Zagreb, 5.06.2019.

Stručno izvješće o nastupu dječjih folklornih skupina na 42. smotri folklornih amatera Grada Zagreba, održanom 1.06.2019. s početkom u 11.00, u maloj dvorani KD V. Lisinski

Program je trajao 80 minuta, podnošljivo. Sudjelovalo je: 12 skupina iz 9 kulturno umjetničkih društava, 207 mladih plesača/ica (183 djevojčice, 24 dječaka) i 58 glazbenika, ukupno 265 izvođača. Izvedeno je 12 koreografija od toga 10 praizvedbi. Super. Stručna komisija je imala sve uvjete za nesmetano praćenje programa. Poslije koncerta održan je okrugli stol s voditeljima i koreografima. Gledalište je većim djelom bilo ispunjeno. Primijetio sam da je publika u nešto manjoj mjeri izlazila iz dvorane za vrijeme trajanja koncerta nego na prethodnim, napredujemo.

Kulturno umjetnička udruga Staro Brestje
Kombinirana dječja folklorna skupina
Imala sa jednu kokošicu – dječje igre, pjesme i plesovi Jezera (praizvedba)
Autor/ica koreografije: Vlatka Hlišć
Autor/ica glazbene obrade: Mladen Trčak
Voditelj/ica skupine: Vlatka Hlišč
Voditelj/ica glazbenog sastava: Mladen Trčak
Garderobijeri: Nevena Car
Primjeren izbor folklorne građe. Djeca su bila uigrana i dobro raspoložena. U dječjoj igri s pjevanjem Kolo i šunajca treba pokazati i njezin sadržaj – lančano mimoilaženje i čučanj na zadnji slog. Plesovi Išli smo u školicu, Pljeskom, pljeskom i Dva pasa izvedeni su ujednačeno i pravilno. U dječjoj igri s pjevanjem Cancaj mede crni kos djeca su trebala trčati, a ne poskakivati jer se time usporila i umanjila životnost te igre. Na kraju igre djeca se trebaju uviti koliko više mogu i tako cupkati. To im je bilo najveće zadovoljstvo. Sa više djece utisak bi bio zasigurno snažniji.

Kulturno umjetničko društvo Sijač, Lučko
Kombinirana dječja folklorna skupina
Tiči, mali vrapčići – igre, pjesme i plesovi Moslavine (praizvedba)
Autor/ica koreografije: Snježana Pastuović
Autor/ica glazbene obrade: Tomislav Mlinarić
Voditelj/ica skupine: Iva Petrović
Voditelj/ica glazbenog sastava: Zvonimir Marko
Voditelj/ica pjevanja: Iva Petrović
Garderobijeri: Iva Petrović i Darinka Radosavljević
Primjetno je da se autorica koreografije dobro informirala o narodnim plesovima Moslavine i izabrala one koje se rjeđe viđaju na folklornoj sceni. No, prijenos znanja na djecu nije iz tko zna kojih razloga bio uspješan. U plesu Lepi moj pajdaš trokoračani korak nije savladan (ni mlađa, a ni starija djeca). No, zato je pljeskanje rukama bilo ujednačeno. U plesu Tanaca, tancaj crni kos vidjeli smo ujednačeni korak ali previše opušten. Ples Pastir čuva ovce nije bio usklađen s glazbom. U plesu Igram pjevam ne znam šta….. treba točnije uvježbati fakturu koraka. Potom je vrlo strastveno izvedena igra Vrapčići, ali nakon Drmeša nepotrebno. Obratiti više pozornosti na plesni izričaj.

Kulturno umjetničko društvo Frankopan – Remete
Mlađa dječja folklorna skupina
Mi smo djeca vesela – pjesme i plesovi Slavonije (praizvedba)
Autor/ica koreografije: Antonija Miškulin i Mario Jagarinec
Autor/ica glazbene obrade: Emil Strasser
Voditelj/ica skupine: Antonija Miškulin i Mario Jagarinec – učitelji dječjeg folklora (prema kriterijima HDFKiV)
Voditelj/ica glazbenog sastava: Emil Strasser
Voditelj/ica pjevanja: Antonija Miškulin i Mario Jagarinec
Garderobijeri: Antonija Miškulin
Vesela djeca. Baš su nam donijeli vedro raspoloženje koje nije jenjavalo tijekom cijele izvedbe. Izbor građe je bio primjeren i to je najviše doprinijelo uživljenoj izvedbi. Djeca su se dobro kretala u prostoru scene i na zadanim formacijama. Ujednačeni su bili u koraku i to se nabolje vidjelo u izvedbi dječje igre s pjevanjem Ide vlak teretnjak. U igrama Gdje si bila curice….. i Ide maca oko tebe….. treba prikazati i autentičan oblik tih igara.

