Smotra, Kutina 2017. – djeca

Smotra, Kutina 2017. – djeca

14.04.2017.

Stručno izvješće o nastupu dječjih folklornih skupina na 27. smotri dječjeg folklora, održane 7.04.2017. godine, u dvorani pučkog otvorenog učilišta u Kutini.

Opća zapažanja

Tijekom podužeg perioda praćenja ove Smotre,(26 godina) mogu kazati da je ove godine bila jedna od najuspješnijih glede vrsnoće izvedbi i primjerenosti u izboru folklorne građe dječjim uzrastima. Lijepo je spoznati kako su nastojanja u tom pogledu imala dobar učinak. Ono što bi svakako trebalo izbjegavati jest korištenje novokomponiranih dječjih pjesmica koje ne odišu folklorističkim motivom odnosno nisu ukorijenjena u krajevnu tradiciju. Isto tako scenski prikaz treba sadržavati građu jedne kompaktne etnokoreološke regije. Uvrštavanjem građe iz različitih područja u jedna scenski prikaz i to izvoditi u istim narodnim nošnjama nije utemeljeno u hrvatskoj folklornoj praksi i daje iskrivljenu sliku o našoj tradicijskoj kulturi. Tamburaški sastavi su vrlo korektno pratili djecu. Trojica su svirala u civilnoj odjeći to svakako se više ne bi smjelo ponoviti. U Moslavini se uvijek pridavala velika pažnja narodnom ruhu što su voditelji i djeca nastavili primjenjivati. Svi su bili uredni, u lijepim nošnjama ili rekonstrukcijama, pažljivo spravljenim frizurama, uz prikladnu obuću.

Gledalište je bilo ispunjeno, a publika vrlo angažirana i burnim pljeskom je nagrađivala sve izvođače. Pred kraj koncerta pojedina dječica su izmakla roditeljskoj pažnji počela su poskakivati ispred scene. Šteta što ih nije imao tko uputiti roditeljima, jer tako se nepotrebno skretala pažnja s izvođača. Ozvučenje izvođača je bilo izvrsno i dobro usklađeno s pratećom glazbom.

Upućujem čestitke svim voditeljima, jer oni su najzaslužniji za ovako uspješne izvedbe na Smotri i moj izvještaj se odnosi na njihov rad i stvaralaštvo, dok su sva djeca – izvođači zaslužili čiste petice.

1. KUD-u BANOVA JARUGA.
• MOTALA MOTALA VUNICU
• KOKA I PILIĆI
• JA POSIJAH LAN
• ČVORAK
• LASTE PROLAZE
VODITELJICA FOLKLORA: Lela Katić

Primjeren izbor folklorne građe i scenske obrade. Djeca su izvodila svoj program veselo, dječji nadahnuto što je cijeloj izvedbi dalo vjerodostojnost. Točan pjev i organizirano kretanje po prostoru. U igri Pi, pip, trebalo je prikazati izvorišni oblik te igre i u skladu s time određenu improvizaciju. Lijepe smo imitacije gledali u igri Ja posijah lan uz „sočan“ pjev soliste. Šteta što u igri Laste prolaze nismo vidjeli pri povlačenju i „raspad „ jedne grupe i pobjedonosni povih druge. To bi bio lijep završetak. Ovako je ostalo „neodlučeno“ ali veselo mahanje rukama prema publici i trk s pozornice ipak su naznačili završetak točke. Košuljice treba poravnati. Nekoliko ih je bilo ipak prekratkih. Kao što sam naveo u uvodu miješanje različitih etno regija u prikaz nije preporučljiva praksa.

2. KUD-a HUSAIN iz Husaina:
• Savila se bijela loza vinova
• Tancaj, tancaj, crni kos
• Gdje si bila, curice?
• Bio jedan pas
VODITELJ FOLKLORA: Renata Brozović
VODITELJ TAMBURAŠA: Stjepan Horvatović

Uvodna dječje igra s pjevanjem Savila se bijela loza vinova izvedene je temperamentno s vrlo zvonkim pjevom. Možda da smo vidjeli i motive te igre (lančano mimoilaženje) tada bi to bio cjeloviti prikaz. U izvedbi plesa Tancaj crni kos djeca su bila iznenađujući ujednačena. To se vidjelo po ujednačenom „skokiću“. Svo kao jedan. U igri Gdje si bila curice korišten je napjev od dječje igre iz Podravine Birajmo si frajlicu. To svakako nije bilo potrebno. Sljedeća dječja igra Bio jedan pas nije me se dojmila jer u njoj nisam zamijetio moslavački ili bilo koji etnoglazbeni motiv. To je pjesma iz novijeg vremena i ne bi je trebalo koristiti u folklorističkim prikazima. Sve u svemu jedna vrlo dobro uvježbana, u plesu i pjevu dječja skupina. Obratiti pozornost na duljinu košuljica. Poravnati.

