Drmeš-DA – 2014 – razmišljanja – Goran Knežević

Drmeš-DA – 2014 – razmišljanja – Goran Knežević2016-11-19T10:22:57+00:00

Goran Knežević
Selektor prema kriterijima
Hrvatskog društva folklornih
koreografa i voditelja

Stručno izvješće o nastupu plesnih parova na plesnoj manifestaciji Drmeš,da! održanoj 30.05. 2014. s početkom u 19.30, u Zagrebačkom kazalištu lutaka

Općenito

Sedma po redu plesna manifestacija Drmeš,da – predstavljanje hrvatskih narodnih plesova u izvođenju plesnih parova u cijelosti je opravdala i potvrdila vrijednosti temeljne ideje, originalne i u svjetskim razmjerima, o velikim izvođačkim i umjetničkim mogućnostima glede scenske prezentacije narodnih plesova u izvođenju plesnih parova. Isto tako, možda i najvažnije folklorna struka, koreografi i plesči prepoznali su ovaj projekt kao vrlo zanimljiv i kreativan prostor za nešto novo, drugačije i inovativno. U izvođačkim i stvaralačkim dosezima također možemo konstatirati da su svi plesni parovi bili na potrebitoj izvođačkoj razini, a zapažena su vrlo zrela i inovativna koreografske ostvarenja. Do sada nije zabilježena takva izjednačenost plesnih parova i najmanje njih deset je moglo uči među najuspješnije i odmah mi pada na pamet uvođenje dodatne nagrade ili priznanja kako bi ipak što više plesnih parova dobilo potvrdu o vrsnoći.

Vidjeli smo osmišljene plesne gegove, geste, pokrete, korake, imitacije, teatralnosti, glume ali i sjajne „izvornjačke“ izvedbe. Kroz različite pristupe i ideje nastojalo se udovoljiti temeljnim kriterijima manifestacije i istovremeno postići domišljatu i interesantnu plesnu izvedbu. Očigledno je trebalo proći sedam godina za stvaralačko odrastanje i prepoznavanje kriterija vrsnoće potrebnih za uspješnost jedne takve plesne izvedbe. No, bilo je pokušaja prezentiranja naturalnih elemanata koji u suštini ne sadrže umjentički potencijal te scenskih slika i rekvizita kojima nije mjesto na sceni ili njihovim korištenjem nije se ostvario zamjetan scenski efekt. No ni u jednom trenutku nije se prešla granice dobrog ukusa. Kriteriji su vrlo jasni promovira se isključivo plesna estetika, autorska nadgradnja i koreografija, plesna usklađenosti i komunikaciji te scenski dojam. Isto tako osmišljava se estetizacija JEDNOG narodnog plesa u trajanju do 3 MINUTE.

U natjecateljskom djelu predstavilo se 13 plesnih parova iz Hrvatske i 2 plesna par iz hrvatske dijaspore, Mađarske i Bosne i Hercegovine. U revijalnom djelu prigodni program su izvodili: plesno vokalni ansambl Ethnotine, AFS France Marolt iz Ljubljane i KUD Zabok. Ove godine sudjelovalo je najviše plesnih parova i što je vrlo zanimljivo vidjeli smo najviše scenskih prikaza plesa drmeš. Također po prvi puta u natjecateljskom djelu sudjeluju parovi izvan Hrvatske po čemu ova manifestacija poprima i međunarodni karakter.

Program je pratila stručna komisija u sastavu Rajko Pavlić plesni pedagog i koreograf, Goran Ivan Matoš i Goran Knežević selektori prema kriterijima Hrvatskog društva folklornih koreografa i voditelja koji su procjenjivali vrsnoću koreografije, originalnost plesne improvizacije i estetizacije, komunikaciju i uživljenost te plesačku osobnost plesnog para.

Mirela Mahaček – Damir Mahaček iz Velike Ludine
Moslavački drmeš
Koreografija: Dijana Jagodnik

Ovo je bila jedna klasična prezentacija moslavačkog drmeša. Možda je nedostajalo malo više sigurnosti i ujednačenosti u izvedbi pojedinih plesnih figura no to možemo pripisati tremi. Plesne figure su se izmjenjivale u skladu s glazbenim temama (A i B tema) i to je na neki način standardiziralo prikaz i sputavalo scensku dinamičnost. A – tema je većinom izvođena u trokoračnom koraku što nije najbolje rješenje s gledišta ritma melodije i plesa. Plesni par je bio ujednačen u plesu i plesne kreacije su bile u skladu s izvoršnim matrijalom no nismo osjetili drmeš – raspoloženje i svojevrsnu plesnu estetiku. Momak je bio puno raspoloženiji u plesu.

