10. festivalčić dječjeg folklornog stvaralaštva
“Naše kolo veliko”

Zagreb, 31. ožujka i 1. travnja 2017., Centar za kulturu Trešnjevka

IZVJEŠĆE ČLANA STRUČNOG POVJERENSTVA
OSVRT NA NOŠNJE I KOSTIME SUDIONIKA FESTIVALČIĆA

 

 

UVOD

Deseti Festivalčić dječjeg folklornog stvaralaštva “Naše kolo veliko” održan je 31. ožujka i 1. travnja 2017. godine u Centru za kulturu Trešnjevka, a odličan odaziv sudionika i publike još je jednom potvrdio postojanje velikog zanimanja za kvalitetne dječje folklorne manifestacije poput ove.
Festivalčić je konceptualno dobro osmišljen, grupe-sudionici stručno odabrane, a pohvalu svakako zaslužuje i optimizirano trajanje programa (tri koncerta, od kojih je svaki trajao cca sat vremena).
Premda su na ovoj priredbi sudjelovale dječje folklorne grupe koje djeluju u različitim uvjetima (unutar vrtića, škola ili kulturno-umjetničkih društava), kvaliteta viđenog bila je na visokoj razini.
Svakako bi valjalo spomenuti i brojnost publike. Naime, na sva tri koncerta održana u sklopu ovog Festivalčića, sva sjedala u dvorani bila su zauzeta, a gledatelji koji su u dvoranu ušli neposredno prije početka programa morali su stajati sa strane. Takva ispunjenost gledališta je naočigled pozitivno djelovala na male izvođače i dala im poticaj da na pozornici uistinu daju sve od sebe, a za vjerovati je da će ih i potaknuti na to da još upornije, marljivije i kvalitetnije nastave sa svojim radom.
Osim malih plesačica i plesača na sceni, u programu su povremeno “sudjelovala” i djeca iz publike jer se u puno navrata moglo čuti kako mlađi gledatelji potiho pjevaju pjesme koje su se izvodile na pozornici, a koje su im bile poznate.
Ukratko, imajući u vidu kvalitetu ove priredbe, kao i zanimanje za nju (u Zagrebu i izvan njega), izrazito nas može veseliti činjenica da su njenu vrijednost prepoznali Ministarstvo kulture Republike Hrvatske i Gradski ured za obrazovanje, kulturu i sport Grada Zagreba te da su je odlučili podržati. Nadajmo se da će se takva praksa nastaviti i u budućnosti.

* * * * *

Što se odijevanja tiče, sve grupe koje su nastupile na Festivalčiću zaslužile su prolaznu ocjenu – neke malo višu, neke malo nižu, ali ipak prolaznu. Svi su se za nastup pripremili najbolje što su mogli i u skladu sa svojim mogućnostima. Pri tome nemojmo smetnuti s uma da se, zbog brojnih razloga, rad sa folklornom grupom u vrtiću ili školi u mnogome razlikuje od rada sa dječjom grupom unutar nekog KUD-a ili folklornog ansambla. Naime, za uspješan rad jedne vrtićke ili školske folklorne grupe bitan faktor je i kooperativnost roditelja djece koja sudjeluju u radu tih grupa, a voditelji/ce takvih grupa često puta moraju, uz svoju folklornu stručnost, imati i puno bolje diplomatske vještine nego voditelji “KUD-ovskih” dječjih grupa te češće raditi kompromise (npr. kod uređenja frizura ili odabira obuće).

Tročlano stručno povjerenstvo koje je pratilo Festivalčić bilo je smješteno na povišenu poziciju iza zadnjeg reda sjedala u gledalištu, odakle je imalo odličan pregled pozornice. Nažalost, udaljenost od iste je ipak donekle onemogućavala “dobar pogled” na neke detalje (što se odijevanja tiče).

