29.05.2018.

Stručni izvještaj o nastupu dječjih folklornih skupina na 41.smotri folklornih amatera Grada Zagreba,
održanom 26.05.2018. u 11.00 u maloj dvorani KD V. Lisinski

 

PLES I KOREOGRAFIJA
Sudjelovalo je 12 folklornih skupina, 6 mlađih, 3 starije i 3 kombinirane iz 9 udruga. Program je izvodilo 198 djece plesača (174 djevojčica i 24 dječaka) te 73 svirača. Ukupno 271 izvođač. Po udruzi prosječno 24 izvođača. Koncert je trajao 82 minute, a skupine su se pridržavale dogovorenog trajanja točke od cca 6 minuta. Gledište je na početku bilo skoro pa ispunjeno ali tijekom programa se dobrano ispraznilo. Što češ, svak’ svoje pogleda i trk vanka, tu pomoći očito nema. Gledali smo kvalitetan program i nije bilo ispodprosječnih izvedbi ali u skoro svakoj je napravljen nenadan scenski gaf koji je na neki način umanjio kvalitetu završnog dojma. Pohvalno je što smo konačno slušali i svirku na dječjim tradicijskim instrumentima. Neke od kvalitetnih koreografija zasigurno bi ostavile puno bolji utisak da je bilo više djece na sceni. U većini slučajeva iskorak iz dječjeg folklora nije dao dobre rezultate.

1. Kulturno umjetničko društvo Frankopan – Remete
Kombinirana dječja folklorna skupina
Igre i plesovi iz Posavine (praizvedba)
Autori koreografije: Antonija Miškulin i Mario Jagarinec
Autor glazbene obrade: Emil Strasser
Voditelji skupine: Antonija Miškulin i Mario Jagarinec
Voditelj glazbenog sastava: Emil Strasser
Voditelji pjevanja: Antonija Miškulin i Mario Jagarinec
Garderobijerka: Antonija Miškulin

UIGRANO I SLOŽNO. Tako bi opisao nastup mlađe dječje skupine. Sve što su nam djeca prikazala bilo je: uvježbano u koraku, s pravilnim kretanjem u prostoru i postavljanju na zadane pozicije. Mogu kazati da je to ogledno primjer, kako se postavlja na sceni dječji folklor. Prepoznaje se sadržaj dječjih igara i njihova prostorna formacija. No, u toj vrsnoći trebalo je možda iznaći kakav autorski originalni detalj koji bi to podigao iznad kvalitetne reprodukcije. I tako, kad sam baš počeo uživati u izvedbi, na scenu su iz ne znam kojeg razloga došla starija djeca i izvela su nam dvije inačice posavskog drmeša. Ujednačeno ali stilski nedorečeno. Smatram kako to nije bilo potrebno jer mlađa djeca su imala zaokružen koreografski sadržaj i taj dodatak nije imao poveznicu s prethodnim i zasjenio ono što je bilo dobro. Bilo bi bolje da su stariji izveli zasebnu točku i prikazali nam svoje plesno umijeće u izvedbi primjerenijih plesova. Šteta.

2. Kulturno umjetničko društvo Kašina – Mlađa dječja folklorna skupina
Sadila sam bosiljak – dječje igre, pjesme i plesovi Sesvetskog prigorja (praizvedba)
Autorica koreografije: Eva Đuran
Autor glazbene obrade: Vid Šarkanj
Voditeljica skupine: Eva Đuran
Voditelj glazbenog sastava: Vice Zirdum
Voditeljica pjevanja: Eva Đuran
Garderobijerke: Jelena Barbarić i Iva Maljak

Vidno je da se voditeljica rukovodila isparavanim pedagoškim načelima i većim dijelom odabrala primjerenu folklornu građu. Sve je bilo lijepo posloženo, a onda smo u plesu Tancaj kos gledali skokove tipa Dučec pa zatim nejasne plesne oblike i formacije koje nisu točno bile fiksirane. To se moglo umješnije prirediti ili izostaviti jer po mom mišljenju ne spada u odabrani koncept prikaza. Zatim je uslijedila igra biranja Naokolo salata koja je izvedena izvedena baš srčano i uživljeno. To je ispravan put za ovu skupina – dječji folklor i kraj.