Kulturno umjetničko društvo Frankopan – Remete
Starija dječja folklorna skupina
Mi smo seke bosonoge – pjesme i plesovi Slavonije (praizvedba)
Autor/ica koreografije: Antonija Miškulin i Mario Jagarinec
Autor/ica glazbene obrade: Emil Strasser
Voditelj/ica skupine: Antonija Miškulin i Mario Jagarinec – učitelji dječjeg folklora (prema kriterijima HDFKiV)
Voditelj/ica glazbenog sastava: Emil Strasser
Voditelj/ica pjevanja: Antonija Miškulin i Mario Jagarinec
Garderobijeri: Antonija Miškulin
Vidjeli smo plesove i dječje igre s pjevanjem iz Slavonije. Nepotrebno izmiješane. Bilo bi bolje da su se izvele dječje igre pa zatim plesovi. U prvom plesu Ajd’ na livo trokoraci su izvedeni s previsokim odskocima što nije primjereno slavonskom plesnom folkloru. Dječja igra s pjevanjem Kalo, kalilo izvedena je u prebrzom tempu. Prvi dio treba izvesti polaganije, a drugi nešto brže. U tom tempu, pokreti gornjeg djela tijela naprijed- nazad nisu odražavali imitaciju– nunanje djeteta na rukama. Dječja igra s pjevanjem Strina rodo izvedena je izvrsno, autentično i u pravom tempu. Izvedba dječjeg kola Mi smo seke bosonoge u opancima ????? Naredne plesove Opa, cupa, Kalendari i Sjedi Čiro nisu bili uvježbani i izvedeni na potrebnoj razini. Očigledno je to bilo prezahtjevno za ovu skupinu djece i voditelji su trebali primjeriti izbor građe njihovim mogućnostima i vremenu koji imaju za uvježbavanje programa.

Kulturno umjetničko društvo Vrapčanci
Kombinirana dječja folklorna skupina
Bijelom Bilogorom – igre, pjesme i plesovi Bilogore (praizvedba)
Autor/ica koreografije: Marina Romić i Anja Adžić
Autor/ica glazbene obrade: Mario Tuđina
Voditelj/ica skupine: Marina Romić
Voditelj/ica glazbenog sastava: Mario Tuđina
Voditelj/ica pjevanja: Marina Romić
Garderobijeri: Marijana Bencek
Baš, zanimljiva i neuobičajena koreografija. Uvodna igra Brala sam žito i pšenicu dala je nasluti da su djeca dobro pripremljena za ovaj nastup. Zanimljivo je i jasno prikazana igra Kostura. Sve smo shvatili. Dječje igre s pjevanjem Vrapčići izvedena je nadahnuto i bila je lijepo osmišljena. Konačno, ples Skupljajte se djevojčice izveden je u pravom obrascu i to vrlo ujednačeno. Na kraju dječja igra s pjevanjem Savila se bijela loza vinova gdje smo vidjeli vrlo uspješnu i ujednačenu izvedbu poskočnog koraka, inače vrlo zahtjevnog za djecu tog uzrasta. Djeca su tijekom cijele izvedbe bila vesela, nadahnuta i vrlo točna u izvođenju zadanih plesnih koraka, pokreta i figura.

Hrvatsko kulturno prosvjetno društvo Bosiljak, Čučerje
Mlađa dječja folklorna skupina
Ja sam mala princeza – pjesme i plesovi Moslavine
Autor/ica koreografije: Snježana Marković
Autor/ica glazbene obrade: Luka Ivančan
Voditelj/ica skupine: Snježana Marković i Valentina Gabud – učiteljica dječjeg folklora (prema kriterijima HDFKiV)
Voditelj/ica glazbenog sastava: Mario Pleše
Voditelj/ica pjevanja: Snježana Marković
Garderobijeri: Valentina Gabud
Evidentno je kako autorica koreografije dobro poznaje folklor Moslavine. Sve dječje igre s pjevanjem su izvedene u skladu s izvornim predlošcima i djeca su ih dobro usvojila i uživljeno prikazala. Lijepo su scenski osmišljene dječje igre s pjevanjem Ovako se lenek seje i Božur. U prezentaciji pjesme Ja sam mala Princeza „pravu princezu“ je ipak trebalo svečanije odjenuti. Primjereno, uigrano i osmišljeno.