Prilikom praćenja izvedbi i pisanja ovog osvrta, posebna pažnja se obraćala na sljedeće naputke organizatora:
• djevojčice trebaju imati zalizanu kosu te jednu ili dvije pletenice – kike; ako je kosa kratka, onda pomoću gela mora biti priljubljena uz glavu
• košuljice trebaju sezati do sredine potkoljenice
• prije nastupa treba nastojati poravnati duljinu košuljica tako da donji rub svih bude jednako udaljen od poda
• djeca na nogama moraju nositi crne šlapice ili biti bosa

Dvije osnovne vrste tradicijske odjeće u koju su djeca bila odjevena jesu košuljice i/ili narodne nošnje. Pri tome se pod “nošnjama”, za potrebe ovog osvrta, podrazumijevaju:
• scenski kostimi izrađeni po uzoru na originalne “dječje” nošnje ili narodne nošnje “za odrasle”
• “dječje” verzije narodnih nošnji određenih krajeva (tj. značajno pojednostavljena nošnja kakvu su inače nosile odrasle osobe)
• “nošnje za djecu”, koje su iste kao i “nošnje za odrasle”, ali su izrađene u “manjem mjerilu”
• sve ostale odjevne “kombinacije” koje su napravljene i izgledaju tradicijski, a nisu košuljice

Na kraju ovog uvodnog dijela, svakako se treba osvrnuti na objektivne mogućnosti pojedinih sudionika Festivalčića.
Jasno je da svaka od predstavljenih grupa djeluje u drugačijim uvjetima, sa drugačijom dostupnošću resursa potrebnih za pripremu jednog folklornog nastupa. Stoga se podrazumijeva da je potrebno uložiti izuzetno mnogo truda kako bi sva djeca na nastupu bila primjereno odjevena, a postići da su sva djeca na nastupu odjevena primjereno i ujednačeno traži dodatan napor.
Sukladno tome, svi sudionici Festivalčića koji su bili korektno i uredno odjeveni zaslužuju iskrene čestitke, a svi oni koji su svojim “kostimografskim” angažmanom na scenu donijeli i nešto više od toga zaslužuju i dodatnu pohvalu.

 

31. ožujka 2017. (petak) u 18 sati

DJEČJI VRTIĆ “PIPI DUGA ČARAPA”
“Jas pa nekaj mam”
dječje igre s pjevanjem iz Hrvatskog zagorja
Autorica koreografije i voditeljica skupine: Lidija Mikulan Sraka

Grupa je bila odjevena u “standardnu dječju” kombinaciju (djevojčice u košuljice, a dječaci u gaće i košulje).
Iako je nekoliko košuljica bilo neadekvatne duljine, ova grupa je, sveukupno gledajući, bila vrlo uredno obučena. Za svaku je pohvalu to što su djeca nastupila bosa.
Sve frizure (i ženske i muške) bile su primjerene, no ubuduće bi trebalo pripaziti na jedan detalj – “repove” kod djevojčica koje ne nose pletenice (ako su vezani visoko, tj. preblizu tjemenu, onda izgledaju previše suvremeno).
Ukoliko mogućnosti to dozvoljavaju, preporučljivo je da djeca prilikom izvedbe ove točke ne nose ruho sa čipkom na donjem rubu košuljica i nogavicama gaća, budući da taj detalj nije karakterističan za Hrvatsko zagorje.
U izvedbi je nenametljivo sudjelovala i voditeljica grupe, prikladno odjevena u zagorsku narodnu nošnju.

DJEČJI VRTIĆ GRIGORA VITEZA
“Hote si”
dječje igre s pjevanjem iz Međimurja
Autorice koreografije i voditeljice skupine: Natalija Duvančić i Dubravka Knezović

Vrlo uredno i korektno odjevena grupa – sve su djevojčice nosile košuljice primjerene duljine, dok su dječaci bili obučeni u gaće i košulje.
Osim odijevanja, svakako treba pohvaliti i činjenicu da su djeca nastupila bosa.
Frizure su također bile vrlo uredne, no suvremene šiške je preporučljivo “izbjegavati”.
Osim djece, u izvedbi su sudjelovale i njihove voditeljice – bile su vrlo uredno odjevene u lijepe primjerke međimurskih nošnji pa je prava je šteta što im oglavlja nisu bila u potpunosti uređena na tradicijski način.

