Zagreb, 28.03.2019.

Stručno izvješće o nastupu odraslih folklornih skupina na 25. smotri folklora Krapinsko zagorske županije održane 23.03.2019. s počektom u 18.30, u sportskoj dvorani u Bedekovčini

Uvod

Na početku moram naglasiti kako je organizator sve propuste koje sam uočio na smotri dječjeg folklora održanoj u sportskoj dvorani Osnovne škole u Donjoj Stubici ispravio, i ovom prilikom ostvario sve uvjete za kvalitetnu prezentaciju folklornog izričaja. Postavljen je plesni pod, korišteno je ozvučenje koje je manje više dobro funkcioniralo ali mišljenja sam da se u ovoj sporstkoj dvorani teško može postići više. Pozadina (švedske ljestve i ost.) je prekrivena platnom i sad je to pristojno izgledalo. Voditelji programa Petra i ……. izvrsni. Gledalište je većim djelom bilo ispunjeno i svi izvođači nagrađeni su srdačnim i gromkim aplauzom. Čak je i stol za stručnu komisiju postavljen na mjesto odakle se mogao kvalitetno pratiti program. Na stolu me čekao program, boca vode i dvije čaše. Na okruglom stolu, nakon koncerta, za sve voditelje i predstavnike društava priređena je zakuska. Nema što, organizator brzo uči.

Glavna obilježja ove smotre su: neočekivano mali broj izvođača i visoka kvaliteta izvedbi. Očito „napredak“ ostavlja posljedice i sve manje slobodnog prostora i vremena mladima za bavljenje folklornim aktivnostima, koje su isitini za volju podsta zahtjevne. Nadam se da ćemo na razini Države uspijeti nešto smisliti kako bismo folklor učinili prihvatljivijim i intresantnim današnjim generacijama.

Ugodno sam iznenađen kvalitetom koreografija i izvedbama. Vidio sam nastojanja koreografa da u svojim koreografijama utkaju osobnost i vlastite ideje pri čemu se u nekim slučajevima i pretjeralo odnosno izgubio se narodni nektar. Ali nema veza, bitno je da se stvara, a vremenom će sjesti sve na svoje mjesto. Koreografije zagorskog folklora manje više su bile uspješne, a izvedbe stilski vrlo korektne. To je najvažnije postignuće. Ipak domaće je domaće. Zanimljivo je da su i koreografije izvan zagorskog areala bile zanimljive i u izvedbi na visokoj razini. Bilo je tu vrlo zahtjevnih točaka ali kao što rekoh nekih većih primjedbi nemam. To je samo dokaz da su voditelji vrlo kvalitetni, vrijedni i odgovorni koje u svakom slučaju treba financijski i društveno podržati te pod svaku cijenu zadržati.

Nastupilo je 222 izvođača (155 plesača 97 djevojaka i 58 momaka, 67 svirača/ica), prosječno 13 plesača/ica po skupini. Evidentno je, kako sam već i naveo, većina skupina ima problema s brojem izvođača. Ako koristimo statistiku ispada da je svaka skupina nastupila s 13 izvođača što je stvarno nedovoljno da se ostvari očekivano folklorsitički scenki događaj. Isto tako vidi se da ima podosta mladih koji još uvijek trebaju savladati osnove scenskog nastupanja makar što se tiče uvježbanosti vidi se, da su dorbo vođeni. Primjerice jedino u KUD Zabok su djevojke i momci u najboljim plesačkim godinama i to se prpeoznaje u energiji i stilskoj izažajnost. Broj muških i ženskih izvođača je izjednačen što daje onaj fludni eros prisutan u narodnom plesu. Za neke stvari trebaš imati ipak broj godina, i kila.
Možda više od plesa ugodno me iznenadilo pjevanje. Slušali smo izvrsne solist/ice, žesnke, muške i mješovite sastave. Čak su se pojedini potrudili i savladati krajevna narječja. Tamburaški sastavi su korektno pratili izvođače. I tu je bi zamjetan nedostak dionica ali nije bilo pogrešnih tonova, šaranja u tempima i preskakanja tema. Bili su dobar oslonac plesačima-pjevačima.
Očiti je bio i trud glede izbora i nošenja narodnog ruha. Najmanje koreketno, a neki su se stvarano potrudili doći do originala i vrlo vjernih replika.

