Goran Ivan Matoš

DRMEŠ-DA!
8. predstavljanje hrvatskih narodnih plesova u izvođenju plesnih parova
29.5.2015. Zagrebačko kazalište lutaka

U svake godine sve ispunjenijem zagrebačkom Kazalištu lutaka, krajem svibnja ili početkom lipnja odvija se natjecanje folklornih plesnih parova. Sada već prepoznata priredba od strane gledatelja razne dobi i ne nužno folklorne pozadine, s pravom je privukla pozornost i Ministarstva kulture Republike Hrvatske, ali i Gradskog ureda za obrazovanje kulturu i sport Grada Zagreba. Možda je vrijeme da se ponudi i viđenje folklora u izvedbi manjih folklornih formacija (četvorke) koje bi zasigurno donijelo još jednu dimenziju u folklornom stvaralaštvu. Dok se to ne ostvari ova priredba prezentira (ali i prikuplja) ideje afirmiranih koreografa, ali i onih neafirmiranih koji žele predstaviti svoje viđenje folklora kroz nastupe plesnih parova. Koliko je to uspješno potvrđuju brojke od preko 130 parova koji su prodefilirali pozornicom ove priredbe, kao i podatak da se posljednje dvije tri godine za istu traži karta više!
U revijalnom dijelu programa nastupali su baš kao i prošle godine KUD Zabok, članovi AFS “France Marolt” iz Slovenije te Ansambl Ethnotine.
Kako se manifestacija održava u obliku natjecanja, prosudbena komisija je u vrlo izjednačenoj konkurenciji odabrala prva tri mjesta. Treće mjesto osvojio je plesni par Valentina Maričić – Marin Mikešić iz Karlovca, drugo mjesto osvojio je plesni par Lucija Perušić – Paulo Škaron iz Jelenja, a prvo mjesto plesni par Pavla Maslać – Milan Palčić iz Horvata prikazavši “Drmeš babe Mare”.

1)
Morena Poljančić –  Dražen Abramović
Hrvatsko (Gorski kotar)
Koreografija: Danijela Štimac
Gl. obrada: Denis Kezele
KUD Delnice, Delnice

Par je nastupao uz pratnju harmonike  plonerice. Kao su otvorili ovogodišnji koncert osjetila se manja trema. Prikaz ove relativno jednostavne koreografije previše se odvijao u stražnjem dijelu pozornice. Kao da im je pozornica prevelika.

2)
Mirela Mahaček – Damir Mahaček
Mazurka  (Moslavina)
Koreografija: Diana Jagodnik
Gl. obrade:  Dominik Durbek
KUD „Mijo Stuparić“,Velika Ludina

Vrlo samozatajan par. Više su plesali samostalno nego u paru. Bilo bi bolje da su si plesači dali oduška i malo izašli iz okvira izvornog folklornog izričaja. Često ponavljanje istih figura valjalo bi koliko god je moguće, izbjegavati.

3)
Petra Vukić – Domagoj Borovčak
Repa  (Hrv. zagorje)
Koreografija: Senka Jurina
Gl. obrada. Dražen Varga
KUD Zabok, Zabok

Vrlo angažiran ples. Mislim da je djevojka nešto bolji plesački dio para, međutm komunikacija u plesača je vrlo dobra. S obzirom da su plesali uz glazbenu matricu šteta što su bili povremeno ritmički neusklađeni. Prikazano je dosta različitih plesnih figura i elemenata zagorskih plesova.

4)
Ana Lojen – Tomislav Golub
Draganićki drmeš
Koreografija: Draženka Jagatić
KUD „Sv. Juraj“, Draganić

Vrlo interesantan ulaz s postepenim pojačavanjem glazbe, do duše iz CD-a. Cijeli prikaz je vrlo simpatičan s vrlo dobrom komunikacijom plesača. Ipak sam stekao dojam da je koreografija previše centrirana. Sugeriram da korak u “optrčavanju” ne mora nužno pratiti matricu kako bi se dobilo na dinamici i svladalo prostor.

5)
Lucija Perušić – Paulo Škaron
Stari grobnički vajser
Koreografijai gl.obrada: Alenka Juretić
KUD Zvir,  Jelenje

Vrlo uživljen par. Uspjeli su stilski i emotivno prikazati relativno jednostavan element na više načina. Iznenađenje večeri!

6)
Valentina Maričić  – Marin Mikešić
Primošten
Koreografija:Marko Maričić
Gl. obrada: Alen Blažević

Iako su plesali uz matricu pokazali su puno elemenata u malo vremena. Iako povremeno neusklađeni, plesači su bili potpuno uživljeni u ples. Na momente je djevojka djelovala nesigurno, ali je s druge strane momak zračio samopouzdanjem.

7)
Pavla Maslać – Milan Palčić
„Drmeš babe Mare“, (svadbemi drmeš)
Jaskansko polje i Prigorje
Koreografija: Snježana Župančić Maslać,
Gl. obrada: Mario Pleše
KUD „Horvati“ , Horvati

Živo i razigrano! Stilski, a i tehnički vrlo dobar i uigran par. Značajna je i pratnja orkestra koja je izvedbu podigla na još malo višu razinu, a koreografiju učinila odličnom.

8)
Neda Grbić – Toni Stanić
Balo di kušin (ples s jastukom)
Koreografija: Dragica Martinović
Gl. obrada: Marin Latin
KUD Uljanik, Pula

Uz pratnju mišničara, par je izveo segment biračkog plesa/igre s jastukom. Kao da se nisu dovoljno opustili, plesači su izvodeći elemente plesa Balun djelovali pomalo preplašeno, iako je tehnička izvedba bila vrlo solidna.

9)
Mišel Korenika – Marko Movre
Poskočica (otok Mljet)
Prema zapisu Milke Glavočić Pinsky
Koreografija: Katarina Horvatović
Gl. obrada: Marko Robinić
FA HKUD-a Zeljeznicar, Zagreb

Vrlo dobra gluma i artikulirana recitacija momka koji je pobrao i simpatije publike za svoju izvedbu. Međutim, par je izvodeći razne figure (mljetske?) poskočice djelovao pomalo neuigrano, što je dodatno potencirao i nečist ton lijerice.

10)
Jelena Bedeniković – Petar Deak
Šroteš
Koreografija: Senka Jurina
Gl.obrada. Dražen Varga
KUD Zabok, Zabok

Dosta tehnički neujednačena izvedba u kojoj je djevojka bila nešto bolja od momka. Zamisao nije loša, ali je sam stekao dojam da fali prostornosti i da se previše radnje odvija u pozadini pozornice.

11)
Vladimir Barać – Gordana Harangozo-Podgorščak
Presjekača
(Slatina i okolica)
Koreografija: Nedjeljko Haček i Zvonimir Slamek
FA Bilje, Bilje

Hrabra ideja da se napravi koreografija za plesni par od relativno usko zadane forme plesa kao što je presjekača. S jedne strane bilo je previše protrčavanja, a s druge premalo različitih figura. Međusobna komunikacija plesača je vrlo dobra.

12)
Romina Tačković – Marko Švenda
Oj devojko, kad bi moja bila, Posavski drmeš
Koreografija: Gordan Vrankovečki, Romina Tačković, Marko Švenda
Gl.obrada: Zoran Jakunić
FA Zagreb – Markovac, Zagreb

Tehnički vrlo solidno otplesana koreografija, s puno elemenata iskorištenih u prostoru. Sam prikaz koreografije djelovao mi je prilično umjetno iako je odnos plesača bio dobar.

Goran Matoš, prof. etnologije