Dijana Atanasov Piljek

Razmišljanje…

Festivalčić je definitivno ustoličio svoje mjesto u kontekstu dječjeg folklornog djelovanja. Osim što na jednom mjestu sakuplja dječje folklorno djelovanje, stavlja pojedinačni rad voditelja skupina u kontekst ostalih i pruža prijedloge za njihov daljnji rad, uporno i nenametljivo odgaja izvođače i publiku. Svake godine, sve više publike dočekuje kraj cijele predstave, ne odlaze više poslije nastupa onih zbog kojih su došli, razvija se poštovanje prema izvođačima koje se očituje tišinom za vrijeme izvođenja točke, bodrenjem pljeskom kad nešto krene neplaniranim putem i onemogućavanjem mališana u publici u trčanju dvoranom tijekom nastupa. Tako se kulturni život zajednice obogaćuje novim generacijama odgojene publike koja će naučeno prenijeti i u ostala područja kulture i života općenito.
I dalje je neupitno djelovanje Festivalčića na emocionalni dječji svijet koji bi bez uzbuđenja prije nastupa, osjećaja zajedništva i pripadnosti skupini u zapozorju, međusobnoj bliskosti tijekom izvedbe i zadovoljstva postignutim, zasigurno bio osiromašen.
Pohvala voditeljicama i voditeljima dječjih folklornih anasambala. Svjesni smo trnovitog puta od ideje preko prostorije za vježbanje do pozornice i sigurni da djeca i roditelji to znaju prepoznati. Pohvala i aranžerima instrumentalnih sastava u pratnji koji osim svoje neupitne stručnosti svake godine sve više usvajaju znanja o dječjim mogućnostima sukladnim uzrastu pa češće intonacije u prvoj oktavi svirane dionicom brača.
I na kraju, ali ne manje važno, pohvala svim roditeljima, braći i sestrama, bakama, djedovima, tetama i ujacima koji su brinuli o redovitim dolascima malih izvođača na probe, njihovoj okrijepi, motivaciji razgovorom i zagrljajima i svim onim naizgled malim stvarima koje čine život.

Diana Atanasov Piljek

 

12. FESTIVALČIĆ DJEČJEG FOLKLORNOG STVARALAŠTVA
„NAŠE KOLO VELIKO“

 

Program

PETAK, 5. 04. 2019. – 18.00

1. PIPI DUGA ČARAPA
(dječje tradicijske igre iz Slavonije)
Koreografija i voditeljica skupine: Marina Romić
(voditeljica jadranske zone prema kritrijima HDFKiV)

Izvedba je bila korektna, u dobroj intonaciji, primjerena uzrastu. Šteta što su se djeca slabije čula od voditeljice koja je s njima nastupala.

2. DV BUDUĆNOST
“Rado bi se igrali”
(dječje tradicijske igre s pjevanjem iz Moslavine)
Koreografija: Anita Šipek
Voditeljice skupine: Anita Šipek i Dijana Kereša
Glazbena obrada i voditelj tamburaškog orkestra: Petra Varga

Unatoč tomu što su dvije voditeljice nastupale s malim izvođačima, djeca su se dobro i jasno čula. Intonacija je bila čista, dikcija jasna. Solistice su bile sigurne i točne.
Bisernica realno zvuči u drugoj oktavi. Za vođenje dječjeg pjevanja primjereniji je brač. Iako je rješenje dosjetljivo i vjerojatno je to bila izvanredna situacija, ubuduće savjetujemo stalak za note umjesto kutije za bisernicu.

3. DV GRIGORA VITEZA
„Hokma cokma“
(dječje igre s pjevanjem iz Hrvatskog zagorja)
Koreografija i voditeljice skupine:
Natalija Duvančić i Dubravka Knezović

Mali izvođači, hrabri, sami na pozornici, pjevali su ujednačeno približno u istoj intonaciji, bez instumentalne pratnje. Prijelazi iz igre u igru su bili glatki, bez kolebanja iz čega se vidi dobra uvježbanost.

