Smotra, djeca – Donja Stubica,2019.

Smotra, djeca – Donja Stubica,2019.

Goran Knežević
Selektor prema HDFKiV
Zagreb 4. 03.2019.

 

Stručno izvješće o nastupima dječjih folklornih skupina na 23. smotri dječjeg folklora Krapinsko zagorske županije održanoj 23.02.2019. s početkom u 18.00, u Donjoj Stubici

 

Po dolasku u sportsku dvoranu OŠ Donja Stubica, pomislih, konačno smo se riješili one šesterokutne dvorane u Zaboku gdje se nikad nije otkrilo gdje je centar pozornice i gdje izvođači trebaju gledati. No, ipak, i u ovoj lijepo uređenoj sporskoj dvorani treba doraditi određene detalje kako bi u cjelosti zadovoljila uvjete za uspješan folklorni nastup i cjeloviti gledateljski doživljaj, jer očigledno da su u budućnosti, zagorskim folklorašima, malim i velikim, za nastupe na Smotri suđene sportske dvorane. Svakako treba posvetiti pozornost scenografiji iza i sa strane „scene“, jer postojeće okružje podosta osiromašuje vizualni utisak i nije u skladu s estetikom narodnog ruha. Isto tako izvođači i glazbenici MORAJU biti ozvučeni jer u ovako velikom prostoru zvuk se disperzira na sve strane i manjim djelom dolazi do gledatelja, koji su time u velikoj mjeri zakinuti, a i trud, i napor izvođača postaje bezvrijedan. Razglasni uređaj i ton majstori slijedeći puta trebaju biti angažirani. Isto tako trebalo bi pronači bolje mjesto stručnog promatranja koncerta jer u ovim uvjetima svi prijedlozi nisu bili zadovoljavajući. Sjedio sam na vrhu gledališta i često se događalo da nisam čuo dječje glasove. Na početku programa nije mi bio uručen program smotre, a i koja kapljica vode ili soka ne bi bila na odmet. Prethodnih godina u tom pogledu organizator je bio pažljiviji. Kako je program trajao 120 minuta, trebalo ga je po mom mišljenju izvesti u dva dijela. (u 16.00 i 18.00) i time bismo ga učinili gledljivim, a i gledatelji i roditelji ne bi izlazili nakon završetka svake točke iz dvorane. To svakako nije motivirajuće za djecu izvođače. Možda je i voditelj programa trebao zamoliti roditelje i gledatelje da ostanu do kraja programa. Na Smotri je sudjelovalo jedanaest KUD – a, a programe izvelo 16 dječjih folklornih skupina, različitih dobnih uzrasta ili 432 izvođača. To je svakako lijepi broj sudionika i daje nadu za vjerovati u svjetlu budućnost dječjeg folklornog amaterizma Krapinsko – zagorske županije. Tamburaški sastavi su vrlo korektno pratili djecu i nisam primjetio odstupanja u tom pogledu. Sve skupine su prikazale zavidnu razinu urednosti. Narodne nošnje su bile lijepo priređene za scenski nastup. Duljina suknji i košuljica po mjeri. Frizure lijepo priređene. Tenisice nisam primjetio. U izvedbenom djelu ostvaren je znatan napredak poglavito u prikazivanju dječjeg folklornog stvaralaštva.

1. -umjetničko društvo „Lovro Ježek“, Marija Bistrica
dječja folklorna sekcija Srčeka (9-11 godina)
„IŠLA MAJKA S KOLODVORA“
Hrvatsko Zagorje
Koreografija: Mirjana Micak
Glazbena obrada: Robert Mihovilić
Primjeren izbor folklorne građe koju su djeca manje više ujednačeno izvodila. U uvodnoj pjesmi dječaci su pjevali malo „ispred“ glazbe ali su to djevojčice potom popravile. U dječjoj igri s pjevanjem Ide majka s kolodvora nalazila se jedna djevojčica i nekolicina djevojčica u vrsti nasuprot. Po završetku biranja k djevojčici je došla djevojčica iz treće vrste koja tada nije bila u aktivnoj ulozi na sceni?? Ples Judin polka je prilagođen odnosno podosta pojednostavljen i to se ne bi trebalo prakticirati jer time oštećujemo narodnu tradiciju. Prikaz je završen s dječjom igrom Igra kolo i to je bio najbolji dio izvedbe. Sad se vidi sad se zna tko se kome dopada. Poljubac i odlazak sa scene. Super.

