Zagreb, 28.05.2019.

Stručno izvješće o nastupu odraslog folklornog ansambla SKUD-a Ivan Goran Kovačić,
u sklopu 42. smotre folklornih amatera Grada Zagreba,
održanom 26.05.2019. godine u GK Komedija, s početkom u 19.30

U programu je sudjelovalo 26 djevojaka, 12 momaka i 19 glazbenika, ukupno 57 izvođača. Program je izveden u dva dijela, prvi dio je trajao 51 minutu, drugi 52 minute, ukupno trajanje 103 minute. Od toga su, 18 minuta trajale vokalno instrumentalne izvedbe i 85 minuta plesni program. Izvedeno je 10 folklornih koreografija, nije bilo praizvedbenih djela, i tri vokalno – glazbene izvedbe. Gledalište je većim djelom bilo ispunjeno. Stručna komisija je imala sve uvjete za nesmetano praćenje programa. Dobili smo i tiskovinu pod nazivom GORANovine #1, službeno glasilo Goranovaca za 2018. i 2019. godinu gdje su navedeni svi važni događaji i ostvarenja ansambla tijekom navedenih godina, a i točke večerašnjeg programa pod nazivom VESEL DRAGI PA I JA.

Publika, većinom „domaća“, bila je izvrsna podrška izvođačima. I na ovom koncertu, u znatno jačem intenzitetu naslušali smo se „folkloraških krikova“. Vidjeti ćemo što će se dogoditi u tom pogledu na koncertima preostala dva ansambla i ako se to bude ponavljalo evo teme za jednu posebnu kolumnu. Na koncertu nije bilo najave, konferanse i odjave. Odluka da se brojni tamburaški sastav (19 svirača) postavi iza plesača bila je opravdana jer da su tamburaši stajali na ustaljenom mjestu zauzeli bi trećinu prostora scene. Nije bilo zastoja i kašnjenja na scenu.

Ples i stil
Plesači/ice su bili plesno ujednačeni, uigrani i razigrani. U prostoru scene sigurno su se i točno kretali te postavljali na zadane pozicije i formacije. Stilske detalje bi trebalo dotjerati „ufiniti“ u pojedinim koreografijama (Splitski plesovi, Krčki tanac, Drmeš). Primijetio sam nešto novo i vrlo značajno, a to je da se u plesnom izričaju ne prepoznaje Lado, što je prošlih godina bila svetinja, već se plesačima dopušta iskorak ka individualnosti. Što se to dogodilo?? Da li voditelj nije imao vremena to „peglati i plastificirat“ po ladovski do kraja, ili su plesači bili limitirani u tom pogledu ili je osmišljen drugačiji pristup u procesu uvježbavanja narodnog plesa. Bilo kako bilo, meni se ovaj način plesnog izričaja puno više sviđa jer odaje osobne i grupne emocije i plesne fakture, stvara plesnu identifikaciju ansambla, a i puno je bliži „narodnom-ljudskom“. U međimurskom plesu Idete nam japa dime postignuta je sjajna dinamika i tancovalnost. Obično to gledamo u „jurišnom“ stilu. Kad sam već kod Međimurja u plesu Kuri tari, na kraju, niti jedan plesač iz prvog reda nije pljesnuo rukama iza nogu. Nije primjereno bacati poculicu preko pola scene u zakulisje.

Vrsnoća koreografija
Sve izvedene koreografije su s etnokoreološkog gledišta vjerodostojne, ali s različitim razinama scenske efektive i estetike.
Najbolji utisak je ostavila koreografija Zvonimira Ljevakovića – Drmeš.

Koncepcija i zahtjevnost
Klasičan folklorni program koji se u početnom i završnom dijelu malo otegnuo. Raznolikost etnokoreološke građe dodatno je povećala pažnju, gledljivost i atraktivnost. Slušali smo vokalne izvedbe u pratnji tamburaša, moglo se izvesti i ponešto isključivo tamburaškog, pa tamo je bila sva sila tamburaša, njih 19. Zasigurno bi i oni dali svojom svirkom značajni prinos kvaliteti i dinamici programa. Plesni program je u stilskim obilježjima, koracima, figurama i formacijama – bio srednje zahtjevnosti. Očigledno je da se programska koncepcija djelom oslanja na koreografije Zvonimira Ljevakovića koliko je to opravdano pokazati će vrijeme. Nisam siguran da će se njihovim izvođenjem stvarati plesački i izvođački identitet ansambla jer će se izvedbe uvijek komparirati s profesionalnim ansamblom Lado.

Umjetnički dojam
Izvođačka snaga i kvaliteta ansambla najviše se očitovala u izvrsnoj izvedbi pjesama i plesova livanjskog polja. Mladost, prekrasne narodne nošnje, plesna usklađenost i raspjevanost. Ukratko – LJEPOTA.

Program koncerta:
1.dio

1.Pjesme i plesovi zapadnog brodskog posavlja
Koreografija: Vesna Kožul, Dubravko Radić
Glazbena obrada: Tomislav Habulina, Mario Pleše

2. Za onom gorom zelenom
Tri napjeva iz Bilogore
Autori glazbene obrade: Tomislav Habulin, Mario Pleše

3. Stari splitski plesovi
Koreografija: Branko Šegović
Glazbena obrada: Marin Katunraić, Mario Pleše

4. Drmeš
Koreografija: Zvonimir Ljevaković
Glazbena obrada: Zvonimir Ljevaković

5 Od Petarde do Ižipa
Koreografija: Krunoslav Šokac
Glazbena obrada: Duško Topić

6. Dobar večer z mega srca ružica
Pjesma iz Međimurja
Glazbena obrada: Alan Kanski
7. Jedna mala ružica
Folklorni motivi Međimurja
Koreografija: dr.sc. Ivana Ivančan
Glazbena obrada: Mario Pleše

2. dio

8.„Lipo ti je u matere moje, samo da se godine ne broje“
Koreografija: Miroslav Šilić
Glazbena obrada: Tomislav Habulin

9. Krčki tanac
Koreografija: Zvonimir Ljevaković
Glazbena obrada: Branko Meglajec

10. Kordunaške uspomene
Koreografija: Ivica Ivanković
Glazbena obrada: Branko Ivanković, Ivica Ivanković

11. Ispod ždalskog mosta
Pjesme i plesovi Ždale, Podravina
Koreografija: Jasenka Blažeković
Glazbena obrada: Mario Pleše

Zagorski nokturno
Autor teksta: Drago Bahun
Glazbena obrada: Božo Potočnik

Zagorska svadba
Koreografija: Ivica Ivanković
Glazbena obrada: Branko Ivanković, Mario Pleše