Zagreb, 20.05.2019.

Stručno izvješće o nastupu dječjih folklornih skupina na 42. Smotri folklornih amatera Grada Zagreba održanoj, 18.05.2019. , u 11.00, u maloj dvorani KD Vatroslav Lisinski

 

Sudjelovalo je 9 KUD-ova, a izvedeno je 11 izvedbi. Program je trajao 72 minute. Idealno. Sudjelovalo je 182 djece od toga ( 155 djevojčica i 27 dječaka) i 71 glazbenik. Sve točke su bile praizvedbene što je veliki uspjeh programske koncepcije. Sudjelovalo je 6 kombiniranih folklornih skupina, 3 mlađe i 2 starije dječje skupine. Stručna komisija je imala sve potrebne uvjete za nesmetano praćenje programa. Program je tekao bez zastoja, voditeljica ovom prilikom u civilnoj odjeći ( valjda organizator štedi), a sadržaj konferanse informativan i primjerne duljine trajanja. Očito da će proći podosta vremena dok roditelji – gledatelji ne prihvat praksu, NE izlaženja iz dvorane za vrijeme koncerta.
Nema šta. Pedagoški rad i stvaralaštvo s djecom je u stalnom napretku i za koju godinu stručne komisija neće biti neophodne. Voditelji su se pridržavali načela primjerenosti i nije bilo u tom pogledu vidnijeg odstupanja. Glavni problem je brojnost skupina. Folklorna izvedba, a poglavito dječja zahtjeva veći broj djece (najmanje 16) jer tada mogu svojom silnom energijom i šarmom djelovati na publiku i svoje pod upitnikom manje atraktivne programe staviti uz bok odraslim izvođačima. No, i ovako je vidno da se djeca dobro osjećaju u dječjem folklor i folkloru odraslih, a to je najbitnije i zaslužuju sve pohvale za svoju odluku i angažman jer će tako zasigurno postati dionici i prenosioci naše tradicijske kulture na slijedeće generacije. A sad poneke upute voditeljima.

1. Kulturno umjetničko društvo „Oporovec“ – Mlađa dječja folklorna skupina
Pjesme i plesovi Posavine
Autorica koreografije: Nikolina Božek
Autor glazbene obrade: Mario Tuđina
Voditeljica skupine: Nikolina Božek
Voditelj glazbenog sastava: Mario Tuđina
Voditeljica pjevanja: Nikolina Božek
Garderobijerke: Anđela Pajazetović i Božica Vuradin
Tijekom izvedbe uvodnog šetanog kola I ja jesam posavačko djete vidno je bilo kako mala dječica još uvijek nisu usvojila šetani korak. Odluka voditeljice da stavi na početak kolone nešto stariju i višu djevojčicu kao primjer nije imalo očekivanog uspjeha. U dječjoj igri s pjevanjem Škanjec vidjeli smo sadržaj igre ali moglo je to i malo duže potrajati jer to je primjereni materijal za ovaj uzrast djece. U igri Tko je moje guske krao, prva dva odabrana para nisu se mogla ritmički uskladiti u izvedbi poskočnog korak ali zato je treći par to vrlo točno izvodio. Na kraju je jedan plesni par izveo je ples Staro sito, ritmički točno ali još uvijek nedovoljno dobro glede estetike pokreta nogu i stila. Dobro je da su za to vrijeme mlađa djeca stajala sa strane. Tijekom izvedbe djeca su bila vesela i dobro raspoložena i to je najbitnije, a za ostalo ima vremena.