KUD „Laz“ – Laz

„IGRAJTE NAM MUŽIKAŠI“, pjesme i plesovi Hrvatskog zagorja

Autor-ica koreografije Ivan Mihovec
Autor-ica glazbene obrade prof. Tatjana Lenart
Voditelj-ica skupine Ivan Mihovec
Voditelj-ica glazbenog sastava prof. Tatjana Lenart
Voditeljica-ica pjevanja Ivan Mihovec
Garderobijer-ka Ivanka Šagud

Prikaz je izvelo 6 djevojaka i 2 momka. Vrlo mladi izvođačima ali bili vrlo ujednačeni i dobro orgnaiziranog kretanja u prostru scene. Faktura i figurativnost zagorskih plesova manje više točno je prikazana dok na stilu treba još poraditi. U plesovima Šroteš i Oberštajer treba isplesati jači naglasak na prvu dobu, a obrazac plesa Sunce za goru nije mi se svidio. Staviti figuru koja se uči na školi hrvatskog folklora. Završni plesni drmeš purpuri je naslonjeg glazbeno i plesno na koreografiju dr. Ivana Ivančana i može bez toga. Izvođači su bili vrlo veseli i nadahnuti te su zagospodarili scenom bez obzira što ih je bilo relatvino malo, samo osam.

Ansambl „Zabok“ – Zabok

„KOLOVOĐO DIKO NAŠA“, Boka Kotorska

Autor-ica koreografije Andrija Ivančan
Autor-ica glazbene obrade Marijan Makar
Voditelj-ica skupine Senka Jurina, prema voditeljskom statusu – umjetnički voditelj – selektor
Voditelj-ica glazbenog sastava Petar Varga
Voditeljica-ica pjevanja Petra Vukić
Garderobijer-ka Jelena Belanović, Anamarija Skušić, Dario Tomek, Petar Deak, Marina i Željko Šegina

Izvrsna korografija koju su zabočan isto tako i izveli. Stil je pogođen, pjesma gromka i točna. Kretnaju po prostoru organizirano. Plesni sastav, poglavito muški, u idealnoj je starosnoj dobi za vjerodostojnu prezentaciju folklorne građe toga kraja.

KUD „Pregrada“ – Pregrada

„TRI KORAKA SIM, TRI KORAKA TAM“, pjesme i plesovi Hrvatskog zagorja

Autor-ica koreografije Marija Klasić
Autor-ica glazbene obrade Franjo Kaučić
Voditelj-ica skupine Marija Klasić, prema voditeljskom statusu – voditeljica dječjeg folklora i alpske plesne zone
Voditelj-ica glazbenog sastava Franjo Kaučić
Voditeljica-ica pjevanja Marija Klasić
Garderobijer-ka

Ovi mladi plesači/ice ( 7 djevojaka i 5 momaka) izvrsno su prezentirali zagorski stil plesanja. A to je najvažnije. Uz to bilo su raspoloženi, razigrani i povremena neujednačenost u plesnim koracima i okretima uopće nije oku smetala. Vidio sam dobrih scenikh rješenja ples Tri koraka), a završni ples bi trebalo skratiti (polka, swing i ost). Ova skupina ima lijepu budućnost.

KUD „Ljudevit Gaj“ – Mače

„MALO MEĐIMURJE, ŠEJ, TAK SI V LEPOM CVETJU“, pjesme i plesovi Međimurja

Autor-ica koreografije Tomislav Mataić
Autor-ica glazbene obrade Robert Mihovilić, Zoran Jakunić, Danijel Rožanković
Voditelj-ica skupine Matej Glušćić
Voditelj-ica glazbenog sastava Danijel Rožanković
Voditeljica-ica pjevanja Matej Glušćić
Garderobijer-ka Barbara Sokolić, Katarina Sokolič

Izvrsna vokalna solistica i interpretacija međimurske pjesme Međimurski zdenci.Momak solidan. Tijekom cijele izvedbe dominatan je bio ženski voklani izričaj. Pjev za uho i dušu. Plesovi su izvedeni ujednačeno i manje više u skladu s izvornim predlošcima. U plesu Šopka tanc raspored plesnih koraka nije u skladu s muzičkim frazama i akcentima. U plesu Kuri tari momci su ipak trebali pokazati malo više žestine pogotovo kad se radi o finalu točke. Ansmabl je bio vrlo usklađen, raspoložen i ozbiljno je shvatio ovaj nastup. Sa sitnim doradama koreografija bi bila scenki i etnokoreološki vjerodostojna.