3. KUD STJEPAN ŠAJNOVIĆ
• Ja sam sirota
• Seljančica
• Ja posijah repu
• Naše selo
VODITELJ FOLKLORA: Ana Marija Pokas i Mirjana Butić
VODITELJ TAMBURAŠA: Luka Balog

Izbor plesne građe bio je primjeren. Trebalo je malo više poraditi na plesnom ujednačavanju. U plesu Seljančica u poskočnom plesnom elementu izvođači nisu bili stilski ujednačeni. Neki su skočili, neki poskočili, a neki se samo izdigli na prednji dio stopala. Pjevanje točno. U plesu Naše selo treba ujednačiti koračanje. Kad se radi o plesu – svi istom nogom. Ples Repa izveden je bez pjesme što mi se čini dobro rješenje jer zahtjevno je izvoditi taj ples i istovremeno pjevati. To se vidjelo u vrlo ujednačenoj izvedbi u raznim koreografskim crtežima. Ples Tri koraka izveden je ujednačeno ali intonacija za pjevače je bila previsoka. Jedna vrlo korektna izvedba.

4. KUD „Ivančice“
• En, ten, tini
• Kako se što radi
• Strino rodo kud se šećeš
• Savila se bijela loza vinova
VODITELJ FOLKLORA: Ružica Plantosar i Katica Tomac
VODITELJ TAMBURAŠA: Damir Kralj

Uvodna pjesma i igra Ententini je autorska skladba Brune Bjelinskog, objavljena u glazbenoj literaturi za niže razrede osnovne škole i kao takva nema folklorističku vrijednost.
Djeca su to izvela vrlo razigrano i nadahnuto. Uz točno pjevanje. Naredna dječja igra imitacije Kao se što radi izvedena je uvjerljivo i raspoloženo jedino mlađahnoj solistici je cijelo vrijeme glas treperio ili je trema učinila svoje. Ubuduće je treba postaviti polu okrenutu prema publici jer leđima okrenuta pokriva drugu djecu, a i nije primjereno i zbog publike. U igri Strina rodo solistica u kolu „roda“ trebala nam je dočarati imitacijom hod i pokrete rode i klepetanje s kljunom što su dobro prikazala djeca na krugu. U dječjoj igri s pjevanjem Savila se bijela loza vinova vidjelo smo starije kako izvode „lanac“ dok su manja djeca koračala u ritmu glazbe. Lijepo za kraj. Vesela dječja izvedba, u tom pogledu, primjerna. Dvoje najmanje djece ipak nisu još dorasli za scenu.

5. KUD “Repušnica”
• Mali bratec Ivo
• Ringe, ringe raja
• Igra kolo u dvadeset i dva
• Crni kos
• Seljančica
• Milica
VODITELJICA FOLKLORA: Đurđa Radošević

Pjevana i svirana dječja kola iz Moslavine, Slavonije i Međimurja.
Repušnjaki su ostali vjerni sebi i svom stilu rada i to poštujem. Jedino što treba u scenske prikaze stavljati igre i plesove iz jedne kompaktne etno regije. Ali što je tu je.
Mlađi su izveli dječje igre s pjevanjem i tu nemam primjedbi. Vrlo raspoloženo, ujednačeno s točnim pjevanjem. Starija dječja skupina je također pokazala dobru ujednačenost, kompaktnost i pjevanje. Tri tamburaša u civilnoj odjeći. Nedopustivo.

