Stručno izvješće- plesno koreografski segment

U uvodu svojeg izvješća za izvedbe na 11. Festivalčiću o organizaciji i provedbi ne treba trošiti riječi jer je ovo nesumnjivo najprestižnije događanje u sferi dječjeg folklornog stvaralašva u Hrvatskoj. Stoga ne čude želje folklornih kolega iz ostalih dijelova naše lijepe naše, da Festivalčić poprimi državni karakter. Visoka i profesionalna razina na kojoj je Festivalčić organiziran, pokazala je da je izniman poticaj kako za djecu tako i za voditelje. Ovom prilikom samo želim kazati da, budući da nekoliko godina unazad nisam pratila izvedbe. Temeljem te činjenice mogu uočiti razlike s obzirom na vremenski odmak i to u pogledu njihove vrsnoće. A napredak je itekako uvjerljiv u svakom pogledu scenske primjene dječjeg folklora, od koreografskih ideja do izvedbene usklađenosti i vjerodostojnosti.
Broj skupina koje su sudjelovale i prepuno gledalište, potvrđuju da je dječje folklorno stvaralaštvo najsvjetlija komponenta zaloga za očuvanje hrvatske tradicijske baštine.

SUBOTA, 17.03. 2018. – 11.00

1. DV IVANE BRLIĆ MAŽURANIĆ
„Kriči, kriči tiček“
(motivi iz Prigorja)
Koreografija i voditeljica skupine: Biserka Detelj Kisić
Glazbena pratnja: Nataša Topolko Pavlešen

Uvjerenja sam da se radilo o najmlađoj skupini u ovom dijelu Festivalčića. Djeca su, obzirom na njihovu dob, uz pratnju triju „teta“ na sceni izvrsno pratila zadana prostorna kretanja, a imali su kružnicu, dvije kružnice, kvadrat i formacije para uz okret. U izvedbi su se mogli nazrijeti „prigorski motivi, jedino što se figura drmačice ipak čini preteškom, pa i pomalo neprimjerenom za ovaj uzrast. Kao podloga ovih scenskih slika uzeta je poznata tema prigorskog drmeša kojom se izlazi iz konteksta dječjeg folklornog stvaralaštva te o tome u buduće valja voditi računa. U svakom slučaju djeca su na sceni svoj nastup izvela odgovorno i vrlo razigrano što pokazuje da je potaknuta njihova zainteresiranost za narodni ples.

2. DV „VRAPČE“
„Hajd’ u kolo veselo“
(dječje igre s pjevanjem iz Podravine)
Koreografija i voditeljica skupine:Jadranka Lončarić (učiteljica dječjeg folklora HDFKiV)

U nastupu ove skupine vidjeli smo jako dobar izbor folklorne građe za djecu. Bile su tu igre biranja, rugalice i jednostavna kola primjerene kompozicije i prostornog kretanja. Djeca su bila ritmički dobro usklađena, a posebno se istakla formacija kruga koju su mali plesači izvrsno držali tijekom plesa. Jedino je u Lepoj Mari djevojčica koja je plesala s unutarnje strane kružnice, u ulozi onog koji bira, imala kretanje u istom smjeru kao i plesači na kružnici što je otežavalo izbor, pa sugeriram da joj se promjeni smjer kretanja. Izvrstan izlazak sa scene djeca su upriličila mahanjem.

3. DV TREŠNJEVKA
“Prigorski glazbeni motivi“
Koreografija i voditeljica skupine: Božena Kuštre i Gordana Sikirić

U nastupu DV Trešnjevka nije bilo plesnog sadržaja, no uz već poznat rad voditeljice Božene Kuštre, mogu samo izreći sve pohvale za maštovitost i primjenu dječjih tradicijskih glazbala.

