Drmeš-da! 5. predstavljanje hrvatskih narodnih plesova u izvođenju plesnih parova

 

Peto predstavljanje hrvatskih narodnih plesova u izvođenju plesnih parova pod nazivom Drmeš-da održano je 1.06.2012. godine s početkom u 19.30 u Zagrebačkom kazalištu lutaka. U natjecateljskom dijelu programu sudjelovalo je 13 plesnih parova, a u revijalnom dijelu nastupile su Ethnotine i plesni par AFS France Marolt iz Ljubljane. Izvedbu plesnih parova pratila je stručna komisija u sastavu: Đurđica Podvorac, Rajko Pavlić i Goran Knežević

Zahvaljujem svim plesnim parovima i gostima, koji iz raznih dijelova lijepe naše a i šire, došli i svojim sudjelovanjem pridonijeli održanju ove originalne ideje i projekta. Osim toga svojim plesnim umijećem, koreografskim zamislima i scenskom izvedbom pokazali da su u ovakvom formatu ima mjesta i za umjetnička ostvarenja ali i za smislene alternativne pokušaje koji će možda biti motivirajući obrasci za napredak. A najviše poštovanje zaslužuje njihova hrabrost da se predstave imenom i prezimenom. Možda je to u drugim scenskim izričajima prirodno i normalno ali još uvijek u našoj folkloraškoj zbilji mnogi se radije skrivaju iza KUD-ova, nošnje ili grupe.

Nevjerojatna je činjenica da se niti jedan plesni par iz Zagreba nije prijavio. Sve samozvani vrhunski folklorni ansambli koji očito djeluju po sektaškim principima gdje se plesanje izvan “označenog guvna” nije prihvatljiva aktivnosti. No, ima i onih koji baš za inat Kneževiću neće pokušati animirati svoje plesače ili drže da to nije dovoljno visoka razina ili smatraju da bi takav nastup vjerojatno snažno uzdrmalo stabilnost sektaškog ustroja.

Procjena stručne komisije nakon viđenih izvedaba je jednoglasna. Nikad takmičenje nije bilo tako izjednačeno i presudili su sitni detalji pri izboru najuspješnijeg plesnog para. Sve potrebne izvođačke zahtjev parovi su manje-više uspješno prezentirali ali još uvijek je ostala dvojba o načinu i mjeri pri estetizaciji narodnog plesa. Vidjeli smo zanimljivih obrada ali isto tako je bilo slučajeva kad je estetizacija na neki način promijenila ili oštetila suštinu autentičnog predloška. Kao koreograf, smatram izuzetno zanimljivim i izazovnim stvarati koreografije za plesni par jer to je ipak jedan novi i drugačiji proces promišljanja i iskreno, puno zahtjevniji od klasične folklorne koreografije.

Činjenica je da s prezentacijom samo jednog plesa i to, najčešće domaćeg, nismo u mogućnosti ispravno vrednovati plesačku vrsnoću plesnog para tako da ćemo od iduće godine uvesti izvođenje zadanog plesa (drmeš) i plesa po izboru. Nadam se da će i HTV konačno doći sa svojim kamerama.

Ukratko o izvedbama

Lucija Novak i Ivan Ladišić
Balun – Istra
Koreografija: Senka Jurina
Tijekom uigranog izvođenja razvidno je bilo da stilska komponenta plesa balun još uvijek nije u cijelosti usvojena.

Antonela Jazvac – Dominik Šoštar
Draganićka poljka
Koreografija: Draženka Jagatić
Dobro komuniciranje i raspoloženje za vrijeme izvođenja. Stilski vrlo jasni i točni. Nedostajalo je ipak malo izražajnijeg plesačkog držanja i estetičnosti u svezi nadgradnje temeljnog plesa – polke.

Maja Zelić – Vladimir Barač
Motivi baranjskog šokačkog kola
Koreografija: Nedeljko Haček
Plesno razigrani ali pomalo neodređeni u kretanju po prostoru. Improvizacije su dobro postavljene dobivao se utisak kao da plešu na kolu a ne u paru.

