Prije neki dan dobio sam email, u kojem nas vrijedni članovi KUD-a Moslavina obavještavaju da je u tijeku audicija za nove članove. Otišao sam malo na njihovu web site stranicu i između ostalog pročitao jedan navod koji me jako razveselio, i neki način uznio „Tihomir Krmek, licencirani – stručni voditelj i koreograf – prema Pravilniku Hrvatskog društva folklornih koreografa i voditelja”. Uh, što to zvuči uvjerljivo i močno. O tome sam sanjao prije dvadesetak godina kad sam sa zavišću gledao razne licencirane (sport, ples i sl.) voditelje koji su time mahali na sve strane pridajući važnost sebi i svojoj djelatnosti. Bez krivih namjera, ali postavljao sam si pitanje gdje sam ja, odnosno gdje su moji kolege u toj priči jer sam bio siguran da sa svojim obrazovanjem, znanjem i uspjesima imamo itekako pravo na takvu verifikaciju. To je i bio jedan od razloga zašto sam inicirao osnivanje FOKE. No, sad je to srećom prošlost i došlo je vrijeme da i mi, folklorni voditelji, možemo društveno verificirati svoj rad i znanje. Gdje sam ono stao, a da uvaženi kolega Krmek.
To je ispravno i poželjno predstavljanje stručnog voditelja i svatko tko pročita, s velikom dozom povjerenja u njegovu stručnost, može se učlaniti u društvo ili dati svoje dijete u prave ruke. To je pravi primjer za sve voditelje članove HDFKiV koji s nevjerojatnom upornošću nastoje sakriti svoj status, licencu i stručnost od javnosti. Meni je jasno da mnogi od njih nisu ni svjesni sebe, pardon, mislim nisu svjesni vrijednosti svog znanja, značaja i uloženog truda te smatraju da nemaju razloga „stavljati to na sva zvona“. Pogrešno, jer upravo taj defetistički stav voditelja u mnogome je „zaslužan“ zbog neprimjećivanja cjelokupne folklorne struke u javnosti. Samo se ističu društva – ansambli, halo. To su kolijevke, a dijete stvaramo mi – voditelji. Valja se ponositi svojim radom i postignućima te isticati to gdje god se može. Smatram da upravo folklorni voditelji od svih naših kolega iz srodnih izričaja (ples, glazba) daleko najviše postižu na sociološkom, pedagoškom i estetskom području. Voditelji stvaraju prave društveno umjetničke institucije s kojima se ne može nitko usporediti. Koja to udruge (zbor, drama, ples) mogu se pohvaliti s dječjim, odraslim, veteranskim folklornim skupinama, dva tri tamburaška sastava, vokalnim izričajem) to je fenomen u svjetskim razmjerima. I sad netko može kazati – sad si nas dobro napunio s dogmama – idemo s činjenicama. Tako je.
Djelokrug rada folklornog voditelja:

OSMIŠLJAVANJE PROGRAMA I POSREDOVANJE
Osmišljavanje folklornih programa za različite prigode (priredbe, nastupi na smotrama, cjelovečernji koncerti i dr.),
Izrada godišnjeg i tromjesečnih planova rada ansambla,
Suradnja s vodstvom društva,
Suradnja s koreografima i glazbenim voditeljima odabranih folklornih programa,
Zastupanje ansambla u javnosti,
Koordiniranje plesačkog, pjevačkog tamburaškog i kostimografskog aspekta,
Stalna edukacija i upoznavanje terenske folklorne građe.

UVJEŽBAVANJE ANSAMBLA
Razvijanje plesne i glazbene kompetentnosti izvođača ,
Usklađivanje plesne i glazbene (vokalne) izražajnosti plesača/pjevača te njihovo usklađivanje s pratećim instrumentalnim sastavom,
Izgrađivanje stilske vjerodostojnosti izvedbi odabranoga folklornog programa,
Razvijanje tjelesne pripremljenosti i psihofizičkih sposobnosti izvođača,
Izgrađivanje scenske kulture izvođača,
Upućivanje izvođača u tradicijski kontekst odabranoga folklornog programa,
Poduka plesača u načine nošenja i čuvanja narodne nošnje,
Pravičan izbor plesača za nastup i turneju.
Promocija univerzalnih estetskih vrijednosti,

DRUŠTVENOST
Razvijanje estetskih i humanih vrijednosti u izvođača,
Razvijanje poštovanja prema tradicijskoj baštini – kulturi i umjetnosti,
Njegovanje pozitivnog i tolerantnog odnosa među izvođačima i stvaranje osjećaja pripadnosti ansamblu,
Stvaranje radnih navika u izvođača,
Vođenje evidencije o dolasku izvođača na pokuse i nastupe,
Pedagoški osmišljeno i pravedno nagrađivanje izvođača.
Komunikacija i suradnja s roditeljima i svojevrsna poučavanje u načinu pripreme djece za probe i javne nastupe.
Osmišljavanje načina animacije novih članova.

Ima još podosta toga između redova, ali to bi bile glavne obaveze odnosno aktivnosti jednog folklornog voditelja. Slijedom istih možemo konstatirati da je to stvarno kompleksan, multidisciplinaran, obiman i krajnje odgovoran posao jer radimo s djecom i mladima te koristimo nacionalne vrednote koje nastojimo očuvati i istovremeno promovirati. Uz sve to podliježemo kritičkom oku javnosti, nezaobilaznim stručnim komisijama te nabrijanom folkloraškom miljeu.
Iz svega navedenog možemo zaključiti da se folklorni voditelji itekako mogu ponositi svojim postignućima i sposobnostima i oni koji su svoje znanje verificirali prema kriterijima Hrvatskog društva folklornih koreografa i voditelja trebaju to u svakoj prilici naglašavati. Dakle slijediti primjer Tomislava Krmeka, u svim prilikama i situacijama.