 

2. Kulturno-umjetničko društvo „Ljudevit Gaj“ Mače
predškolska folklorna sekcija (3 – 6 godina)
„PUJO HAJO“
Međimurje
Koreografija: Josipa Petreković
Glazbena obrada: Danijel Rožanković
Vrlo dojmljiv nastup malene dječice. Nakon par govorkalica koje nažalost nisam dobro čuo izvedene su dječje igre s pjevanjem Mali bratec Ivo i Srečali smo mravlju. Raigrano i nadahnuto. Svojom izvedbom i nadahnućem su nam pokazali zašto je dječji folklor toliko inspirativan i na sceni interesantan. Mališani su bili lijepo obučeni, a tamburaši su ih vrlo pažljivo i točno pratili.

 

3. Kulturno-umjetničko društvo „Zlatko Baloković“ Krapinske Toplice, Krapinske Toplice
mlađa školska folklorna sekcija (10-11 godina)
„SVE PTIČICE ZAPJEVALE“
dječje pjesme i plesovi Hrvatskog zagorja
Koreografija: Gordana Kapelac
Glazbena obrada: Mihael Kričančić
Uvodna scesnska slika je lijepo osmišljena. Uz pratnju žveglice, djevojčica pa ostali izvođači otpjevali su pjesmu Sve ptičice zapjevale. Narodni ples Išla žena izveden je u prebrzom tempu koji nisu uspješno pratila sva djeca. U plesu Polegala trava detelina ostvareno je potrebno zajedništvo i ujednačenost. U plesu Judin polka A dio je otplesan ujednačeno dok u B dijelu ima prostora za napredak. Završna polka uživljeno je izvedena u sočnoj atmosferi čemu je pridonio zanimljiv raspored i kretanje izvođača na sceni te različitost formacija i koraka.

 

4. Kulturno-umjetničko društvo „Laz“, Laz Bistrički
dječja folklorna sekcija (kombinirana dječja folklorna sekcija)
„ŠEĆEM, ŠEĆEM DROTIČKO“
pjesme i plesovi Međimurja
Koreografija: Ivan Mihovec
Glazbena obrada: prof. Tatjana Lenart
Djeca su bila dobro pripremljena i uvježbana. Tu primjedbe nemam, no svi pelsovi su izvedeni u prebrzom tempu tako da je izostala potrebna životnost koja bi se trebala osjećati u izvedbi narodnih pelsova. U dječjoj igri Šečem,,šečem drotičko nije bilo glavnog nosioca igre malog drotiča što je igru poprilično osiromašilo. U plesu Idete nam japa dime svakako djeca ne bi trebala izvoditi promjenu smjera kretanja sa čučnjem. To nije primjerno toj dobnoj skupini. Uz plesno vokalnu ujednačenost djeca su nam na scenu donijela i dobro raspoloženje i vedrinu.

 

5. Kulturno-umjetničko društvo „Zlatko Baloković“ Krapinske Toplice, Krapinske Toplice
starija školska folklorna sekcija (12-14 godina)
„A NAJMLAJŠA, PAMETNEJŠA“
pjesme i plesovi Hrvatskog zagorja
Koreografija: Petra Lovrečić Lončar
Glazbena obrada: Mihael Križančić
Koreografski gledano, vrlo lijepo osmišljeno u prostoru i scenskim formacijama. Uvodnu pjesmu je izvelo nekoliko djevojčica pri čemu se međusobno komunicirale u skladu s tekstom pjesme. Lijepo su iskoristile prostor scene za pravilno postavljanje. Ostali dio izvedbe naslonio se na polke koje su izvedne ujendačeno i s vrlo točnim kretanjema po zadnim scenskim putanjama i crtežima.

 

6. Kulturno-umjetničko društvo „Ljudevit Gaj“ Mače
dječja folklorna sekcija (7 – 10 godina)
„MI SMO DJECA VESELA“
Slavonija
Koreografija: Josipa Petreković
Glazbena obrada: Danijel Rožanković

Lijepo osmišljen scenski prikaz i vrlo nadahnuta izvedba. Vidjeli smo dječje igre s pjevanjem Ide vlak teretnjak, Lončića, Gdje si bila curice i Ivo i Mara te Mi smo djeca vesela koje su djeca isitinski doživjela i vrlo angažirano izvodila. Nemam primjedbi već samo tako nastaviti i nadalje.

