11.festivalčić dječjeg folklornog stvaralaštva „Naše kolo veliko“

IZVJEŠĆE ČLANA STRUČNOG POVJERENSTVA

OSVRT NA GLAZBENO VOKALNI IZRIČAJ

UVOD

I ove je godine dvoranu Kulturnog centra Trešnjevka razveselio topot bosih nožica malih folkloraša i njihovo uzbuđeno došaptavanje iza pozornice. Puno gledalište, podrška roditelja, braće, sestara, djedova, baka, teta…Veselje je prštalo na sve strane… Oni koji su u svojim rukama čvrsto držali kormilo priprema za nastup – voditelji izvođačkih ansambala, organizirali su oblačenja, frizure, rekvizite, odgovarali na dječja pitanja. Samo je manji broj gledatelja  prepune dvorane svjestan kolaža     požrtvovnosti, upornosti i ljubavi koje čine ovakav nastup.

Mali su izvođači, svi odreda,  bili izvrsni, točni, uvježbani i hrabri u svojim nastupima. Voditelji i roditelji su maestralno odradili svoje zadaće, a organizator ovoga okupljanja, znalački je osmislio svaki detalj ovog događaja. Vidjeli smo sinergiju različitih i raznovrsnih odraslih ljudi koje je okupila ljubav prema najmlađima, glazbi, folkloru…Na kraju se nameće pitanje; Ima li što ljepše, no djecu odgajati uz glazbu, kulturu i tradiciju? Samo na taj način, nadživjet će nas sve ono što čini identitet naroda.

Diana Atanasov Piljek

 

 

PETAK, 16. ožujka 2017. (18.00 sati)

DV GRIGORA VITEZA  – „Svi u šir“

(dječje igre s pjevanjem iz Dalmacije)

Dobro uvježbani tekst, spontani, individualni početak pjevanja, opseg prvih dviju melodija primjeren uzrastu (pentatonika, osnova na maloj terci). Treća pjesma, koja ima razvedeniju melodiju, podrazumijeva veće intonativne mogućnosti ansambla. Potrebno je obratiti pozornost na izbor melodijske građe primjerene uzrastu izvođača.

 

DV SESVETE  – „Lijepa Mara kolo vodi“

(dječje igre s pjevanjem iz Turopolja)

Mali pjevači od uzbuđenja više uzvikuju nego što pjevaju melodiju. Sigurni su u tekst, manje u intonaciju i zajedničke početke fraza. Ovakav ansambl, trebao bi izvoditi melodije manjeg opsega.

 

DV „ LEPTIR“  – „Došel je, došel, zeleni Jura“

(dječje igre i običaji iz Turopolja)

Ansambl je složan u intonaciji , tempu i izgovaranju teksta. Intonativno prati harmoniku i drži tonalitet. Posljednja pjesma nastupa ovog ansambla, Sveti Jura u zelenju…, pjevana je bez instrumentalne pratnje. To je prouzrokovalo netočnosti u melodiji i cijeli niz drugih komplikacija. Tako se je dramaturški scenarij nastupa urušio, umjesto da je kulminirao na kraju.

Pohvalno je u aranžmanu što harmonika na početku uvodom određuje intonaciju, ali bi i prije svake pjesme bilo uputno svirati uvod koji je intonacija pjevačima. U pjesmi Došel je, došel zeleni Jura, nelogično je što harmonika na kraju svake strofe izvodi koronu samo jednu dobu pa mali pjevači stalno kasne na početak nove strofe. Pjevali bi točnije da korona traje dvije dobe.

 

DV BUDUĆNOST – „Paun pase“

(igre i pjesme iz Like)

Pjevanje bez intonacije, zamućene i nejasne melodije bez instrumentalne podrške koja bi u ovakvoj situaciji bila neophodna. Dozivanje i dovikivanje dječaka je dobro uvježbano, primjereno i sigurno. Pjesmu Paun pase započinje pjevanjem teta, a djeca se priključuju uglavnom uzvikivanjem dijelova melodije koja se tek nazire. Kada tete glasnije pjevaju, melodija se dobro čuje.

 

ZFA DR. IVANA IVANČANA – „Prvo leto služim“

(dječje igre i pjesme iz Međimurja)

Ansambl različitog uzrasta pjeva intonativno i ritamski točno i složno. Solisti su točni, sigurni i uvježbani. Pjevna i razvijena melodija pjesme Prvo leto služim izvedena je lijepo, sigurno i točno.

Instrumentalni ansambl u pratnji bio je točan ( osim u pjesmi Pipi.. – nesiguran početak uvoda), mekanih uvoda, diskretan, dovoljno tihog zvuka kako bi se čulo dječje pjevanje. Za pohvalu je što violina svira melodiju u prvoj oktavi, koja je primjerena dječjoj lagi.

 

ETHNOTEKA  – „Lončići“

(dječje igre i pjesme iz Slavonije)

Iako je cijeli nastup izveden bez instrumentalne pratnje, izvedba je sigurna, točna i ujednačena. Solisti su točni, sigurni, uvježbani. Melodijski sadržaj je primjereno odabran.