4. DV SESVETE
„Birajmo si frajlicu“
(dječje igre s pjevanjem iz Podravine)
Koreografija: Natalija Malić i Andrea Knežević
Voditeljica skupine: Andrea Knežević
Gl. obrada i glazbena pratnja: Snježana Petej

Izvrsno uvježban početak pjevanja nakon instrumentalnog uvoda. Dobar, glasan i hrabar početak svake pjesme, a već u drugoj strofi opada intonacija i dikcija. Bilo bi potrebno dobro uvježbati melodiju, bez izvikivanja.
Dionica flaute je bila nenametljiva i točna. Dosjetljivo osmišljen uvod za intonaciju. Savjetujemo nabaviti stalak za note.

5. DV „MALEŠNICA“
„U Zagrebu je kućica““
(dječje igre s pjevanjem iz Zagreba i okolice)
Koreografija i voditeljice skupine: Ljiljana Jungić i Radomirka Đurić

Izvođači su se trudili i dali sve od sebe u izvođenju na pozornici. Dikcija je bila dobra, početak svake igre relativno točan, ali pjevanje nakon pauza unutar pjesama, neujednačen.
Pohvale za uporabu dječjeg instrumentarija. Bilo bi potrebno u svakoj pjesmi definirati sviraju li pojedini instrumenti ritam ili metar jer se time razvijaju i elementi glazbenog sluha kod djece.
Dionica harmonike u pratnji je točno i sigurno odsvirana. Ono na što bi trebalo obratiti pozornost je da tonalitet mora biti prilagođen uzrastu pjevača. U ovom je slučaju u nekim pjesmama C- dur tonalitet bio predubok ( mali g i melodija prve pjesme samo do e1). Zbog toga su djelovali na trenutke izvantonalitetno iako su inače točno pjevali.

6. KUD IVANČICE
„Mi smo djeca vesela“
(dječje tradicijske igre i pjesme iz Južne Moslavine)
Koreografija: Katica Tomac (stručna voditeljica prema kritrijima HDFKiV)
Voditeljica skupine: Ružica Plantosar
Glazbena obrada i voditelj tamburaškog orkestra: Damir Kralj

Solistica hrabra i sigurna. Veseli ansambl intonativno točan, drže tempo uz instrumentalnu pratnju. Neočekivano dobro i brzo za svoj uzrast su se prilagodili novoj intonaciji instrumentalnog sastava. Nakon toga nije bilo nikakvih problema u pjevanju.
U pjevanju je potrebno obratiti pozornost da se kod riječi koje duže traju, a završavaju glasom s drži vokal, a ne glas s (kos, bos) te da se neprirodno ne naglašavaju posljednji slogovi riječi ( štalica, travica).U posljednjoj pjesmi (Burmutica) bio je prebrzi tempo pa nisu stizali izgovoriti tekst.
Á capella početak pjevanja je uvijek riskantan ako odmah nakon toga pjevači moraju pjevati uz instrumentalnu pratnju. Tako do izražaja dolazi nemogućnost održavanja i padanje u intonaciji. Djeca teško mogu pjevati cijelu pjesmu u istom tonalitetu bez harmonijske pratnje pa je šteta da se nastup osmišljava na taj način kad je već na raspolaganju bio instrumentalni sastav.
Tamburaški sastav je bio siguran, točan i decentan kako bi mali pjevači došli do izražaja. Glazbena obrada je stručna i korektna. Nameće se pitanje zašto u dijelu pjesme ( pripjevu -koji je uvijek jači naspram strofe) Sad se vidi, sad se zna… nije bilo instrumentalne pratnje jer je to remetilo tempo pjesme ( usporavalo pa taj refren nije dobio svrhu koju inače ima) i tražilo od izvođača da se više puta nepotrebno prilagođavaju nastavku pjevanja s instrumentalnom pratnjom. Živa instrumentalna pratnja pjevačima te dobi je neprocjenjivo vrijedna, ali bi im trebala olakšati nastup, a ne stavljati ih u moguće problematične situacije.

