3. festivalčić dječjeg folklornog stvaralaštva „Naše kolo veliko“, održan od 24.03. – 28.03. 2010. godine u Centru za kulturu Trešnjevka

Sretan sam. Pet večeri slušati dječji cvrkut, ciku, smijeh melem je za moje uši i dušu. Pet večeri gledati, iskreno, angažirano i zdušno izvođenje 1500 djece predstavlja jedinstvenu povlasticu. Pet večeri susretati se s brojnim meni dragim tetama iz vrtića, učiteljicama, voditeljima/cama i ostalim pedagoškim djelatnicama u meni je probudilo već čvrsto uspavane komunikacijske rezerve i smijeh. Pet večeri gledati ozarena i nasmiješena lica roditelja koji su jednakim aplauzom nagrađivali sve izvođače a posebno je važno istaknuti njihovo ostajanje u gledalištu i nakon nastupa njihove djece. Pet večeri u garderobama, na pozornici i u gledalištu osjećala se snažna pozitivna energija koja nas je sve pretvorila u jedno veliko, veliko – dobro – . Dječji folklor odnosno pristup dati dječji dječje po ne znam koji puta potvrdio je svoju ispravnost i primjenjivost jer omogućava da u svakom djetetu pronađemo i sačuvamo dijete a skupinu djece pretvara u jedno veliko srce, natopljeno univerzalnim humanim vrednotama.

Održavanje festivalčića dječjeg folklornog stvaralaštva „Naše kolo veliko“ shvaćam kao jedno opće društveno dobro prožeto čitavim nizom pedagoških, estetskih, društvenih i tradicijskih vrednota koje bi po svojoj suštini i brojem sudionika trebalo privući pozornost ako već ne sponzora onda barem države ili Grada odnosno medija i dalekovidnice. U protekle dvije godine stvarno sam se potrudio koliko je u mojoj moći oko svega toga i nisam ništa uspio i potom sam zaključio da u ovoj državi ili gradu – dobro – nikom zanimljivo nije, jedino se koristi kao deklarativna vrijednost u političke svrhe. I zato sam odlučio da: ne želim – ponizno i snishodljivo čekati pred vratima bahate, samoljubive, bezobrazne i gradske i državne birokracije; ne želim mjesec dana prositi kojekakve sponzore za deset boca vode za djecu; ne želim slati na stotine emilova prema medijima i dalekovidnici, ne želim se učlanjivati u partije da bi preko toga ishodovao boljitak za moje projekte, ne želim da se iskren angažman i stvaralaštvo 1500 djece i njihovih voditelja temelji na podobnost milostinju i prosidbu. Čekati ću. Čekati ću da mene ili divne voditelje djece, sudionike, neko prepozna – nazove i pita da li vam treba ……..

Na 3. festivalčiću je sudjelovalo oko 1500 djece iz 9 dječjih vrtića, 8 osnovnih škola i 22 folklorne skupine s područja Grad Zagreba i zagrebačke županije. Svaku večer gledalište je bilo ispunjeno do posljednjeg mjesta. Sve prijavljene skupine su nastupile i nije bilo otkazivanja u posljednji trenutak. Pohvale zaslužuju djeca izvođači i njihovi voditelji za vrlo profesionalno držanje, za točnost u dolasku, primjereno ponašanju za vrijeme čekanja na nastup a isto tako za potiho veselje nakon nastupa. U gledalištu nismo vidjeli da djeca nakon nastupa nekontrolirano skakuću u nošnjama ili se penju po pozornici. Niti jedno dijete se nije rasplakalo, nije zaboravljen dio nošnje ili vlastite garderobe čak ni mobitel. Programi su trajali točno 60 minuta što se pokazalo optimalnim vremenom za ugodno i neopterećeno praćenje nastupa djece. Na vidjelo je izašla i činjenica da skupine koje nisu izašle na generalnu probu nisu na svrsishodan način koristile scenski prostor i time su umanjile svoj objektivan izvođački domet. Voditelj programa Frano Ridjan i ove godine je pokazao zavidne voditeljske kvalitete u vođenju programa za djecu. Prijave od strane sedam skupina nisu prihvaćene zbog nemogućnosti realiziranja zadanih kriterija.

„Dječje bolesti su iza nas“. Ove godine u svim segmentima folklornog izričaja napravljen je značajan napredak. Dječji tradicijski instrumenti su korišteni u skoro svim izvedbama i to ne samo kao dekoracija već su djeca i osviješteno na njima muzicirala. Vidjeli smo vrlo zanimljive kostimografske i likovne kreacije. Slušali smo ujednačen i točan pjev što je vrlo važna scenska kvaliteta i tradicija u Hrvata. Pojedini voditelji dali su si truda i iznijeli na svjetla pozornice dječje igre i brojalice koje čak ni ja nisam zabilježio. Nova građa, rađa nove ideje i potiče stvaralaštvo. Postave scenskih prikaza bile su u skladu sa scenskim zakonitostima a u pojedinim slučajevima prezentirani su originalni autorski radovi.

