8. festivalčić dječjeg folklornog stvaralaštva „Naše kolo veliko“ 20. i 21. 3. 2014. Centar za kulturu Trešnjevka

IZVJEŠĆE ČLANA STRUČNOG POVJERENSTVA

OSVRT NA GLAZBENO VOKALNI IZRIČAJ

PETAK, 20.03. 2015. – 18.00

  1. KUU „Staro Brestje“  – „Cin, can cvrgudan“

(dječje igre s pjevanjem iz Međimurja)

Mali pjevači su bili uporni i nisu se dali smesti, bez obzira na probleme s orkestrom. Sjajno scensko snalaženje u nepredviđenim situacijama. Potrebno je više vježbati samo pjevanje, stišati orkestar u odnosu na solisticu, a sigurno bi veći broj zajedničkih proba rezultirao i boljom suradnjom tamburaša i pjevača.

 

  1. DV PIPI DUGA ČARAPA – „Sedam godin’ okolo“

(dječje igre s pjevanjem iz Posavine)

Veselje i zaigranost, obasjali su njihovim dolaskom cijelu pozornicu. Dječje pjevanje bez instrumentalne pratnje ili intonacije prije zapjeva, vrlo je riskantno. Možda se stoga voditeljica odlučila uključiti u izvedbu i sama započinjati zapjevom.

 

  1. DV GRIGORA VITEZA   – „Rodila vam godina“

(dječje igre s pjevanjem iz Slavonije)

Usklađen, brojni ansambl, dobre dikcije. Njihova uzbuđenost nastupom, podsjetila nas je koliko je emotivno eruptivan dječji svijet. Vokalni prijelazi su dobro uvježbani, ali kako su djeca pjevala bez pratnje, a u neko se doba voditeljica glasno pjevajući priključila izvedbi, potrebno je voditi računa o „ dječjoj lagi“.

 

  1. DV BUDUĆNOST –„Vožica“

(dječje igre s pjevanjem iz Zagrebačkog prigorja)

Izvrsno, intonativno i ritamski točno dječje pjevanje uz pratnju tamburaškog sastava. Možda bi trebalo imati više povjerenja i djecu i pustiti im da sama započinju pjevanje strofa. Obzirom na uzrast, zapanjujuće su točno svirali ritam na priručnim glazbalima ( bačva, srp i putra /redaljka).

Ovaj tamburaški sastav pokazao je sve odlike pravog korepetitora – točan, nenametljiv, fleksibilan, diskretan. U pjesmi Po Prigorju, potrebno je provjeriti akorde u zadnja dva takta – jedan nedostaje.

 

  1. OŠ LJUDEVIT GAJ – KRAPINA – “Prvo leto služim”

(dječje igre, pjesme i plesovi Međimurja)

Šarmantna izvedba brojnih pjevača koji su uživali u pjesmi i plesu, trudeći se sve izvesti točno tako kako su uvježbavali. Potrebno je obratiti pozornost na intonativno sigurnije pjevanje, provjeriti i prema potrebi ugoditi tambure neposredno prije izlaska na pozornicu i prilagoditi instrumentalne aranžmane ( i modulacije) glasovnim mogućnostima konkretnog uzrasta izvođača.

 

  1. KUD Pušća – (dječje igre s pjevanjem iz zaprešičkog kraja)

Iako malo nesigurni na početku, kasnije sigurni i jasni tijekom izvedbe. Ritamski usklađeni, sigurne i odmjerene dikcije. Nastup primjereno završen – poklanjanjem. Razmisliti o tome da melodiju svira brač, a ne bisernica, koji je opsegom bliži dječjem glasu ( prva oktava) pa bi se lakše uzimala intonacija uz instrumentalni uvod.

 

  1. ZFA DR. IVANA IVANČANA – „Dvoje milih, dvoje dragih“

(dječje igre s pjevanjem iz Slavonije)

Izvrsna, točna i sigurna intonacija, čak i u á capella dijelovima. Ritmički točni

(sviranje doba pljeskanjem), dobre dikcije, ujednačeni, uvježbani. Mala solistica sigurna, jasna i točna. Svi govoreni dijelovi bili su u istoj, ujednačenoj intonaciji, ukrasi su otpjevani dobro i točno. Instrumentalni sastav je bio točan, tih i pokretljiv. Bravo!