2. Kulturno umjetničko društvo „Orač“, Mala Mlaka
Kombinirana dječja folklorna skupina
Lepa Mara kolo vodi – pjesme i plesovi Turopolja (praizvedba)
Autorica koreografije: Marta Cvetković
Autor glazbene obrade: Mario Tuđina
Voditeljica skupine: Marta Cvetković
Voditelj glazbenog sastava: Mario Tuđina
Voditeljica pjevanja: Matea Knežević
Garderobijerka: Marta Cvetković
Na početku je otpjevana uvodna pjesma Lijepo naše Turopolje pri čemu su djeca napravila skoro savršen polukrug. Ipak se može. Zatim je uslijedila izvedba dječje igre s pjevanjem Sjedi ježo u oranju. Dobra je bila zamisao da ostali se izvedbom , zmijolikog kretanja zainteresiraju oko gledatelja ali odluka da u igri budu tri ježa ( dvije curice i jedan dečko) svakako nije dobra, a nije ni zamišljena u sadržaju igre. Još ako k tomu dodamo da su djevojčice, sjedeći, ipak malo previsoko, prema publici dizale noge onda ovakva prezentacija zasigurno nije uspješna i prihvatljiva. Ples Seljančica izveden je ujednačeno ali ipak pomalo kruto. Drmeš su starija djeca izvela u točnom plesnom obrascu, ujednačenom koraku ali akcenti vertikalnih pomaka nisu bili usklađeni. Koreografija je korektna, s dobrom postavljenom dinamikom. Djeca su se sigurno kretala u prostornim formacijama. Više pozornosti posvetiti estetici plesa.

3. Kulturno umjetničko društvo „Horvati“ – Kombinirana dječja folklorna skupina
Sijaj, sijaj sončace – igre, pjesme i plesovi iz Horvata
Autorica koreografije: Snježana Župančić Maslać
Autor glazbene obrade: Nikola Biondić
Voditeljica skupine: Snježana Župančić Maslać
Voditelj glazbenog sastava: Nikola Biondić
Garderobijerka: Snježana Župančić Maslać
Primjeren izbor folklorne građe. Skupina je bila homogena i organizirana u kretanju po prostoru scene. Ujednačeni u koračanju i držanju. Koreografkinja se dobro dosjetila, da jedna djevojčica odglumi dječaka, stavljajući muški šešir na glavi i tako imitira poljodjelske radove koje je naznačivao tekst pjesme. Vrlo korektna izvedba, primjerne izbor građe i koreografski sadržaj.

4. Kulturno umjetničko društvo „Prigorski zdenec“
Kombinirana dječja folklorna skupina
Šečem, šečem drotičko – igre, pjesme i plesovi Međimurja (praizvedba)
Autor koreografije: Ivan Mihovec
Autor glazbene obrade: Josip Jordanić – Šero
Voditelj skupine: Ivan Mihovec
voditelj dječjeg folklora (prema kriterijima HDFKiV)
Voditelj glazbenog sastava: Josip Jordanić – Šero
Voditelj pjevanja: Ivan Mihovec
U uvodnom dijelu točke vidjeli smo izvedbu dječjih igara s pjevanjem Pi,pi i Špengljarsku igu. Djeca su to izvela kako treba, dječje, ali i s točnim pjevanjem. U špengljarskoj igri nepotrebno je bilo uvođenje troje špenglajara jer se time gubi smisao igre i komunikacija s ostalom djecom. Ples Klinček stoji pod oblokom izveden je točno i ujednačeno. Isto to se može kazati za ples Zginula je pikuša. Već u izvedbi plesa Idete nam japa dime došlo do određene nesigurnost, a poglavito u izvođenju skoka i „padanja“ u čučanj. To je bilo potpuno nepotrebno jer je preteško za djecu, a i to je autorski osmišljen plesni detalj od strane dr. Ivana Ivančna.

5. Kulturno umjetničko društvo „Resnik“
Kombinirana dječja folklorna skupina
Posavino malena (praizvedba)
Autorica koreografije: Tajana Habjančić
Autorica glazbene obrade: Marina Marić
Voditeljica skupine: Tajana Habjančić
Voditeljica pjevanja: Tajana Habjančić
Garderobijerka: Tajana Habjančić
Skladno i estetično. Baš jedna lijepa izvedba. Ujednačeni koraci , lijepo držanje, točno postavljanje na zadane pozicije i kretanje u prostoru scene. U plesu Repa izvedeni su ujednačeni pokreti rukama i šetajući korak. Primjeren izbor, od više njih, plesne figure za ples Repa. Na kraju smo vidjeli dječju igru s pjevanjem Savila se bijela loza vinova ali nismo vidjeli njen temeljni plesni element a to je lančano kretanje djece raspoređene na dvije koncentrične kružnice. Izbor dječjih igara i plesova primjeren je ovoj dječjoj skupini, i uz kvalitetno vođenje djeca su ostvarila vrlo uspješan nastup. Čak su cijelo vrijeme na sceno stvarala vedrinu bez obzira na vrlo NE inspirativnu glazbenu pratnju- svirač na harmonici.