Opet, po ne znam koji put se potvrdilo, pravilo da s djecom do 10 godina starosti nije uputno izvoditi narodne plesove. Narodni ples se može s djecom raditi kao zabava, rekreacija i razbibriga ali u sklopu okrutnih scenskih zakona gdje su vjerodostojnost, uživljenost, stil i ugođaj najvažnije supstance, narodni ples izgleda kao naučena pokretna vježba. A to je u suprotnosti s psihofizičkom strukturom narodnog plesa. U nekim izvedbama dječjeg folklor primijetio sam pretjeranu uvježbanost u izvođenja dječjih igara, brojalica i rugalica koja također nije poželjna. Treba ostaviti prostora za dječju izražajnost, neposrednost i doživljaj a ne to „prepeglati“ voditeljskim diktatom. Sudeći prema dosadašnjem napredovanju mislim da je ostvarena zavidna zrelost i osviještenost u primjeni dječjeg folklora na sceni, tako ćemo iduće godine uključiti tročlani stručni žiri; za glazbu, nošnje i pokret – ples. Možda bi organiziranje završene večer u koju bi bili uvrštene najuspješnije izvedbe dalo dodatni motiv za vrsnoću.

Zbog značajnog interesa za sudjelovanjem na festivalčiću djece starije od 10 godine, po prvi puta smo ove godine organizirali i takmičarsku večer za djecu u dobi od 10 – 15 godina koja su izvodila narodne plesove. Sve skupine su, iznenađujući, bile dobro pripremljene i bilo je vrlo teško izabrati najbolje. Isto tako primjetna je razlika u objektivnoj moći izvođenja djece od 11 godina i djece od 15 godina starosti što upućuje na zaključak da kriteriji za takmičenje ne daju jednake mogućnost svim sudionicima. Ovaj pokušaj ćemo morati dobro proanalizirati i vidjeti da li je kao takav, uopće održiv.

Svjestan sam da je u svaki nastup djece uložen ogroman voditeljski trud, rad, strpljivost i zalaganje. Uvježbati djecu da: istovremeno izvode pokrete i pjevaju, sviraju na tradicijskim instrumentima, nose narodno ruho i kreću se organizirano po pozornici, iznađu scenski izričaj, spadaju u najteže ostvariva pedagoška dostignuća. Ako tome pridodamo još: kronično nerazumijevanje radne sredine i skupoću tradicijskih rekvizita, opreme i nošnji onda je razvidno da su svi voditelji postigli ogroman uspjeh već samim sudjelovanjem na festivalu. No, kako je u ljudskoj prirodi usađena potreba za stalnim napretkom i boljitkom, napraviti ćemo kratku analizu nastupa svake grupe te istaknuti posebnosti koje nam mogu poslužiti u učvršćivanju i prepoznavanju potrebnih kriterija za uspješnu scensku primjenu dječjeg (odraslog) folklornog stvaralaštva .

Program
24.03.2010. srijeda
Početak u 18.00

DV „Markuševec“
„Prigorje v srcu“
(dječje pjesme i igre iz Prigorja)
Koreografija i voditelji: Anita Andrašek,
Smiljana Špoljar
Tamburaški sastav: HSPD „Sljeme“

Vrlo lijepo odjevena djeca predstavila su nam nekoliko pjesma i plesova i zagrebačkog prigorja. Činjenica je da to nije primjerna plesno glazbena građa djeci vrtičkog uzrasta ali djeca su to vrlo zdušno i uživljeno izvodila, to je najvažnije. I stoga nećemo uzeti kao nešto loše činjenicu da djeca nisu bila ujednačena a da o stilu i ne govorimo već ćemo voditeljima skrenuti pozornost da je primjerenost u izboru građe temelj za uspješan rad i scensko nastupanje djece. Narodni plesovi nisu primjereni djeci vrtičke dobi. Djeca se mogu igrati narodnih plesova odnosno prikazati imitaciju odraslih u plesu. Vrlo pohvalno je donošenje na scenu raznih elemenata iz materijalne tradicijske kulture što je svakako likovno obogatilo sceni a istovremeno može biti vrlo korisna praksa za upoznavanje djece s različitim segmentima tradicijske kulture.

DV „Pipi duga čarapa“
„Sveti sveti sončece“
(dječje pjesme i igre iz Međimurja)
Voditelj: Lidija Mikulan Sraka
Od brojalica, rugalica, dječjih igara, pričalica i sl. Sve je bilo dobro scenski postavljeno ali najugodnije je iznenađenje samouvjerenost djece i dobra pripremljenost za scensko izvođenje. Dobra dikcija i izgovor prilikom skandiranja brojalica i rugalice te dobar pjev dječaka trasiraju vrlo lijepu folklornu budućnost za ovu skupinu djece. Korištenje prekratkih košuljica kod djevojčica na sceni ubuduće treba napustiti.