Josip Biokšić – Irena Biokšić (Mostar, BiH) Trusa Zapadne Hercegovine
Koreografija: Vedran Vidović i Cecilija Krnić

Prikaz je imao temu „djevojka sniva ples sa svojom simpatijom „ i u Zagrebačkom kazalištu lutaka na lijep ga način ostvaruje. Plesni par zaslužuju pohvale za ujednačeno izvedbu, dobro organizirano kretanje u prostoru i međusobno komunikaciju. Moram prizanti da nisam prepoznavao plesni potencijal u Trusi ali očito sam bio u krivu. Ono što s estetskog gledišta nije po mom mišljenju bilo najspretnije zamišljeno – ležanje djevojke na sceni poglavito nakon plesa. Makar je time bila zaokružena „priča“.

Maja Šćuric – Matija Sedak (Maće) Turopoljski drmeš
Koreografija: Maja Šćuric

Stil plesa izvstan, a poglavito me se dojmilo uznosito držanje Maje Šćuric koja je bila, po meni ženska plesačka „iskra“ večeri. Plesno usklađeni, ali šešir ili…..sakrio je emocije i uživljenost plesača koje su nasušno trebale kao odgovor Majinom angažmanu. To bih nazvao jednom otmjenom i profinjenom prezentacijom drmeša. Čak bih rekao kvalitetnim obrascem i primjerom kako drmeš može biti lijepo i uglađeno izveden a da je pri tom još uvijek prepoznatljivo drmeš.

Judit Jerant – Marko Jerant
članovi su KUD-a Barnja iz Pečuha, iz susjedne nam države Mađarske
„Promislih se…“ (Mađarska – Podravina)

Dragi nam gosti iz Mađarske prikazali su nam jednu vrst verbunkoša gdje je momak u plesu bio dominatan i mora se priznati vrlo skladno je izvodio plesne pokrete – udaranje dlanovima po sarama čizmi. Djevojka je bila očito u koreografskoj zamisli u podređenoj ulozi ali je ipak trebala unijeti nešto više žara i tempremaneta u pokret i korak. Možda se ipak previše naglaska stavilo na plesne improvizacije muškarca pri čemu je kretanje u prosotru bilo dosta pasivno i međusobnmi kontakt plesnog par nije bio na potrebitoj razini.

Valentina Bukvić – Marin Mikešić (Karlovac) Rapski tanac
Koreografija: Marko Maričić
Svirač na mihu: Alen Blažević

Izvrstan plesni par. Usklađen u stasu, koraku i pokretu uz dobru komunikaciju. Plesni stil je pogođen i odgovara podneblju. Figure su se izmjenjivale skladno, a kretanje po prostoru je dobro osmišljeno i izvedeno. Možda je bilo još prostora za još pokoju improvizaciju.

Barbara Grgić – Mislav Katušić (Novska) Swing polka (Zapadna Slavonija)
Koreografija: Zoran Filipović

Ovo je jedna sasvim neobična ali uspješna izvedba. Plesno ujednačeni i usklađeni sa zanimljivim rasporedom koraka i figura ali za vrijeme izvedbe isijavali su jednom toplom energijom i osjećala se profinjena romantično uznesena fluidna komunikacija. Postigli su možda i najviši stupanj vrsnoće u tom pogledu.

Tina Skelin – Nikola Kapetanović (Kaštel Kambelovac) Tanac – Silba
Koreografija: Tonći Tadin

Uigran plesni par koji je vrlo zrelo i stilski točno izvodio zadane plesove. Dobro i sigurno kretanje u prostoru. Moram kazati da je tu bilo nekoliko plesova koji se po svojoj strukturi i figurativnosti podosta razlikuju i nemaju pretjerane međusobne poveznice. No, par je bio svoj na svome. Momak je bio dobar oslonac partnerici koja je „lebdila scenom“. Možda je ipak nedostajalo nešto autorskog ili izvođačkog kako bi se prikaz izdignuo iz njegove ustaljene reproduktivne fakture.

Zlatko Franović – Klara Zaimović (Jelenje) Grobnički drmeš ili Gorbnički PAZDROC
Koreografija: Alenka Juretić
Sviraju: Vlado Zmaric i Daniel Simek

Moji grobničano ovaj puta su premijerno izveli grobnički drmeš ili Grobnički pazdroc. Sve pohvale i zahvale Alemki Juretić na neumornom istraživačkom radu po prostorima grobničkog kraja. I nadamo se da će još puno lipih stvari pronaći. Plesni par je nesumljivo dobro ovladao stiliom ali bila je primjetna određena doza nesigurnosti koja na ovakvim takmičenjima biva presudna.