 

7. Kulturno-umjetničko društvo „Sloga“ Veliko Trgovišće, Veliko Trgovišće
starija dječja grupa
„ŠOTIĆ“
plesovi otoka Korčule
Koreografija: Iva Cvetko
Glazbena obrada: narodna
Vidjeli smo izvedbu nekoliko narodnih plesova otoka Korčule i to u točnom stilskom i figurativnom izričaju. Koreografija je vrlo precizno vođena u prostoru i dinamici od početka do kraja. Ipak četiri plesna para nisu nam donijela atmosferu koja krasi takve plesne događaje. Svirka na harmonici će zasigurno nakon par nastupa biti točnija.

 

8. Kulturno-umjetničko društvo „Ljudevit Gaj“ Mače
mlađa folklorna sekcija (11 – 15 godina)
„NABRALA JE JABUKE PETROVKE“
Međimurje
Koreografija: Ivana Herceg
Glazbena obrada: Danijel Rožanković
Djevojčice su lijepim tonom, ugodnim za uho, otpjevale uvodnu pjesmu „Nabrala je jabuke petrovke“ . Ples klinček stoji pod oblokom izveden je ujednačenim korakom ali okreti djevojčica nisu bili ujednačeni (smjer okreta). Plesove Raca plava, Senkoše, Idete nam japa dime i Pikuša izvedeni su ujednačeno na stabilnim prostornim formacijama.

Kulturno-umjetničko društvo „Horvatska“, Velika Horvatska
mala i srednja folklorna grupa

 

9. PASEL SEM, PASEL
Hrvatsko zagorje
Koreografija: Lucija Ljubić
Glazbena obrada: Rudolf Tramišak
Uvodna pjesma je točno otpjevana stime da su dječaci pkalzali dobar voklani potencijal.Potom su program izvodile dvije skupine jedni su plesali, a drugi su u pozadini stajali. Prva grupa je ujednačeno izvela pelsove Jelica kolce vodila i Muha melin, dok je druga skupina izvela plesova Dva koraka i Repa također manje više ujednačeno. Drugu inačica plesa Repa trebalo je bolje uviježbati. Na kraju smo vidjeli na istu melodiju malo polke, malo drmeša, malo vrtnje, za kraj primjereno.

 

10. Kulturno-umjetničko društvo „Lovro Ježek“, Marija Bistrica
dječja folklorna sekcija Žveglice (7-8 godina)
„JELICA KOLCE VODILA I IGRE“
Hrvatsko zagorje
Koreografija: Mirjana Micak
Glazbena obrada: Robert Mihovilić
Pri izvedbi uvodnog plesa Jelica kolce vodila jedna skupina djece stajala je na kosom polukrugu u pozadini scene i izvodila s, a druga grupa je stajala naprijed u polukrugu i djeca su se igrala neke dječje igre nevezane uz ples – Jelica. To baš nije spretno učinjeno jer je time izvedba plesa nepotrebno stvaljena je u drugi plan. Ples Repa ipak je bio prezahtjevan za ovaj uzrast djece. Na kraju su djeca točno otpjevala pjesmicu Sve ptićice zapjevale pri čemu je lijepo kombiniran pjev solistice i ostale djece.

 

11. Kulturno-umjetničko društvo „Sveti Križ Začretje“, Sv. Križ Začretje
dječja folklorna sekcija (7-12 godina)
„DJEČJA PJESME I PLESOVI POSAVINE“
Posavina
Koreografija: Martina Kvež i Almir Bilalić
Glazbena obrada: Danijel Rožanković
Primjerne izbor građe i uigrana izvedba. Dječje igre s pjevanjem Tko je moje guske krao, Burmutica i Igra kolo izvedne su nadahnuto i u veseloj atmosferi. Ples Tri koraka ujednačen. Kad se jedno dijete miče iz polukruga ili kruga tu prazninu trebaju popuniti ostali izvoođači. Korištene su lijep bijele posavačke nošnje što je dodatno obogatilo cijeli prikaz.

 

12. Kulturno-umjetničko društvo „Đurmanec“, Đurmanec
dječja folklorna grupa Tratinčice (7-11 godina)
„KAJ TU ČEKAŠ DEVOJČICA TI“
Hrvatsko zagorje
Koreografija: Petra Lovrečić Lončar
Glazbena obrada: Siniša Miklaužić
Uvodna pjesma izvedena je u lijpom scenskom sarporedu ali intonativno je bilo previsoko za ovu skupinu. Zatim smo vidjeli plesove Judin polka, Oberštajer, Žena išla i Pod mostec. Vidno je da autorica dobro poznaje plesnu građu Hravtskog zagorja jer se u izvedbi većine plesova osjetio potrebni akcent i stil. Možda je trebalo više dotjerati način plesa na drugom djelu Judin polke. – više nasjesti na koljena. U nekim plesovima vidjeli smo i zanimljive koreografske sličice. Na kraju su dvije djevojčice otpjevale stih iz uvodne pjesme koji nažalost nisam mogao ćuti. Možebitno se radilo o osmišljenom završetku točke ali to nisam mogao razaznati.