6. Kulturno umjetničko društvo „Bukovac“
Mlađa dječja folklorna skupina
Cancaj mede, crni kos
dječje igre, pjesme i plesovi sa otoka Murtera (praizvedba)
Autorica koreografije: Andrea Petek Filipaj
Autor glazbene obrade: Josip Jordanić
Voditeljica skupine: Andrea Petek Filipaj
voditeljica dječjeg folklora (prema kriterijima HDFKiV)
Voditelj glazbenog sastava: Josip Jordanić
Voditeljica pjevanja: Andrea Petek Filipaj
Uvodna dječje igra s pjevanjem Cancaj mede crni kos izvedena je u nešto sporijem tempu i izostala je vesela atmosfera koja uvijek prati izvedbu ove dječje igre. Isto tako, kad se zavije puž djeca se trebaju malo više stisnuti što daje draž igri. Dječja igra s pjevanjem Kolo i šunajca lijepo je i točno izvedena. Isto se može kazati i za igru s pjevanjem Igra kolo u dvadeset i dva. Ples Pljeskom, pljeskom tata gre izveden je ujednačeno makar je trebalo točnije s djecom uvježbati korak i pokret kada se ispruženim rukama naginju prema cipelama. Tada dečko stoji na desnoj, a djevojčica na lijevoj nozi. U svakom slučaju primjeren izbor folklorne građe i njeno scensko oblikovanje.

7. Kulturno umjetničko društvo „Bukovac“
Starija dječja folklorna skupina
Sjela djeva pokraj mora
pjesme i plesovi otoka Murtera (praizvedba)
Autorica koreografije: Andrea Petek Filipaj
Autor glazbene obrade: Josip Jordanić
Voditeljica skupine: Andrea Petek Filipaj
voditeljica dječjeg folklora (prema kriterijima HDFKiV)
Voditelj glazbenog sastava: Josip Jordanić
Voditeljica pjevanja: Andrea Petek Filipaj
Ples Išli smo u školicu izveden je ujednačeno i točno prema predlošku ali ipak s previše izraženim zanjihavanjem tijela i pomicanjem ruku. To ipak treba izvoditi malo mirnije mediteranskije. Pri tomu su se plesni parovi lijepo postavljali na zadane pozicije. Slijedeći ples Dva pasa izveden je ujednačeno ali u parovnoj vrtnji treba se započet okretati u smjeru kretanja kazaljke na satu. Polka pljeskavica izvedena je ujednačeno ali u prebrzom tempu. Ujednačeni u koraku i organizirano kretanje u prostoru. Smiriti tempa i dotjerati navedene detalje.

8. Kulturno umjetničko društvo „Kašina“
Kombinirana dječja folklorna skupina
Lepi Ivo – dječji ivanjski običaji Podravine (praizvedba)
Autorica koreografije: Eva Đuran
Autor glazbene obrade: Vid Šarkanj
Voditeljica skupine: Eva Đuran
Voditelj glazbenog sastava: Vice Zirdum
Voditeljica pjevanja: Eva Đuran
Garderobijerka: Jelena Barbarić
Uvodne dječje igre s pjevanjem Tri guske bijele , Jel je trden taj vaš most i Brala sma žito i pšenicu izvodne su točno prema etnološkim predlošcima i vrlo nadahnuto. Zatim je uslijedio scenski prikaz ivanjskog običaja uz prigodnu pjesmu Na ivanjsko navečer….Prva kitica je otpjevana tiho i nije jasno zbog čega, što je autor time htio kazati, jer već druga kitica je otpjevana punim glasom. No, možda nismo shvatili poantu. Zatim je na scenu jedan dječak donio dva cepca što je trebalo predstavljati krijes i započeo svirati na dvojnicama kao introdukciju za narednu pjesmicu. Djeca su zapjevala i oko njega i krijesića nastavila kružno hodati. Potom je vrlo ujednačeno izveden ples Gusta magla i na kraju Čardaš. Uvježbano i uigrano izveden s lijepim koreografskim slikama i izborom plesnih elemenata. Jedino što tu valja za primijetiti jest kako bosonogo plesanje Čardaša nije baš esteično i vjerodostojno.