 

DFA SESVETSKA SELA  -„Imala sam puža muža“

(dječje igre s pjevanjem iz Posavine)

Ritamski i melodijski precizna i točno. Izvrsni, pjevački sigurni solisti. Složna, vesela i uvježbana izvedba.

Dječji tamburaški sastav je uglavnom korektno pratio. Uz malo više proba, dobit će na sigurnosti i preciznosti izvedbe.

 

DFA KUD-a  Željezničar Zagreb – Ekete pekete

(dječje igre i pjesme Moslavine)

Melodije na početku izvedbe koje se baziraju na pjevanim brojalicama u intervalu male terce, nisu primjerene ansamblu ovakvog mješovitog uzrasta – melodijska građa je prelagana. Iza maloga kola stoje stariji koji sviraju udaraljke, neki pjevaju drugi glas, a čuju se i tragovi brustonalnog pjevanja koje nije primjereno uzrastu. Solistica zbog uzbuđenosti ili akustičkih odnosa na pozornici nije u tonalitetu instrumenta u pratnji. Solistica u pjesmi Ja sam mala princeza je sigurna, točna i uvježbana.

Instrumentalna pratnja je diskretna i precizna.

 

 

SUBOTA, 17. ožujka 2017. (11.00 sati)

 

DV IVANE BRLIĆ MAŽURANIĆ – „Kriči, kriči tiček“

(motivi iz Prigorja)

Obzirom na dosta duboki položaj na pozornici, pjevanje izvođača se slabo čuje. Dobro se intonativno drže iako harmonika svira uvod i ostatak melodije u maloj oktavi, a oni pjevaju u prvoj što je dječja laga.

Mali svirači udaraljki povremeno ubrzavaju tempo, ali na intervenciju odgojiteljice, uspijevaju popraviti izvedbu.

 

DV „VRAPČE“ –  „Hajd’ u kolo veselo“

(dječje igre s pjevanjem iz  Podravine)

Skupina izvođača koja ima potencijala. Predlažem ubuduće osigurati instrumentalnu pratnju koja će podupirati točnost melodije, tempa i ritma. Raditi na dikciji pjevanja i isplanirati kraći program kako bi ansambl imao fokusiraniju koncentraciju.

 

DV TREŠNJEVKA„Prigorski glazbeni motivi”

Intonativno i ritamski točno pjevanje s dobro uvježbanom dikcijom. Sviranje dječjim tradicijskim instrumentima je dosljedno i točno. Ujednačeno prate promjene u tempu. Pohvala pratnji brača koji dri pjevačku intonaciju u prvoj oktavi.

 

DV ŠPANSKO – „Mali bratec Ivo i mala Marica“

(dječje igre i pjesme iz Međimurja)

Prije prve pjesme violina daje neprimjerenu intonaciju koju pjevači nisu uzeli.  Pjevaju ujednačeno u svojoj lagi. Solisti su točni i sigurni. Veće pauze između pjesama mogu doprinijeti intonativnoj netočnosti zapjeva iduće pjesme.

 

OŠ SAMOBOR  – „Protuletje“

(dječje igre s pjevanjem i plesovi iz Samobora)

Točno, sigurno i uvježbano pjevanje skupine solista i cijelog ansambla.

Nakon instrumentalno malo nesigurnog početka, sastav se uštimava. Bisernica nije instrument za uvod koji služi intonaciji jer svira u drugoj oktavi, a djeca pjevaju u prvoj.

 

KUD „CROATIA“ – „Cungere-ica-ca“

(dječje igre s pjevanjem  iz Podravine)

Ansambl je dobro uvježban, precizan. Dječaci – solisti u pjesmi Birajmo si frajlicu su zbog uzbuđenja, tonaliteta ili mutacije neujednačeni, pjevaju u više tonaliteta. U pjevačkom smislu nije praktično umetati u izvedbu dijelove bez instrumentalne pratnje jer se odlazi iz tonaliteta i kasnije se teže vraća.

Instrumentalni sastav je diskretan i primjeren, bogatog aranžmana.

 

HKD BRAĆE RADIĆA, Dječja folklorna družina Lajbeki –  „Ivek ide v drač“

(dječje igre s pjevanjem iz Hrvatskog zagorja)

Početna brojalica u intonaciji male terce bila je točna i primjerena. Precizna izvedba dječjim tradicijskim glazbalima. Dobro vođenje intonacije i osjećaja tonalitetnosti pjevača instrumentalnim aranžmanom u kojem je violina vodeći instrument.

 

HKUD „PETAR ZRINSKI“ – Vrbovec  – „Igre i popjevke kaj su djeca u školi naučila“

(dječje igre s pjevanjem iz vrbovečkog kraja)

Umjerena, ujednačena izvedba dobre dikcije. Potrebno je razmisliti je li  instrument koji svira u drugoj oktavi primjeren za uvod u intonaciju. Solistica u zadnjoj pjesmi je mirna, precizna i točna.