DJEČJI VRTIĆ “BUDUĆNOST”
“Kolo”
dječje igre s pjevanjem iz Hrvatskog primorja
Autorice koreografije i voditeljice skupine: Anita Šipek i Snježana Muretić
Autori glazbene obrade: Anita Šipek i Petar Varga

Budući da “Hrvatsko primorje” obuhvaća (otprilike) područje od grada Rijeke do rijeke Zrmanje (uključujući i određen broj otoka), a ova točka nije “vezana” uz neki određeni mikrolokalitet, viđeno ruho možemo okarakterizirati kao prikladno. To se odnosi na djecu, njihove voditeljice (koje su sudjelovale u izvedbi) i prateći glazbeni sastav.
Djeca su, u odjevnom smislu, definitivno ostavljala dojam kao da dolaze iz nekog priobalnog gradića, no više je pažnje trebalo posvetiti urednijem oblačenju ruha, odabiru/usklađivanju obuće i uređenju frizura.

DJEČJI VRTIĆ “SESVETE”
“Vrapčić”
dječje igre s pjevanjem iz Bilogore
Autorica koreografije i voditeljica skupine: Natalija Malić
Autorica glazbene obrade i glazbena pratnja: Snježana Petej

Jedini dječak u grupi bio je odjeven u “dječju” varijantu bilogorske nošnje, dok su sve djevojčice bile odjevene u košuljice. Ruho je bilo uredno i dobro pripremljeno za nastup, no nekoliko je košuljica ipak bilo prekratko.
Ono što svakako treba istaknuti i pohvaliti jest činjenica da su djeca nastupila bosa.
Frizure su bile uredne i lijepo uređene, ali suvremene šiške ipak odudaraju od tradicijskog načina uređenja oglavlja pa bi na taj detalj ubuduće trebalo obratiti pažnju.
Uz djecu su nastupile i njihove besprijekorno odjevene voditeljice, koje su svojim jednostavnim i vizualno nenametljivim nošnjama upotpunile cjelokupnu sliku.

DJEČJI VRTIĆ “MALEŠNICA”
“Mi smo djeca vesela”
dječje igre s pjevanjem iz Slavonije
Autorica koreografije i voditeljica skupine: Ljiljana Jungić
Voditeljica glazbenog sastava: Radomirka Đurić

Ova brojna skupina predstavila nam se u izuzetno urednom ruhu.
Dječaci su nosili “kombinaciju” gaće-košulja-prsluk, a svakako treba spomenuti i to da su svi bili primjereno ošišani.
Djevojčice su nosile košuljice koje su bile uistinu lijepo pripremljene pa je prava šteta što su gotovo sve bile prekratke. Ženske frizure su, kao i košuljice, bile vrlo uredne, ali tzv. “riblja kost” (ili neka njena varijanta) se, u pravilu, ne nosi na folklornom nastupu.
Sukladno mogućnostima, poželjno je uskladiti i obuću (koja ne bi smjela imati suvremena obilježja).
Harmonikašica koja je sudjelovala u izvedbi bila je korektno odjevena u prikladnu nošnju.

DFA “SESVETSKA SELA”
“Cin, can cvrgudan”
dječje igre iz Međimurja
Autorica koreografije i voditeljica skupine: Morana Podnar
Autor glazbene obrade i voditelj tamburaškog sastava: Vedran Kolarić

Mlađe djevojčice bile su odjevene u košuljice, a starije djevojčice i dječaci u “dječje” varijante međimurske nošnje. Ruho je bilo odlično pripremljeno i jedino što je malo “narušilo” ukupan dojam bilo je nekoliko košuljica neadekvatne duljine.
Bilo je vidljivo da je autorica koreografije vodila računa i o “rasporedu nošnji” po pojedinim koreografskim pozicijama. To je naročito došlo do izražaja tijekom igre s pjevanjem Srečali smo…, plesa Lepe naše senokoše i na samom kraju koreografije. Pohvalno.
Frizure (i ženske i muške) – odlične.
Male plesačice i plesači bili su obuveni u primjerene crne šlapice, no ipak se “potkralo” nekoliko pari obuće sa suvremenim obilježjima pa bi odabiru obuće ubuduće trebalo posvetiti malo više pažnje.
Glazbeni sastav je bio odjeven vrlo uredno, ali pojedini svirači su imali suvremene frizure koje je svakako trebalo “pokriti” šeširima.

