Goran Ivan Matoš
Selektor prema kriterijima Hrvatskog društva folklornih koreografa i voditelja

Stručno izvješće o nastupu plesnih parova na plesnoj manifestaciji Drmeš-da, održanoj 30.05.2014. u Zagrebačkom kazalištu lutaka

S početkom u 19:30 sati, u dupkom punoj dvorani Zagrebačkog kazališta lutaka, održalo se sedmo po redu predstavljanje hrvatskih narodnih plesova u izvođenju plesnih parova “Drmeš, da”. Ove godine je nastupalo petnaest parova. Prostor za ovakvu priredbu pomno je odabran i pokazao se kao izuzetno adekvatan. Na manifestaciji je u proteklih šest godina sudjelovalo čak 123 plesna para iz svih krajeva Hrvatske, a ove godine su im se produžili i parovi iz susjedne Bosne i Hercegovine i Mađarske, tako da je ona i službeno postala međunarodna! Ono što je prije sedam godina bio tek “izlet u nepoznato”, što se nije moglo vidjeti na raznim smotrama folklora i koncertima folklornih skupina, danas je izuzetno dobro prihvaćeno. Zaključujem da je ova manifestacija u potpunosti ispunila očekivanja publike, ali i izvođača te je potpuno opravdano zauzela važno mjesto u području prezentiranja plesnog folklornog izričaja!
U revijalnom dijelu programa nastupali su Ansambl Ethnotine, AFS “France Marolt” iz Slovenije te KUD Zabok.
Kako se manifestacija održava u obliku natjecanja, prosudbena komisija je u vrlo izjednačenoj konkurenciji odabrala prva tri mjesta. Treće mjesto osvojio je plesni par Barbara Grgić – Mislav Katušić iz Novske s prikazom swing polke iz Zapadne Slavonije. Drugo mjesto osvojio je plesni par Valentina Bukvić – Marin Mikešić iz Karlovca otplesavši fragmente rapskog tanca. Prvo mjesto ove je godine osvojio je plesni par Zrinka Arl – Goran Škrlec iz Zaboka prikazavši svoje viđenje polke iz Hrvatskog Zagorja.

PROGRAM:

1. Mirela Mahaček – Damir Mahaček (Velika Ludina)
Moslavački drmeš
Koreografija:Dijana Jagodnjak

Možda zato jer su nastupali prvi, izvedba je bila pomalo preplašena, s premalo “žara” – gotovo ravnodušna. S obzirom da je izostao temperament, plesači su relativno malo mijenjali scenske crteže.

2. Josip Biokšić – Irena Biokšić (Mostar, BiH)
Trusa (Zapadna Hercegovina)
Koreografija: Vedran Vidović
Glazbena pratnja na dvojnicama: Jure Miloš

Vrlo interesantna izvedba koji navodi na razmišljanje je li to bio prikaz djevojčinog sna… Vrlo zanimljivo. Par je dobro uigran i uživljen, a do manjeg gubljenja ritma dolazi prilikom dizanja djevojke. Scena je dobro popunjena i par međusobno vrlo dobro komunicira.

3. Maja Šćuric – Matija Sedak (Maće)
Turopoljski drmeš
Koreografija: Maja Šćuric

Par je prikazao nekoliko različitih figura kroz fragmente turopoljskog drmeša i polke. Komunikacija između plesača je vrlo dobra, a manje razmimoilaženje događa se prilikom izvođenja elemenata polke. Jako dobar reproduktivni par čija je izvedba bila za nijansu suzdržanija da bude među najboljima.

4. Judit Jerant – Marko Jerant (Pećuh, Mađarska)
„Promislih se…“(Mađarska – Podravina)

Estetski vrlo lijepo i sigurno izvedeno. Veseli i nasmiješeni par. Dinamika pokrivanja scene nešto skromnija, što doduše diktira i vrta te stil plesa. Figura udaranje o sare vrlo efektna, ali nije izvođena na sredini scene što je po mom mišljenju rezultiralo manjom scenskom neravnotežom.

5. Valentina Bukvić – Marin Mikešić (Karlovac)
Rapski tanac
Koreografija: Marko Maričić
Svirač na mihu: Alen Blažević

Ovaj par je bio veliko i ugodno iznenađenje. Promišljen prikaz različitih plesnih figura i pokreta, iako je zbog dinamike upotrjebljeno i ponešto figura iz drugih lokaliteta (Istra, Susak…), ostvaren je odličan i za gledatelje interesantan prikaz. Plesni par je bio uživljen i plesom, raspoloženjem pa i glumom.