Hrvatsko kulturno prosvjetno društvo Bosiljak, Čučerje
Starija dječja folklorna skupina
Hajd u kolo mile cure naše – pjesme i plesovi Moslavine
Autor/ica koreografije: Snježana Marković
Autor/ica glazbene obrade: Mario Pleše
Voditelj/ica skupine: Snježana Marković i Valentina Gabud – učiteljica dječjeg folklora (prema kriterijima HDFKiV)
Voditelj/ica glazbenog sastava: Mario Pleše
Voditelj/ica pjevanja: Ambrozije Puškarić
Garderobijeri: Valentina Gabud
Plesovi iz Moslavine izvedeni su ujednačeno u koraku. Na stilu plesa treba još poraditi. Isto tako treba nastojati unijeti malo čvrstoće kod djevojčica pri izvođenju narodnih plesova. U izvedbi Drmeša nedostajalo je pravilnog zakretanja tijelom. S vremenom će skupina zasigurno kvalitetno napredovati u plesnom izričaju. Jedna djevojčica, po meni, nešto starijeg uzrasta ali voditeljice su mi rekle da se radi o djevojčici sedmog razreda osnovne škole, izvrsno je izvodila sve plesove. Ne znam koliko je time pridonijela završnom utisku ali evidentna je znatna razlika u kvaliteti plesa između nje i ostalih plesačica. Vidim je za nekoliko godina u Ladu.

Etnoteka
Mlađa dječja folklorna skupina
Peto leto služim prase si zaslužim – igre, pjesme i plesovi Međimurja
(praizvedba)
Autor/ica koreografije: Iva Cvetko
Autor/ica glazbene obrade: Iva Cvetko
Voditelj/ica skupine: Iva Cvetko – voditeljica dječjeg folklora (prema kriterijima HDFKiV)
Voditelj/ica pjevanja: Iva Cvetko
Garderobijeri: Iva Cvetko
Djeca su izvodila svoj program bez glazbene pratnje i pokazala kad je skupina uvježbana glazba im i nije neophodna za kvalitetan nastup.
Na scenu su ušli u formaciji vlakića i pri tom izgovarali govorkalicu Prvo leto služim . Svi istom nogom i vlakić je sigurno putovao scenom. U prezentaciji dječje igre s pjevanjem Mali brate Ivo nije trebalo izvoditi poskočni korak, jer uslijed nešto sporijeg tempa izvođenja, bili su previsoki i pomalo nezgrapni. Sviđala mi se zamisao povezivanja dječjih igara Crna kraljica i Pi,pi. Veselo i uigrano.

Etnoteka
Starija dječja folklorna skupina
Frajlice – dječje igre i pjesme iz Zagreba (praizvedba)
Autor/ica koreografije: Iva Cvetko
Autor/ica glazbene obrade: Antonio Petak
Voditelj/ica skupine: Iva Cvetko – voditeljica dječjeg folklora (prema kriterijima HDFKiV)
Voditelj/ica pjevanja: Iva Cvetko
Garderobijeri: Iva Cvetko
Čim djeca doskakuću na scenu veselo i razigrano znam da ću gledati uspješnu izvedbu. Tako je i bilo. Uvodna dječja igra s pjevanjem Čiči daći dom izvedena je rasplesano, u izvrsnom tempu i uz dobru svirku mladog harmonikaša. Isto to se može kazati za dječju igru s pjevanjem Lutko, ma. No, izvrsna plesna usklađenost i korištenje prostora scene najbolje se mogla vidjeti u izvedbi dječje igre s pjevanjem Išla majka s kolodvora. Sve ko jedna i po crti. Navedena kvaliteta se manje više ogledala i u narednim dječjim igrama s pjevanjem. Jedino u dječjoj igri s pjevanjem Pleši brate sa mnom sad… trebalo je bolje ujednačiti izvedbu poskočnog koraka. I tu je trebao biti kraj. Nije jasno zbog čega je uslijedila dječja pjesmica Dremlje mi se mila majko ……jer tu nije pripadala ni po dinamici, a ni po sadržaju. Isitni za volju dvije djevojčice su to lijepo izvele pri čemu trebaju korigirati način sjedenja na sceni.

Kulturno umjetničko društvo Sesvete
Starija dječja folklorna skupina
Išli smo u školicu – pjesme i plesovi otoka Murtera (praizvedba)
Autor/ica koreografije: Ivana Balen
Autor/ica glazbene obrade: Vedran Kolarić
Voditelj/ica skupine: Ivana Balen – učiteljica dječjeg folklora (prema kriterijima HDFKiV)
Voditelj/ica glazbenog sastava: Vedran Kolarić
Voditelj/ica pjevanja: Ivana Balen
Garderobijeri: Jasna Dročić
Kad 10 plesnih parova dječjeg uzrasta izvede bez zamjerke plesnu koreografiju onda se nema šta puno za pisati već jedino pohvaliti. No, da ne bude prekratko, iznosim još ponešto. Svi plesovi otoka Murtera izvedeni su točno prema krajevnim predlošcima i stilskim akcentima. Djeca su bila uigrana, kompaktna i dobro se kretala u prostoru. Plesne figure su izvodili ujednačeno u okretima i pokretima. Uz sve to bili su odmjereni i mediteranski raspoloženi. Čestitam i nastaviti dalje s takvim radom i stvaralaštvom.