3. Kulturno umjetničko društvo Kašina – Starija dječja folklorna skupina
Oj dorate – Pjesme i plesovi Slavonije (praizvedba)
Autorica koreografije: Eva Đuran
Autor glazbene obrade: Vid Šarkanj
Voditeljica skupine: Eva Đuran
Voditelj glazbenog sastava: Vice Zirdum
Voditeljica pjevanja: Eva Đuran
Garderobijerke: Jelena Barbarić i Iva Maljak

Uvodna dječja igra Kalo kalilo izvedena je baš onako kako treba. To se može kazati i za dječje igre s pjevanjem U Ivana…, Vrbičica….. i Sad ću pjevat…….No u narednim plesovima nismo vidjeli prethodnu vrsnoću. Istini za volju plesni predlošci su bili točno preneseni ali izvedba i stil nisu bili pogođeni. U plesu Ćire trokoračni koraci su izvedeni s pretjerano visokim vertikalnim pomacima dok u drugoj i trećom melostrofi nisu usklađeni vertikalni titraji u B temi. U izvedbi plesa Jaši baba dorata vidjeli smo pretjerano naglašene korake trebalo je to izvoditi „sitnije“ i usklađenije. U plesu Kalendara opet drugi dio – trokoračni koraci su na različite načine izvođeni. Vidna je razlika u plesnoj izvedbi kod djece. Plesni materijal trebalo je odabrati prema prosječnim mogućnostima djece, a to znači da ga može savladati i usvojiti i najmanje, u plesnom smislu, umješno dijete.

4. Kulturno umjetničko društvo Bukovac – Starija dječja folklorna skupina
Pod narančom – pjesme i plesovi Međimurja (praizvedba)
Autorica koreografije: Andrea Petek
Autor glazbene obrade: Josip Jordanić
Voditeljica skupine: Andrea Petek
voditeljica dječjeg folklora (prema kriterijima HDFKiV)
Voditelj glazbenog sastava: Josip Jordanić
Voditeljica pjevanja: Andrea Petek

Ujednačena izvedba međimurskih plesova koji su prezentirani u skladu s izvornim predlošcima. No, na pojedine detalje ipak valja skrenuti pozornost. U šetanom kola Pod narančom trebaju se izvoditi čvršći vertikalnim pomaci. U plesu Klinček stoji pod oblokom plesači su predugo bili u linijama okomito na publiku, a zadnju melostorfu su izvodili okrenuti spram pozadini scene – bilo bi estetičnije prema publici. Žena išli na gosti izvedena je baš kako treba. Isto tako i ples Regica uvježbano i s točnom okretima i prohodima. Završni ples Kad snešice impak je trebalo nešto čvršće izvoditi i što se tiče koraka i pljeska. Koreografija korektna u skladu s „izvorom“.

5. Kulturno umjetnička udruga Prigorec, Sesvetski Kraljevec
Mlađa dječja folklorna skupina
Sad ću pjevat – pjesme, igrice i plesovi Slavonije (praizvedba)
Autorica koreografije: Mia Klarić
Voditeljica skupine: Mia Klarić
Voditelj glazbenog sastava: Saša Šimić
Garderobijerke: Andrea Herceg i Dora Novak

U izvedbi dječjeg folklora djeca su bila sigurna i točna i podosta uživljena. U izvedbi šetanog koraka previše su se klatili naprijed – natrag to bi trebalo malo bolje uvježbati. U igri Ja imado jedno tele trebali smo vidjeti i kolo kao temeljnu formacija igre. Izvedba u nasuprotnim linijama je izvan konteksta i upućuje na igru biranja što ona to nije. Izbjegavati postavljanja djece u linije okomite prema publici jer se u takvim slučajevima vidi samo dvoje djece. Dječja igra s pjevanjem Kolariću paniću izvrsno je izvedena i dobro pogođena za kraj.