 

 

SUBOTA, 17. ožujka 2017. (18.00 sati)

 

KUD SESVETE –” Čika Mika izgubio bika”,

(dječje igre s pjevanjem iz Slavonije)

Predstavljeni sadržaj je primjeren uzrastu, dobro odabran i uvježban. Temelji se na uzvikivanju i pjevanju u intervalu male terce. Glatki prelasci iz strofe u strofu ( Strina rodo), bez zastoja. Pjevači pjevaju u tonalitetu u kojem svira bisernica, ali ne daje intonaciju iako bi bilo bolje da svira u prvoj oktavi koja je u dječjem opsegu pjevanja.

 

KUD D.DOMJANIĆ  -” Naše kolo veliko”

(dječje igre i pjesme iz Hrvatskog zagorja)

Zbunjeni uzbuđenjem nastupa i prerazvedenim instrumentalnim aranžmanom, mali pjevači su prvu pjesmu ( Naše kolo veliko) hrabro pjevali, boreći se s tonatitetom. I ostale su pjesme bile pjevane na granici točne intonacije, ali srčano do kraja.

Instrumentalni ansambl zvuči dobro i uglavnom sigurno, ali malim pjevačima je potrebna sigurna dionica melodije u prvoj oktavi ( brač) u svakom trenutku, a ne kombinacija brača i bisernice u različitim lagama i s tipično tamburaškim ukrasima koji ih na ovoj razini pjevanja bune. Gledajući instrumentalni aranžman zasebno, maštovit je i znalački napravljen.

 

KUD „BRATINEČKO SRCE“ -Bratina  – „Sjedi ježe“

(dječje igre s pjevanjem iz Turopolja)

Primjereno starijoj djeci, izabrana intonacija – nešto niža laga, za svaku je pohvalu.

Mali pjevači su dobro uvježbani, uglavnom točni u melodiji i precizni u ritmu i tempu. U posljednjoj pjesmi se pojavilo slučajno dvoglasje vjerojatno zbog nemogućnosti višeg pjevanje nekih pjevača (mutacija), koje nije narušilo tonsku sliku.

Instrumentalni aranžman je za stručno osmišljeni osim što violina vodi melodiju cijelim nastupom, a svira u drugoj oktavi.

 

KUD „KLAS“  -” Ide škanjec”,

(dječje igre s pjevanjem iz Posavine)

Pjevanje ansambla je točno, preciznih početaka i završetaka. Solistica je sigurna, točna, dovoljno glasna.

Dječji tamburaški orkestar je izvrsno ujednačen, osim nekih malo manje sigurnih početaka, precizan u sviranju osminki, diskretan u pratnji pjevača i dobar u znalačkom aranžmanu promjena tempa između pjesama.

 

KUD PRESLICA, Blato -„Decu bumo nafčili“

(dječje igre s pjevanjem iz Hrvatskog zagorja)

Precizan početak malih pjevača. Pjesma Tancaj, tanca, crni kos je intonativno i ritamski točno otpjevana. Bilo je malo pjevanja i više plesanja uz pratnju tamburaškog sastava koji se je povremeno bunio ( bas i bugarija) na prijelazima.

 

OSS BUŠEVEC – „Mi smo seke bosonoge“

(dječje igre s pjevanjem iz Slavonije)

U početnoj pjesmi, Mi smo seke bosonoge, skupina djevojčica pjeva politonalitetno dok je skupina dječaka intonativno točna i dovoljno glasna. Pjesma Kalo, kalilo koja se bazira na intervalu male terce, izvedena je neujednačeno u različitim tonalitetima. Solisti su sigurni, točni, izvrsne dikcije.

Tamburaški sastav je diskretan, točan, prigodi primjerenog sviranja. Pun pogodak i veliko osvježenje je pratnja gajdama.

 

KUD „PREGRADA“ –„Na dvorišću“

(dječje igre, brojalice i pjesme iz Hrvatskog zagorja)

Pjevanje ansambla u početnoj pjesmi Igra kolo, započinje bez intonacije pa mali pjevači nisu u istom tonalitetu. Nastup je osmišljen kao kolaž izmjenično a capella i instrumentalno praćenih dijelova. Poslije svakog a capella dijela, pjevači započinju s pjevanjem bez intonacije koja bi im pružala intonativni oslonac pa se to osjeća i u tempu. Pjesma Miš mi je polje popasel, započinje pjevanjem bez instumentalne pratnje, a tek se u  drugoj strofi uključuju instrumenti, bez uvoda i mogućnosti intonacije. Svi mali pjevači pjevaju i trude se, ali za uzrast pomalo nespretan aranžman, nije im pomogao.

 

SKUD FA “Ivan Goran Kovačić” – “Međimurski dečji svati”

(dječje igre s pjevanjem iz Međimurja)

Točan, siguran i odlučan početak, ujednačen i precizan. Solo dječak, intonativno točan, dobre dikcije.

Aranžman je bogat, malo nedefiniranog završetka. Tamburaški sastav je točan, precizan i  uvježban.