7. ZFA DR.IVANA IVANČANA
„Dečinske špelancije“
(dječje tradicijske igre i pjesme Turopolja)
Koreografija i voditeljica skupine: Iva Cvetko
Glazbena obrada i voditelj tamburaškog orkestra: Marko First

Točno i sigurno razbrajanje. Čista dikcija, siguran i intonativno točan nastup.
Izvrsna obrada za instrumentalni sastav s promišljenim uvodima kao intonacijom i prijelazima.
Nekoliko proba više, samog sastava, doprinijela bi boljem vladanju aranžmanom, čišćem sviranju i ujednačenosti u tempu.

8. OŠ A. Kovačića
„Vrapček se je ženil“
(dječje igre s pjevanjem iz Međimurja)
Koreografija i voditeljica skupine: Ivana Varga
Glazbena obrada i voditelj tamburaškog orkestra: Petra Varga

Početna igra á capella je izvedena intonativno kolebljivo, nečiste melodije što je šteta jer su instrumenti već bili na pozornici. Ostali dio nastupa uz pratnju instrumentalnog sastava je bio izvrsnog pjevanja – čiste intonacije, dovoljno glasni, složni i uvježbani. Sviranje doba pljeskanjem je bilo točno i precizno.
Instrumentalni ansambl je bio diskretan, točan i precizan. Pjesma Igra kolo obrađena je u djeci predubokoj lagi pa je taj interval čiste kvarte prema dolje, na samom početku pjesme, u pjevanju bio falš za što djeca nisu kriva.

 

SUBOTA, 6.04. 2019. – 11.00

1. DV „VRAPČE“
„Djeca vesela“
(dječje igre s pjevanjem iz Slavonije)
Koreografija i voditeljica skupine:Jadranka Lončarić (učiteljica dječjeg folklora HDFKiV)

Predvodnik prve igre ( Kolo, kolo čuč) bio je glasan i siguran. Uzrastom mali ansambl je složno, uigrano i točno nastupio održavajući tempo i intonaciju govorenih igara. Melodija posljednje pjesme Mi smo djeca vesela, mogla je biti preciznija. Šteta što u tom dijelu nastupa nije bilo instrumentalne pratnje.

2. DV ŠPANSKO
„Paun pase, trava raste“
(dječje igre i pjesme iz Podravine)
Koreografija: Nikolina Fišer
Voditeljice skupine: Renata Pavić i Nikolina Fišer
Voditeljica glazbenog sastava i glazbena obrada: Renata Pavić

Intonacijski točan i precizan početak. Uspješan nastup, glatkih prijelaza i točne intonacije čak i u onoj strofi izvedenoj á capella.
Pohvala za uključivanje dječjeg intrumentarija. Mali svirači su svirali ritamski točno. Potrebno je obratiti pažnju na udaraljke čiji sadržaj se zvučno razlijeva ( zvečke) i odrediti im sviranje doba kako se svirači ne bi bunili osminkama.
Sviranje instrumentima ( dvije bisernice) bilo je točno i precizno. Za pohvalu je davanje intonacije. Ako bude mogućnosti, sretnije rješenje bilo bi sviranje bračevima jer bisernice zvuče oktavu više od dječjeg realnog pjevanja.

3. DV TREŠNJEVKA
“Izvir voda izvirala“
(dječje igre i pjesme iz Slavonije)
Koreografija: Božica Kuštre
Voditeljice skupine: Božena Kuštre i Gordana Sikirić

Uspješan nastup malog ansambla koji je ritamski i intonativno dobro uvježban. U pjesmi Gdje si bila curice treba se odlučiti plješću li djeca ritam ili dobe. Za taj uzrast bi bile primjerenije dobe ( stalno isto) uz pjevanje. Stilom kako tko želi se ne razvijaju niti vježbaju elementi glazbenog sluha koji se odnose na ritam i metar.
Mali svirači dječjeg instrumentarija su se izvrsno snašli u sviranju po aranžmanu što nije lako jer nisu svi svirali uvijek u isto vrijeme. Djelovali su precizno i uvježbano.
Pratnja bračem i davanje intonacije je bilo točno, sigurno i primjereno.

