24.9.2014.

Dugogodišnje mrcvarenje, ugnjetavanje i omalovažavanje zagrebačkog folklornog amaterizma i stvaralaštva od strane dobro umreženog lobija konačno (barem za sada) je došlo kraju. Zastupnici skupina – ansambala, voditelji, amateri i Zajednica rekli su NE takvoj praksi i njihovim nositeljima te su se odlučili za transparentan, stručan i pravedan načinu valoriziranja amaterskih vrijednosti i postignuća. U sklopu te vrlo značajne odluke i inicijative mogao bih reći presudne za opstanak folklornog amaterizma smatram korisnim iznijeti neka razmišljanja koja bi poslužila kao dobar predložak za daljnju analizu i raspravu.

Činjenica je da svaki umjetnički izričaj ima posebnosti u procesu rada, stvaranja i izvođenja, a isto tako i financijske troškove. Folklorni amaterizam je multidisplinarana, višeslojna i vrlo skupa djelatnost. Provodi se kroz tri umjetnička izričaja, ples, pjesma i glazba (tri voditelja), nastupi se izvode u skupocjenim narodnim nošnjama ili se plaća iznajmljivanje. Pri tome valja osigurati dva do tri puta tjedno u večernjim satima adekvatan prostor za plesnu probu 30 – 50 izvođača, nabaviti tambure i tradicijske instrumente, omogućiti edukaciju voditelja, naručiti glazbene aranžmane i koreografije te platiti putne troškove za eventualne turneje.

Objektivno, ne možemo očekivati da će nam Grad pokriti sve troškove ali mislim da to i nije presudno već je bitno da se novac raspodjeli pravedno, sukladno sociološkim i umjetničkim postignućima odnosno zacrtanim kriterijima. Što se tiče folklornog amaterizma mogu se istaknuti mjerljive aktivnosti i postignuća koja potvrđuju kvalitetu rada i uspješnost te pridodavanjem određenih koeficijenata ili bodova možemo dobiti ukupni bodovnu listu koja se zatim pretvara u novac. Usvajanjem takvog pristupa isključuje se sukob interesa te bilo kakav oblik nepotizma, prijateljstva, kumstva, lobiranje i sl. Može se unarijed točno izračunati koliko će nam iznositi dotacije za iduću godinu i ono što je najvažnije vrlo lako se može kontrolirati „nadležne“ te procijeniti principijelnost i dosljednost te u slučaju „odstupanja“ i reagirati. Analizom amaterskog folklornog stvaralaštva smatrao sam slijedeće parametre prikladnim i podesnim za bodovanje, a koji u isto vrijeme vjerno prikazuju i prezentiraju kvalitetu rada jednog folklornog sustava:

1. Ocjena nastupa na posljednjoj Smotri (utvrđuje recentnu izvođačku kvalitetu),
2. Duljina trajanja statusa folklornog ansambla (90 minuta folklornog programa; dječji 45 minuta) u posljednjih petnaest godina. Kontinuitet izvedbi cjelovitog folklornog koncerta stavlja puno veće zahtjeve pred ansambl u organizacijskom, izvođačkom i umjetničkom aspektu od programa (relativnih duljina trajanja) folklornih skupina i to treba uzeti u obzir.
3. Broj koreografija (prikazuje složenost i obim programa ). U obzir dolaze koreografije prijavljene na ZAMP-u.
4. Broj članova (temeljna vrijednost amaterizma i potvrda sociološkog angažmana). Priložiti kopiju registra članova iz tekuće (posljednje) godine.
5. Godine djelovanja (poštuje se tradicija djelovanja),
6. Stručnost voditelja – voditeljski rad vrednovati adekvatno stupnju općeg i folklornog obrazovanje te umjetničkim postignućima prema kriterijima Hrvatskog društva folklornih koreografa i voditelja,
7. Licenca za rad voditelja (potvrđuje osposobljenost voditelja za rad sa djecom i mladima). Izdaje Hrvatsko društvo folklornih koreografa i voditelja temeljem određenih kriterija,
8. Broj praizvedba na posljednjoj smotri (nagrađuje se i potiče inventivnost),
9. Visina najma prostora (temelj za rad je prostor i skupinama koje isti plaćaju treba se pomoći).

Navedeni parametri se odnose na odrasle i dječje folklorne ansamble dok za dječje i odrasle folklorne skupine „duljina trajanja statusa folklornog ansambla“ ne bi bila uvrštena. Navedene parametre trebalo bi adekvatno bodovati prema principu značaja u folklornom djelovanju odnosno vrijednostima koje nastojimo uvažiti, promovirati i nagraditi. To je svakako najvažniji dio cijele priče i trebati će se tome pristupiti vrlo odgovorno. I na kraju valja utvrditi novčanu vrijednost 1 boda i eto godišnje dotacije.

Primjer1

Primjer 2

Primjer 3

Primjer 4