Zagreb, 29.04.2018.

Stručno izvješće o nastupima dječjih folklornih skupina Sisačko- moslavčke županije na 3. smotri dječjeg folklora „HOPA-CUPA“ održanoj 28.04.2018., s početkom u 17.00 sati , u Sunji

 

Uvod

S velikom znatiželjom uputio sam se na smotru dječjih folklornih skupina u Sunji jer do sada nisam imao prilike gledati tamošnje dječje folklorne skupine. Obično u takvim slučajevima, a to navodim iz dosadašnjeg iskustva, suočen sam s vrlo površnim pedagoškim radom i odnosom prema tradicijskim vrednotama. Tim više, što na prethodne dvije smotre nije bilo stručne komisije. Nakon odgledanog programa mogu kazati da se dosadašnja iskustva nisu ponovila jer voditelji su se nastojali pridržavati izvornosti i u tome su u većem djelu uspjeli. No, mislim da je sada pravi trenutak, ukratko, iznijeti nekoliko već dokazanih i prihvaćenih etnoloških, pedagoških i estetskih postulata u radu i stvaranju s djecom.
Dječji folklor (brojalice, rugalice, dječje igre s pjevanjem – pogađanja, biranja, imitacije – dječji obredni ophodi) je primjeren djeci u dobi do deset godina starosti. Mlađa djeca možda mogu svladati određeni narodni ples, njegovu fakturu, ali teško da će usvojiti stil. A ples bez stila je puka vježba što ne želimo javno prikazivati. Starija djeca od 11- 15 godina sposobna su izvoditi narodne plesove, ne sve, već primjerene njihovom uzrastu odnosno plesnim mogućnostima. Izvedba dječjeg folklora dopušta improvizacije i nije fiksirana te ne obavezuje djecu izvođače na ujednačenost. Dok izvedba narodnog plesa mora biti točna, ujednačena i uigrana sa svim detaljima koje krase određeni narodni ples. Vidio sam da nastupaju mlađi i stariji i svi sve izvode. Bilo bi ispravnije da mali izvode dječji folklor, a potom stariji narodne plesove, a za to vrijeme se mlađi, iza, igraju narodnog plesa.

Djeca su u jednoglasnom pjevanju bila podosta točna čak je bilo zamjetno da su često pjevala i plesala i ta oba izričaja uspješno prezentirala. Sva dvoglasna pjevanja zvučala su disonantno. Bolje jednoglasno pjevanje nego netočno dvoglasje. Obično se u folklornim izvedbama kad su u pitanju djeca, dvoglasno pjevanje uvježbava s dvije ili tri djevojčice.

U plesu su djeca bila u figurativnom smislu dobro uvježbana i ujednačena, ali vrlo rijetko sam zamijetio krajevne stilske karakteristike. A to je bit narodnog plesa.

Kostimografija je bila manje- više izvrsna. Nošnje prekrasne ili dobro rekonstruirane. U tom pogledu svi voditelji zaslužuju čestitke. Nisam vidio tenisice na sceni što upućuje na zaključak da je odnos prema tradicijskom ruhu na visokoj razini. Primijetio sam i frizure s posavskim frkom. Čestitam.

Glazbenici su točno pratili djecu, tu i tamo se dogodio razlaz s plesačima, ali nije bitno utjecalo na plesače i na ukupni dojam. U izvedbi dječjeg folklora poželjna je glazbena pratnja na dječjim tradicijskim instrumentima (prda, rog od vrbe, rifljača, razne frulice, violine od kukurozovine i ost). Svojevremeno sam zapisivao dječje igre u Sunjskoj Gredi i poneke objavio u svojim knjigama. Predlažem svim voditeljima da pokušaju ispitati svoje starije sumještane o dječjim igrama s pjevanjem i tako obogatiti svoj program autentičnom folklora građom i spasiti je od zaborava.