DJEČJI VRTIĆ IVANE BRLIĆ MAŽURANIĆ
“Prošel je prošel pisani Vuzem”
jurjevski običaji iz Turopolja
Autorice koreografije i voditeljice skupine: Branka Bosak i Iva Švaljek
Glazbena pratnja: Biserka Detelj Kisić

Djeca su bila odjevena u uredno ruho – djevojčice u košuljice (od kojih su četiri ipak bile vidljivo prekratke), a dječaci u gaće i košulje.
Dojmu autentičnosti svakako je pridonijela pohvalna činjenica da su male izvođačice i izvođači nastupili bosi.
Ženske frizure su bile uredne, no tzv. “riblju kost”, u pravilu, treba “izbjegavati” na folklornom nastupu.
Muške frizure su također bile uredne, no – kao i kod djevojčica – uvijek treba paziti na to da ne izgledaju odviše suvremeno.
Voditeljice grupe su sudjelovale u ovoj izvedbi i bile su korektno odjevene u prikladne nošnje. Međutim, harmonikašica je na glavi nosila međimursku poculicu, što je zasigurno nenamjerna zabuna i rezultat gužve/užurbanosti u backstageu i garderobama prije početka Festivalčića.

KUD “CROATIA”
“Na drvenom konjicu”
dječje igre s pjevanjem iz Slavonije
autor koreografije: Goran Knežević
Voditeljica skupine: Ivana Biondić
Autor glazbene obrade: Dražen Varga
Voditelj tamburaškog sastava: Jakov Knežević

Ruho u kojem se predstavila ova grupa bilo je dobro odabrano i primjereno uzrastu djece.
Mlađa djeca su nastupila bosa, što je vrlo pohvalno. Djevojčice su nosile košuljice adekvatne duljine (premda se potkralo nekoliko prekratkih), a dječaci “kombinaciju” gaće-košulja-prsluk.
Starija djeca su, pak, bila odjevena u primjerene “dječje” varijante slavonske nošnje. Ono na što treba obratiti više pažnje je odabir obuće te oblačenje i vezanje marama, budući da uredno nošenje marama poput kaluta i tibeta često puta zna biti vrlo “problematično” za djecu, ali i za odrasle plesačice sitnije tjelesne građe.
Djevojčice su nosile lijepo uređene frizure primjerene slavonskom podneblju, a korektne su bile i muške frizure.
Uvodnu igru s pjevanjem djeca su izvela zajedno sa svojom odlično odjevenom voditeljicom.
Glazbeni sastav je bio korektno odjeven u “kompletne” slavonske nošnje, no još bolji dojam je moguće postići ako se tkanice vežu na način da ne “vise” niz nogu.

HKUD “PETAR ZRINSKI”, Vrbovec
“Prvo leto služim”
dječje igre s pjevanjem iz Međimurja
Autorica koreografije i voditeljica skupine: Ljiljana Stanko

Vrlo “šarena” grupa odjevena u nekoliko različitih varijanti prikladnog tradicijskog ruha. Urednost je bila na izuzetno visokoj razini, a pohvalu svakako zaslužuju dobro stegnuti tibeti.
Mrvicu više pažnje ipak je trebalo posvetiti međusobnom poravnavanju donjih rubova suknji i pregača, kao i odabiru/ujednačavanju obuće koju su nosila starija djeca.
Mlađi plesači/ce su nastupili bosi, što je na scenu donijelo određen dojam autentičnosti.
Što se frizura tiče, bile su praktički besprijekorne i apsolutno primjerene jednom folklornom nastupu – uredno ošišani dječaci (od kojih su neki nosili šešire) i djevojčice kojima je kosa bila ispletena u jednu ili dvije pletenice.
Glazbeni sastav je bio odjeven uredno i korektno, no dojam bi bio potpun da su svirači nosili “kompletne” međimurske nošnje.

 

1. travnja 2017. (subota) u 11 sati

KUD “SESVETE”
mlađa dječja folklorna skupina
“Ruža, ruža ima puža muža”
dječje igre i pjesme iz Posavine
Autorica koreografije i voditeljica skupine: Ivana Balen
Garderobijerka: Jasna Dročić

Mlađe djevojčice su bile odjevene u međusobno dobro poravnate košuljice adekvatne duljine, a starije su nosile ruho koje više-manje odgovara posavskom podneblju, premda bi se na uzorke sa pojedinih pregača vrlo lako moglo “naići” i u nekim drugim regijama.
Dječaci su nosili uredne gaće i košulje, a jedan od njih je svoje ruho “upotpunio” i prslukom.
Muške frizure su bile uglavnom uredne, a ženske ujednačene i uređene na tradicijski način.
Što se tiče obuće, mlađa djeca su nastupila bosa, dok su starija nosila crne šlapice (od kojih su neke bile vidljivo suvremene).

