Zagreb, 14.05.2018.

Stručno izvješće o nastupu dječjih folklornih skupina, u sklopu 41.smotre folklornog amaterizma Grada Zagreba,
održanom 13.5.2018. s početkom u 11.00, u maloj dvorani KD V. Lisinski

 

U programu je sudjelovalo 10 dječjih folklornih skupina, 4 mlađe, 4 kombinirane i 2 starije dječje folklorne skupine. Ukupno 216 izvođača; djece plesača – 159 (djevojčica -139, dječaka – 20) te 57 svirača. Program je trajao 65 minuta. Izvedeno je osam praizvedbenih koreografija. Koreografije obuhvaćaju folklor iz slijedećih etno lokaliteta: tri iz Međimurja, po dvije iz Turopolja i Prigorja, po jedna iz Hrvatskog zagorja, Slavonije i Posavine. Sadržaj konferanse odnosno najave konačno u novom i boljem izdanju. Dvorana je većim djelom bila ispunjena, a gledatelji su po običaju su izlazili van nakon nastupa „svojih“ ali u manjoj mjeri od prethodnih godina. Stručna komisija je imala sve uvjete za nesmetano praćenje programa. Nakon završetka programa održan je „okrugli stol“ s voditeljima skupina.

Kulturno umjetničko društvo Dragutin Domjanić, Adamovec
Mlađa dječja folklorna skupina
Lepi moj vrtić ograjen – igre i plesovi Međimurja
Autorica koreografije: Katarina Horvatović
Autor glazbene obrade: Zlatko Marković
Voditelj skupine: Adrian Josić
Voditelj glazbenog sastava: Zlatko Marković
Voditeljica pjevanja: Adrian Josić
Garderobijeri: Adrian Josić i Danijel Mrkonja
Primjeren izbor građe uzrastu djece. Izvedba koraka i pokreta ujednačena. Djeca su se dobro snalazila u prostoru scene. U dječjoj igri s pjevanjem Vrapček se je ženil tempo je bio spor, a koraci djece pomalo kruti. U dječjoj igri s pjevanjem Cin, can, cvrgudan imitacije su lijepo osmišljene i izvedene. Koreografija korektna, u svim scenskim detaljima. U izvedbi je nedostajalo vedrine i „dječjega“.

Kulturno umjetničko društvo Resnik
Kombinirana dječja folklorna skupina
Dječje pjesme i plesovi Posavine (praizvedba)
Autorica koreografije: Tajana Habjančić
Autori glazbene obrade: Miljenko i Zlatko Sever
Voditeljica skupine: Tajana Habjančić
Voditelj glazbenog sastava: Miljenko Sever
Voditeljica pjevanja: Tajana Habjančić
Garderobijeri: Tajana Habjančić i Nikica Šarenić

Vidi se da je voditeljica nastojala izabrati primjerenu građu za mlađe i za starije izvođače. U prvom dijelu prikaza gledali smo dječji folklor i tu je izvedbeno bilo sve u redu. Već u plesu Tancaj, tancaj crni kos pojavila se nesuglasja u točnosti izvođenja udaraca u pod. U plesu Tri koraka okreti djevojčica nisu bili ujednačeni, a nisu ni mogli jer zadaća koju ju je u tom pogledu voditeljica stavila ispred djece teško je izvediva. Okret je trebalo izvesti u više koraka, a ne u jednom. Ples Suhi most izveden je korektno.
U igri Naokolo šalata vanjski krug djece je prikrio sadržaj igre koju su izvodila djeca unutar kruga. U igri biranja Dvadeset i dva trebalo se ipak izabrati dijete koje bi unutar kruga biralo da se vidi smisao toga i zainteresira oko gledatelja. U izvedbi plesa Suhi most trebalo je djecu postaviti po dijagonali tako da ih sve vidimo. Dinamika koreografije je postavljena u skladu s klasičnom progresijom od početka prema kraju. Izvedba djece je bila vesela i raspoložena.

Folklorni ansambl Marija Magdalena
Mlađa dječja folklorna skupina
Dječje igre iz Međimurja (praizvedba)
Autorica koreografije: Martina Židak
Autor glazbene obrade: Josip Pustički
Voditeljica skupine: Martina Židak
Voditelj glazbenog sastava: Josip Pustički
Voditeljica pjevanja: Martina Židak
Garderobijerke: Petra Samardžija i Maja Marija Radoš

Primjeren izbor folklorne građe. U izvedbi koraka i pokreta djeca bila ujednačena. Voditeljica je trebala jasnije utvrdite stil izvođenja u dječjoj igri s pjevanjem Vrapček se je ženil. Imitacije za vrijeme izvođenja dječjih igara Oj Suza, suzena i Cin, can cvrgudan su korektno osmišljene i izvedene. U izvedbi je sudjelovalo samo 8 djevojčica što ipak nije dovoljno da se stvori priželjkivana „dječja“ atmosfera. Koreografija bez vidljivih autorskih zahvata ali primjerena broju izvođača. Koreografski sadržaj bi ipak trebalo malo obogatiti nekim svježijim materijalima ili idejama.

