Trideset i nekoliko godina sudjelujem u folklornom amaterizmu Grad Zagreba i mogu kazati da je 2014. bila najturbulentnija godina. Obilježila ju je, iznenađujuće za naš pitomi folkloraši svijet, agresivna i dirigirana haranga egomana, mediokriteta i manipulatora iz „struktura“ na demokratski izabrane pojedince, stručnjake i „običnu“ Udrugu. No, poznata izreka „tko se mača lača……….“ i ovaj puta se potvrdila.

Ukratko, Zagreb nije pao!

MOČVARA

Metaforično značenje riječi močvara u našem društvu vremenom je evoluirala. Prvo je oslikavala nadu, a zatim beznađe i gubitništvo. Tvorci te metaforičnosti očito nisu uspjeli isisati močvaru kako su najavljivali i obećavali. Nakratko smo im povjerovali ali s vremenom močvara je postajala sve gušća i veća. Umjesto da su odmah veslima potamanili krokodile oni su počeli s dugotrajnim isisavanjem močvare, a krokodili su za to vrijeme lagano odšetali. Ispustili su iz vida i činjenicu da su krokodili vrlo snalažljive životinje i životare još od doba dinosaura. No u pojedinim mikro društveno – kulturnim prostorima kao što je folklorni amaterizam, ova inicijativa je uspješno realizirana – isisana je močvara, a krokodili su dobili „nogom u guzicu“.

BISTRA VODA

Oduvijek su na našim prostorima brigu o kulturno umjetničkom amaterizmu vodile Zajednice KUD-a. Tako je bilo i u Zagrebu do neke 1995. Nakon toga su „barabe iz struktura“ ugasile Zajednicu koristeći se pojedinim poslušnicima iz baze, prisvojili njene materijalne vrednote, potom „umrtvili“ folklorni amaterizam odstranjujući njegove misleće i vjerodostojne nosioce te bezbrižno „konzumirali“ sve benefite koje jedan takav vrijedan i brojan amaterski izričaj ostvaruje. Usput, sustavno su ugnjetavali i razdirali amatersko tkivo gušeći njegov ogroman potencijal, entuzijazam i stvaralaštvo. Od sredine ove godine folklorni amaterizam, konačno u Zagrebu, u cijelosti, pripada ZAFAZ – zajednici folklornih amatera Grada Zagreba, a folklornu struku i stvaralaštvo vode priznati folklorni stručnjaci i koreografi. Pošteno.

KRITERIJI

Sretan sam što su moje prijedloge kriterija – modela za sufinanciranje u amaterizmu objavljenoj u kolumni „Predlošci“ prihvatile nadležne gradske službe u kulturi. Time je dugogodišnjim „bećarskim“ metodama raspodjele državnog novca došao kraj. Što su djelili ispod i iza, su dijelili. Kriteriji temeljeni na matematčkim osnovama osiguravaju transparentnost i pravičnost u raspodjeli državnog novca i lagani nadzor dosljednosti.

FOLKLORNO JAVNO MNIJENJE

Na svom blogu Slamka spasa, gospođa Vitomira Lončar objavila je nekoliko zanimljivih kolumni vezanih uz „našu priču“ čime je napravila veliku stvar za popularizaciju folklorne djelatnosti u javnosti.„Zarezavši ispod kože“ izazvala je rekordan broj pisanih komentara. Bio sam ugodno iznenađen brojnošću folklorne populacije spremne za pisano sučeljavanje i iskazivanje svojih stavova i prosudbi o bitnim pitanjim iz folklorne domene sa izuzetno kvalitetnim, argumentiranim i razboritim komentarima. Sad sam uvjeren da folklorno amaterska zajednica postoji jer ima svoj stav i spremna ga je javno iznijeti i braniti. Bravo! Razotkrivene su brojne nepodopštine, nepotizmi i apsurdi za koje čak niti ja nisam znao da postoje. Što će se iz toga izroditi prepustiti ćemo vremenu no spoznaja da folklorno javno mnijenje postoji, ohrabruje. Veliko hvala Vitomiri Lončar.

HTIO SAM…..

Javio sam se na natječaj za ravnatelja jedine nam profesionalne folklorne sekcije. Savjest me pekla, jer godinama samo pišem i kritiziram. Htio sam s riječi prijeći na djela. Htio sam predočiti projekte: dostojno i kvalitetno zbrinjavanje starijih plesača/ica, realizacija novog i suvremenog umjetničkog programa; podizanje digniteta nacionalne kuće; dodatno obrazovanje za plesače i glazbenike i sl. Pismeno sam obaviješten kako ne udovoljavam kriterijima jer sam završio tehnički fakultet, a ne društvenog, humanističkog i umjetničkog usmjerenja kako je propisano. Isto tako, i da je meni nepoznat mladac, imenovan za ravnatelja. Krokodili su izabrali gazdu – ptičicu – koja će im trijebiti buhe kad izrone na površinu. Dakle, egzistencijalni besmisao i dugogodišnja umjetnička stagnacija se nastavlja. No, sad mi je lakše i osjećam se bolje jer mogu bez grižnje savjesti i nadalje pisati o umjetničkim postignućima „sekcije“ koja troši 19.000.000,00 kuna poreznih obveznika godišnje.