6. Dječji folklorni ansambl KUD-a „Ilova“
„Mi smo djeca vesela“
• Mi smo djeca vesela
• Ja pletem vinac
• Tapše
• Igrajmo se lončića
• Ide vlak teretnjak
• Mi smo seke bosonoge
VODITELJICA FOLKLORA: Aleksandra Savić Nikitović

Uvodna dječja igra Mi smo djeca vesela izvedene je u prebrzom tempu. Izostala je poetika i dražesnost te pjesmice. Dječja igra s pjevanjem Ja pletem vinac nije izvedena u skladu s izvornim predloškom – sadržajem, a i nedostajala je pjesma koja to tekstom određuje. Ples Tape također je izveden bez pjesme i na početku podosta nesigurno – neujednačeno. Mislim da bi se u tom plesu izvođači trebali držati za ruke u visini ramena što je primjerenije kad se izvodi pljeskanje s rukama.
U igri Ide vlak teretnjak vidjeli smo jednu nadahnutu veselu i razigranu izvedbu. Naredne dječje igre s pjevanjem Mi seke bosonoge i Mi smo djeca vesela izvedene su korektno. Dobra je bila zamisao da se na početku i na kraju izvede dječja igra s pjevanjem Mi smo djeca vesela ali zbog prebrzog tempa izostao je očekivani scenski utisak. Šteta što djeca nisu više pjevala jer imaju dobar vokalni potencijal.

7. Kulturno umjetničko društvo “MOSLAVINA” Kutina
• Paun pase
• Jelena je kruva pekla
• Brala sam žito i pšenicu
• Grizlica
VODITELJICE FOLKLORA: Aleksandra Savić Nikitović i Arijana Rudić
VODITELJ TAMBURAŠA: Matija Krmek

Vrlo zanimljiv koreografski uradak. U kojem smo vidjeli dobro postavljenu dinamiku prikaza i zanimljiv prostorni raspored izvođača. Za vrijeme izvođenja igara djeca su vrlo moćno pjevala. Šteta što u igri Jelena je kruva pekla djeca nisu izvodila adekvatne imitacije i na prva dva stiha. Izvođači su bili uigrani, dojmljivi u imitacijama, a scenski prikaz dobro osmišljen.

8. KUD-a „Repušnica“, Majka Mari kose plela
VODITELJICA FOLKLORA: Sanja Durbek

• Kolovođo
• Svatovska polka
• Šimi kolo

Uvodnu pjesmu Majka mari započela je djevojčica izvrsnog pjeva, toplog i vrlo sugestivnog glasa. Šteta što sama nije otpjevala u prvom glasu tu pjesmu jer druge dvije djevojčice koje su pripjevavale u lagi prvog glasa raspršile su pjev solistice. Trebale su to izvesti pjevajući dionicu pratećeg glasa. U izvedbi plesa Kolovođo vidjeli smo ujednačeno šetano kolo i jednoglasno pjevanje. Drugi glas bi tu jako dobro pristajao. Ples polku trebalo je izvesti malo životnije i čvršće kako u hvatu taklo i u plesu. Šimi kolo izvedeno je korektno. Primjeren scenski prikaz. Treba poraditi malo više na plesnoj tehnici.

9. Dječji folklorni ansambl KUD-a „Potočanka“ iz Potoka
VODITELJICA FOLKLORA: Ljiljana Masnjak
Dječje igre iz Moslavine.

Ova djeca su nam podarila onu teško dohvatljivu metafiziku koja nas emotivno potresa i kojoj svi težimo, a rijetko kad je ostvarimo. Naprosto ona se događa i mislim da smo je ovom prilikom mogli osjetiti. Trenutak kad se sve poklopi i kad izvođači ovom prilikom djeca iznesu na svjetla pozornice – istinu. Najveći izazov za svakog izvođača. Sve ostalo više nije bitno, niti korak, niti pjesma niti koreografija, a niti pogreška. Suočeni smo bili s jednim grupnim nadahnućem koji nas je oduševljavao od početka do kraja.

10. KUD-a Ivančice,
Dječje pjesme i plesovi iz Međimurja:
• Oj, Suza suzena
• Mali bratec Ivo i mala Marica
• Srečali smo mravlju
• Zginula je Pikuša
• Vrapček se je ženil

VODITELJICA FOLKLORA: Ružica Plantosar i Katica Tomac
VODITELJ TAMBURAŠA: Damir Kralj

Uvodne pjesmice je trebalo otpjevati točnije, u skladu s notnim zapisima. U narednim napjevima pjesmice su točno pjevanje. Što se dogodilo? Ujednačeno u pokreti i koraku izvedena je dječja igra s pjevanjem Mali bratec Ivo nakon koje su mala djeca prepustila scenu starijima. Dobra odluka. Gledali smo imitacije usklađene s tekstom u igri Srečali smo mravlju, ujednačeno plesanje prilikom izvođenja plesa Pikuša i organizirano kretanje u prostoru u dječjoj igri s pjevanjem Vrapček se je ženil. Starija grupa je pjevala lijepom bojom glasa. Na kraju su se starijima pridružila mlađa djeca i svi su zajedno veselo priveli točku kraju. Trebalo je bolje poravnati duljinu pregača i suknji kod nekoliko djevojčica.