 

  1. OŠ TITUŠA BREZOVAČKOG – „Zagrebačke frajlice“

(dječje igre s pjevanjem iz Starog Zagreba)

Slikom atraktivan nastup. Sigurni izvođači koji se nisu dali zbuniti niti naknadnim ulaskom orkestra na pozornicu. Pjevanje je potrebno malo dotjerati boljom dikcijom, prilagodbom dječjem opsegu glasa i češćim probama s tamburašima koji bi bili sigurniji u sviranju i postojanosti tempa.

 

 

SUBOTA, 21.03. 2015. – 11.00

  1. CENTAR ZA KULTURU I FILM „AUGUST CESAREC“

– Jurjevski običaj iz Turopolja

Jako dobra intonacija tijekom pa i poslije stanke u pjevanju. Kako nije bilo instrumentalnih mostova između pjesama koji bi služili kao intonacija za novu pjesmu, djeca su mijenjala tonalitete po volji. U toj je situaciji do punog izražaja došlo znanje i iskustvo tamburaške pratnje koji su na licu mjesta, brzo pronalazili te tonalitete i nastavljali s pratnjom tako da su se prekidi vrlo slabo primjećivali. Iznenađujuće, divno! Razmisliti o vokalnim probama radi boljeg uvježbavanja teksta i potrebi voditeljice na sceni.

 

  1. DV VRAPČE – „Žaba v trsju“

(dječje igre s pjevanjem iz Podravine)

Dobar i siguran mladi ansambl. Osvojili su svojom zaigranošću i šarmom na pozornici. Pjevali su intonativno ujednačeno i koncentrirano, bez instrumentalne pratnje, što je veliki uspjeh za tako malu djecu. Solistica u posljednjoj pjesmi je bila sigurna, točna i pouzdana. Bravo za voditeljicu!

 

  1. HKPD „BOSILJAK“ – Čučerje – „Grij, grij sončece“

(dječje igre s pjevanjem iz Zagrebačkog prigorja)

Uvježbani, intonativno ujednačeni u pjevanju á capella. Nastup primjereno završili – poklanjanjem. Tamburaški sastav dobro uvježban, naročito ritamski precizni u posljednjoj skladbi. Razmisliti o mogućnosti sviranja melodije bračem, a ne bisernicom zbog primjerenosti dječjoj lagi ( prva oktava).

 

  1. DV VRBIK – „Cancaj mede crni kos“

(dječje igre s pjevanjem iz Dalmacije)

Razigrani mali izvođači uz asistenciju obiju voditeljica, uspjeli su izvesti ovu koreografiju. Možda bi i sami mogli sve izvesti, ali nismo imali prilike saznati. Potrebno je obratiti pozornost na uvježbavanje početaka pjevanja i držanje istog tempa.

 

  1. DV SESVETE – „Jabučica“

(dječje igre s pjevanjem iz Posavine)

Njihovo uživanje u igri je bilo zarazno. Iako nisu dobro čuli instrument ( blok flauta) pa je pjevanje djelovalo neujednačeno, vjerno su nam dočarali sve igre i situacije koje su tete zamislile i budnim okom motrile s pozornice.

 

  1. KUD BRATINEČKO SRCE – Bratina – (dječje igre s pjevanjem iz Međimurja)

Izvrsna i jasna dikcija govorenih dijelova točke. Intonativno točni, ritamski ujednačeni, uvježbani. Instrumentalni sastav je bio diskretan i složan, onoliko raštiman da zvuči autentično. Dobro je što je brač, koji svira u prvoj oktavi, vodio melodiju. Pažljivo smišljeni prijelazi s pjesme na pjesmu. Pripaziti na tonalitete, djeca su pjevala na donjem rubu svog opsega. Možda je to i zbog uzrasta samih pjevača koji su u mutaciji. Uspješnost nastupa upotpunili su izvođači dobrim sviranjem na dječjim tradicijskim instrumentima.