KUD “IVANIĆ”, Ivanić Grad
“Prelice se spominjale”
dječje igre i pjesme iz Moslavine
Autorica koreografije i voditeljica: Sanja Emm
Autor glazbene obrade i voditelj tamburaškog sastava: Vitomir Čanađija

Male plesačice i plesači nastupili su u čistom i urednom ruhu, pri čemu su djevojčice nosile košuljice, a dječaci manje ili više “potpunu” moslavačku nošnju. Košuljice su (sve osim jedne) bile adekvatne duljine, a donji su im rubovi bili vrlo dobro međusobno poravnati.
Frizure su, kao i ruho, bile uredne te uređene sukladno “folkloraškoj” praksi. Ipak, treba pripaziti na to da se pletenice ne počnu plesti preblizu tjemenu jer konačan rezultat obično bude frizura koja djeluje previše suvremeno.
Osim pletenicama, malo više pažnje trebalo bi posvetiti i odabiru te ujednačavanju obuće.
Tamburaši koji su sudjelovali u izvedbi bili su prikladno odjeveni, no ostavili bi “potpuniji” dojam da su na glave stavili šešire.

DJEČJI VRTIĆ “ŠPANSKO”
“Mi smo djeca vesela”
dječje igre i pjesme iz Slavonije
Autorice koreografije i voditeljice skupine: Renata Pavić i Nikolina Fišer

Premda se čistoći i urednosti ruha (košuljice za djevojčice, a gaće i košulje za dječake) ne može ništa prigovoriti, neujednačena obuća i tri vidljivo prekratke košuljice ipak donekle “umanjuju” ukupan dojam.
Korektno ošišani dječaci zaslužuju pohvale za svoje frizure, a što se djevojčica tiče, oglavlja su im bila vrlo uredna, no na budućim nastupima svakako treba “izbjegavati” nošenje suvremenih šiški, “riblje kosti” i “sportskih” pletenica.
Osim djece, u izvedbi su sudjelovale i njihove primjereno odjevene voditeljice te još jedan svirač koji bi se sjajno uklopio u cjelokupnu sliku da je bio odjeven u narodnu nošnju.

DJEČJI VRTIĆ “VRAPČE”
“Kolo naokolo”
dječje igre s pjevanjem iz Dalmacije
Autorica koreografije i voditeljica skupine: Jadranka Lončarić

Djeca su bila odjevena vrlo uredno – sve djevojčice su nosile košuljice primjerene duljine, a dječaci su bili odjeveni u gaće i košulje.
Frizure su bile uredne, no detalji na koje bi ubuduće trebalo obratiti pažnju jesu vezanje “repova” kod djevojčica koje imaju relativno kratku kosu (ne smiju biti vezani preblizu tjemena) i suvremene šiške, koje na pozornici ne djeluju tradicijski.
Ono što valja spomenuti i pohvaliti jest činjenica da su djeca nastupila bosa, što je na sceni stvorilo dojam autentičnosti.

DJEČJI VRTIĆ “TREŠNJEVKA”
“A mi ćemo cincele”
dječje igre s pjevanjem iz Dalmacije
Autorice koreografije i voditeljice skupine: Božena Kuštre i Gordana Sikirić

Ruho malih plesačica i plesača bilo je vrlo uredno. Djevojčice su bile odjevene u košuljice, a dječaci u “kombinaciju” gaće-košulja.
Prilikom budućih nastupa malo više pažnje bi ipak trebalo posvetiti uređenju oglavlja kod pojedinih djevojčica, kao i odabiru te usklađivanju obuće.
Voditeljice grupe su aktivno sudjelovale u izvedbi – bile su korektno odjevene u prikladne nošnje, a ostavile bi puno bolji dojam da su obje imale frizure uređene na tradicijski način sa dalmatinskim “štihom”.