Matea Caktaš – Ante Radošević (Dugopolje) Plesne figure iz dugopoljskog kola
Pratnja na diplama: Oliver Rogošić

Može se. To je bitno reći za plesove dinarskog gorja da mogu kvalitetno biti adaptirani za ovako koncipiranu plesnu manifestaciju. Plesni par je bio ujednačen i uživljen, osjetili smo Dinaru ali dinamika prikaza bila je na jednoličnom intenzitetu i nije ostvarena neophodna, točka na I. Diplar nije trebao biti na sredini scene veće sa strane. Time je “zauzeo” podosta plesnog prostora i na neki način umanjio vizualni efekt plesnih događanja.

Goran Škrlec – Zrinka Arl (Zabok) Polka (Hrvatsko zagorje)
Koreografija: Goran Škrlec

Temperamentno i uvježbano. Vidjelo smo nekoliko plesnih gegova, kreacija i figurativnih improvizacija. Sve je skladno postavljeno. Ostvareno je sigurno kretanje u prostoru i prisnost plesnog para. Izvedba je imala scenski kontinuitet i stabilnost.

Barbara Juratović – Krešo Hegolj (Zagreb) Drmeš (Zagrebačko prigorje)
Koreografija: Barbara Juratović

I ovo je izvedba koja je imala „priču“ inspiriranu tekstom o sukačicama iz Zag. prigorja. Plesni par je bio uvježban i kompaktan. Nismo vidjeli „autorsko“ čitanje predloška drmeša i eventualne improvizacije, geste i korake. To je bila ustaljena i očekivana izvedba s plesnog aspekta. Donošenje gibanice i pljoskice nije dalo očekivan scenski efekt možda određenu likovnu vrijednost ali nije doprinijelo dojmu. Tema je bila Drmeš.

Mirko Stepančec – Mirna Družinec (Zabok) Pajeriš (Hrvatsko zagorje)
Koreografija: Senka Jurina

Plesna zadaća je solidno izvedena. Plesni par nije bio na istoj valnoj dužini i to se osjetilo makar se nema što previše prigovoriti plesnoj uvježbanosti i ujednačenosti. Plesu koji i nije baš po svojoj strukturi pogodan za improvizaciju nasušno ga je trebalo natopiti glumom i izvođačkom uživljenošću.

Neda Grbić – Toni Stanić (Pula) Balun
Koreografija: Dragica Martinović
Pratnja na mihu: Marin Latin

Plesni par je izveo klasične plesne figure iz Baluna. Koraci, figure i stil bili su u skladu s istarskom plesnom tradicijom. Posebno me se dojmilo izvođenaj plesne figure vrtet u nekoliko rukohvata. Kako mi je tehnika izvođenja te figure poznata, znam koliko je plesno zahtjevna. No ipak da smo vidjeli koju improvizaciju ili estetizaciju odnosno autorsku nadgradnju svakako bi bilo to puno zanimljivije i sceničnije.

Lucija Mlakar – Dario Tomek (Zabok) Zagorski drmeš
Koreografija: Senka Jurina

Izvrstan plesni par koji je i ove godine opravdao svoje dosadašnej uspjehe ali mi se nekako učinilo da je izostao potrebiti emotivni naboj i sve je ostalo na visokoj razini plesnoj vrsnoći.

Pavla Maslać – Milan Palčić (Horvati) „Idu mačkarašiiiiii“ – drmeš (Jaskansko polje i prigorje, Kupinec)
Koreografija: Mirta Maslać i Snježana Župančić Maslać

Do sada su nas plesni parovi iz Horvata uvijek ugodno iznenadili s originalnim prikazima. Prezentacija drmeša i polke na autentičan način „obučen“ u mačkare je na tragu prethodnih uspješnica. U tome su plesači i glazbenici u cjelosti uspjeli. Ples s bocom i na stolci nije po meni ostvario umjetničke domete već atrakciju samoj sebi svrhom koja me se nije dojmila. Ono što je neosporno, a meni posebno drago, osjetio se duh Horvata i KUD – a Horvati.

REVIJALNI DIO PROGRAMA
Kvaliteta izvedbe, raznolikost koreografija folklornih skupina u revijalnom dijelu programa bila je na visokoj razini i svi su opravdali sudjelovanje u ovako koncipiranom programu.

Vokalno plesni ansambl ETHNOTINE-Balun
Koreografija: Goran Knežević

AFS France Marolt
“Godčevsko koledovanje”
Koreografija: Tomaž Simetinger
Gl. aranžman: Peter Vendramin

KUD Zabok- Swing
Koreografija: Senka Jurina