KUD „Lobor“ – Lobor

„IGRAJTE NAM MUŽIKAŠI“, pjesme i plesovi Hrvatskog zagorja

Autor-ica koreografije Katarina Sente
Autor-ica glazbene obrade Nikola Šrajbek
Voditelj-ica skupine Katarina Sente
Voditelj-ica glazbenog sastava Nikola Šrajbek
Voditeljica-ica pjevanja Katarina Sente
Garderobijer-ka

Uvodnu pjesmu započele su dvije djevojke i to je bio lijepi uvod u točku. Zatim su se priključili i ostali izvođači te ujednačeno plesali u koraku valcera. Naredni ples Žena išla izveden je točno i ujednačeno ali u podravskoj, a ne u zagorskoj varijanti. U plesu Tri koraka postignuta je vedra atmosfera. Zatim je uslijedio jedan purpuri narodnih pelsova – koraka (polka, swing, vrtnja i ost) koji su se izmenjivali ali ih u tim promjenama, nije ih pratila glazba. Tu lje ipak trebalo napraviti određeni red. Svaka melodijska linija i ritmička prtnja daju drugačije impulse za pels. Ako npr. Imamo glazbenu temu koja podržava ples polku onda plesanje drmeša, vrtnji i ost. teško da će biti harmonično s glazbom.Plesači su bili uvježbani, ujednačeni u koraku te dobro raspoloženi.

KUD „Lovro Ježek“ – Marija Bistrica

„DEVOJČICA VODU GAZI“, pjesme i plesovi Moslavine

Autor-ica koreografije Alen Šušković
Autor-ica glazbene obrade Damir Mihovec
Voditelj-ica skupine Alen Šušković
Voditelj-ica glazbenog sastava Robert Mihovilić
Voditeljica-ica pjevanja Sanda Bajuk Sivoš
Garderobijer-ka

Mladi, lijepi, izvrsno pjevaju i plešu. Sigurno i točno se kreću po sceni i postavljaju na koreografske crteže. Koreografija je dobro osmišljena u prostoru, s lijepim scenskim sličicama i dobro pogođenom dinamikom. Izuzetno perspektivna skupina.

KUD „Zlatko Baloković“ Krapinske Toplice – Krapinske Toplice

„JA SE BUM TEBI SMEJAL“, pjesme i plesovi Hrvatskog zagorja

Autor-ica koreografije Gordana Kapelac
Autor-ica glazbene obrade Mihael Križančić
Voditelj-ica skupine Gordana Kapelac, prema voditeljskom statusu – stručni voditelj
Voditelj-ica glazbenog sastava Mihael Križančić
Voditeljica-ica pjevanja Gordana Kapelac
Garderobijer-ka Gordana Kapelac

Uvodna pjesma u prvom dijelu vrlo lijepo je izvedena dok je u refrenu melodijska linija bila malo previsoka za djevojke. Zatim je uslijedio lijepo otplesani zagorski valcer, s čvrstim vertikalnim pomacima ali trebalo je ujednačiti parovno okretanje. Zatim smo gledala polku šup-sim, šup-tam i to je izvedno veselo, ujednačeno i po zagorski . Nemam primjedbe.

KUD „Sveti Križ Začretje“ – Sveti Križ Začretje

„PJEVAJ DIKO NEK SVA SELA ZNAJU“, pjesme i plesovi okolice Pečuha (Baranja)

Autor-ica koreografije Almir Bilalić
Autor-ica glazbene obrade Danijel Rožanković
Voditelj-ica skupine Almir Bilalić
Voditelj-ica glazbenog sastava Danijel Rožanković
Voditeljica-ica pjevanja Katarina Sente
Garderobijer-ka Dubravka Mišak Skočaj

Pohvalna je odluka da se izvedu zanimljivi i atraktivni plesovi Mađarske Baranje (pokolica Pečuha) ali istovremeno valja spoznati da se radi o vrlo zahtjevnoj folklornoj građi. Vidi se da su voditelj i plesači prionuli s veliki enuzijazmom uvježbavati te plesove, i na sceni osjetio taj pozitivni zanos i želja. Stoga ne čudi dobra plesna ujednačenost ali na stilu treba još podosta poraditi. Isto tako vidna je razlika u vrsnoći plesne izražajnosti između samih izvođača. U voklanom izričaju pjevači su bili točni s primjerenom bojom tona krajevnoj tradiciji. Koreografija skladna u vremenu i prosotru, završno kolo treba skratiti.

Ansambl „Zabok“ – Zabok

„BISTRANJSKI PLESOVI“, Hrvatsko zagorje

Autor-ica koreografije Senka Jurina
Autor-ica glazbene obrade Zdravko Završki
Voditelj-ica skupine Senka Jurina, prema voditeljskom statusu – umjetnički voditelj – selektor
Voditelj-ica glazbenog sastava Petar Varga
Voditeljica-ica pjevanja Petra Vukić
Garderobijer-ka Jelena Belanović, Anamarija Skušić, Dario Tomek, Petar Deak, Marina i Željko Šegina

Izvrsna koreografija bistranjskog folklora koja je izvedena maksimalno ujednačeno sa ispravnim stilom tijekom izvedbe svih plesova. Tijekom izvedbe plesači su bili vrlo motivirani, raspoloženi s vrlo dojmljivom međusobnom interakcijom.

