Danas, svekolika nastojanja u očuvanju tradicijske kulture nikad nisu bila bolje stimulirana, dok istovremeno folklornim voditeljima u vrtićima, školama, skupinama i ansamblima, te koreografima nikad nije bilo gore. Etno- bum je u punom zamahu zbog spoznaje da tradicija polako, ali sigurno nestaje sa svojih izvora što nas je homogeniziralo i pokrenulo na juriš glede čuvanja svoga. No, još će puno Save proteći ispod „zelenog“ mosta dok se osvijestimo i shvatimo koliko je tradicija i folklorna baština interesantna, inspirativna i u krajnjem slučaju marketinški iskoristiva. Generacije brojnih folklornih djelatnika davno su to shvatile i svojim predanim i stručnim radom stvarali su i odgajali brojne plesače, pjevače i glazbenike, kasnije zaljubljenike i poklonike folklorne baštine, te nosioce predajnog procesa s generacije na generaciju. Oni su desetljećima bili jedini životni i istinski čuvari i promotori naše tradicije u zemlji, držali je iznad vode i spasili je od utapljanja i nestajanja iz procesa obnove. Kad je javnost zazirala od folklora, nadležni na kapaljku davali novce, a ostali kulturnjaci s omalovažavanjem gledali na folklornu djelatnost uporno su provodili i realizirali svoja uvjerenja i stvaralačke ideje ne pitajući ni za novac,ni za slavu,ni priznanja. Oni su stvarali folklorne sustave i time pokretali cijelu pripadajuću infrastrukturu: izradu narodnih nošnji i tambura, angažiranje voditelje tamburaša i folklornog pjevanja, poticali stvaranje folklornih koreografija i glazbenih obrada. Nadahnjivali su mnoge na: studiranje etnologije (većina etno kustosa i znanstvenika proizašla je iz folklornih ansambala); pohađanje Škole hrvatskog folklora; voditeljski i umjetnički rad i ost. Zato čudi i žalosti činjenica da i danas kad je tradicija postala vrlo cijenjena, od strane društveno-kulturne zajednice, nije prepoznata važnost i vrijednost folklorno-voditeljskog angažmana i koreografskog stvaralaštva, te adekvatno priznata i nagrađena. Tim više što su adekvatno obrazovani folklorni djelatnici jedini kompetentni stručnjaci u prezentaciji i prijenosu narodnih plesova, pjesama, glazbe i običaja, te stvaranju folklornih koreografija, a što je u suštini vrlo odgovoran i zahtjevan posao, prožet različitim stručnim disciplinama, a veći dio njih, ne može se naučiti na redovnim učilištima.

Ansamblovskim aktivnostima pripadaju – animiranje novih članova, osmišljavanje folklornih programa za različite prigode (priredbe, nastupi na smotrama, cjelovečernji koncerti i dr.), izrada plana rada ansambla, suradnja s vodstvom ansambla, suradnja s koreografima i glazbenim voditeljima, zastupanje ansambla u javnosti, utvrđivanje pravičnog modela za izbor plesača u koreografije, te uvrštavanje za koncerte i turneje.
U primjeni pedagoških načela valja razraditi metodiku usvajanja plesno- vokalnih zahtjeva, postizanje adekvatne psihofizičke pripremljenosti, razvijanje potencijala za uspješno istovremeno pjevanje, plesanje uz glazbenu pratnju, poštovanje načela primjerenosti i postupnosti, stvaranje radnih navika u izvođača i ispravnog odnosa prema zahtjevima folklornih programa. Istraživati i proučavati etnološke izvore u svezi upoznavanja stila narodnog plesa, pjesme, glazbe, narodnih nošnji, instrumenta i običaja. Izgrađivanje scenske kulture izvođača, način oblačenja i presvlačenja narodnih nošnji, te pripreme adekvatnih frizura. Za cjelovito sazrijevanje svojih izvođača valja poraditi i na razvijanju: estetskih i humanih vrijednosti: poštovanju prema tradicijskoj baštini – kulturi i umjetnosti; pozitivnog i tolerantnog odnosa među izvođačima i stvaranju osjećaja pripadnosti ansamblu.