9. Kulturno umjetničko društvo „Mladost“, Odra
Mlađa dječja folklorna skupina
Lepa Mara kolo vodi – dječje igre, pjesme i plesovi Turopolja (praizvedba)
Autor koreografije: Mario Karlović
Autor glazbene obrade: Nikola Biondić
Voditelj skupine: Mario Karlović
Na početku, kako je to u dječjim igrama običaj izvedena je brojalica kako bi djeca pravično odlučila kome će pripasti uloga Ježa u narednoj igri. Ispalo je na curicu koja je svojim imitacijama valjda motivirala i drugu djecu tako da su svi pjevali i izvodili odgovarajuće imitacije. No ipak su se malo zanijeli i to je izvedeno u sporom tempu koji je možda primjeren u svagdašnjici ali ne na sceni. Tekst dječje igre Na kamen sjela LJubica nije iz Turopolja već iz Grobinštine. To nije uputno raditi jer se ipak radi o tradicijama dva udaljena kraj. Dječja igra s pjevanjem Stjepane bane izvedena je veselo i vrlo uživljeno. Na kraju, birača dječje igra s pjevanjem Lepa Mara. Možda je trebalo ipak izbjeći duboko koračanje naprijed natrag jer je djelovalo pomalo nezgrapno. Primjerno i korektno izvedeno. Držati se i poštivati lokalnu tradiciju.
Voditelj glazbenog sastava: Nikola Biondić
Voditelj pjevanja: Mario Karlović
Garderobijerka: Lucija Halužan

10. Kulturno umjetničko društvo „Mladost“, Odra
Starija dječja folklorna skupina
Mi vam falen, Bog vam plati – jurjevski ophodi u Odri (praizvedba)
Autorica koreografije: Lucija Halužan
Autor glazbene obrade: Mato Hačić
Voditeljica skupine: Lucija Halužan
Voditelj glazbenog sastava: Nikola Biondić
Voditelj pjevanja: Mato Hačić
Garderobijerka: Lucija Halužan
Lijep, maštoviti i slikovit prikaz Jurjevskog običaja. Vidjeli smo svu prigodnu opremu i osjetio se dah sv. Jure. Potom su izvedeni plesovi Drmeš, Rašpa i završna jurjevska pjesma. Plesovi su izvedeni ujednačeno i u točnim plesnim obrascem no kad pleše sedmoro djece nikako se ne može postići željena, vesela i vedra atomsofera koja prati izvedbu narodnih plesova. Preskakanje preko krijesa moglo je biti i atraktivnije izvedeno. Dobro osmišljena koreografija.

11. Hrvatsko kulturno umjetničko društvo „Prigorec“, Markuševec
Kombinirana dječja folklorna skupina
Žuglej ga žuglej, Marica ti – igre, pjesme i plesovi Hrvatskog zagorja (praizvedba)
Autor koreografije: Ivan Mihovec
Autor glazbene obrade: Tomislav Mihovec
Voditelj skupine: Ivan Mihovec
voditelj dječjeg folklora (prema kriterijima HDFKiV)
Voditelj glazbenog sastava: Tomislav Mihovec
Voditelj pjevanja: Ivan Mihovec
Garderobijerke: Bernarda Pilatuš i Ankica Habazin
Brojna dječja skupina izvela nam je dječje igre s pjevanjem i narodne plesove. Na početku su svi veselo izašli i otpjevali nam pjesmicu Pasel, sem pasel kravice tri i to je bila lijepa scena. Zatim su na scenu ušle starije djevojčice koje su otplesale plesove Jelica kolce vodila i Oberštajer. U plesu Jelica kolce vodila mala djeca su imitirala ples skladnim bočnim koracima ali nisu trebala lupati s nogama o pod kad i stariji jer to nisu bila u stanju izvesti ritmički ujednačeno. Moglo je i bez toga. U plesu Oberštajer starije djevojčice su ga izvele kako treba, a mlađa djeca su stajala sastane u lijepo postavljenim kolonama. Zatim su svi zaplesali ples Pod mostec i to je bilo dobro osmišljeno prvo svaka skupina posebno, a zatim svi zajedno. Veselo i nadahnuto.