4. DV ŠPANSKO
„Mali bratec Ivo i mala Marica)
(dječje igre i pjesme iz Međimurja)
Koreografija i voditeljice skupine: Renata Pavić i Nikolina Fišer
Glazbena pratnja: Luka Rojc

U nastupu DV Špansko vidjeli smo scenski prikaz folklorne građe Međimurja uobličen kroz simpatičnu priču dječaka i djevojčice. Izvodili su Mali bratec Ivo, Pi,pi,pi i Šećem, šećem drotičko koji se često kao predložak uzimaju iz antologijske koreografije Gorana Kneževića, no ovdje smo vidjeli da su voditeljice naučenome dale i svoj obol . Primjerena i zanimljiva prostorna rješenja dinamički i ritmički jako dobro izvedena, djeca su bila dobro usklađena. Uspješno je ukomponiran i orkestar dječjih tradicijskih glazbala koji je dodatno naglašavao dječju razigranost i nadopunjavao glazbenu pratnju violine. U cijelosti ovaj nastup ističe potpunu primjerenost što se svskako odnosi i na originalan izlazak sa scene u „vlakiću“.

5. KUD „CROATIA“
„Cungere-ica-ca“
(dječje igre s pjevanjem iz Podravine)
Koreografija: Goran Knežević
Voditeljica skupine:Ivana Biondić (voditeljica dječjeg folklora HDFKiV)
Gl. obrada: Dražen Varga
Voditelj tamburaškog sastava: Nikola Biondić

Antologijska koreografija čovjeka za kojega volimo reći da je izmislio scensku primjenu dječjeg folklora, djeca KUD-a „ Croatia“ su izvela nadahnuto, uvjerljivo i usklađeno. Jedino se u pojedinim segmentima osjećao mali nedostatak samouvjerenosti, a da bi dojam bio maestralan, na kakav smo navikli gledajući ovu koreografiju u vrijeme kada je postavljena na scenu.

6. OŠ SAMOBOR
„Protuletje“
(dječje igre s pjevanjem i plesovi iz Samobora)
Koreografija i voditeljica: Nataša Komočar
Gl. obrada i voditelj tamburaškog sastava: Aljoša Crnobrnja

Ulazak četiriju djevojčica s cvjetnim vjenčićima, nakon čega su uslijedila brojalice, Maček išel v kovačiju i drmeš. Solidno ujednačeni plesači koji su dobro prezentirali prostorne zamisli u koreografiji, iako su osjetnih dobnih razlika. Upravo, obzirom na dob, iako je korektno izveden, nedostajalo je malo čvrstine. U cijelosti vrlo korektna izvedba.

7. HKD BRAĆE RADIĆA
Dječja folklorna družina Lajbeki
„Ivek ide v drač“
(dječje igre s pjevanjem iz Hrv. zagorja)
Koreografija: Mirjana Valter
Voditeljica skupine: Mirjana Stanešić i Dora Valter
Glazbena obrada i voditelj tamburaškog sastava: Dora Valter

Vrlo zanimljiva kompozicija zagorskih dječjih igara s pjevanje. Imali smo bogato osmišljen prikaz igara, brojalica, rugalica, upotpunjenih s autentičnim rekvizitima, no jako dobro vođeno da ničeg nije bilo ni previše ni premalo. U Ringe, ringe, raja posebno se istaknuo mali Ivek, koji je svojom osobnošću dodatno obogatio dojam. Ples Mlinček nije prikazan u skladu s etnološkim predloškom, pa preporučam da se u buduće ili uvježba izvorni oblik plesa pa se su nastavku razvije. Ovo bila jedna jako dobra izvedba i koreografski i u ujednačenosti, a djeca su vesela, razigrana i uživljena.