Kulturno umjetničko društvo Prepuštovec
Kombinirana dječja folklorna skupina
Po Prigorju (praizvedba)
Autorica koreografije: Marina Šebek
Autor glazbene obrade: Viktor Brezak
Voditeljica skupine: Marina Šebek
Voditelj glazbenog sastava: Viktor Brezak
Voditeljica pjevanja: Marina Šebek
Garderobijerka: Marina Šebek
Izbor građe nije primjeren ovoj skupini djece. Plesni predlošci također nisu većim dijelom točni. Djeca su bila vrlo raspoložena i razigrana i vjerujem da bi se primjernijim izborom građe njihovom mogućnostima ostvario puno bolji nastup.

Kulturno umjetničko društvo Prigorski zdenec
Kombinirana dječja folklorna skupina
Cin can cvrgudan – igre, pjesme i plesovi Međimurja
Autor koreografije: Ivan Mihovec
Autor glazbene obrade: Josip Jordanić Šero
Voditelj skupine: Ivan Mihovec
voditelj dječjeg folklora (prema kriterijima HDFKiV)
Voditelj glazbenog sastava: Josip Jordanić Šero
Voditelj pjevanja: Ivan Mihovec

Premjeren izbor folklorne građe. Uvodna dječja igra Vrapček se je ženil izvedena je u formaciji kolone, možda bi bilo vizualnije da je izveden na dijagonali. U igri Naše kolo veliko vidjeli smo dvije vrste koje su se kretale jedna nasuprot drugoj i tu je trebalo više inzistirati jednakom kretanju u prostoru naprijed – natrag. Izostao je na sceni trenutak „probijanja“ kao kulminacija i cilj ove igre. Dječje igre Mali bratec Ivo i Cin can cvrgudam izražajno i estetično su izvedene.
Koreografija skladno postavljena. Uživljena i vesela izvedba.

Kulturno umjetničko društvo Dragutin Domjanić, Adamovec
Starija dječja folklorna skupina
Mali Ivek prigorski – pjesme i plesovi Prigorja (praizvedba)
Autor koreografije: Adrian Josić
Autor glazbene obrade: Zlatko Marković
Voditelj skupine: Adrian Josić
Voditelj glazbenog sastava: Zlatko Marković
Voditelj pjevanja: Adrian Josić
Garderobijeri: Adrian Josić i Danijel Mrkonja

Djeca su nam prikazala nekoliko prigorskih plesova. Očito da je voditelj zna fakturu prigorskih plesova ali trebalo je proći još neko vrijeme da to djeca u koraku i stilu usvoje. Plesu Šroteš bio je podosta koreografiran i izostala je njegova temeljna plesna (parovna) figura jer su to primarno izvodile po četiri djevojčice postavljene u linije. Ples Rogozek nije ujednačeno izveden u koraku, a nisam primijetio ni stilski akcent koji krasu taj ples. U početku prigorski drmeš je izveden točno da bi ga u finalnoj slici dva mješovita plesna para izvodila različito, neujednačeno. Vidna su nastojanja u pogledu koreografiranja, ali u ovom slučaju ona nisu bila neophodna jer prvo je trebalo uvježbati plesnu komponentu. Na desnoj strani scene gledajući iz publike jedna djevojčica je držala i vrtjela kišobran, to je ipak je predugo „trajalo“ i time se samo odvlačila pozornost od događanja na sceni.

Hrvatsko kulturno prosvjetno društvo Bosiljak, Čučerje
Mlađa dječja folklorna skupina
Gorica se preodjela listom – igre, pjesme i plesovi Turopolja (praizvedba)
Autorica koreografije: Snježana Marković
Autor glazbene obrade: Luka Ivančan
Voditeljice skupine: Snježana Marković i Valentina Gabud
učiteljica dječjeg folklora (prema kriterijima HDFKiV)
Voditelj glazbenog sastava: Dražen Šoić
Voditeljica pjevanja: Snježana Marković
Garderobijerke: Valentina Gabud i Snježana