OSNOVNA ŠKOLA PREČKO
“Cug”
dječje igre s pjevanjem iz Međimurja
Autorica koreografije i voditeljica skupine: Nina Knežević

Male plesačice i plesači bili su odjeveni u prikladno i dobro pripremljeno ruho.
Djevojčice su nosile frizure primjerene “folklornom” nastupu, no ubuduće bi ipak trebalo izbjegavati nošenje suvremenih šiški. Osim toga, trebalo bi malo bolje pripaziti na frizure kod pojedinih dječaka, ali i na tip obuće koju djeca nose “u kompletu” sa tradicijskim ruhom.
U izvedbi ove točke sudjelovala je i violinistica, koja je bila reprezentativno odjevena u međimursku narodnu nošnju.

OSNOVNA ŠKOLA SAMOBOR
“Ko je moje guske krao”
dječje igre s pjevanjem iz Posavine
Autorica koreografije i voditeljica: Nataša Komočar
Autor glazbene obrade i voditelj tamburaškog sastava: Aljoša Crnobrnja

Sveukupno gledajući, ova je grupa bila korektno odjevena u lijepo pripremljeno ruho koje više-manje odgovara posavskom podneblju, no bilo je vidljivo i nekoliko odjevnih predmeta koji su sastavni dio nošnji iz drugih regija.
Djeca su nosila neujednačenu obuću, pri čemu su neke od šlapica i cipela bile vidljivo suvremene.
S druge strane, frizure su (i muške i ženske) bile uređene sukladno “folkloraškoj” praksi i na primjeren način.
Što se tiče glazbenog sastava koji je sudjelovao u ovoj izvedbi, prava je šteta što su tamburaši bili odjeveni u običnu “neutralnu kombinaciju” muškog tradicijskog ruha (gaće i košulja), a ne u neku lako prepoznatljivu varijantu posavske nošnje.

OSNOVNA ŠKOLA TITUŠA BREZOVAČKOG
“Mi smo seke bosonoge”
dječje igre i pjesme iz Slavonije
Autorica koreografije i voditeljica skupine: Morana Podnar
Autor glazbene obrade i voditelj tamburaškog sastava: Predrag Bobić

Sve djevojčice su nosile košuljice koje su, uglavnom, bile adekvatne duljine, dok su dječaci bili odjeveni u “pojednostavljenu” varijantu slavonske nošnje.
Za svaku je pohvalu to što su djeca (osim trojice dječaka) nastupila bosa, a pohvaliti treba i primjerene frizure. No, valja imati na umu da se suvremene šiške, u pravilu, “izbjegavaju” na folklornoj sceni.
Tamburaši/ce koji su sudjelovali u izvedbi nisu bili odjeveni u narodne nošnje, već u relativno ujednačenu suvremenu odjeću (bijele košulje, tamne hlače i tenisice) – riječ je o urednom rješenju koje bi bilo prihvatljivije i/ili zanimljivije kada bi košulje na sebi imale otisnute etno-motive ili etno-uzorke.

SKUD “IVAN GORAN KOVAČIĆ”
“Šečem, šečem drotičko”
dječje igre s pjevanjem iz Međimurja
Autorica koreografije i voditeljica skupine: Irena Lacić
Autor glazbene obrade i voditelj tamburaškog sastava: Mario Pleše

Vrlo lijepo odjevena grupa kojoj se, osim manjeg broja vidljivo suvremenih šlapica i nekoliko međusobno neporavnatih donjih rubova suknji i pregača, gotovo ništa ne može prigovoriti.
Unatoč “šarenilu” koje je vladalo na pozornici, ni u jednom trenutku nije narušen dojam preglednosti.
Razina urednosti je bila visoka, a treba spomenuti i dobro odjevene/stegnute tibete, tim više što nošenje istih ponekad zna biti vrlo “problematično” djevojčicama, ali čak i odraslim plesačicama sitnije tjelesne građe.
Muške frizure su bile primjerene “folklornom” nastupu, dok su ženske bile besprijekorne.
Glazbeni sastav je bio odjeven vrlo korektno i izuzetno uredno te je prava šteta što svirači nisu nosili međimurske nošnje kako bi upotpunili odjevnu sliku.