8. HKUD „PETAR ZRINSKI“ – Vrbovec
„Igre i popjevke kaj su djeca u školi naučila“
(dječje igre s pjevanjem iz vrbovečkog kraja)
Koreografija i voditeljica skupine: Ljiljana Stanko (stručna voditeljica HDFKiV)
Ako je u prethodnoj skupini bilo prikazano puno folklorne građe, onda je u ovoj to svakako bilo pravo obilje.
Uz to, donijeli su puno rekvizita, ulazili iz igre u igru i sve je prštalo od dječjeg veselja. Djeca su doista donijeli duh ovih igara na scenu, bili su vrlo ujednačeni i sigurni u prostornom kretanju. Završetak koreografije lijepo je postavljen u tri skupine različitih svirala, samo je šteta što rješenje nije originalno, jer je viđeno u koreografiji Međimurske dječje svadbe Gorana Kneževiće.

SUBOTA, 17.03. 2018. – 18.00

1. KUD „SESVETE“
” Čika Mika izgubio bika”
(dječje igre s pjevanjem iz Slavonije)
Koreografija i voditeljica skupine : Ivana Balen
Garderobijerka: Jasna Dročić

U ovoj izvedbi vidjeli smo različite inačice igara s biranje, Laste i Umro čovjek. U dosta brojnoj skupini djeca su to vrlo uživljeno izvela. Iako nije bilo zahtjevnijih formacijskih promjena, donekle bi trebalo poraditi na boljoj usklađenosti prilikom kretanja po kružnici. U cijelosti, korektna izvedba.

2. KUD D.DOMJANIĆ
„Naše kolo veliko“
(dječje igre i pjesme iz Hrv.zagorja)
Koreografija i voditeljica skupine: Snježana Fišter
Gl. obrada i voditelj tamburaškog sastava: Danijel Pavlović

Uvodno smo vidjeli nekoliko dječjih igara koje su više i mane doprinosile uvjerljivosti. To se prvenstveno odnosi na igru dječaka -prasičanje i „zdenec“ koje su tek naznačene i to na način da nismo shvatili njihov smisao. Slijedilo je Naše kolo veliko, Slaviček se je ženil, Muha v melin nosila gdje je upotrijebljen „žakelj“ kao rekvizit, no zbog zamršenosti prostorne formacije njegova uloga nije došla do izražaja. Mlinček nije izveden potpuno u skladu s etnološkim predloškom, ali je vidljivo da su djeca na pravom putu da taj ples ubrzo savladju u njegovom izvornom obliku. Osim ovih detalja, bila je to solidna izvedba, vesela i razigrana s pravom dječjom energijom.

3. KUD „BRATINEČKO SRCE“ – Bratina
„Sjedi ježe“
(dječje igre s pjevanjem iz Turopolja)
Koreografija: Snježana Skenderović
Voditeljica skupine: Nikolina Skenderović
Gl. obrada i voditelj tamburaškog sastava: Mario Kambić

Dječje igre iz Turopolja, ova je kombinirana skupina u smislu uzrasta djece, izvela izuzetno uvjerljivo. Tome je doprinijela pitka kompozicija rugalica, Sjedi ježo, ulaska dječaka sa drvenim sabljama, igre povlačenja, kao i završnog šetnog kola.Sva prostorna kretanja bile su vrlo sigurna i ujednačena ,a Devojčica kolo vodi su starije djevojčice izvele besprijekorno ujednačeno, gotovo na razini odraslih.

4. KUD „KLAS“
„Ide škanjec“
(dječje igre s pjevanjem iz Posavine)
Koreografija i voditeljica skupine: Vera Filipović
Gl. obrada i voditelj tamburaškog sastava: Dražen Varga
U simpatičnoj koreografiji dječjih igara iz Posavine vidjeli smo Slaviček, igre biranja Tko je moje guske krao i Ćoro i na kraju Sedam godin okolo . Koreografski vrlo korektno, u skladu sa svim principima scenske primjene dječjeg folklora. Djeca su to nadahnuto i uvjerljivo izveli.