 

  1. HKUD „PETAR ZRINSKI“ – Vrbovec – „U zagrebu je kućica“

(dječje igre s pjevanjem iz Zagreba)

Ovim se nastupom pokazala sva raskoš dječjeg pjevanja. Prvi solist je bio ritamski točan i pouzdan. Pjevanje cijelog ansambla je bilo intonativno točno. Solistica koja je pjevajući u naručju držala djevojčicu, izvrsno je izvela svoju ulogu u točno i lijepo pjevanje. Inače i profesionalnim je pjevačima teško nešto držati i istodobno pjevati ( zbog napora i pritiska na dijafragmu). Pohvaljujem glazbenu obradu zbog primjerenih tonaliteta i vođenja melodije bračevima. Tamburaški sastav je bio tih i diskretan.              

 

  1. SKUD “IVANA GORAN KOVAČIĆ” – “Mi smo seke bosonoge”

Dobra dikcija govora i pjevanja, intonacija uglavnom dobra bez pratnje, s instrumentalnom pratnjom točna i uvježbana. Pokazali su dobru ritamsku uvježbanost i postojanost u tempu. Pohvala glazbenoj obradi na instrumentalnom uvodu u posljednju pjesmu koji je odigrao ulogu intonacije za pjevače i pretnju solistice samo bisernicom. Instrumentalni sastav je bio pažljiv i pokretan.

 

  1. DFA SESVETSKA SELA – „Cin, can cvrgudan”

(dječje igre, pjesme i plesovi Međimurja)

Izvrstan nastup ovog ansambla. Bili su sigurni i točni u ritmu i intonaciji, dobri u dikciji i izražaju, unaprijed pripremali ono što slijedi, dovoljno glasni i usredotočeni, a vrhunac svega je bilo dvoglasno pjevanje u posljednjoj pjesmi. Bravo! Tamburaški sastav je bio pokretljiv, dobro uvježban i točan.

 

 

SUBOTA, 21.03. 2015. – 18.00

 

1.KUD IVANIĆ – Ivanićgrad – „Srebrna kola, zlaten kotač“

(dječje igre s pjevanjem iz Podravine)
Intonativno točna i složna izvedba. Mali solisti su bili sigurni i uporni. Pri uvježbavanju, potrebno je obratiti pozornost na tečnije prijelaze i provjeriti ugođenost instrumenata prije izlaska na pozornicu te primjerenost odabranih pjesama uzrastu djece.

 

  1. KUD PRESLICA – Blato – „Šečem, šečem drotičko“

(dječje igre s pjevanjem iz Međimurja)

Izvrstan primjer primjene vokalnih mogućnosti različitog uzrasta djece. Dobra intonacija, ritamski točni, uvježbanih prijelaza. Instrumentalni sastav je bio ujednačen, fleksibilan i pažljiv prema solistima.

 

  1. KUD “HORVATI” – Horvati – „Došle jesu ivanjčice!

(dječje igre i običaji iz jaskanskog polja i prigorja)

Točna i sigurna solistica, pjevači ujednačeni i u á capella pjevanju. Tamburaški sastav je pokazao dobru uvježbanost, sigurnost u ujednačenosti tempa i glatke prijelaze.

 

  1. HKD BRAĆE RADIĆA

Dječja folklorna družina Lajbeki – „Kume, kume kol’ko ima sati““,

(dječje igre s pjevanjem iz Zagreba)

Scenski atraktivan nastup, domišljatih izvedbenih rješenja. Zanimljiv prikaz dječjih igara s malo pjevanja, bez instrumentalne pratnje. Pjevani dijelovi su bili ritamski i melodijski korektni, primjereni uzrastu.

 

  1. KUD „IVANČICE“ – Kutina – „Mi smo djeca vesela“

(dječje igre s pjevanjem iz južne Moslavine)

Razigrani dječji ansambl, intonativno je korektno izveo pjesme u koreografiji. Dobra je praksa u istoj koreografiji pokazati vokalne mogućnosti dva različita uzrasta. Potrebno je pojačati pjevačke probe i učvrstiti osjećaj ritma pljeskanjem.