DV „Vrapče“
„V Zagrebu negdar“
(dječje igre i pjesme iz starog Zagreba)
Koreografija i voditelj: Jadranka Lončarić

I ova izvedba je vrlo dobro scenski osmišljena. Dječaci se na početku malo mačevaju da bi zatim uz pjesmu «pohod» ujednačeno promarširali po pozornici. Za to vrijeme su djevojčice su ih solidarno pratile na tradicijskim glazbalima. Potom su djevojčice otpjevale i imitirale pokretima ruku pjesmu o lutki i na kraju se pomalo izgubile. Ali to nije bitno jer je djelovalo baš pravo dječje. I uz podršku publike krenula je završna igra s pjevanjem zagrebačke frajlice i poruka zločestim ravnateljima. Nošnje su dobro rekonstruirane i mogu prezentirati zagrebačku starogradsku tradiciju.

DV Grigora Viteza
Dječje pjesme i igre iz Slavonije
Koreografija i voditelji: Ksenija Jurišić,
Dubravka Knezović

Uz dvije tete na pozornice tko bi se usudio krivo zaplesati ili zapjevati. Naravno malo se šalim. Scenski prikaz bio je utemeljen na prezentaciji dječjih igara i već je to siguran put prema uspješnosti. Djeca su spontano i uživljeno izvele igre kalo , kalilo, lončića, oj ptičice lastavčice, mi smo djeca vesela. Moramo pohvaliti krojačicu iz vrtića koja je znalački izradila dječje ruho.

DV „Petar Pan“
„Fašnička svadba“
FS „Šestinski kišobrani“
(iz tradicije zagrebačkog Prigorja)
Koreografija i voditelj: Dijana Pielić – Mihelj

Djeca su nam vrlo razigrano i vjerodostojno prezentirala imitaciju svadbe odraslih. Krasno su bili obučeni prema ulogama u svadbi, donijeli nam obilje tradicije i jedno je zasmetala demižonka vina i plastične čaše. Djeca i vino ?? Isto tako voditeljica se na sceni ipak malo previše uživjela i svojim glasom je u pjesmi nadjačala pjev djece a pokretima ruku podsjećala na dirigenta što je svakako nepotrebno u ovakvoj scenskoj prezentaciji jer su djeca solidno izvodila zadane napjeve i završni ples (primjeren) Sukačko kolo. Na kraju izvedbe, voditeljica i sva djeca izašla su s pozornice, dok su dječak i djevojčica držeći se ruke ostali i zagledali se u publiku. To je bio trenutak isitne koji svi čekamo i kojem se divimo – dječja spontanost, iskrenost i neposrednost.

DV „Leptir“
(dječje pjesme i igre iz Međimurja)
Koreografija i gl. obrada: Ružica Barać
Voditelj: Ružica Barać
U uvodnoj pjesmi osjetila se mala nesigurnost a nakon toga sve je teklo „kao po špagi“ . Svirka na dječjim instrumentima i događanja na sceni su se u potpunosti stapala u jedinstveni izričaj. Scenski prikaz je dobro zamišljen i postavljen.

OŠ „Nad Lipom“
Plesna skupina „Lipići“
„Ja sam crni ja“
(pjesme i plesovi iz Podravine)
Koreografija: Nataša Čulibrk,
Gordana Ljubešić
Gl.obrada: Dragan Dević
Voditelj tamb. sastava: Dragan Dević,
Vinko Balunović
Voditelj pjevačkog zbora: Ivana Milić,
Maja Brkić

Bravo za sve izvođače i njihove voditelje. Ove riječi nisu ne predstavljaju kurtoaziju ili milosrđe prema djeci s posebnim potrebama već isključivo se odnose na vrsnoću njihove izvedbe. Uigrani tamburaši, pjevači i plesači demonstrirali sa nam na najbolji način suštinu folklora i tradicije. Tradiciju se stvarao narod. I dobri i manje dobri plesači i pjevači, plavokosi i crnokosi, visoki i niski, brezasti i buckasti svi su oni narod. Bez toga i takvih folklor postaje neprirodan, hladan, elitistički i plastičan. Svi nasmijani i uživljeni prezentirali su nam dva podravska plesa Srebrna kola, zlaten kotač i Ja sam crni ja. Da, iz ovog nastupa mnogi voditelji i pedagozi bi mogli izvući značajne pouke. Zato još jednom čestitke djeci i njihovom vodstvu uz nadu da će mi njihova voditeljica konačno napisati i objasniti kako uspijeva s folklorom doći do duša djece i što to znači za njih same.

OŠ bana Josipa Jelačića
Dječje igre iz Međimurja
Koreografija:Dubravko Baran
Voditelj: Valerija Baran
Gl.obrada i vod.tamb.sastava:
Petar Varga

Prvo pa muško. Za svoje prvo i uspješno sudjelovanje, voditelji se mogu počastiti jer je u svim segmentima izvede bilo korektno i jasno. Posebno je važno istaknuti dobro i točno pjevanje što se vidjelo u zahtjevnoj pjesmi Cin, can cvrgudan. Kraj izvedbe nije dorečen, odnosno ostao je u zraku ali to se može vrlo lako prepraviti.

