Razmišljanja o 5. festivalčiću dječjeg folklornog stvaralaštva “Naše kolo veliko”

Mali jubilej, pet godina uzastopnog održavanja festivalčića dječjeg folklornog stvaralaštva “Naše kolo veliko”, možda nismo proslavili na način koji bi bio adekvatan dosadašnjoj uspješnosti i broju sudionika ali dva izvrsna koncerta održana 11.5. i 12. 05. 2012. u Centru za kulturu Trešnjevka možda su najbolja potvrda i nagrada djeci, voditeljima i gledateljima, a i organizatoru. Na ovogodišnjem festivalčiću sudjelovalo je 6 dječjih vrtića, 3 osnovne škole i devet folklornih skupina, oko 600 djece.

Ideja i njezina realizacija “odrastala” je proteklih godina i mislim da smo konačno dobili poželjan format, pri čemu moram zahvaliti koreografima i voditeljima na pridržavanju propozicija posebno u svezi trajanja izvedbe i primjernom izboru građe i scenskim obradama. Još uvijek se, srećom sporadično, pojavljuju određeni propusti najčešće u svezi s narodnim ruhom i frizurama.
Ponovimo:
– Djevojčice trebaju imati zalizanu kosu te jednu ili dvije pletenice – kike. Ako je kosa kratka onda je uz pomoć gela priljubiti uz glavu.
– Duljina košuljica treba biti na sredini, između stopala i koljena,
– Prije nastupa nastojati poravnati duljinu košuljica tako da sve budu jednako udaljene od poda,
– Na nogama nositi crne šlapice,

Ono što je vrlo važno istaknuti da je ovaj festivalčić najuspješnije u Hrvatskoj definirao i sproveo u djelo način i kriterije prezentacije dječjeg folklornog stvaralaštva u izvođenju djece vrtićke dobi. To možemo ponajprije zahvaliti našim “tetama” – voditeljicama koje su ipak “odškolovane” i poznata im je važnost metodike. Pedagoška stručnost je u radu s tim uzrastom ipak je nešto važnija od folklorističkih spoznaja. Jer upravo u toj dobi djecu treba na primjeren način uvesti u svijet folklora jer ćemo tako na pozitivan i motivirajući način utjecati na njihovu želju i sklonost prema tom vidu plesno glazbenog izričaja i kad krenu u osnovnu školu. Vrtićanci su manje izvodili, a više uživali. Stvorili su na sceni energiju koja privlači, ushićuje i usrećuje. Tu mogu pridodati i djecu iz osnovnih škola koja su također prikazala značajan napredak jer na proteklim festivalčićima kod njih se javljalo ponajviše pogrešaka. Sva djeca iz KUD bila su na visokoj izvođačkoj razini i opravdala su svoje sudjelovanje ali ta vrsnoća možda nije ono čemu treba isključivo težiti.
Pogrešna noga, traženje pozicije, prepirka, trenutna – nepredviđena gesta, pokret i nadahnuće – mogu stvoriti vrlo zanimljiv i uzbudljiv scenski događaj.

Činjenica koja se ponavlja godinama, a koja me stalno iznova usrećuje i čini ponosnim a to je ponašanje malih folkloraša prije, za vrijeme i poslije koncerta. Svi su veseli i pristojni, slušaju svoje tete – voditelje i naprosto daju nam za pravo misliti da su mali folkloraši djeca izvan naše “očekivane” pedagoške realnosti. Skoro sva djeca su se presvlačila i nitko nije ništa ostavio ili zaboravio. Ipak je ostala je jedna mala stoličica iza scene. Nakon koncerta gospođa koja je bila zadužena za pospremanje garderoba možda je najbolje to potvrdila: Gospon Knežević iza vaših folkloraša ja nemam kaj za očisiti.

Na dosadašnjih pet festivala sudjelovala je 31 folklorna udruga, 13 osnovnih škola i 16 dječjih vrtića. Približno oko 4000 djece izvođača. Slijedeći voditelji odnosno skupine sudjelovale su na svim dosadašnjim festivalčićima: Božica Kuštre (DV Trešnjevka), Jadranka Lončarić (DV Vrapče), Anita Šipek (DV Budućnost), Branka Knezović (DV G. Viteza), Vesna Vucelić (OŠ Šestine), Đurđica Svaton (DFA Ethno), Ana Marić (ZFA dr. I.Ivančana) i Ljiljana Stanko ( KUD P. Zrinski). Hvala.

Svake godine u pripremi festivala razmišljam kako bi to trebao biti zadnji jer to što radim ipak od nadležnih i sponzora nikog ne zanima i onda nakon završenog festivala ispunjen emocijama već razmišljam o slijedećem. To je tako, tako će i biti, i dobro je da je tako.

DV Tatjane Marinić
“Pi, pi,”
(dječje igre i pjesme iz Međimurja)
Koreografija i voditeljica skupine: Lidija Kišur
Djeca su izvodila podosta zahtjevan program – dječje igre s pjevanjem – Pi,pi, Mali bratec Ivo, Šečem šečem drotičko, Vrapček se je ženil i Srečali smo mravlju. Voditeljica je scenske zadaće primjerila djeci i ostavila im je dovoljno prostora za pripremu svake igre. Djeca su točno izvodila vokalne predloške, a pjev drotića je za pohvalu. Obuću je trebalo ujednačiti, a tenisicama nije mjesto na sceni.