4. OŠ SAMOBOR
„Šej, haj, dragi golob moj”
(dječje igre,pjesme i plesovi Međimurja)
Koreografija i voditeljica: Nataša Komočar
Gl. obrada i voditelj tamburaškog sastava: Aljoša Crnobrnja

Izvrstan, siguran i točan nastup ansambla bio bi atraktivan i da nisu plesali. Djelovali su iznimno vokalno navježbano.
Stručan i nenametljiv aranžman te diskretni prijelazi iz pjesme u pjesmu, pridonio je uspješnom nastupu. Instrumentalni sastav je mirno pratio plesače uz povremene probleme s berdom.

5. ETNOTEKA
Frajlice
(dječje tradicijske igre i pjesme iz Zagreba)
Koreografija i voditeljica skupine: Iva Cvetko (stručna voditeljica prema kritrijima HDFKiV)

Čista intonacija, razumljiva dikcija i sigurnost, odlike su ovog nastupa. U pjevanju bi valjalo ublažiti neprirodni naglasak u izgovoru i prekratke završetke fraza. Ako postoji razlog stavljanja posljednje pjesme, á capella izvedbe baš na to mjesto, nije bio očit. Pjesma bi bila primjerenija za početak jer se ovako gubi gradacija tempa i dinamike nastupa u cjelini.
Harmonika je odsvirana točno i precizno. Bravo za malog svirača.

6. KUD „Ljudevit Gaj“, Mače
„Mi smo djeca vesela“
(dječje tradicijske igre i pjesme iz Slavonije)
Koreografija i voditeljica: Josipa Petreković
Glazbena obrada i voditelj tamburaškog sastava: Danijel Rožanković

Početna govorena brojalica je izvedena točno i složno. Solistica je sigurno i intonativno i ritamski precizno pjevala. Sviranje metra lončićima i kasnije pljeskanjem je točno uvježbano.
Obrada je znalački napisana, mudrih prijelaza primjerenih uzrastu i mogućnostima djece olakšavajući im pjevanje i intonaciju.
Instrumentalni sastav je svirao diskretno, točno i precizno.

7. HKUD „PETAR ZRINSKI“ – Vrbovec
„Kak je to negdar bilo v Zagorkinom rodnom kraju“
(Negovec i okolica, vrbovečki kraj)
Koreografija i voditeljica skupine: Ljiljana Stanko (stručna voditeljica prema kriterijima HDFKiV)
Voditelj glazbenog sastava i glazbena obrada: Daniel Blagec

Uvježban i ritamski točan početak nastavio se intonativno preciznim izvedbama. Solisti su bili sigurni i sugestivni. Dikcija je bila jasna. Zapanjujuće točan intonativni ulaz u pjevanu, uz orkestar praćenu pjesmu što se jedino može objasniti brojnim probama i uvježbanošću cijelog ansambla.
Pokretan i prilagodljiv instrumentalni ansambl sigurno i pouzdano je pratio male izvođače, ali i prikazao svoje izvrsne sviračke mogućnosti.

8.DJEČJI FOLKLORNI ANSAMBL SKUD „IVAN GORAN KOVAČIĆ“
„Kolo, kolo, bit će pir“,
(dječje pjesme i plesovi s otoka Ugljana)
Koreografija i voditeljica skupine:Irena Lacić
Voditelj glazbenog sastava i glazbena obrada: Mario Pleše
Kostimografa: Filip Jovičić

Miran i točan početak pjevanja, neobičan za djecu tog uzrasta. Vidljiva kontrola disanja ( i ravnomjernog izdisaja potrebnog za tako mirno pjevanje). Točna intonacija i ritam kroz cijeli nastup, precizno sviranje metra pljeskanjem i iznimno dobra dinamička izražajnost.
Pohvala orkestru na mekanom sviranju i gustom trzanju kroz cijeli nastup te mirnoj i sigurnoj potpori malim pjevačima.