11. Dječja folklorna skupina Motylci Češka beseda
• Ja jesm muzikant
• Šel zahradnik
Glazbena pratnja na harmonici: Patrik Tomac
VODITELJICA FOLKLORA: Adrijana Potužak

Vrlo lijep i primjerne scenski prikaz. Djeca su u početnoj igri imitacije izvodila maštovite i uživljene kreacije. Slušali smo lijep i točan pjev. U drugom plesu Šel Zahradnik djeca su bila ujednačena i dobro su se držali kruga. Vođenje plesnih parova u linijama nije trebalo uvrstiti jer to je bilo jedini moment gdje su djeca izgubila prostorni sklad. Harmonikaš treba biti u narodnoj nošnji, a ne u svečanoj odori.

12. KUD Jelenčanka
• Sirotica
• Repa
• Milica
• Hopa cupa skoči

VODITELJ FOLKLORA: Ivana Novačić i Nikolina Andlar
VODITELJ TAMBURAŠA: Luka Pleše

Vidjeli smo jednu uigranu i kompaktnu folklornu izvedbu. Djeca su sve plesove izvela ujednačeno sa sigurnim kretanjem u prostoru. Pjevanje zvonko i točno. Dinamika scenskog prikaza imala je izvrsnu gradaciju od početka prema kraju. Mislim da je ovo ogledni primjer nazovimo to tako „izvornog“ načina predstavljanja narodnih plesova u dječjem izvođenju. Primjereno, ujednačeno i scenično.

13. KUD „Moslavec“ Voloder
BOCANJE-DJEČJA IGRA
• BROJALICA(LETI PATKA)
• RUPČEK
• IGRAM KOLO-PJEVANO KOLO

VODITELJ FOLKLORA: Mateja Mihinac
VODITELJ TAMBURAŠA: Branko Pastula

Voloderci su i ovaj puta pokazali da vrlo vrijedno i kvalitetno rade na očuvanju lokalne folklorne tradicije. U izvedbi mlađe djece vidjeli smo raznovrsne igre s „livade“ uz izvođenje brojalica i dječjih igara s pjevanjem: Tko to kume, Ide maca i Igra kolo. Cjelovit i zanimljiv scenski prikaz dječjeg folklora s time da bi po mome mišljenju trebalo u takvim prikazima koristiti dječje tradicijske instrumente kao pratnju jer tada bi priča bila u cijelosti vjerodostojna. Prilikom izvođenja svoje točke djeca su bila vesela pri čemu su ostvarila životnu „dječju“ međusobnu komunikaciju u govoru i pokretu. Manja djeca sa strane su bila pod budnim okom voditeljice obučene u narodnu nošnju, a veća, su se zdušno predala igri biranja. Još da se na kraju dogodila barem imitacija dječjeg poljupca kao neizostavnog motiva igara biranja, bilo bi super.

14. KUD-a Moslavec iz Voldera.
• KIŠA PADA
• LEPA JANA
• SIROTA
• ŠEMIČKA

VODITELJ FOLKLORA: Mateja Mihinac
VODITELJ TAMBURAŠA: Branko Pastula
Uvodnu pjesmu „Kiša pada…“ izvele su nam djevojčice starije dobi pri čemu su se „zabavljale prigodnim tkalačkim poslovima. Možda je tu ipak trebalo uvesti dvoglasno pjevanje jer na pojedinim slogovima djevojčice nisu to mogle prirodnim glasom otpjevati. Naredni plesovi Lepa Jana, Tri koraka i Šemička izvedeni su raspoloženo, temperamentno i ujednačeno.

Kako je ove godine vrsnoća izvedbi kod četiri folklorne skupine bila izjednačena, i obzirom da će KUD Ivančice kao organizator sudjelovati na Državnoj smotri, a KUD Moslavec iz Volodera sam vrlo često svrstavao među najuspješnije ovom prilikom ću predložiti slijedeće skupine:

1. KUD-a „Potočanka“ iz Potoka – Državna Smotra dječjih folklornih skupina u Kutini
2. KUD Jelenčanka – Vinkovačke jeseni

2017-04-19T08:15:58+00:00