DV Vrbik
“Mi smo djeca vesela”
(dječje igre iz Slavonije)
Koreografija i vodstvo skupine:
Ljiljana Piljek, Mirjana Rogić, Mirjana Škegro
Vrlo brojna skupina “male djece” zaigrano nam je predstavila nekoliko dječjih igara s pjevanjem. Točno su pjevali i uigrano izvodili pokrete. Prikaz je primjeren, po mjeri vrtičke djece. Vidio sam da su djeca prije dolaska na scenu njih jedno 30 skinula svoju obuću i bosa izvodila program. To je primjer drugima da se to može i mora napraviti u cilju vjerodostojnosti prikaza. Duljina košuljica također je dobro postavljena. Voditeljice su trebale biti u narodnoj nošnji ako su se namjeravale pojavljivati na sceni.

DV Pipi Duga Čarapa
Dječje igre z prigorja
Koreografija i voditeljica skupine:
Lidija Mikulan Sraka
Na početku nam je nekoliko djece finim dječjim glasićima otpjevalo pjesmu Diri diri tago uz pratnju dječjih tradicijskih instrumenata. Lijepo je izvedena igra Mi smo djeca vesela i naredna govorkalica. Uz pjesmu Kriči, kriči tiček djeca su izvodila šetane korak i tako napustila scenu. Primjerno i scenski korektno oblikovano. Djeca su na sceni bila djeca i to je najvažnije. Usput rečeno Kriči, kriči tiček je melodija na koju se izvodi drmeš i osobno nisam za to da se iz pedagoških razloga, mijenja njezin izvorišni kontekst.

DV “Budućnost”
“Moj Zagreb, kak imam te rad”,
Autori koreografije i gl. obrade
Koreografija i voditeljica skupine: Anita Šipek
Gl. obrada i voditelj tamb. sastava: Petar Varga
Podosta zahtjevan program djeca su vrlo dobro izvodila uz tamburašku pratnju. Pravilno su se kretali po prostoru i zadanim prostornim crtežima. Dječaci su dobro imitirali Konjiće i čak su podosta ujednačili inače vrlo zahtjevan korak za tu dob djece. U igri Pleši brate možda je ipak trebalo izvoditi samo šetani umjesto poskočnog koraka. U cijelosti gledano vrlo dobra izvedba i dobra suradnja djece s tamburaškom pratnjom.

OŠ Prečko
“Cinci linci”
(dječje igre jaskanskog kraja)
Koreografija i voditeljica skupine: Nina Knežević
Nema komenatara.

DFA Ethno
“Mate kaj za šoldati”
(dječje igre s otoka Hvara)
Koreografija: Goran Knežević
Voditelj: Đurđica Svaton
Glazbena obrada: Andrea Antić
Nema komentara.

DFA “Sesvetska Sela”
“Imala sam puža muža”
(dječje igre, pjesme i plesovi Posavine)
Koreografija i voditeljica skupine: Morana Podnar
Gl. obrada i voditelj tamb. sastava: Vedran Kolarić
Ovo je ozbiljan dječji ansambl koji je svoj program izvodio podosta samouvjereno i uigrano. Tu se nema što kazati sve je izvedeno vrlo ujednačeno, na pravilnim scenskim pozicijama i točnim vokalnim pjevom. Duljina scenskog prikaza izvrsno pogođena. Djeca su lijepo nosila dobro odabrane nošnje

KUD “Mihovil Krušlin” – Šenkovec
” Pina, pina, pinčica”
(dječje igre, pjesme i plesovi Hrv.zagorja)
Koreografija i voditeljica skupine: Barbara Franić
Gl. obrada i voditelj tamb. sastava: Petar Varga
Sve je bilo dobro i primjereno u izvedbi mlađe djece dok je dolaskom starije djece sve postalo, nepotrebno, ozbiljnije. U prvom djelu djeca su nas osvojila dječjim da bi zatim starija djeca ujednačeno izvela nekoliko narodnih plesova. Mislim da manja djeca nisu u početku trebala plesati Repu već se odmah posvetiti dječjoj igri. Šteta što su se ptičice pojavile tek sporadično možda ih je u prvom djelu trebalo više istaknuti. Sve u svemu dobar pedagoški rad ali možda dati više “minutaže” dječjem.

KUD “Kraluš”
“Judica se šeće”
( pjesme, plesovi i igre iz Turopolja)
Koreografija: Boris Harfman
Gl. obrada i voditelj tamb. sastava: Zoran Jakunić
Voditeljica skupine:Nataša Gluić
Djeca su to izvodili vrlo uigrano i uživljeno. Sve potrebne kriterije za kvalitetni scenski izričaj djeca su ostvarila i zasluženo dobila priliku za zatvoriti prvu večer festivalčića.