OŠ „Špansko oranice“
„Igrajmo se svatova“
(dječje pjesme i igre iz Međimurja)
Koreografija i voditelj: Morana Podnar
Gl.obrada i voditelj tamb. sastava: Vedran Kolarić
Tamb. sastav: KUD „Sesvetska sela“

Ponajprije zahvaljujući voditeljici ova školska djeca već su u pozitivnom smislu poprimila „kudovske“ vrline od držanja i scenskog ponašanja. Možda su ipak još uvijek prerano «odrasla» i dobro bi došao koji «nestašluk izvan dogovorenog» jer to je vrlo bitno u svadbarskom raspoloženju. Kontrolirano izvoditi svadbu ipak je teško izvođačko odricanje. Dakle, da je bilo malo više svadbe a manje scenske ozbiljnosti ovaj prikaz bi bio puno slađi i vjerodostojniji.

Program
25.03.2010., Četvrtak
Početak u 18.00

DV Tatjane Marinić
„Igra kolo“
(dječje pjesme i igre iz Slavonije)
Voditelj: Maja Vojković
Gl. obrada: Ivan Glasnović.
Vrlo vesela skupina djece koja su naučila točno pjevati i dobro se na sceni igrati. Možda bi to i bolje izvodila da nisu nosila «nošnje odraslih». Vjerujem da je voditeljica htjela najbolje no izabrane nošnje nisu sastavni dio dječjeg folklora i čine djecu puno sputanijom u odnosu na ono što ona prikazuju. Mislim da bi košuljice ili radne nošnje puno bolje pristajala u ovako koncipiranom scenskom prikazu.

DV „Budućnost“
FS „Licitarsko srce“
„Ja sam junak“
(dječje igre i pjesme iz Slavonije)
Voditelj:Anita Šipek
Gl. obrada i voditelj tamb. sastava:
Petra Varga
Djeca su bila dobro pripremljena za scensko izvođenje, što se vidjelo u sigurnom pjevu i vrlo malim intervencijama voditeljice na sceni. Sve igre i zamišljene pokrete djeca su izvela ujednačeno čak i famozni okret u igri Oj ptičice lastavčice. Na početku vesela svirka na dječjim tradicijskim glazbalima, a potom sigurna svirka ozbiljnih tamburaša značajno su obogatili ovu izvedbu.

DV „Savica“
„Valentinovo“
(običaj iz sjeverozapadne Hrvatske)
Koreografija i voditelj: Ines Buntić
Voditelj gl. sastava: Jasna Gospodnetić
Ovaj prikaz vidjeli smo i prošle godine no ovaj puta u puno boljem i uvjerljivijem izdanju. Vrlo buran i razigran ulaz polako se smirivao «kako se približavalo Valentinovo». Očigledno da se za Valentinovo djeca ipak moraju malo duže pripremati, jer za pokazivanje zaljubljenost u toj dobi ipak treba vremena. Korištenje brojnih dječjih instrumenata i igračaka te starih kućnih rekvizita značajno je u likovnom smislu obogatilo scenu. Međusobni dijalog tete i djece uspješno nas je u suštinu događanja.

DV Kolibri
„Cinguli-rajnguli“
(dječje pjesme i igre iz Međimurja)
Koreografija i voditelj: Snježana Marković
Gl.obrada i voditelj tamb. sastava: Dražen Šoić
Tamburaški sastav: HKPD „Bosiljak“
Brojni „kolibrići“ cvrkutali su pravim dječjim pjevom tijekom cijele izvedbe a i „kolibri“ je bio dobro raspoložen za ulogu „drotića“. Sve igre su izvedene uživljeno i s dobrim korištenjem prostora pozornice jedino se u plesu Pikuša osjetila nesigurnost u prostoru.

DV „Trešnjevka“
“Dječje igre i pjesme iz Podravine“
Koreografija i voditelj: Božica Kuštre
Izvrsna svirka na dječjim instrumentima uz vrlo jasno određene dionice za svakog glazbara poučna je metoda o načinu korištenju dječjih tradicijskih instrumenata. Voditeljica koja se već poduži niz godina bavi između ostalog tim područjem dječjeg stvaralaštva svake godine unapređuje kvalitetu i biva primjerom drugima. Scenski prikaz je dobro postavljen i dinamički razrađen ali nedostajala je točaka na i. Kraj izvedbe nije jasno naznačen.

OŠ Prečko
Pjesme i plesovi iz Međimurja
Voditelj: Nina Knežević
Kako se radi o voditeljskom radu moje supruge suzdržao bi se od komentara

OŠ Gustava Krkleca
Foklorna družina „Veseli ftičeki“
Tradicijske dječje igre iz starog Zagreba
Koreografija i voditelj: Gordana Vuglec
Izvrsno! Voditeljica je koristila dječje igre novijeg datuma ( između dva svjetska rata) koje smo po prvi puta vidjeli na folklornoj sceni. Djeca su, bez glazbene pratnje, svojim lijepim i točnim vokalnim izričajem, glumom u potpunost dominirala scenom. Igre su vrlo maštovito oblikovane za scenu baš po mjeri izvođača i publike. Za kostimografiju također sve pohvale. Svako dijete je imalo svoj kostim drugačiji od drugih ali svi u duhu vremena.

