Stručno izvješće o nastupu dječjeg folklornog ansambla SKUD-a Ivan Goran Kovačić u sklopu 42.smotre folklornog amaterizma Grada Zagreba, održanom 11.5.2019. s početkom u 20.00 , u dvorani KC Travno

 

Program je trajao ukupno 51 minutu od toga svirački sadržaj – 4.30 minuta, vokalni – 5.30 minuta i plesni 42 minute. Stručna komisija NIJE imala potrebne uvjete za praćenje koncerta jer sa sjedala koja su nam bila namijenjena NIJE bilo moguće u cijelosti vizualno pratiti program. Na početku programa nitko nije došao i najavio koncert, pozdravio publiku, roditelje, predstavio stručnu komisiju, kazao ponešto o djeci i sl. Isto se ponovilo i na kraju koncerta. Tako da je publika ostala još pokoju minutu čekajući što će se dogoditi. Malo više poštovanja i pažnje prema stručnoj komisiji, roditeljima i gledateljima ne bi bilo na odmet. Gledalište je bilo ispunjeno i s gromoglasnim aplauzom podržavalo djecu izvođače tijekom cijelog koncerta.

Vidjeli smo nastup tri dječje skupine, raspoređene prema dobi, stariju, mlađu i najmlađu – Sv. Vinko. Ukupno 69 djece (55 djevojčica i 14 dečkića), 4 mlada svirača i 18 odraslih glazbenika.

Najmlađa dječja skupina pod nazivom Sv. Vinko izvela nam je praizvedbenu koreografiju „I ja znadem svirat“ i tu smo vidjeli autentično dječje poimanje igre bez scenskih „ograničenja“. Veseli i neopterećeni. Tako i treba raditi s tom dobnom skupinom. Biti će vremena za usvajanje potrebitih scenskih vještina.

Praizvedba
„I JA ZNADEM SVIRAT“
Dječje igre, pjesme i plesovi iz Slavonije,
Skupina Sv. Vinko
Koreografija: Anita Huđek
Na početku je izvedena dječja igra s pjevanjem Oj, ptičice lastavčice što se pokazalo ipak prezahtjevnim predloškom za ovaj uzrast djece. Ostale dječje igre s pjevanjem Medo bere jagode, Ja znadem svirati i Mi smo djeca vesela bile su primjerene i djeca su se dobro snalazila i nadahnuto izvodila. Čak što više bile je tu i krasnih „nenadnih“ improvizacija i detalja koje samo djeca mogu izvesti. Na kraju nije bilo potrebe djecu opterećivati poklonom već se moglo osmisliti nešto dječje primjerenije (mahnuti rukama, potrčati po sceni i sl.), sukladno koncepciji točke.

Srednja dječja skupina izvodila je dječje tradicijske igre s pjevanjem i narodne plesove. U izvedbi dječjih igra s pjevanjem bili su „svoji na svom“ no već u izvedbi plesova zamjetan je bio nedostatak grupnog plesnog sklada.

Praizvedba
„CANCAJ MEDE CRNI KOS“
Pjesme i plesovi s Murtera, mlađa skupina
Koreografija: Irena Rimac
Gl. obrada: Matija Prigorac
Uvodna dječje igra s pjevanjem Sad se vidi sad se zna izvedena je u presporom tempu. To se odrazilo na neujednačenost koračanja djece. Improvizacija „svako svojom nogom“ pristala je kad se igra izvodi bez glazbene pratnje, slobodno u prostoru ili kad to izvode mala djeca. U dječjoj igri s pjevanjem Kolo i šulanca vidjeli smo lijepo i harmonično lančano kretanje ali nismo vidjeli sadržaj igre, a to je da na zadnjem slogu LE djeca čučnu, a igra završava onda kad djeca dođu svojim parovima i čučnu uz pobjednički usklik. Ples Išli smo u školicu izveden je u točnom koraku ali bez stilskog akcenta odnosno finog zanjihavanja tijela specifično za plesove jadranske zone. U plesu Pljeskom, pljeskom tata gre nije izveden točan plesni obrazac. U plesnom paru, na kraju dječak i djevojčica su okrenuti jedan prema drugom i dječak usmjeruje ruke prema svojoj lijevoj nozi, a djevojčica prema svojoj desnoj nozi. U dječjoj igri s pjevanjem Cancaj mede crni kos djeca skakuću i ulaze u formaciju puža i to tako da se stisnu što je više moguće , jer to izaziva veselje i daje draž i smisao igri. To nismo vidjeli , šteta. Više pažnje usmjeriti prema točnosti u prenošenju tradicijske građe. Koreografija je korektna u izboru prostornih rješenja i dinamike odvijanja na sceni.