Organizacija smotre je u svim segmentima bila uspješna. Pozornica prigodno ukrašena, razglas dobrog ozvučenja i balansa glazbe i vokala, voditeljica je imala vrlo sadržajnu konferansu i profesionalno je vodila program. Gledalište je većim dijelom bilo ispunjeno. Prije nastupa djeca su u povorci prošla Sunjom i promovirala smotru. Nakon nastupa domaćin je organizirao večeru i druženje za sve izvođače i pratnju. Bilo je i vrlo ukusnih kolača. Vidi se da Sunjani imaju dušu i osjećaj za ugošćavanje djece. Jedino što u Sunji nije bilo privlačno, to su ogromni komarci mesožderi koji s jednim ugrizom čovjeka natjeraju u očaj.

Ovo stručno izvješće prvenstveno služi kao uputa voditeljima za što uspješniji pedagoški rad s djecom i scensko izvođenje folklorne baštine i nadam se da će ih usvojiti. Zahvaljujem im na velikom trudu i entuzijazmu koji su posvetili svojoj djeci jer zasigurno se u svom djelovanju susreću s brojnim problemima. Također, sve pohvale svim malim izvođačima što su odlučili čuvati vlastitu tradiciju. Na žalost, nisam dobio program sa svim detaljima vezanim uz izvedbe pa iznosim samo dostupne mi pisane informacije, a to su nazivi društava.

Mlađa dječja folklorna skupina
FA „Ivan Goran Kovačić“– Sisak
Uživljena i nadahnuta izvedba dječjeg folklora Dalmacije. Točno kretanje po sceni, i dotjerano scensko držanje. Koreografija i sadržaj primjereni mlađoj dječjoj dobi. Dječji folklor. Dječak koji glumi Gizdelina trebao bi, ipak, malo snažnijim glasom otpjevati svoju ariju jer vidno je da ima dobre vokalne potencijale. Djeca su pjevala jednoglasno i točno sa zvonkom bojom glasa. Frizura tipa riblje kosti nije ukorijenjena u našu tradiciju pa je treba izbjegavati. Duljinu košuljica i suknji treba bolje poravnati, a košuljice i bjelinu, ipak, obogatiti dalmatinskim ukrasima i koloritom. To je bila i najbrojnija dječja skupina oko 40 djece izvođača.

HKUD „Mošćenica“
Uvodna pjesma „I ja jesam posavačko dete“ nije otpjevana u točnom dvoglasju. Plesni šetani korak bio je ujednačen. Ples Staro sito, osam djevojčica je otplesalo sigurno i ujednačeno, ali trebalo je ipak malo sceničnije postaviti plesne parove. U izvedbi plesa Repa prvi dio – skočni – izveden je podosta ujednačeno dok u drugom, šetani korak nije bio ujednačen. Sam završetak je bio sceničan i atraktivno osmišljen i izveden. Nošnje su vrlo vjerno rekonstruirane.

HKUD „Donja Posavina“ – Gušće
Brojna dječja skupina (oko 30 djece) sastavljena od starije i mlađe dobne skupine izvela nam je narodne plesove Posavine. Uvodna pjesma „I ja jesam….“izvedena je jednoglasno i točno, podosta srčano tako da smo već na početku osjetili dobru atmosferu na sceni. Narodni plesovi Seljančica, Sirotica i Opa cupa skoči izvedeni su ujednačeno. Ples Opa cupa skoči trebalo bi skratiti na tri plesne melostrofe. U plesovima Repa i Staro sito vidjeli smo točan ples starije djeca dok su mlađi s velikim ushićenjem to nastojali savladati. Predlažem da se mlađa djeca u tim plesovima stave u pozadinu, a starija koja to umiju dobro otplesati, naprijed. No, ono najvažnije, djeca su tijekom izvedbe bila posebno nadahnuta uživljena i plijenila su oko publike svojim nastupom. Nošnje su bile prekrasne, originalne i djeca su ih znalački nosila.

Starija dječja folklorna skupina
FA „Ivan Goran Kovačić“ – Sisak
Donja Posavina Gušće

Kako se radi o mojoj koreografiji, suzdržat ću se od komentara. Neovisno o tome valja naglasiti kako je skupina izvrsno scenski educirana.