6. Barbara Grgić – Mislav Katušić (Novska)
Swing polka (Zapadna Slavonija)
Koreografija: Zoran Filipović

Jedan od najboljih prikaza “zavođenja” na večerašnjem koncertu. Sigurna, možda malo previše mekana, estetski vrlo lijepa i scenski dobro uravnotežena izvedba.

7. Tina Skelin – Nikola Kapetanović (Kaštel Kambelovac)
Tanac – Silba
Koreografija: Tonči Tadin

Par nam je pokazao nekoliko narodnih plesova s otoka Silbe te je uspostavio dobar međusobni odnos i nastojao nam je donijeti dobro raspoloženje. Par je uigran, međutim djevojka je ostavila dojam veće sigurnosti od momka.

8. Zlatko Franović – Klara Zaimović (Jelenje)
Grobnički drmeš
Koreografija: Alenka Juretić

Uz malo više usklađenosti izvedba bi bila znatno bolja. Solidna komunikacija i plesna kompaktnost na žalost nije bila dovoljna za stvaranje snažnijeg dojma. Možda je tome pridonijela i glazbena pratnja.

9. Matea Caktaš – Ante Radošević (Dugopolje)
Plesne figure iz dugopoljskog kola
Pratnja na diplama: Oliver Rogošić

Zgodan par, estetski dotjeran i solidno uigran. Ponovo jedan prikaz “zavođenja”. Šteta što je diplar zauzimao centralno mjesto na sceni pa se nesvjesno cijela radnja događala oko njega. Posljedica je previše ponavljanja istih figura.

10. Goran Škrlec – Zrinka Arl (Zabok)
Polka (Hrvatsko zagorje)
Koreografija: Goran Škrlec

Ovi plesači su prikazali vrlo zanimljive plesne figure, a detalji su se izmjenjivali kroz interesantnu priču uz spontanu glumu punu emocija. Odlično.

11. Barbara Juratović – Krešo Hegolj (Zagreb)
Drmeš
(Zagrebačko prigorje)
Koreografija: Barbara Juratović

Kaže najava: “…Krešo pleše kako Barbara kaže…”, međutim skromna pratnja na bisernici (koja nije svirala vodeću, već melodiju drugog glasa ?) nije previše pomogla plesačima. Komunikacija vrlo dobra. Izvedba solidna. Osobno bih izbjegao bocu na sceni osim ako nije u funkciji plesa, a protvan s gibanicom bih pomaknuo više u stranu jer je smetao plesačima i odvlačio pažnju publici.

12. Mirko Stepančec – Mirna Družinec (Zabok)
Pajeriš (Hrvatsko zagorje)
Koreografija: Senka Jurina

Možda nije najsretniji izbor plesa jer je izbor figura relativno limitiran, a u izmjeni tempa par mjestimice gubi ritam. Komunikacija između parova je nešto slabija jer momak djeluje nezainteresirano.

13. Neda Grbić – Toni Stanić (Pula) Balun
Koreografija: Dragica Martinović
Pratnja na mihu: Marin Latin

Plesači su skladno izveli nekoliko figura plesa Balun, vrlo sigurno, stilski dobro i skladno. S obzirom na mogućnosti plesa izvedba je bila minimalistički jednostavna.

14. Lucija Mlakar – Dario Tomek (Zabok)
Zagorski drmeš
Koreografija: Senka Jurina

Vrlo uigran plesni par, stilski gotovo besprijekoran. Vidi se da plesači već neko vrijeme plešu zajedno jer su odlično uigrani i uživljeni u koreografiju. Uživanje u plesu dodatno pospješuju suptilnom glumom.

15. Pavla Maslać – Milan Palčić (Horvati)
„Idu mačkarašiiiiii“ – drmeš (Jaskansko polje i prigorje, Kupinec)
Koreografija: Snježana Župančić Maslać

Puno figura i scenskih rekvizita koji kadšto mogu i odmoći… Plesači su ostvarili dobar međusobni odnos i nastojali nam donijeti dobro i veselo raspoloženje poklada. U većem su dijelu i uspjeli.

REVIJALNI DIO PROGRAMA
Ansambl Ethnotine – Balun
Koreografija: Goran Knežević
AFS France Marolt – Ljubljana
“Godčevsko koledovanje”
Koreografija: Tomaž Simetinger
Gl. aranžman: Peter Vendramin
KUD Zabok – Swing
Koreografija: Senka Jurina

3.06. 2014. Goran Ivan Matoš, prof. etnologije