 

1. travnja 2017. (subota) u 18 sati

KUD “ZLATKO BALOKOVIĆ”, Krapinske toplice
“Šiš miš de stojiš?”
dječje pjesme i igre iz Hrvatskog zagorja
Autorica koreografije: Katarina Bednjanec Lončarek
Voditeljica skupine: Martina Šafranko
Autor glazbene obrade i voditelj tamburaškog sastava: Siniša Miklaužić

Ruho u kojem su nastupila djeca iz Krapinskih Toplica bilo je vrlo uredno, čisto i izglačano te primjereno ovoj koreografiji.
Međutim, malo je više pažnje trebalo obratiti na odabir i ujednačavanje obuće jer su gotovo sva djeca nosila vidljivo suvremene šlapice (sa bijelim potplatom).
Frizure su kod svih djevojčica bile uređene sukladno prihvaćenoj “folkloraškoj” praksi, ali što se dječaka tiče, nekima od njih bi dobro došlo šišanje.
Glazbeni sastav, nažalost, nije bio odjeven u “kompletne” zagorske nošnje pa je tako publici uskraćena mogućnost da vidi “prave” zagorske mužikaše u reprezentativnoj tradicijskoj odjeći iz njihovog kraja.

KUD “IVANČICE”, Kutina
“En-ten-tini”
dječje igre s pjevanjem iz Moslavine
Autorice koreografije i voditeljice skupine: Katica Tomac i Ružica Plantosar
Autor glazbene obrade i voditelj: Damir Kralj

Uz reprezentativno odjeven glazbeni sastav i dvije (također reprezentativno odjevene) voditeljice, na pozornici su se predstavila i djeca obučena u više varijanti moslavačkog tradicijskog ruha.
Frizure su kod djevojčica bile primjereno pripremljene i vrlo uredne (neke čak i sa lijepo istaknutim detaljima), dok je kod dječaka situacija bila nešto drugačija, budući da je jedan od njih imao vidljivo suvremenu frizuru.
Nešto više pažnje trebalo bi, osim muškim frizurama, posvetiti i obući (koja je bila neujednačena).
Ukratko, može se reći da je ovo skupina koja je u izvedenoj koreografiji uspješno predstavila bogatu raznolikost tradicijske odjeće i tradicijskih frizura iz svog kraja.

KUD “PRESLICA”, Blato
“Lutkice draga”
dječje igre s pjevanjem iz Starog Zagreba
Autorica koreografije i voditeljica skupine: Đurđica Svaton
Autor glazbene obrade: Nikola Tuškan
Voditelj tamburaškog sastava: Dražen Šoić

Odlično odjevena grupa kojoj se primjedba može uputiti samo zbog neusklađenosti obuće, a svi ostali kostimografsko/odjevni “elementi” zaslužuju pohvale.
Zanimljivo je da, iako su djevojčice nosile različite modele haljinica različitih boja, cjelokupna slika ni u jednom trenutku nije izgledala neuredno, već samo razigrano.
Valja reći i to da su frizure bile posebno upečatljive.
Što se tiče glazbenog sastava koji je sudjelovao u izvedbi, sviračice su bile odjevene u krinoline, a svirači u građanska odijela koja bi svakako bilo preporučljivo “upotpuniti” crnim sakoima/kaputima ili frakovima.

ZAGREBAČKI FOLKLORNI ANSAMBL DR. IVANA IVANČANA
“Taši, taši kolo”
dječje igre s pjevanjem iz Baranje
Autorica koreografije i voditeljica skupine: Ana Marić
Autor glazbene obrade: Marijan Makar
Voditelj tamburaškog sastava: Marko First

Iako su male plesačice i plesači bili su odjeveni u čisto, izglačano i lijepo pripremljeno ruho, bilo je teško ne primijetiti da su skoro sve mlađe djevojčice nosile košuljice koje su im bile predugačke (sezale su gotovo do gležnjeva). Međutim, treba spomenuti i to da su donji rubovi spomenutih košuljica ipak bili međusobno poravnati na jednaku udaljenost od poda.
Frizure su (i muške i ženske) bile besprijekorne, a svakako valja pohvaliti i odabir obuće.
Glazbeni sastav je bio odjeven vrlo uredno, ali, nažalost, ne u neku od “eksponiranijih” varijanti baranjske nošnje.