 

SUBOTA, 6.04. 2019. – 18.00

1. KUD D.DOMJANIĆ
„Na drvenom konjicu“
(dječje igre, pjesme i plesovi iz Slavonije)
Koreografija i voditeljica skupine: Snježana Fišter
Voditelj glazbenog sastava i gl. obrada: Danijel Pavlović

Malo iskustva i veliko uzbuđenje izazvano nastupom rezultirali su pjevanjem izvan tonaliteta instrumentalne pratnje. Unatoč tomu, bili su hrabri i uporni, međusobno složni. Bilo bi potrebno više proba s instrumentalnim sastavom kako bi se navikli na zvuk i intonaciju, ali i samog instrumentalnog sastava jer su svojom nesigurnošću bunili male izvođače.

2. KUD „SESVETE“
“Jožek i Marica, kak dva ftičeka”
(dječje igre, pjesme i plesovi Hrvatskog zagorja)
Koreografija i voditeljica skupine : Ivana Balen, (učiteljica dječjeg folklora prema kriterijima HDFKiV )
Voditelj glazbenog sastava i glazbena obrada: Mladen Trčak
Garderobijerka: Jasna Dročić

Siguran i scenski uvjerljiv početak nastupa. Solisti su bili intonativno i ritamski točni, razumljivog izgovora. Cijeli ansambl, iako brojan, ujednačen i uvježban sa sviračima ( korone).
Instrumentalni ansambl je bio složan u promjenama tempa, koronama i daljnjem a tempu. Svirali su točno, diskretno i sigurno. Bilo bi dobro kad bi na kraju gledali jesu li plesači izašli i tek onda prestali svirati.

3. KUD „BRATINEČKO SRCE“ – Bratina
„U Ajdišću napaši“
(Bratina, Jaskansko polje)
Koreografija: Snježana Skenderović (učiteljica dječjeg folklora prema kriterijima HDFKiV)
Voditeljicaskupine i kostimografija: Nikolina Zeman
Gl. obrada: Mario Kambić
Voditelj tamburaškog sastava: Nikola Biondić

Solisti su bilo točni i uvježbani. Ansambl je siguran, intonativno i ritamski ujednačen. Pjesma Seljančice malena u strofama je bila intonativno falš zbog izbora instrumentalne pratnje. Tambura samica nije primjerena pratnja djeci tog uzrasta jer nema dostatnu harmonijsku podlogu, a i sve zvuči oktavu više od dječje lage pa ju ona ne percipiraju kao tonalitetnu podlogu.

4. KPD SVETA KLARA
„Škatule batule“
(dječje igre, pjesme i plesovi Kaštela)
Koreografija: Antun Božić i Nikola Kapetanović
Voditelj skupine: Antun Božić
Voditelj glazbenog sastava: Mislav Bobić
Gl. obrada: Srećko Rakela i Antun Božić
Kostimografija: Nikola Kapetanović i Nevenka Horvat

Solistice na početku koreografije, bile su sigurne i točne u svom pjevanju. Ansambl se je trudio. Ton c2 je djeci previsok za grleni način pjevanja ( rijetko ga i profesionalci brustonalno pjevaju). Osim što ne zvuči pjevački, takvo naprezanje glasnica je i opasno za njihovo zdravlje. Kako su djeca pjevala bez instrumentalne pratnje, a koreografija je bila zamišljena u više linija ( sprijeda i straga na pozornici), pojedine skupine pjevača – plesača, nisu se međusobno dobro čule pa su kasnili u tempu. Na trenutke je bilo i pokušaja dvoglasnog pjevanja, ali kako nisu imali harmonijsko – tonalitetni oslonac, zvučalo je falš. Predlažemo razmisliti o primjerenoj instrumentalnoj pratnji kako bi se djeci sustavno razvijali svi elementi glazbenog sluha.