KUD „Đurmanec“ – Đurmanec

„ZGINULA JE PIKUŠA“, pjesme i plesovi Međimurja

Autor-ica koreografije Kristina Benko Markovica
Autor-ica glazbene obrade Siniša Miklaužić
Voditelj-ica skupine Petra Lovrečić Lončar, prema voditeljskom statusu – voditelj dječjeg folklora i voditelj panonske plesne zone
Voditelj-ica glazbenog sastava Siniša Miklaužić
Garderobijerka Petra Lovrečić Lončar

Tijekom cijele izvedbe slušali smo lijepo i točno pjevanje te osjetili „međimurski atmosferu“. Plesovi su izvedeni stilski korektno i ujednačeno. Na sceni je bilo samo 6 parova ali su se uspjeli nametnuti i pokriti relativno veliki prostor scene. Izvrsna koreografija. Treba izvođačima kazati što da se napravi kad maramice padnu na pod.

KUD „Ljudevit Gaj“ – Mače

„TIČEK NAM POPEVA“, pjesme i plesovi Hrvatskog zagorja (Bistra)

Autor-ica koreografije Matej Gluščić
Autor-ica glazbene obrade Danijel Rožanković
Voditelj-ica skupine Matej Glušćić
Voditelj-ica glazbenog sastava Danijel Rožanković
Voditeljica-ica pjevanja Matej Glušćić
Garderobijer-ka Barbara Sokolić, Katarina Sokolič

Izvrstan scenski prikaz izvornog folklora. U prvom dijelu gledali smo pripreme mladenke za svadbu i oproštaj od mamice i tateka te ostale rodbine. Znam da je to ustvari tužan dio prave svadbe ali ovdje je to predugo trajalo pri čemu govor starešine nismo razumjeli, a ni tekst pjesama. To bi trebalo svakako skratiti i možda u smom početku započeti s vedrom i veselom atmosferom. Pa svadba je. Zatim smo gledali plesove Obreštajer, Polku i Drmeš. Izvedeni su vrlo ujednačeno pa i „po domači“ gdje bi u drmešu trebali snažnije obim nogama udariti o pod. Meni su svojevremeno bistrani govorili da su u tim prilikama sa škornjima znali daske na podu polomiti.

Ansambl „Zabok“ – Zabok

„KOSIDBA“, scenski prikaz običaja, Hrvatsko zagorje – veteranska skupina

Autor-ica Scenska obrada običaja košnje, obrada Senka Jurina
Autor-ica glazbene obrade
Voditelj-ica skupine Senka Jurina, prema voditeljskom statusu – umjetnički voditelj – selektor
Voditelj-ica glazbenog sastava Zdravko Završki
Voditeljica-ica pjevanja
Garderobijer-ka Marina i Željko Šegina

Koreografija je svojim sadržajem, estetikom i plesno vokalnim zahtjevima primjerna ovoj veteranskoj skupini. Izvođači su bili vrlo angažirani, uvježbani, a najviše od svega dobro raspoloženi što govori da iskreno uživaju u svom scenksom nastupu. A to je najveće postignuće. Između ostalog ovo je bila najbrojnija skupina (15 plesača i 14 plesačica) na Smotri i možda bi i drugi trebali krenuti timm putem jer sudeći po zabočanima interes veterana je vrlo veliki.

Kako mi je zadaća navesti najuspješnije po zadanim kategorijama iznosim slijedeće:

a)Najuspješnija izvedba koreografije folklorne građe Hrvatskog Zagorja,
KUD Zabok, Bistranjski plesovi

b) Najuspješnija izvedba koreografije folklorne građe van regije Hrvatskog Zagorja,
KUD Zabok, „Kolovođo diko naša“, Boka Kotorska

c) Najuspješnija Praizvedba folklorne građe bilo koje regije Republike Hrvatske,
Nije navedena niti jedna praizvedba.

d) Najuspješnija izvedba Izvornog folklora.
Nije navedena niti jedna skupina kao izvorna.

PS
Kako mi je organizator dostavio informaciju-potvrdu da je KUD Zabok na prijavnom listiću naveo da će veterani  izvesti scenski prikaz izvornog folklora  tako da bez obzira što su jedini prijavljeni u toj kategoriji valja ih proglasiti kao najuspješnije.