HKD BRAĆE RADIĆA
dječja folklorna družina “Lajbeki”
“Ide cug”
dječje igre s pjevanjem iz Međimurja
Autorica koreografije: Mirjana Valter
Voditeljice skupine: Mirjana Valter i Dora Valter
Autor glazbene obrade i voditelj tamburaškog sastava: Hrvoje Lekić

Jedini dječak u grupi bio je odjeven u gaće i košulju, mlađe djevojčice nosile su košuljice adekvatne duljine, starije djevojčice bile su obučene u prikladne nošnje za djecu, a cjelokupna “kostimografska” slika djelovala je vrlo upečatljivo.
Osim vrlo visoke razine urednosti, definitivno treba spomenuti i to da su svi tibeti bili dobro odjeveni/stegnuti.
U budućnosti bi malo više pozornosti trebalo obratiti samo na odabir i usklađivanje obuće.
Glazbeni sastav bio je odjeven reprezentativno, u “kompletne” međimurske nošnje.

KUD “ZVIR”
“Cin cilin”
dječje igre iz grobničkog kraja
Autorica koreografije i voditeljica skupine: Martina Mičetić Davidić

Kao i prethodnih godina, ova grupa je na Festivalčiću predstavila nekoliko različitih varijanti “dječje” nošnje iz svog kraja i time izbjegla “uniformiranost” na sceni.
Odlične frizure, ujednačena obuća i međusobno poravnati donji rubovi suknji neke su od sastavnica koje čine razigranu i veselu cjelokupnu “scensku sliku”, koja je, pak, unatoč raznolikosti prezentiranih nošnji, djelovala vrlo uredno i pregledno.

DFA HKUD-A “ŽELJEZNIČAR”
“Mali gizdelin”
pjesme i plesovi Splita i Kaštela
Autorica koreografije i voditeljica skupine: Katarina Horvatović
Autor glazbene obrade: Marko Robinić
Voditelj tamburaškog sastava: Juraj Lovro Horvatović

Ukratko – odlično odabrane, pripremljene i odjevene nošnje te besprijekorno uređene frizure.
Primjereno odjeven glazbeni sastav upotpunio je “kostimografsku sliku”, a da bi ista bila kompletna, potrebno je – u skladu s mogućnostima – ujednačiti obuću malih plesačica i plesača.

KUD “BRATINEČKO SRCE”, Bratina
“Oj, lepi Ivo moj”
dječje igre s pjevanjem iz Podravine
Autorica koreografije: Snježana Skenderović
Voditeljica skupine: Nikolina Skenderović
Autor glazbene obrade: Mario Kambić
Voditelj tamburaškog sastava: Nikola Biondić

Dječaci su bili obučeni u uredne i izglačane gaće i košulje, starije djevojčice odjenule su “dječje” podravske nošnje, a mlađe djevojčice na sebi su imale košuljice (od kojih su sve bile primjerene duljine).
Muške i ženske frizure bile su uredne i potpuno primjerene ovakvom “folklornom” nastupu, ali malo više pažnje trebalo je posvetiti ujednačavanju obuće i međusobnom poravnavanju pojedinih donjih rubova suknji i pregača.
Svirači/ce su također bili izuzetno uredno odjeveni, no prava je šteta što tamburaši nisu nosili “kompletne” podravske nošnje.

OSS BUŠEVEC
“Vrapček se je ženil”
dječje igre s pjevanjem iz Međimurja
Autorica koreografije i voditeljica skupine: Maja Kovačević
Autor glazbene obrade i voditelj tamburaškog sastava: Zoran Jakunić
Voditelj pjevanja: Bojan Pogrmilović

Ovu točku izveli su dječaci odjeveni u gaće i košulje te djevojčice odjevene u “dječje” međimurske nošnje.
Ruho je bilo primjereno i uredno, a takve su bile i frizure malih plesačica i plesača. Ono na što treba obratiti pozornost jest odabir i (ne)ujednačenost obuće.
Posebnu pažnju plijenila su djeca koja su igrala određene svatovske “uloge”, a cjelokupna scenska slika bila je vrlo efektna – sve je djelovalo vrlo razigrano i bogato koloritom.
Svirači su bili uredno odjeveni, ali, budući da su neki od njih imali vidljivo suvremene frizure, bilo bi poželjno da su na glave stavili šešire.

Goran Škrlec, dipl. etnolog i antropolog