5. KUD „PRESLICA“ – Blato
„Decu bumo nafčili“
(dječje igre s pjevanjem iz Hrv. zagorja)
Koreografija i voditeljica skupine:
Đurđica Svaton (voditeljica dječjeg folklora HDFKiV)
Gl. obrada i voditelj tamburaškog sastava: Dražen Šoić

Vrlo sadržajna koreografija sa originalnim scenskim rješenjima koja uvelike doprinose dojmu da se djeca igraju. Mali su plesači došli na scenu koračajući unatrag, a posebno zanimljivo osmišljene su figure otplesane u trojkama. Bili su izvrsno ujednačeni i usklađeni što je naročito učeno kod Oberštajera obzirom na složenost plesnog obrasca. Prostorna kretanja, iako poprilično zahtjevna, djeca su s odgovorno izvodila, no pritom ne gubeći dječji nestašluk. S voditeljskog aspekta gledano, za ovaj nastup maksimalno je izbalansiran i iskorišten sadržaj u odnosu na mogućnosti i dob djece.

6. OSS BUŠEVEC
„Mi smo seke bosonoge“
(dječje igre s pjevanjem iz Slavonije)
Koreografija i voditeljica skupine: Maja Kovačević
Gl. obrada i voditelj tamburaškog sastava: Mario Sorić
Voditelj pjevanja: Bojan Pogrmilović

Najprije smo vidjeli Mi smo seke bosonoge koje je izvedeno u formaciji otvorenog kola, uvjerljivo i izvrsno ujednačeno. Potom se djeci na sceni pridružio gajdaš, no dobru ideju narušavala je činjenica da je gajdaš odrasla osoba te nismo uspjeli shvatiti njegovu ulogu, osim u glazbenom smislu. Ja ću pjevat, Kalo, kaliko i Ja sam momak siromak prikazani su u pravom dječjem ozračju, veselo i razigrano. Izvedbom dobre koreografske ideje, dominirala je gotovo besprijekorna uvježbanost koju je malo narušio neujednačen završni skok. Ne sumnjam da će u dogledno vrijeme i on biti izveden na razini cijele koreografije.

7. KUD “PREGRADA”
“Na dvorišću”
dječje igre, brojalice i pjesme iz Hrvatskog zagorja
Koreografija i voditeljica skupine: Marija Klasić
(voditeljica dj. folklora i voditelj alpske zone prema HDFKiV)
Gl. obrada i voditelj tamburaškog sastava: Franjo Kaučić

Silnom energijom djeca su na scenu donijeli atmosferu zagorskog dvorišća. Sardržajem, odnosno količinom materija obrađenog u koreografiji, sigurno najbogatija i to je svakako doprinosilo postizanja dinamike, no u nekim segmentima, pojedine igre se nisu stigle razviti. Stoga bi valjalo razmisliti o smanjenju njihovog broja, a produljenju trajanja kako bi se i same igre prezentirale sa svojom formom i sadržajem. Sve je bilo uvjerljivo i sigurno. Djeca su jako dobro usklađena i vidjelo se da doista uživaju u tome što rade.

8. SKUD FA “IVAN GORAN KOVAČIĆ”
“Međimurski dečji svati”
(dječje igre s pjevanjem iz Međimurja)
Koreografija: Morana Podnar
Voditeljica skupine: Irena Lacić
Gl. obrada i voditelj tamburaškog sastava: Mario Pleše
Ova je skupina izvela nastup u maniri svojih starijih kolega iz SKUD-a FA „Ivan Goran Kovačić“. Skladno, ujednačeno i vrlo uvjerljivo, te su svojom izvedbom pokazali da nisu slučajno izabrani za posljednju točku ovogodišnjeg Festivalčića. Izvrsna prostorna kretanja, kompletan scenski nastup u kojem se stekao dojam da djeca postavljene zadatke izvode opušteno s lakoćom. Time su pokazali da su nesumnjivo spremni za zahtjevnija koreografska rješenja.

Senka Jurina, selektor prema kriterijima HDFKiV