedan par je u svojem nastupu izveo dva plesa čime se odstupilo od temeljne ideje i koncepta ove plesne forme. Također sam uočila da je postalo dominantno da su izvedbe prijavljene i najavljene nazivima koreografija, a ne nazivom plesa koji se izvodi, tako da smo tek čuvši glazbu mogli saznati koji se ples predstavlja. Osobno sam mišljenja da bi to u buduće trebalo izbjegavati jer nisu problem članovi ocjenjivačkih komisija, već gledatelji radi kojih i predstavljamo naše narodne plesove. Općenito gledajući, svi su parovi bili jako lijepo i uredno obučeni, dobro usklađeni iako se ipak u samoj vrsnoći izvođenja osjetio danak koji su folkloraši platili obustavom normalnih aktivnosti zbog pandemije. U kreativnom smislu bilo je dobrih kompozicija, rješenja i zamisli, ali nešto manjih originalnosti u odnosu na vrijeme prije pandemije. Posebno me veseli znatan broj novih koreografa koji su iskazali veliki potencijal u stvaralačkom smislu čime se potvrđuje koliko velike mogućnosti u umjetničkom oblikovanju narodnih plesova pruža ova plesna forma.

1. KLARA MIHOKOVĆ- SVEN KELEMEN
Mladi plesni par koji je vrlo korektno izveo Ždalski čardaš u koreografiji koja je svojom složenošću primjerena njihovom plesnom iskustvu. Ples se lijepo razvijao, no možda je nedostajalo malo više energije, a opet razumljivo, mladi plesači, još su prvi nastupili. U svakom slučaju, vrlo perspektivni plesni par koji uz daljnji rad može ostvariti visoke dosege.

2. KATARINA SOKAČ- FRAN POGRMILOVIĆ
Ovaj je plesni par pri samom ulasku na scenu donio toliko silnu energiju i strast da se ona u trenutku raspršila cijelom dvoranom. U koreografiji „ Ajde, dragi, ajde ti, nauči me igrati“ visoke scenske dinamike predstavili su ples kukunješće koji je na momente djelovao možda malo preagresivno. U maniri ulaska izveli su cijelu koreografiju uz naglasak da je plesačica dominirala osobnošću, scenskim nastupom i plesnom tehnikom na profesionalnoj razini.

3. KATJA PERNIĆ- FLAVIO BELAS
Plesni par je vrlo nadahnuto predstavio pazinski Balun. Dramaturgiju su pokušali obogatiti jastukom kao rekvizitom kojeg su zgodno i iskoristili. U koreografskom smislu držalo se uglavnom etnološkog predloška. No budući da smo na Drmešu prije više godina vidjeli briljantnu izvedbu Baluna starijih kolega također s rekvizitom (iz Kršana, ako se dobro sjećam) mogu samo reći da su ovi plesači na dobrom putu da uskoro i oni oduševe poput prethodnika.

4. MIA KAČUNIĆ-TONI BABAN
U ovoj koreografiji smo mogli vidjeti sve elemente na kojima se temelji ova plesna forma. Originalna ideja i kreativnost autora došle su do punog izražaja. Plesači su to izveli uživljeno, a plesnom osobnošću, naročito plesačica, nadogradili su tečnu kompoziciju i dramaturgiju. No iako je bilo sve jako dobro, kako se kaže po pravilima struke, nedostajao je onaj mali klik pa da bude izvrsno. Da li je to malo više one dinarske odlučnosti u stilu, malo dojmljiviji ženski skok ili upečatljiviji finale? Vjerujem da će o tome autor razmisliti, a kako bi se iznjedrila izvrsna točka.

5. MIHAELA STIPIĆ-VANJA MALJAC
Iz KUD-a Zvir Jelenje već tradicionalno na Drmeš, da dolaze sjajni folkloraši koji na scenu donose autentični duh svojeg kraja i okružja. Tako je i ovaj mladi plesni par u kojem se dodatno istaknula simpatična plesačica. Nevjerojatnom lakoćom i specifičnom kulturom plesanja izveli su Špic polku u zgodnoj koreografiji gdje je s nekoliko originalnih scenskih rješenja jako dobro korišten prostor.