Instrumentalni sastav je točno i ujednačeno svirao. Obratiti pozornost stišavanju instrumentalnog zvuka u odnosu na pjevače.

 

  1. OSS BUŠEVEC- „Skoči kolo da skočimo“

(dječje igre s pjevanjem iz Brodske Posavine -Slavonija)
Veliki izvođački ansambl, atraktivne glazbene pratnje. Intonativno korektno otpjevano. Obratiti pozornost na prijelaze iz pjesme u pjesmu. Odlično pocikivanje iako je dječje. Izvrsni instrumentalni solisti! Čestitam!

 

  1. KUD DRAGUTIN DOMJANIĆ – „Buj, buj zelce “

(dječje igre s pjevanjem iz Međimurja)

Ovaj ansambl je svoje uživanje u pjesmi i plesu prenio i na publiku. Ritamski točni, postojanog tempa, nešto manje dobre intonacije. Glazbene obrade su domišljate i efektne s tipičnim tamburaškim prijelazima i ukrasima. Instrumentalni sastav je kompaktan i pouzdan.

 

  1. OŠ ANTE KOVAČIĆA – Zlatar

Dječji folklorni ansambl Cvrgudan – „Cinci lanci na kamenci“

(dječje igre i pjesme iz Hrvatskog Zagorja)

Interesantan prikaz dječjih pjesama i igara plijenio je pažnju publike do zadnje note. Ritamski ujednačena i intonativno korektna izvedba, primjeren uzrastu.

Tamburaškom sastavu nedostaje još nekoliko proba. Potrebno je uskladiti glasnoću sviranja, posebice na mjestu na kojem je djevojčica u kolu govorila.

 

 

Razmišljanje…

 

Veselje, zanos i zaigranost mnoštva djece koja su sudjelovala u izvođenju folklornih koreografija u protekla dva dana, nikoga ne mogu ostaviti ravnodušnim. Samo oni koji su ikada išta uvježbavali s djecom tog uzrasta, znaju koliko je ljubavi, entuzijazma i rada voditeljica i voditelja utkano u ove nastupe. Naravno, bez roditeljske logistike, ničega ne bi bilo.

Znano je da glazba oplemenjuje dječji svijet, ali su i mnoga znanstvena istraživanja ukazala da bavljenje glazbom u djetinjstvu nepobitno utječe na razvoj neglazbenih kompetencija. Glazbene aktivnosti u djetinjstvu djeluju na razvoj kognitivnih sposobnosti ( analitičko i divergentno mišljenje), inteligencije ( emocionalne, socijalne, spacijalne…), kreativnosti, jezičnih sposobnosti, izoštravaju sluh i vid, poboljšavaju pamćenje i koncentraciju. Motoričke aktivnosti pri plesanju umrežuju obije polutke mozga, stvaraju gušću neuronsku mrežu, pomažu početnom čitanju i pisanju, sposobnosti učenja stranih jezika…

Glazbom dijete lakše izriče svoje emocije, a nastupima razvija samopouzdanje.

Svaki roditelj, čije je dijete nastupalo na Festivalčiću, može biti sretan i ponosan na postignuća svog djeteta i njegove skupine. U ova dva dana nismo na pozornici gledali samo izvedbe različitih koreografija, već stvaranjem navika vježbanja, ponavljanja i upornosti ulog u razvijanje djetetove osobnosti i kasniju kvalitetu života.

Upoznavanjem primjerene tradicijske glazbene baštine djeca stječu određeni uvid u kulturu svoga naroda, a kasnije i kulture drugih naroda što doprinosi razvoji osobne opće kulture, multikulturalnosti i tolerancije.

Stoga je evidentno kolika je važnost ulaganja u edukaciju i permanentno usavršavanje voditeljica i voditelja dječjih folklornih ansambala kao i stvaranja prostora u kojem će pokazati rezultate svog rada s djecom. Njihova odgovornost i utjecaj na razvoj djece s kojom rade je velik što posredno utječe i na samu kulturu društva u kojem živimo.

I na kraju, zapitajmo se : Što je čovjek bez obitelji?Što je narod bez tradicije?

 

( Diana Atanasov Piljek)