6. Kulturno umjetnička udruga Prigorec, Sesvetski Kraljevec
Starija dječja folklorna skupina
Lijepo pjeva prepelica – pjesme i plesovi Virovitice (praizvedba)
Autor koreografije: Branimir Milas
Autor glazbene obrade: Mario Pleša

Voditelj skupine: Branimir Milas
Voditelj glazbenog sastava: Saša Šimić
Garderobijerke: Andrea Herceg i Mia Klarić

Primjeren izbor narodnih plesova i koregrafsko oblikovanje. Djeca su u plesu bila izuzetno ujednačeno i međusobno usklađena. Rekli bi svi ko jedan. Čak je stilska komponenta bila izražena. Točno su držala koreografske pozicije i kretala se u prostoru scene. Točka u kojoj konačno nije bilo niti jednog propusta i previda. Kako sam već tu koreografiju svojevremeno vidio u izvedbi KUD-a Vugrovec onda se ne može najaviti kao praizvedbena već kao premjerna točka. Nekolicina izvođača/ica po mom mišljenju je bilo starije od određene dobne granice i ocjena će bit usklađena s Pravilima o nastupanju na smotri.

7. Kulturno umjetničko društvo Sveta Ana, Odranski Obrež
Kombinirana dječja folklorna skupina
Zibu zibala – dječje pjesme i igre varaždinskog kraja (praizvedba)
Autorica koreografije: Danijela Matovina
Autor glazbene obrade: Nikola Tuškan
Voditeljica skupine: Danijela Matovina
učiteljica dječjeg folklora (prema kriterijima HDFKiV)
Voditelj glazbenog sastava: Nikola Tuškan
Voditeljica pjevanja: Danijela Matovina
Garderobijerka: Sanja Brozović

Devet djevojčica nam je prikazalo nekoliko dječjih igara s pjevanjem i narodnih plesova. Bilo ih je „malo“ na sceni ali su svoj program izveli vrlo ujednačeno i točno. Mlađe djevojčice su vrlo dobro plesno pratile starije djevojčice. Možda da su u paru plesale mlađe djevojčice, a posebno starije slika bi bila malo sceničnija. Treba napomenuti da je nije uputno na sceni istovremeno prikazivati dva sadržaja i to se dogodilo u dva navrata u izvedbi. Nismo znali što bismo gledali odnosno što je autor htio kazati. Naprijed primarni sadržaj a u pozadini sekundarni. Sve u svemu solidan voditeljski i koreografski rad ali – nedostaje više djece da bi se stvorila potrebna energija i snažniji dojam.

8. Hrvatsko kulturno umjetničko društvo Prigorec, Markuševec
Mlađa dječja folklorna skupina
Aj, Ivo Maru na livadi ljubi – pjesme i plesovi Slavonije (praizvedba)
Autor koreografije: Ivan Mihovec
Autor glazbene obrade: Tomislav Mihovec
Voditelj skupine: Ivan Mihovec – voditelj dječjeg folklora (prema kriterijima HDFKiV)
Voditelj glazbenog sastava: Tomislav Mihovec
Voditelj pjevanja: Ivan Mihovec
Garderobijerke: Bernarda Pilatuš i Ankica Habazin

Brojna skupina djevojčica vrlo raspoloženo i uigrano je izvela elemente iz dječjeg folklora, u skladu s izvornim predlošcima i sadržajima. Sve posloženo kako treba, izbor građe prema uzrastu izvođača. Vidjeli smo i zanimljive imitacije u igri Medved bere jagode, a isto tako nakon recitiranja govorkalice „Ivo i Mara zaljubljeni par…. „ nigdje, Ive, a ni Mare? I sve do plesa Jaši baba dorata scena je natopljena „dječjim“. Potom su samo starije djevojčice zaplesale Jaši baba dorata i to s pretjerano velikim koracima odskocima i još k otme bosi. To nije bilo potrebno u ovoj inače jako dobro zamišljenoj koreografiji koja se temeljila na dječjem folkloru. Šteta.

9. Etnoteka – Mlađa dječja folklorna skupina
Dini dini dana – dječje pjesme i igre Hrvatskog zagorja (praizvedba)
Autorica koreografije: Iva Cvetko
Autorica glazbene obrade: Iva Cvetko
Voditeljica skupine: Iva Cvetko
voditeljica dječjeg folklora (prema kriterijima HDFKiV)
Voditeljica pjevanja: Iva Cvetko
Garderobijerka: Iva Cvetko

Dječji folklor od početka do kraja. Konačno. Djeca su bila dječji – usklađena i raspoložena. Vidjelo da pri izvođenju uživaju, a to je najbitnije jer potvrđuje ispravnost voditeljskog rada. Koreografski također nije pretenciozno taman toliko da se postigne estetika i dobra ugoda na sceni.