OŠ Zapruđe
„Zibu zibalka“
(dječje pjesme i igre iz Hrvatskog zagorja)
Koreografija i voditeljica: Mirjana Valter
Još jedna zanimljivo smišljena koreografija.Svi elementi dječjeg folklora su precizno scenski oblikovani a djeca su svojom izvrsnom izvedbom sve autoričine zamisle pretvorila u vrlo efektan scenski događaj.

OŠ Šestine
„Žetalačke pjesme“
(pjesme i plesovi iz Zagrebačkog prigorja)
Koreografija i gl. obrada: Mira Kadoić
Voditelji: Vesna Vucelić i Mira Kadoić

Lijepe nošnje i kad ih djeca znaju nositi onda je to praznik za oči. Ćini mi se da je voditeljica malo preozbiljno shvatila moje upute o vremenu trajanja prikaza jer mi se sve to činilo jako, jako kratko. U ovom scenskom prikazu vidjelo se nekoliko nejasnih prostornih rješenja. Na početku djeca plešu i pjevaju iza tamburaša postavljenih ne sredinu scene i nitko ih ne vidi. Nije jasno zašto su djeca sa strane imale u rukama velike štihače i s njima nisu ništa radila a ništa na sceni nije upućivalo da se radi o kopačkom ili žetelačkom običaju. Uz dobro svirku tamburaša, na glazbu drmeša djeca su izvodila šetane korake i okrete koje nisu u duhu šestinskog drmeša. No, ističem da su djeca zadani plesno glazbeni materijal vrlo dobro izvela.

Program
Petak, 26.03.2010.
Početak u 19.00
Folklorne udruge

KUD „Ljudevit Gaj“
„Ajde Ano polagano“
(dječje igre i pjesme iz Slavonije)
Koreografija i voditelj: Vesna Ščuric

Mališane iz Maća (zagorska županija), na inzistiranje njihove voditeljice; propustio sam na festivalčić i nisam pogriješio. Ulaskom na scenu razgalili su srca publike i pripremili nas sve na još jedan dan uživanja u dječje stvaralaštvu. Djeca su izvela vrlo uživljeno izvela dječje igre iz Slavonije uz točan i topao pjev. Glazbene pratnje – dvojnice i tamburica bila je vrlo dobra podrška djeci jedino na kraju u igri mi smo djeca vesela je bilo premalo dječjeg veselja. Možda bi to bilo veselije da je svirala tamburica.

KUD “Bukovac“
“Prigorski plesovi“
Koreografija i voditelj: Morena Kovač
Gl.obrada i voditelj tamb. sastava: Željko Kravaršćan

Uvodna pjesma je točno otpjevana ali djelovala je nekako «tužno» za ozarena dječja lica. Pristajala bi za početak ipak pjesma veselijeg karaktera. Ples Rogzek izveden je dobro i ujednačeno ali su raspored plesača na dvije linije je predugo trajao. Pojednostavljena polka i drmeš nisu baš oživjeli scenu. Vjerujem da je voditeljica to primjerila prosječnim mogućnostima djece ali mogao je bar jedan ili dva para zaplesati « po domaći».

ZFA dr. I. Ivančana
“Ko’ je moje guske krao”
(dječje igre i pjesme iz Posavine)
Koreografija: Nataša Komočar
Gl.obrada: Marijan Makar
Voditelj: Ana Marić
Voditelj tamb.sastava: Marko First

Ovaj dječji ansambl iz godine u godinu značajno napreduje i sada već ulaz u red vrlo uspješnih dječjih ansambala. Izvrsno kretanje po prostoru, ujednačen plesni pokret i držanje, dobro priređene i poravnate nošnje upućuju da se dugogodišnji kriteriji i zasade odraslih članova poprimaju i djeca. Čuli smo i vrlo zanimljivu glazbenu obrada.

KUD „Sesvetska Sela“
„Mi smo seke bosonoge“
(dječje pjesme i igre iz Slavonije)
Koreografija i voditelj: Morana Podnar
Gl.obrada i voditelj tamb. sastava: Vedran Kolarić

Uigrani, ujednačeni i dobrog vokalnog izričaja. Možda je nedostajalo malo više opuštenosti pri izvođenju dječjeg folklora jer tu treba pronaći ravnotežu između grupne ujednačenosti i individualnosti. Pojednostavnjeni ples Ćire u ovako koncipiranom scenskom prikazu nije neophodan.