Jožica Belić i Kruno Koprivnjak
Valcer – Hrvatsko zagorje
Koreografija: Marija Klasić
Izvrsna prezentacija stila. Lijepo se moglo primijetiti način kako su zagorci “na svoj način” oblikovali valcer. Nedostajalo je ipak malo više koreografske nadgradnje i plesačke samouvjerenosti.

Jelena Mišetić i Mirko Stepančec
Manfrina – Korčula
Koreografija: Senka Jurina
Profinjeno držanje i zanimljivo koreografsko vođenje. Izuzetno dobro usklađen plesni par donio je pravu mediteransku atmosferu.

Snježana Župančić Maslać – Dinko Babić
Ficko –ples Hrvata iz Starčeva
Koreografija. Snježana Župančić-Maslać i Gordan Maslać
Par s poduljim plesnim iskustvom ostvario je sve potrebne izvođače kriterije. Poglavito držanje i samouvjerenost. No, izvođenje klasičnog dučeca u sredini točke na neki način narušilo je vjerodostojnost početne ideje i sitnog veza. Bilo bi puno bolje da se krenulo s dučecom kao izvorištem tog plesa, na početku, i polako ga pretopilo u oblik njegove nove egzistencije. To bi osim estetike na simboličan način predstavilo i evolucijsku priču tog plesa.

Antonella Juranić – Marko Smoković
BALOONING,
(balun i plesovi Afrike i Australije)
Koreografija: Branimir Šajina
Sviraju:
Armin Poldrugovac – đembe
Zoran Karlić – Mijeh
Izvrsna plesno glazbena prikaz sa smislom i estetikom. Uvježban i uživljen plesni par tei izvrsni svirači bili su ipak izvan propozicija takmičenja.

Zrinka Arl – Goran Škrlec
Čardaš-Podravina
Koreografija: Goran Škrlec
Sve što od izvođenja čardaša očekujemo imali smo priliku i vidjeti. Uigrano i temperamentno s vrlo dobro zamišljenim i posloženim improvizacijama.

Mihaela Mak – Marko Milas
Todore – Slavonija
Koreografija: Nenad Sudar
Izvrsna komunikacija plesača za vrijem izvedbe. Plesačica je bila ipak dominirala u plesnoj vrsnoći u odnosu na svog partnera. Izvođenjem dva plesa izvan je zadanih kriterija.

Ivana Vešligaj i Jurica Klasić
Drmeš – Hrv. zagorje
Koreografija: Marija Klasić

Smisleno i dobro posložen redoslijed plesnih no nedostajalo je ipak malo više drmeša (renja) odnosno plesnih improvizacija na tu temu.

Martina Mičetić – Zlatko Franović
Grobnička mazurka
Koreografija: Alemka Juretič
Izvrsna plesna izražajnost,scensko držanje i komunikacija te stilska vjerodostojnost i dakako scenska kompozicija.

Sandra Pipić – Milan Palčić
Kalavraška – Moslavina
Koreografija: Gordan Maslać
Ovo je također plesni par s iskustvom koji je ovladao sa scenskim ponašanjem i držanjem. Ujednačeni u pokretu i stilu ali toj izvedbi nedostajalo je “posebnog trenutka” dakle momenta gdje će se nešto dogoditi kao sukus ideje i izvedbenog nadahnuća.

Anamarija Herič i Domagoj Borovčak
Došla sam vam japa dimo – Međimurje
Koreografija: Senka Jurina
Solidno uigran plesni par,ujednačen u pokretima ali u pojedinim momentima svoje izvedbe ipak su izašli izvan konteksta zadanog plesa.

Revijalni dio program:

Ethnotine
Tanac – scenski prikaz inspiriran folklorom otoka Krka
Koreografija: Goran Knežević

Akademska folklorna skupina France Marolt – Ljubljana
»Nocoj pridem po té«
Plesovi iz Mežiške doline: mazurka, gamsenegger, waldjäger
Koreografija: Tomaž Simetinger

Ethnotine
Zagora – scenski prikaz inspiriran folklorom Dalmatinske zagore
Koreografija: Goran Knežević

Prosudbena komisija:
Đurđica Podvorac
Rajko Pavlić
Goran Knežević

Organizator:
Goran Knežević
Ethno, d.o.o.