6. PAULA MILIN-JOSIP KLARIN
Simpatični mladi plesači iz Jezera donijeli su na scenu dašak svoga mjesta i murterske tradicije. Stilski originalni, besprijekorne kostimografije, koreografski vjerodostojno. Obzirom na njihovu mladost i plesnu vrsnoću koju su prikazali, njihovo vrijeme zasigurno tek dolazi. Izveli su dva plesa što izlazi iz koncepcije ove manifestacije.

7. EMA LOVRAK-BORNA SIMUNIC
Pod nazivom Malo Međimurje, dobro raspoložen, plesni par je izveo ples Klinček stoji pod oblokom. Sve je bilo lijepo, uredno, posloženo, tehnički čisto. U koreografiji skladne kompozicije nije bilo posebnih autorskih iskoraka, ali je posebni doprinos dojmu dao duboko uživljeni plesač svojom energijom i razigranošću.

8. IVONA KUBALA-FEDE BANO ALBINI
Vrlo zanimljiv plesni par i to iz razloga što su predstavljali slabo poznat ples iz Nerezina s Malog Lošinja i zbog porijekla plesača. Bez većih koreografskih intervencija, dobre dinamičke linije oni su to izveli vrlo nadahnuto, korektno i primjerene energije. U scenskom nastupu posebno je dojmljiv bio plesač.

9. LEONA KREKOVIĆ-JURICA CELIČEK
Vrlo simpatičan plesni par izveo je međimurski čardaš u koreografiji koja je osmišljena u skladu s njihovim plesnim iskustvom. Ples su predstavili korektno, a vjerojatno je i trema odradila svoje jer je ipak nedostajalo malo više energije. U koreografiji nije bilo značajnijih autorskih intervencija, te su plesne figure uglavnom izvođene na način da se ne koristi cijeli scenski prostor. U svakom slučaju i ovo je perspektivan plesni par.

10. IVA CVETKO-TOMISLAV ČORAK
Plesna vrsnoća plesača i iskustvo plesačice izvrsno su se nadopunili i polučili dojmljiv i estetičan scenski nastup. Skladna kompozicija autentičnih figura krčkog tanca, stilski i tehnički vjerodostojno, dinamika i scenska ravnoteža besprijekorna. Sve to dodatno začinjeno energijom i uživljenošću plesača rezultirali su upečatljivom izvedbom.

11. NIRVANA SESVEČAN-DAVID IVOŠ
Od samog početka ove točke plesači su apsolutno dominirali scenom. Odisali su silnom energijom i sigurnošću, no onda se u jednom trenutku dogodio inscenirani pad plesačice, koji je naprosto prekinuo nit dojma koju su plesači već stvorili. Iako je jasno da je taj pad dio koreografske ideje, on jednostavno nije sceničan. Sve što su otplesali nakon pada bilo je jednostavno izvrsno. Energija, strast, tehnika plesa, koreografska kreativnost, originalnost, ukratko sve je bilo na najvišoj mogućoj razini. Zbog toga ću biti toliko slobodna i sugerirati autorici koreografije da osmisli alternativnu figuru ovom „padu“

12. MAJA SINOVČIĆ-ZVONIMIR JURUN
Koreografiju u kojoj je ples obrađen uz podosta teatralnosti i u kojoj je do punog izražaja došla kreativnost koreografa, iskusni plesači izveli su potpuno uživljeno. Izvodeći ples sa svog etnološkog područja stilski su bili vjerodostojni i tehnički točni. Koreografska ideja je originalna sa puno autorskih figura koje su se dobro nadovezivale. Jedino bi bilo dobro da se pokazao i autentičan plesni obrazac Manfrine.

13. IVANA ZAGLAVNIK-IVAN ILAKOVAC
Iskusan plesni par plijenio je scenskim nastupom i plesnom vrsnoćom. Sigurni, tehnički i stilski vjerodostojni, puni energije izveli su Sesvetski drmeš. I koreografski je sve bilo na svom mjestu, ali stekao se dojam da plesačima nedostaje neki detalj, koreografski zahvat koji bi im predstavljao izazov pa da njihova uživljenost eksplodira. Ovako, mada je sve bilo izvrsno, djelovali su kao: „ma to sve znamo, ajmo otplesti“.

U Zaboku, 14.06.2022.