HSPD „Sljeme“
„Cinguli-rajnguli“
(pjesme i plesovi iz Međimurja)
Koreografija i voditelj: Natalija Crnić
Gl.obrada i voditelj tamb. sastava:
Gordana Talan

Prvi dio prikaza izvela nam je manja grupa djece prezentirajući dječji folklor ali bez glazbene pratnje. Potom je uslijedilo izvođenje nekoliko međimurskih narodnih plesova uz pratnju tamburaša. Ostaje nejasno zašto i malu djecu nisu pratili tamburaši jer bi njihova izvedba zasigurno bila još dinamičnija i razigranija. U plesu se djeca nisu ponajbolje snašla i vidjelo se po izrazu na njihovim licima da puno više pažnju poklanjaju brojanju nego uživanju.

KUD „Kupinečki Kraljevec“
Pjesme i plesovi kraljevečkog kraja
Koreografija i voditelj: Morena Kovač
Gl.obrada i voditelj tamb. sastava: Srđan Stanojević

Ovu smo koreografiju (ili sličnu) vidjeli i prošle godine i sve što smo tada napisali mogli bi i ovom prilikom ponoviti. Djeca su bila izvrsno obučena (po domaći), dobro pjevaju i vrlo ujednačeno plešu. Prikazali su nam „samo“ tri plesa Repu, Staro sito i Tri koraka koji su izvedeni na kružnici, ipak pre dugo trajali. Možda da se uvrsti pjesma ili još po koji ples jer ova skupina djece bi to zasigurno mogla uspješno izvesti.

KUD „Januševec“
„Oj, ptičice lastavčice“
(dječje igre i pjesme iz Slavonije)
Koreografija i voditelj: Mihaela Orsag
Gl.obrada i voditelj tamb. sastava: Petar Varga

Vrlo maštovita rekonstrukcija slavonske dječje (radne) nošnje ostavila je vrlo upečatljiv scenski utisak. Prvi dio prikaza djeca su vrlo uživljeno izvodila s dobrim cvrkutavim pjevom. No potom su se odnekud stvorila starija djeca za koje držim barem prema stasu da su imali preko deset godina i razigranu malu djecu stavili nepravedno u drugi plan, izvodeći narodne plesove iz Slavonije.

HKPD„Bosiljak”
“Grij, grij sončece“
(igre, pjesme i plesovi iz Čučerja)
Koreografija i voditelj:Snježana Marković
Gl.obrada i voditelj tamb. sastava: Dražen Šoić
Početak je vrlo dobro zamišljen i scenski postavljen. Grupa djeca pjeva a druga grupa ljulja djetešce u koritu. Nakon toga je uslijedila igra imitacije „Mala Janica“ što je bio logičan slijed scenske dinamike. I nakon toga narodni plesovi: Polka Rašpa i Drmeš. Zadana plesna građa izvedena je ujednačeno ali bez vidnog plesnog doživljaja i zanosa. Kraj je trebalo jasnije naznačiti.

Program
Subota, 27.03.2010.
Početak u 19.00
Folklorne udruge

„Sukačice“
„Mali bratec Ivo“
(dječje pjesme i igre iz Međimurja)
Koreografija i voditelj: Štefica Sruk

Subotnju večer otvorila su male «sukačice» koji je obilovao «dječjim». Krenuli su s igrom „Šečem šečem drotičko“ pri čemu su se ipak malo uplašili ozbiljne pozornice i brojne publike. Već su se u narednom plesu „Mali bratec Ivo“ osokolili a svoju uvježbanost su pokazali u pokladnom plesu pepelnica. U igri „Vrapček“ dogodio se «ples oko lončića». Naime, „drotiču“ su ostali lončići na pozornici i nitko da ih digne i djeca su skakutala oko njih , uporno do kraja. Na nogama jedne djevojčice dogodile su se čizmice. Srećom voditeljica me upozorila da se radi o djetetu s posebnim potrebama koje mora nositi ortopedske čizmice kako bi bila u stanju plesati. Prihvaćeno.

KUD„Pušća“
„Savila se bjela loza vinova“
(dječje pjesme i igre iz Posavine)
Koreografija: Goran Knežević
Voditelj: Anica i Jelena Kiseljak
Voditelj tamb. sastava: Denis Kos
Kako se radi o mojoj koreografiji neću puno. Izvrsna izvedba. Nošnje nisu bile adekvatne jer crne pregače nisu u tradiciji Posavine.

HKUD „Petar Zrinski“
„Kroz kaline voda teče“
(dječje pjesme i igre iz Slavonije)
Koreografija i voditelj: Ljiljana Stanko
Ova koreografija, kostimografija i izvedba zaslužuju sve pohvale. Voditeljica je koristila folklornu građu koju nismo imali prilike vidjeti na sceni i lijepo je scenski oblikovala a nošnje su predivno izgledale na djeci i k tome još usklađene po dobi – visini.

KUD „Kraluš“
„Judica se šeče“
(dječje igre i pjesme iz Turopolja)
Koreografija: Boris Harfman
Gl. obrada i voditelj tamb. sastava:
Zoran Jakunić
Voditelj: Nataša Gluić
Dobro razrađen scenski prikaz u prostoru i dinamici događanja. Nije jasno zašto se igra „Stjepane bane“ izvela bez pjevanja jer bi dobri dječji glasovi zasigurno stvorili jači scenski utisak. Uvođenje djece svirača na dječjim tradicijskim glazbalima je dobra zamisao ali prekratko su trajali i bili su u pozadini tako da ih nismo mogli u potpunosti ni vidjeti. Trebali su stati ispred tamburaša i malo duže s njima svirati. Svidjeli su mi se pokreti tih dječaka dok su svirali na glazbalima.