Njihov dugogodišnji angažman ima najveći udio u ovom „etnobumu“, no u javnosti ih gotovo nema. Pripremaju skupine i ansamble za TV snimanje ili slikanje odnosno za nastup, a sliku ili riječ uzimaju predsjednici/ce ili pokoji učuđeni znanstvenici. Nagrade za kvalitetan voditeljski rad još uvijek nisu nigdje predviđene čak i FOKA u tom pogledu spava. Visina voditeljskih honorara nije ni približno primjerena navedenim obavezama koje se od njih očekuju. Društvenim novcem financiraju se različiti subjekti i projekti usmjereni prema očuvanja tradicije; programi folklornih skupina i ansambala, izrada nošnji i instrumenata, potiču se stari zanati i vještine, manifestacije, obnavljanje istinskih i izmišljenih običaja. Što je svakako pozitivna društvena inicijativa, ali fokus pozornosti i ulaganja usmjerio se opet, po meni, prema sporednim čimbenicima jer istinski pokretači procesa očuvanja i promocije folklorne baštine su pojedinci – folklorni voditelji, voditelji folklora u vrtićima i školama, te koreografi. Obrazovanje folklornog voditelja je podosta skupo jer prvo sam voditelj modra uložiti podosta svog novca i vremena da bi došao u poziciju vođenja ansambla. Odlaziti na teren, zapisivati, snimati; sjediti u bibliotekama i proučavati literaturu, nazočiti na raznim smotrama izvornog folklora i sl. Npr. cijeli ciklus Škole hrvatskog folklora, kao temeljne naobrazbe, traje najmanje 50 dana i za to treba odvojiti vrijeme, a i novac. Kvaliteta njihovih ostvarenja izloženi su javnosti, kritici, gledateljstvu, stručnim komisijama tako i mišljenju vlastitih plesača i pjevača, a u konačnici neukih i samoljubivih „predsjedništava“.

Iz svega navedenog se samo možemo zapitati što to motivira folklorne voditelje da u postojećim vrlo frustrirajućim okolnostima, uporno ustraju i nastavljaju sa svojim djelovanjem. Odgovor je jednostavan. To su samozatajni podinci/ke koji svoju radnu energiju crpe i natapaju iz emotivne povezanosti sa svojim plesačima i folklornom baštinom te iz uvjerenja kako stvaraju nešto društveno i nacionalno vrijedno i korisno. Oni nemaju potrebe a ni želje adekvatno naplatiti svoj rad i stoga bi trebala država odnosno županijske, gradske i lokalne zajednice kroz ispravne kriterije valorizirati njihovu rad i tako ih na neki zaštiti od nenaklonjene okoline. To bi puno značilo tim entuzijastima jer sama spoznaja da ih se priznaje na „višoj“ društvenoj razini (izvan okružja u kojemu djeluju) zasigurno bi puno značila i motivirala. A isto tako privuklo bi i nove generacije mladih voditelja, što neobično značajno jer je evidentan nedostatak kvalitetnih voditelja u praksi. Poznavajući sadržaje i izvođačke domete srodnih plesno – glazbenih izričaja i visine honorara koji su tamo uspostavljeni mogu kazati da je folklorno voditeljski rad besramno podcijenjen, a daleko je složenija, odgovornija i zahtjevnija stručna aktivnost.

O statusu i financiranju folklornih voditelja treba skrbiti država jer oni stvaranjem i vođenjem folklornih sustava i prijenosom folklorne baštine s generacije na generaciju, te njenim umjetničkim oblikovanjem čuvaju nacionalnu tradicijsku kulturu promičući njezine etnološke, društvene i estetske vrijednosti.

PS
Hrvatsko društvo folklornih koreografa je 2007. godine utvrdilo je najmanje iznose voditeljskih honorara (neto), prema stručnim statusima voditelja, za rad u ansamblima- skupinama i to bi mogao biti „solidan temelj“ za primjenu u praksi.

Stručni naziv voditelja Pokus (120 min) Nastup (240 min)
Plesni korepetitor 60 80
Voditelj izvorne skupine 120 160
Voditelj plesne zone 180 240
Učitelj folklornog plesa 240 320
Stručni voditelj 300 400
Umjetnički voditelj 360 480