5. KUD „PRESLICA“ – Blato
„Igrajmo se “
(dječje tradicijske igre s pjevanjem iz Slavonije)
Koreografija i voditeljica skupine:
Đurđica Svaton (voditeljica dječjeg folklora prema kriterijima HDFKiV)
Gl. obrada i voditelj tamburaškog sastava: Dražen Šoić

Početak je uvježban. Ulazak i pjevanje uz bisernicu skupine većih pjevača je bio intonativno točan i precizan. Ansambl je uvježban i ujednačen. Solistica sigurna u početku, točnog pjevanja.
Aranžman nije išao u prilog malim pjevačima jer je bilo puno prestajanja sviranja kod govorenih dijelova i ponovnog započinjanja što podrazumijeva iskusnije pjevače. Kako je koreografija složena od govorenih i pjevanih dječjih igara i plesova, možda bi trebalo razmisliti o njihovom slijedu kako se malim plesačima ne bi odmagalo u intonaciji pjevanja.
Instrumentalni sastav je svojom nesigurnošću bunio pjevače koji su u jednom trenutku i započeli bez njih jer je orkestar kasnio. Dobro zamišljena intonacija akordom prije pjesme Gdje si bila curice, pretvorila se u zbunjujući arpeggio. Predlažemo više zajedničkih proba.

6. KUD ZVIR JELENJE
Ki se kemu pijaža
(dječji folklor iz Grobinštine)
Koreografija i voditeljica skupine: Martina Mičetić Davidić

Izvrstan početak govorenih brojalica i igara. Solisti dovoljno glasni i sigurni, primjerene dikcije. U govorenim dijelovima su odlučni i uvježbani. U pjevanim dijelovima koreografije, melodije su bile nedovoljno prepoznatljive što je i razumljivo jer djeca ne mogu duže vrijeme držati tonalitet u pjevanju bez harmonijske podloge. Trebalo bi nastojati pjevati uz instrumentalnu pratnju kako bi ravnomjerno razvijali sve elemente glazbenog sluha djeteta.

7. HKUD „Prigorec“
„Aj’ Ivo Maru na livadi ljubi“
(dječje tradicijske igre s pjevanjem iz Slavonije)
Koreografija i voditelj skupine: Ivan Mihovec
Voditelj tamburaškog sastava i gl. obrada: Tomislav Mihovec

Točan i hrabar početak pjevane brojalice bez instrumentalne pratnje. Pjevane igre su otpjevane točno, precizno, na vrijeme. Solisti su intonativno i ritamski točni, sigurni i samostalni što je neočekivano za uzrast. Ansambl je dobro uvježban.
Glazbena je obrada mudro osmišljena naročito intonacija bugarijom i instrumentalnim dijelovima. Jedan od rijetkih instrumentalnih sastava kod kojeg se drastično uočavaju promjene u dinamici kod nastupa soliste – pjevača ( izvrstan pp). Svirali su vrlo funkcionalno. Pohvala za sviranje dok sva djeca nisu izašla s pozornice.

8. KUD „CROATIA“
„Nevaljala dica“
(dječje tradcijske igre s pjevanjem iz Baranje)
Koreografija: Goran Knežević
Voditeljica skupine:Ivana Biondić (stručni voditelj HDFKiV)
Gl. obrada: Dražen Varga
Voditelj tamburaškog sastava: Nikola Biondić

Razigran i točan početak pjevane brojalice á capella. Siguran i točan početak pjevane igre bez prijelaza i intonacije. Logična i primjerena agogika usklađena s tekstom pjesama, mudro osmišljen nastup bez nepotrebnih zastoja i govorenih dijelova. Izvrsna uvježbanost prijelaza i cijelog nastupa u glazbenom smislu.
Glazbena obrada je znalački napisana s logičkim, ali ne i laganim prijelazima.
Instrumentalni sastav je svirao precizno i agogički uvježbano, ujednačeno u promjenama tempa.