Starija dječja skupina izvodila je narodne plesove. Ujednačeni i uigrani u plesu. Krajevna stilska obilježja su istaknuta. Koreografije Bilogore i Podravine stručno sam već analizirao.

Praizvedba
„ALA NA RPU“
Pjesme i plesovi Like, starija skupina
Koreografija: Matija Čabrajec
Lički plesni folklor nije primjeren djeci, ne zbog toga što ga djeca ne bi mogla izvesti već što naprosto nisu u stanju dočarati duh i dah Like što je uostalom i teška zadaća za odrasle reproduktivne folklorne skupine. U ovoj izvedbi sudjelovala su djeca starijeg i nešto mlađeg uzrasta i vrlo ujednačeno su izvodila zadane plesne korake i figure. Čak su i stil nastojali usvojiti i prikazati. Ali za potpunu uspješnost u tome ipak su nedostajali „kilogrami“. Koreografija je dobro osmišljena. Na početku smo slušali prigodnu pjesmu u izvedbi djevojčica uz pratnju svirača na dangubici. To je bila lijepa uvodna sličica. Zatim su izvlačenjem grančica djevojčice odredile tko će u narednoj igri biti mačka, a tko miš. I nakon malo lovice, otplesan je ples Ajd na livo. Znam da će se pomisliti otkud sada slavonski ples u ličkom folkloru ali odluka o uvrštavanju navedenog plesa je ispravna. Da ne ulazim u povijest ali pojedina slavonska kola nakon 2. svjetskog rata redovito se izvode u Lici i na neki način su postala dio tamošnje tradicije. Ono što je bitno jest izvedba na lički način, a to su djeca učinila. Potom smo vidjeli igru „rpe“. Dobro je to zamišljeno, vidno je bilo da se igri nastojala pridati određena estetika, u tom valjanju jedna preko drugog, što je svakako poželjno u prikazivanju na sceni no možda se moglo ići još i dalje te napraviti svojevrsna atrakcija u harmoniziranju provlačenja, podizanja i spuštanja. Bilo bi to jako zanimljivo. To govorim jer sam osobno se igrao te igre i znam koliko nam je radosti to pričinjavalo.

Zatim je uslijedilo djevojačko pjevanje i kolanje u kolu (starije djevojčice), mlađe djevojčice su kleknule i kuckale prstima o pod , dok su dječaci izvodili različite igre vještine i snage. Mislim da je starije djevojčice tom prigodom trebalo postaviti naprijed jer su one ipak izvodile umjetnički vrijedan sadržaj dok sportske igre i nisu nešto primjerene za kazališne daske. Potom su se uhvatili u kolo dječaci i djevojčice i izveli vrlo ujednačeno nekoliko figura iz Ličkog kola. Zatim su mlađa djeca oformila svoje kolo i istovremeno sa starijima zaplesala figure ličkog kola. Kad vidimo dijete u košuljici kako pleše ličko kolo jasno je da se nije vodilo načelima primjerenosti.

„BILARICE BILO BERU“
Koreografija: Andrea Kager
Glazbena obrada: Mario Pleše

„IMALA SAM JEDNU KOKOŠICU“
Pjesma s Murtera, mlađa skupina
Gl. obrada: Matija Prigorac

„CANCAJ MEDE CRNI KOS“
Pjesme i plesovi s Murtera, mlađa skupina
Koreografija: Irena Rimac
Gl. obrada: Matija Prigorac

„ŠEČEM, ŠEČEM DROTIČKO“
Dječje igre, pjesme i plesovi Međimurja, mlađa skupina
Dječje igre s pjevanjem iz Međimurja
Koreografija: Irena Rimac
Glazbena obrada: Mario Pleše

„I JA ZNADEM SVIRAT“
Dječje igre, pjesme i plesovi iz Slavonije,
Skupina Sv. Vinko
Koreografija: Anita Huđek

„ALA NA RPU“
Pjesme i plesovi Like, starija skupina
Koreografija: Matija Čabrajec

„CIN, CAN“
Glazbeni interemezzo
Glazbena obrada: Mario Pleše

SREBRNA KOLA, ZLATEN KOTAČ
Pjesma iz Podravine
Glazbena obrada: Tomislav Habulin, Matija Prigorac

„SVI U KOLU MIRNO STOJTE
Dječje igre, pjesme i plesovi Podravine
Koreografija: Irena Rimac
Glazbena obrada: Mario Pleše

Temeljem kvalitete izvedbe dječji folklorni ansambl FA SKUD-a Ivan Goran Kovačić može i nadalje zadržati status DJEČJI FOLKLORNI ANSMABL.