KUD „Prigorski zdenac“
Jurjevo u Vidovec-prigorju“
Koreografija i voditelj:
Neda Matica, Stjepan Ročić,
Danko Mazut
Voditelji: Neda Matica, Danko Mazut
Uspješna scenska prezentacija jurjevskog običaja. «Juro» je nosio zeleni koš i dobro se uživio u svoju ulogu. Veselo je plesao oko ostalih jurjašica i dominirao scenom. Kraj točke su efektno završili „Juro“ i dva plesna para plešući „pravi“ drmeš.

KUD „Mihovil Krušlin “
„Lepi moj vrtić“
(dječje pjesme i plesovi iz Međimurja)
Koreografija i voditelj: Katarina Horvatović
CNa pjesmu cin can dobro su osmišljene imitacije

Djeca su izvrsno koristila prostor na sceni. Nakon lijepo otpjevane uvodne pjesme uslijedila je igra „Mali bratec Ivo“ i „ Vrapček se je ženil“. Ti dječji klasici su nadograđeni maštovito insceniranim imitacijama na tekst pjesme „Cin, can cvrgudan“.

KUD „Prigorec“-Sesvete
„ Taši, taši kolo“
(dječje pjesme i plesovi iz Baranje)
Koreografija i voditelj: Željka Panian
Gl. obrada i voditelj tamburaškog sastava: Hrvoje Dupin
Konačno i baranjski dječji folklor. Zapamtiti ćemo ga po dobro osmišljenoj igri „Medvjed bere jagode“, samo što je „medo“ to trebao malo bolje doživjeti i prezentirati. Npr. djevojčica pjeva „nemoj medo plakati“ a on samo što ne pukne od smijeha.

Dječji folklorni ansambl „Ethno“
„Doletjela mala ptica““
(dječje pjesme i igre iz Posavine)
Koreografija: Goran Knežević
Gl. obrada: Dražen Varga
Voditelj: Đurđica Svaton

Bez komentara

Program
Nedjelja, 28.03.2010.
Početak u 17.00

Zadnja večer bila je natjecateljskog karaktera. Članovi ocjenjivačkog suda bili si Andrija Ivančan i moja malenkost (selektori prema kriterijima Hrvatskog društva folklornih koreografa i voditelja). Ocjenjivao se ukupan dojam određene izvedbe (koreografija, ples, vokalni izričaj, glazba, narodna nošnja, scensko držanje i ost.). Svi sudionici su unaprijed bili pismeno obaviješteni da izvedba može trajati najviše 6 minuta (360 sekundi) i u slučaju prekoračenja vremena „preduga“ izvedba neće ući u konkurenciju za nagrade. Analizirajući brojne plesačke sastave skupina očigledan je nedostatak dječaka (KUD Pušča 7, KUD Sesvete – 2 , KUD Preporod – 1, OSS Buševec 5, HKUD Željezničar -0, KUD M. Krušlin – 0, KUD Prigorec -7, DFA Ethno – 8). To je općepoznata pojava i problem većini skupina u cijelosti no možda bi ipak to trebalo promatrati i s aspekta vrsnoće izvedbe. Naime grupe koje su imale malo dječaka pokazale su izvrsni plesni potencijal i uvježbanost. Tome je neosporno pridonijela prirodno snažnija sklonost djevojčica prema plesno vokalnom izražavanju. Postizanje ujednačene vrsnoće izvedbe dječaka i djevojčica je veliki pedagoški uspjeh voditelja. To ćemo iduće godine zasigurno ugraditi u kriterije natjecateljske večeri.

KUD „Pušća“
(pjesme i plesovi pušćanske fare sv. Jurja)
Koreografija: Ivica Ivanković
Gl.obrada: Mario Pleše
Voditelj: Anica Kiseljak i Ivan Filipović
Voditelj tamb. sastava:
Denis Kos
Svoji na svome, ali nažalost minutu i pol duže od dozvoljenog vremena za trajanje jedne izvedbe.

KUD „Sesvete“
„Kriči, kriči tiček“
(pjesme i plesovi iz Zagrebačkog prigorja)
Koreografija i voditelj: Katarina Horvatović
Gl.obrada: M.Makar
Voditelj tamb. sastava: Đuro Horvatović
U klasičnoj scenskoj obradi djeca iz Sesveta pokazala su zavidnu plesnu kvalitetu i temperament u izvođenju prigorskih plesova. Čak što više i kondiciju. Vrlo uvježbano su se kretali po pozornici i točno uspostavljali zamišljene prostorne likove. Koreografija je tekla po progresivnoj dinamičkoj liniji koju je slijedio i utisak publike. Izvedeni su plesovi Kriči, kriči tiček, Polku, Sukačko, i Drmeš.