Primjereno. Mališanima igre, a nešto starijima običaj. U prvom dijelu djelu izvedbe gledali smo dječje igre s pjevanjem iz Turopolja. Korektno. U Igri Stjepne bane trebalo se ćuti pitanje djece koja drže kapiju i odgovor djevojčice koju su rukama obujmili – iza koga će stati. To je biti te igre. Isto tako kod prevlačenja trebala se čuti i vidjeti natjecateljska emocija, i strast. Potom su na scenu ušli Jurjaši i prikazali scensku uprizorenje Jurjevskih običaja. To je bilo vrlo estetično. Na samom početku kad su djeca izvodila svoje igrice Jurjaši su odmah stizali u pozadinu pozornice što se nije trebalo dogoditi jer publika nije znala koja je njihova uloga, a već unaprijed se vizualno potrošila njihova lijepa kostimografija i dobro priređen Juro s jurjevskim košom. Nema potrebe da Juro nosi zeleni koš i istovremeno barjak, to je različita ornamentika vezan u Jurjevo po pojedinim krajevima. Negdje koš od zelenila, a negdje prigodno uređeni barjak. Koreografija jurjevskog običaja je solidno osmišljena glede pozicija i kretanja djece po istima a i isto tako naglašava primarnu ulogu Sv. Jure.

Hrvatsko kulturno prosvjetno društvo Bosiljak, Čučerje
Starija dječja folklorna skupina
Malo Turopolje (praizvedba)
Autorica koreografije: Snježana Marković
Autor glazbene obrade: Dražen Šoić
Voditeljice skupine: Snježana Marković i Valentina Gabud
Učiteljica dječjeg folklora (prema kriterijima HDFKiV)
Voditelj glazbenog sastava: Dražen Šoić
Voditelj pjevanja: Ambrozije Puškarić
Garderobijerka: Valentina Gabud
Uvodno šetano kolo izvedeno je ujednačeno. U plesu Seljančica vidjeli smo različite stilske akcente. Neki skakuću, a neki samo koračaju. To treba točnije utvrditi. Polka je izvedena ujednačeno čak je postignuta i dobra harmonija pokreta u šimi koraku. Inačice drmeša su izvedene temperamentno ali trebali smo vidjeti i klasični turopoljski drmeš koji ide uz odabranu glazbenu melodiju. Koreografija u skladu s izvorišnim konceptom i klasičnom dinamike od polaganog prema bržem.

Kulturno umjetničko društvo Preslica
Kombinirana dječja folklorna skupina
Decu bumo nafčili – pjesme i plesovi Hrvatskog zagorja (praizvedba)
Autorica koreografije: Đurđica Svaton
Autor glazbene obrade: Dražen Šoić
Voditeljica skupine: Đurđica Svaton
Voditeljica dječjeg folklora (prema kriterijima HDFKiV)
Voditelj glazbenog sastava: Dražen Šoić
Voditeljica pjevanja: Đurđica Svaton

Izbor građe je primjeren dobi izvođača. Vidi se da se to poštovalo ali je nekoliko mlađih djevojčice ipak trebalo napustiti aktivno sudjelovanje nakon Igre prva vura tuče. Ples Mazruku izvela su tri plesna para (djevojčice). Ujednačeno u koraku i skladno u izvođenju okreta. Mlađa djeca su za to vrijeme sjedila na sceni. Ispravno. Potom je uslijedio ples tipa pljeskaša i to sva djeca baš lijepo izvela, isto se može kazati za ples Oj ti lepa…Na kraju je veselim trčnim korakom izveden ples tipa „most“ kao jedna od figura iz salinovečke polke. Pohvalno je da je koreografkinja se ovom prilikom opredijelila za materijale koji nisu često prikazivani na zagrebačkoj sceni, igre i ples iz nazovimo to tako Varžadinskog zagorja – Salinovec, Jalžabet i ost. Koreografski crteži u skladu s izvornim formacijama uz progresiju u dinamici od početka prema kraju.

Hrvatsko seljačko pjevačko društvo Sljeme, Šestine
Mlađa dječja folklorna skupina
Pjesma, ples i igre iz Slavonije (praizvedba)
Autorica koreografije: Ana Krajač
Autorica glazbene obrade: Gordana Talan
Voditeljica skupine: Ana Krajač
Voditeljica glazbenog sastava: Gordana Talan
Voditeljica pjevanja: Ana Krajač
Garderobijerke: Dora Vuk i Petra Radovanić

Brojna skupina djeca izvela nam je dječje igre s pjevanjem iz Slavonije. U svim dječjim igrama vidan je bio sadržaj i cilj igre. Igru s pjevanjem Ja sam muzikaš kao takvu poznam iz Hrvatskog zagorja i nekoliko mjesta u okolici Zagreba, a nisam je do sada čuo niti zabilježio u Slavoniji. Bilo bi dobro ako koreografkinja ima relevantan zapis iz Slavonije da mi ga dostavi. No, izvedena je vrlo sočno i nadahnuto. Primjeren izbor građe i koreografski crtež. Djeca su to izvela veselo i uživljeno, i osjetila se dobra energija na sceni.