10. Kulturno umjetničko društvo Sesvete – Kombinirana dječja folklorna skupina
Birajmo si frajlicu – pjesme i plesovi Podravine (praizvedba)
Autorica koreografije: Ivana Balen
Autor glazbene obrade: Vedran Kolarić
Voditeljica skupine: Ivana Balen – učitelj dječjeg folklora (prema kriterijima HDFKiV)
Voditelj glazbenog sastava: Vedran Kolarić
Voditeljica pjevanja: Ivana Balen
Garderobijerka: Jasna Dročić

Na početku smo vidjeli jednu vrlo zanimljivu sličicu koji su izveli dječaci oponašajući obred odraslih momaka kad su odlazili u vojsku još za vrijeme Austrougarske. U toj priči jedan dječak se ipak opredijelio ipak za ljubav, a ne za ratovanje i u Igri birajmo si frajlicu izabrao svoju frajlicu i s njome otplesao u plesu biranja Srebrna kola, zlaten kotač. Potom smo vidjeli ujednačenu izvedbi plesa Grizlica, te izvedbu igre Šiblike. Nije jasno što se htjelo postići s dječacima koji su u tim trenucima sa strane se nešto kao mačevaju (plešu). Nepotrebno. Na kraju su svi otplesali narodni ples u Zelenoj bašti sjedi krokodil. I to je bilo izvrsno, baš dobro pogođeno za kraj. Ovo je lijepi primjer kako se dječje igre i narodni plesovi mogu staviti u kontekst jedne priče.

11. Hrvatsko kulturno društvo Braće Radića (Folklorna družina Lajbeki)
Mlađa dječja folklorna skupina
Ide Ivek v drač – igre i plesovi Hrvatskog zagorja (praizvedba)
Autorica koreografije: Mirjana Valter
Autorica glazbene obrade: Dora Valter
Voditeljice skupine: Dora Valter i Marija Stanešić
Voditeljica glazbenog sastava: Dora Valter
Voditeljica pjevanja: Dora Valter
Garderobijer: Damir Kremenić

Na početku smo vidjeli zanimljivu i nadahnutu izvedbu igre pogađanja koja se sadržajno protkala i kroz slijedeće brojeve, a sve vezano uz „Iveka“. Nakon govrkalice – brojalice odlučeno da se jedna djevojčica ima pravo prva zibati u zibalki ali prije nje je opet uskočio „Ivek „ i ništa im nije preostalo nego njega zibati u zibalki. Nakon brojalice Cifer cafer djeca su započela s igrom Išel drotar po selu. Vidjeli smo sve ali nismo čuli i malog „drotara“ da pjeva, a i pokoja glumačka kreacija bi dobro došla ipak je to njegova igra. U plesu Mlinček prvi dio je izvedene točno prema predlošku dok je drugi dio izveden izvan tog konteksta. Umjesto valcera u paru djeca su trčkarala po sceni prolazila ispod podignutih ruku drugih i sl. To mi nije prihvatljiva i uspjela prilagodba narodnog plesa.

12. Kulturno umjetničko društvo Bukovac – Mlađa dječja folklorna skupina
Škanjec – dječje igre, pjesme i plesovi Posavine (praizvedba)
Autorica koreografije: Andrea Petek
Autor glazbene obrade: Josip Jordanić
Voditeljica skupine: Andrea Petek- voditeljica dječjeg folklora (prema kriterijima HDFKiV)

Voditelj glazbenog sastava: Josip Jordanić Na kraju je 7 djevojčica ujednačeno izvelo zadani program. Ipak je ovo premali broj djevojčica da bi se dočarali svi potrebni detalji vezani uz dječje igre s pjevanjem i ostvario potrebni scenski dojam Ali kao što sam naveo bile su dobro organizirane u prostoru i ujednačene u koraku i pokretu.