KUD „Preporod“
“I ja jesam posavačko dete“
(pjesme i plesovi iz Posavine)
Koreografija i voditelj: Srečko Žmalec
Gl.obrada i voditelj tamb. sastava:
Zoran Jakunić
Prva tri plesa, Posavačko dete, Tri koraka i Repa izvelo nam je 8 djevojčica. Šetano kolo je bilo izvedeno vrlo lijepo ali nije jasno zašto se u šetanom kolu izvodio element drmeša. Ples „Tri koraka“ je izveden izvrsno. Sve čestitke curama na držanju, koraku i eleganciji. Nakon plesa Repa, u ples se uključilo nekoliko djevojčica i jedan dječak te su izveli plesove Staro sito i Drmeš. Djeca su jako dobro plesno uvježbana i ujednačena, tu nema prigovora već pohvale. No ovaj scenski prikaz je sastavljen od 5 zasebnih plesnih prikaza svaki ples svoja priča. Nije bilo očekivane poveznice koja bi držala dinamiku scenskog prikaza. Isto tako sam kraj u drmešu izveden je u parovima i to u trokoračnom koraku što nije logičan i očekivan završetak plesa drmeš.

HKUD „Željezničar
„Sredo je Sv. Špela“
(pjesme i plesovi iz Gorskog Kotara)
Koreografija: Vesna Robinić
Gl. obrada: Marko Robinić
Voditelj: Katarina Horvatović
Voditelj tamb.sastava: Lovro Horvatović
Plesni sastav sastavljen od djevojčica izveo nam je plesove delničkog kraja – Gorskog Kotara. Scenska obrada plesova postavljena je na ustaljenim kružnim i polukružnim formacijama. Djevojčice su izvodile u pokretu i koraku plesove izvodile uvježbano ali tu i tamo nestalo je stila i ujednačenog vertikalnog gibanja tijela.

KUD „Mihovil Krušlin Šenkovec“
(pjesme i plesovi otoka Ugljana)
Koreografija i voditelj: Katarina Horvatović
Ova koreografija i izvedba predstavlja ugodno iznenađenje. Tim više što su nam je prezentirali „zagorci“. Izvrsno pogođen stil plesanja i pjevanja. Podosta koreografskih zahvata bilo je u duhu izvora što je veliki uspjeh.Tijekom cijele izvedbe izvođači su nas u potpunosti osvojili i uveli u atmosferu specifičnog dinarskog folklora koji se održao na otoku Ugljanu. Voditeljica je uspjela utkati u dinarski folklor u mediteranski atmosferu što je vrhunac umijeća u scenskoj primjeni folklora.

OSS „Buševec“
„Mali mladečaki“
(Turopolje)
Koreografija: Mojimir Golemac,
Gl.obrada: Stevo Borić
Voditelj: Maja Kovačević
Voditelj tamb. sastava: Marko Robić
Vrlo domišljat prikaz dječje svadbe. To jedan od lijepih primjera kako djeca i mlađi mogu uspješno imitirati svadbu odraslih. Sadržajni i vrlo zanimljivi monolozi bili su prožeti finim dječjim humorom i uvjerljivom glumačkom kvalitetom koja nas je iskreno nasmijala. Konačno da je netko iskočio iz već davno prežvakanih stereotipa vezanih uz dječje svadbe i stvorio autorski scenski sadržaj.. Nije istina da se sve dekle hočeju ženiti za prvog ili odabranog. Stariji su morali šutet dok su deca još poštena i neiskvarena mogla bar u igri reči kaj misle. Svadbu su pratili svirači na dječjim tradicijskim instrumentima a mali mačeovaci glumili (igrali) su plemenitaše. Kad je završila svadbeni obred krenulo je veselje uz svirku tamburaša i prezentaciji domaćih plesova. Cjeloviti, domišljat, jasno struktuiran i vjerodostojan scenski prikaz.

HKUD „Prigorec“
„Po Prigorju“
Koreografija i voditelj:
Dejan Pilatuš
Gl. obrada i voditelj tamb. sastava:
Marijan Sivoš

Ovo je bila isto tako vrlo uspješna izvedba ali uzrast djece je bio «nejak» za nošenje sa starijim kolegama iz drugih ansambala. Šteta. Bili su stvarno izvrsni u kontekstu svojih godina i vrlo ponosno su izvodili zavičajni folklor. Imali su čak 7 dječaka koji su vrlo dobro plesno uvježbani. To je veliki uspjeh i čestitke voditeljima.

Dječji folklorni ansambl „Ethno“
„Mlinček“
(pjesme i plesovi iz Donje Voće)
Koreografija: Goran Knežević
Gl.obrada: Zdravko Završki
Voditelj: Đurđica Svaton
Bez komentara.

Prema mišljenju ocjenjivačkog suda najuspješniji su bili slijedeći ansambli.
1. mjesto
KUD „Mihovil Krušlin“

2. mjesto
OSS „Buševec“

3. mjesto
KUD „Sesvete“