KUD „Hrvatsko srce“ – Odra Žabno
Djeca su izašla na scenu uz prigodnu brojalicu da bi zatim izvela dječju igru s pjevanjem Birajmo si frajlicu. Vidjeli smo lijepe i smislene imitacije u skladu s tekstom, jedino što pri tom valja naglasiti da melodijska linija ipak pripada podravskom glazbenom folkloru. Ples Sirotica izveden je u cijelosti ujednačeno i na točnim scenskim pozicijama. U plesu Repa, prvi dio (skočni) složan, dok u drugom dijelu šetani korak nije bio ujednačen. Igra s pjevanjem Igra kolo izvedena je baš sočno onako kako to djeca mogu i osjećaju. Ples Seljančica izveden je ujednačeno i djeca su organizirano uz plesni korak napustila scenu. Za vrijeme izvedbe plesova djeca su točno pjevala. Frizure su izvrsno priređene s posavskim frkovima.

KUD „Zvuci Banije“ – Jabukovac
Uvodno pjevanje nije bilo u skladu s harmonikaškom pratnjom. Tko je tu krivo svirao ili pjevao ne znam, ali trebalo je to bolje usuglasiti. Možda bi bilo bolje da je mala solistica to otpjevala bez pratnje harmonike. Inače moram naglasiti da ova najmanja po rastu djevojčica je izvrstan plesni talent i nadam se da će jednog dana nastaviti svoju plesnu karijeru u nekom od poznatijih folklornih ansambala. Djeca su nam prikazala nekoliko plesova iz vlastitog kraja i tu se nema što prigovoriti. Bila su ujednačena u plesu, dobro su se kretala u prostoru scene, ali i vidno „preplašena“. Vjerujem da će ih nakon nekoliko nastupa trema napustiti i da će se prepustiti uživanju u scenskom izvođenju. I da, s još malo više izvođača zasigurno bi utisak bio puno bolji.

HKUD „Radost“ – Sela
Uvodnu pjesmu solistica je započela podosta samouvjereno i s vrlo zvonkim glasom, ali kad su se pridružile djevojčice s pogrešnom dionicom drugog glasa, uvodne vokalne ljepote je nestalo. Šteta, jer djevojčice su u narednim plesovima pjevale vrlo točno, jednoglasno. Dakle, i uvodnu pjesmu je trebalo tako otpjevati. Naredni plesovi Kolo, Sirotica, Repa i Staro sito izvedeni su ujednačeno na urednim prostornim pozicijama. Drmeš je otplesan izvrsno, sočno i temperamentno kako se i plesalo u prošlim vremenima. Točku je izvelo 9 djevojčica i jedan momčić – šteta što nije bilo više izvođača jer cjelovita folklorna izvedba ipak „zahtijeva“ veći broj izvođača. Nošnje i frizure su bile prekrasne. Domaće je domaće.

KUD „Sunjanka“ – Sunja

Uvodna pjesma otpjevana je u disonantnom dvoglasju.
Šetana kola izvedena su ujednačeno, a pjevanje jednoglasno i točno. U plesu Sirota plesači su bili postavljeni na okomite linije prema publici, a to nije „narodna“ pozicija za izvođenje tog plesa, a i nije scenična jer vidimo samo dvoje izvođača, a ostale ne. Srećom, ples Dučec je započeo na tim linijama, ali se brzo razvio u klasične pozicije polukruga i kruga. Plesna izvedba je bila korektna. Ples Šemička izvedena je baš kako treba. Drmeš je trebalo točnije izvesti. Samo jedna djevojčica je to izvodila kako treba. Vrtnja i letenje djevojaka po zraku nije primjeren plesni efekt u dječjoj izvedbi.

Za nastup na završnoj smotri Sisačko- moslavačke županije predlažem slijedeće skupine:

Mlađa dječja skupina FA Ivan Goran Kovačić
HKUD Mošćenica
HKUD Donja Posavina – Gušće