MOJIH PET MINUTA

Ove godine sam organizirao, po riječima sudionika i gledatelja, vrlo uspješno osmu po redu manifestaciju Drmeš-da i festivalčić dječjeg folklornog stvaralaštva Naše kolo veliko. Sudjelovanje brojni dječjih ansambala (1200 djece izvođača) i plesnih parova ( 3 iz inozemstva) te ispunjena gledališta opravdavaju veliki trud uložen u organizaciju. Projekte su financijski potpomogli Gradski ured i Ministarstvo kulture na čemu im zahvaljujem jer bez toga to ne bi bilo moguće ostvariti. Održao sam i svoje seminare namijenjene dječjem folkloru. Da, organizirao sam i jedinstveni seminar iz grupe pedagoških predmeta. To se po prvi puta dogodilo u svijetu folklora i moram kazati da je nazočnost čak pedesetak polaznika pokazala kako folklorni voditelji nastoje učiti i što bolje ovladati pedagoškom znanjima.

Moje Ethnotine postaju sve ozbiljnije i vrlo dobro se snalaze u nazovimo to tako suvremenom folklornom izričaju. Besplatno se pleše, pjeva, nastupa i putuje. Vrata su otvorena svim djevojkama i gospođama (mamama) vitkog stasa i dobrog glasa koje žele svoje plesno umijeće unaprijediti i kvalitetno provesti slobodno vrijeme. Web stranica Ethno, prema statističkim podacima, posjećena je tijekom 2014. godine, 49 213 puta. Zahvaljujem.

STVARALAŠTVO

Ove godine bio sam član ocjenjivačkih komisija na: smotri zagrebačkih folklornih amatera (djeca i nekoliko koncerta odraslih); dječjim smotrama u Velikoj Gorici, Kutini, Otok Ivanić, Karlovačkoj županiji i Krapinsko zagorskoj županiji. Vidljivo je da organizatori smotri i sudionici imaju povjerenja u moju stručnost i procjenu vrsnoće izvedbe i stvaralaštva. Nisam dobio niti jedan usmeni ili pisani protest na moje odluke, a s obzirom da se radi o vrlo osjetljivoj i brojnoj populaciji smatram to velikim uspjehom. Navodim izvedbe (praizvedbe) koje su me se osobno dojmile:

KUD Bratinečko srce
“Mi smo male mačkare”
Koreografija: Snježana Skenderović
Gl. Obrada: Mario Kambić

 

KUD Zvir – Dražice, Jelenje
Kolo, kolo janca (grobničke dječje igre)
Koreografija: Alenka Juretić

 

KUD Croatia
“Komar z muha tanca”
Koreografija i glazba: Boris Harfman

 

HSPD Sljeme, Šestine
Sigre i igre Hrvata okolice Tavankuta
Koreografija:Valentino Kralačić i Mgdalena Šobar
Voditeljica tamburaša i glazbena obrada: Gordana Talan

 

Dječji folklorni ansambl KUD SV. Juraj – Draganić
Pjesme i plesovi Draganića
Koreografija: Drženka Jagatić

 

KUD “Golubovec”
“Zlatnim srpom i belim rukam”
Koreografija: Maja Šćuric
Gl. obrada: Davor Mumlek

 

Barbara Grgić i Mislav Katušić
Swing polka (Zapadna Slavonija)
Koreografija: Zoran Filipović

 

HKUD Željezničar
“Tanac po Susacku”
Koreografija i glazbena obrada: Marko Robinić

 

FA Zagreb Markovac
Kreni kolo
(pjesme i plesovi iz Posavine)
Koreografija: Gordan Vrankovečki
Gl.obrada: Zoran Jakunić

 

KUD Sveta Ana
Moj se dragi v Ameriku otpravlja
Pjesme i plesovi Međimurja
Voditelj plesa i koreograf: Hrvoje Vlašec
Voditelj tamburaša i glazbena obrada: Nikola Tuškan

 

FA Zagreb Markovac
Dobro ljeto bog vam daj
Draganičke pjesme i plesovi,
Koreografija: Andrija Ivančan,
Gl. Obrada: Zoran Jakunić

 

Svim folklorašima sretna i uspješna Nova 2015.