Kulturno umjetničko društvo Vrhovje župe Dubranec
Kombinirana dječja folklorna skupina
Proščenje u Dubrancu (praizvedba)
Autor/ica koreografije: Snježana Skenderović i Antonio Skenderović
Autor/ica glazbene obrade: Borna Jelić
Voditelj/ica skupine: Antonio Skenderović
Voditelj/ica glazbenog sastava: Borna Jelić
Garderobijeri: Ana Cerovski, Mario Karlović
Lijepo osmišljen običaj. Na početku uživljena izvedba dječje igre Rega, rega, donijela je na scenu dječju životnost i netašluk koji se obično događa prije ozbiljnijih trenutaka vezanih uz običaj. Zatim je krenula procesija s nošnjem kipa Djevice Marije i tu je postignuta lijepa sakralna atmosfera na sceni. Prizor s cjenkanjem nije mi se svidio jer ne spada u scenski vrijedan sadržaj. Plesovi Devojčica kolo vodi, i Drmeš izvedeni su ujednačeno. Pri tom mislim na djevojčice u kružnici koja se nalazila u sredini scene, dok je kružnica, iza, podosta to nesigurnije izvodila. Mala djeca su za to vrijeme sjedila sa strane. Jedna djevojčica je trčkarala s ptičicom i to je osvježilo scenu. Dobra zamisao. Mislim da je s Drmešom trebalo završiti točku jer odlazak sa scene uz prigodnu pjesmu koja nije uvježbana umanjilo je sveopći utisak.

Kulturno umjetničko društvo Klas, Podsused
Kombinirana dječja folklorna skupina
Šafingari ge ste večerali – poklade Brodskog posavlja (praizvedba)
Autor/ica koreografije: Vera Filipović
Autor/ica glazbene obrade: Dražen Varga
Voditelj/ica skupine: Vera Filipović
Voditelj/ica glazbenog sastava: Dražen Varga
Voditelj/ica pjevanja: Vera Filipović
Garderobijeri: Renata Čulo i Željka Gliha
Ova koreografija nadilazi ustaljeno reproduktivno folkloraško stvaralaštvo jer se autorica Vera Filipović potrudila iznijeti na svjetlo dana arhaične i autentične duhovne i materijalne tradicijske vrednote vezane u pokladne običaje djece iz Brodskog posavlja što spada u vrlo slojevitu, zahtjevnu i kompleksnu zadaću. Osim što je dobro proučila literaturu i terenska prigodna događanja uspjela je sve to rekonstruirati na najvišoj razini autentičnosti što je bio ogroman posao koji zahtjeva stručnost odnosno majstorstvo te vrijedne i kvalitetne ruke. Dakle svi dionici u realizaciji tog projekta na čelu s autoricom zaslužuju velike pohvale i nadam se da će ti rekviziti i maske završiti u nekom od muzeja ili samostalnoj izložbi narodnog rukotvorstva i stvaralaštva. Čestitam.
Sama ideja je pažljivo pretočena u prekrasan i osmišljen scenski događaj. Dva dječaka i dva svirača na početku najavljuju poklade i na kraju ih ispraćaju. U međuvremenu događaju se ophodi malih pokladara uz pjesmu i izgovaranje prigodnih tekstova domaćinima. Dječaci su se maskirali u djevojčice, a djevojčice u dječake što je bilo vrlo scenično. Vidjeli smo različite maske i dogodio se u likovnom – vizualnom smislu jedan estetični kaos koji najbolje oslikava pokladarsku atmosferu (poklade su, poklade su i ludi su dani). U plesnom izričaju sve maškare, koji su u različitim sastavima i formacijama izvodili narodne plesove, bili su izvrsni. Ujednačeni, razigrani s izuzetno lijepim držanjem. Dinamika izmjene scenskih slika je bila dobro dozirana u vremenskoj i prostornoj komponenti.
Ova izvedba točnije projekt zaslužuje sve pohvale za originalnost i izvedbu te može biti dobar primjer i poticaj ostalim folklornim stvarateljima da se odmaknu od ustaljene reprodukcije jer još uvijek ima neotkrivenih „područja i običaja“ u našoj prebogatoj tradicijskoj baštini i prostora za nova i autentična koreografska djela.