12.05. 2012. subota, 11.00, Centar za kulturu Trešnjevka

DV Vrapče
“Laste prolaze”
(dječje igre iz Slavonije)
Koreografija i voditeljica skupine: Jadranka Lončarić
Baš kratko i slatko. Djeca su nam prikazala kako se može sačuvati dječje u dječjemu. Lijepo su se igrala tu i tamo su bila u dvojbama ali sve su to uspješno sama riješila na sceni. Primjeren izbor građe i primjerno poravnate košuljice.

DV Grigora Viteza
(dječje igre s pjevanjem iz Posavine)
Koreografije i gl. obrada:
Snježana Zrinšćak, Dubravka Knezović
Voditelji skupine i glazbenog sastava:
Dubravka Knezović, Snježana Zrinšćak
Ovo je zasigurno ponajbolji nastup dječjeg vrtića od svih pet dosadašnjih sudjelovanja na festivalčiću. Vidjeli smo sve segmente dječjeg folklora u točnom izvođenju i u lijepom scenskom rasporedu te dobro poravnate nošnjice i obuću.

DV Trešnjevka
“Ofčice na pašu”
(dječje igre iz Jelenja)
Koreografija: Božica Kuštre
Voditeljice skupine: Božica Kuštre, Jelena Rade
Gospođa Božica Kuštre i njezina suradnica već godinama promoviraju na vrlo sadržajan i smislen način rad s djecom, a trude se i svake godine predstaviti nešto novo. Ovaj puta su se odlučile za igre iz Jelenja i to može biti primjer i drugima da se malko odmore od knjige Naše kolo veliko. Sve što očekujemo vidjeti od dječje folklora ova djeca su nam priuštila. Točan pjev, sigurno kretanje po prostoru izvrsna svirka na tradicijskim instrumentima. Završnu igru ovčice na pašu treba skratiti.

OŠ Tituša Brezovačkog
“Mi smo seke bosonoge”
(dječje igre, pjesme i plesovi Slavonije)
Koreografija i voditeljica skupine: Morana Podnar
Gl. obrada i voditelj tamb. sastava: Predrag Bobić
Ovo je prvo sudjelovanje ove škole na festivalčiću i ugodno sam iznenađen izvedbenim djelom ove djece ranoškolskog uzrasta. Ujednačeno su izvodila zadane pokrete, točno pjevaju i pravilno koriste scenski prostor. Samo tako nastaviti.

OŠ Šestine
Didu, digu, dana
(dječje igre iz Zagrebačko prigorja)
Koreografija i voditeljica: Vesna Vucelić
Gl. obrada: Mira Kadoić
Imitacija odraslih sukačica je dobro zamišljena ali je trebalo to ujednačenije izvesti. Bilo je dosta nezgrapnih pokreta. Nošnje originalne ali suknje kod triju djevojčica vukle su se po poda. Kaj bi na to rekle šestinčanke? Tamburaški sastav jako dobro svira. Baš po prigorski. Šestinčani su nam donijeli svojom glazbom nošnjom i pokretom šestinski ugođaj i to je najbitnije a detalji će se već ispraviti i sjesti na svoje mjesto.

ZFA “dr.Ivan Ivančan”
“Taši, taši kolo”
(dječje igre i pjesme iz Baranje)
Koreografija i voditeljica skupine: Ana Marić
Gl. obrada: Marijan Makar
Voditelj tamb. sastava: Marko First
Relativno mali broj izvođača, njih 12, na zanimljiv način je izvodio svoj program tako da nismo primijetili nedostatak izvođača. Pjevno i plesno vrlo dobro su bili pripremljeni s lijepim scenskim ponašanjem.

KUD “Vrhovje” župa Dubranec
“Umro čovjek”
(dječje igre i pjesme iz Slavonije)
Koreografije i gl. obrada:
Snježana Skenderović
Voditelji skupine i glazbenog sastava:
Katarina Tkalec, Matea Meštrović
Baš dobra dječja koreografija i izvedba. Sve je bilo onako kako je trebalo biti čak i komplicirane slavonske nošnje su dobro obučene i nošene. Frizure također. Pohvale garderobjerima.

KUD Bistra
“Judica se šeće”
( pjesme, plesovi i igre iz Turopolja)
Koreografija: Boris Harfman
Voditeljica skupine: Danijela Matovina
Gl. obrada i voditelj tamb.sastava: Danijel Rožanković
Dobra uvježbana brojna skupina djece vrlo ujednačeno je izvodila zadani program. Možda ipak održavati manje probe s djecom jer su njihovo (odlično) izvođenje izlazi iz konteksta – dječjega.

HKUD “Petar Zrinski” Vrbovec
“Drotoš išel po sveto”
(dječje igre Međimurja)
Koreografija : Ljiljana Stanko
Stručni voditelj ( prema kriterijima HDFKiV): Ljiljana Stanko
Gl. obrada i voditelj tamb. sastava: Toni Zdunić
Prekrasna kostimografija koja bi trebala biti primjerom svim voditeljima dječjih skupina. Djeca su svoj program izvela uigrano i sačuvala dječje u svojoj izvedbi. Čestitam.