 

13. Kulturno-umjetničko društvo „Belec“, Belec
dječja folklorna sekcija (do 10 godina)
„VESELO DVORIŠĆE“
pjesme i plesovi Hrvatskog zagorja
Koreografija: Goran Škrlec
Glazbena obrada: Robert Mihovilić
Ova izvedba se temljila više na vokalnom nego na plesnom izričaju što može biti vrlo zanimljivo ako iza toga stoji koegzistentna autorska ideja. Uvodni ples Jelica kolce vodila prvo je izveden u običnom koračanju po krugu da bi se zatim djeca zaustavila ispred publike u ravnoj liniji i započela isti plesati i to neujednačeno. Mislim da bi bilo bolje da su ostala na kružnici jer bi se tako ipak izbjegla navedena spoznaja. Zatim su nam otpjevane i u hodajućem koraku izvedne slijedeće dječje igre s pjevanjem Dili, dili dana, Jas pak nekaj mam i Pasel sem pasel te Sve ptičice zapjevale, Slaviček i otplesan Zagorski tanac.To je bio primjerne izbor građe i scesnko vođenje no ipak bi trebalo „osnažiti skupinu u pjevu i pokretu“ odnosno smanjiti broj dječjih igara u prikazu.

 

14. Kulturno-umjetničko društvo „Pregrada“, Pregrada
dječja folklorna sekcija (7-10 godina)
„VRAPČEK SE JE ŽENIL“
Međimurje
Koreografija: Marija Klasić
Glazbena obrada: Franjo Kaučić
Osjetila se snažna energija kojom su djeca ušla u ovu izvedbu. Očito su bila dobro motivirana od strane voditeljice. U izvedbi su bili ujednačeni i voklano vrlo angažirani. Uvodni pels Pod narančom djevojčice su ujednačeno izvele. U govrkalici Prvo leto služim djeca su izvodila imitacije sukladne sadržaju teksta i pri čemu nisu baš spretno bile postavljene na sceni. Djecu je trebalo postaviti okrenute licem prema publici, a ne bočno tako da smo samo djelomično vidjeli imitacije. Pri izvedbi dječje igre s pjevanjem Vrapček se je ženil razišli su se s tamburašima, a i međusobno – što se dogodilo???? U završnoj dječjoj igri s pjevanjem Cin can cvrgudan monotono kretanje po pozornici nije priličilo završetku. Skupina je dobro vođena no ovo očito nije bio njihov dan. Događa se.

 

15. Kulturno-umjetničko društvo „Golubovec“, Novi Golubovec
starija dječja folklorna skupina Golubeki (10-14 godina)
„DEKLA“
Hrvatsko zagorje
Koreografija: Maja Šćuric
Glazbena obrada: Damir Mumlek
Obično se to napiše na kraju „Kratko ali slatko“. Sve što smo vidjeli imalo je scesnkog smisla i izvedeno je nadahnuto i uživljeno. Uvodne pjesmice su lijepim i točnim tonom otpjevane. Vidijeli smo vrlo zanimljivu plesnu figuru valcera koja se rijekto viđa na sceni. Završni ples je osmišljen baš kako treba za efektan završetak.

 

16. Kulturno-umjetničko društvo „Lovro Ježek“, Marija Bistrica
dječja folklorna sekcija Kolovrti (13-15 godina)
„IŠLA JE DJEVOJKA“
Hrvatsko zagorje
Koreografija: Alen Šušković
Glazbena obrada: Robert Mihovilić
Djeca su u svim segmentima izvedbe bila ujednačena, dobro se postavljala u prostoru scene i kretala prema zacrtanim putanjama. Plesni koraci i stil vjerodostojni su zagorskom plesnom folkloru, a lijepo držanje pripada kvalitetnom pedagoškom radu.

 

Za nastupe na daljnjim manifestacijama predlažem:

Djeca do 10 godina
Kulturno-umjetničko društvo „Ljudevit Gaj“ Mače
dječja folklorna sekcija (7 – 10 godina)
„MI SMO DJECA VESELA“

Slavonija
Koreografija: Josipa Petreković
Glazbena obrada: Danijel Rožanković

Stariji uzrastu od 10 – 15 godina

Kulturno-umjetničko društvo „Lovro Ježek“, Marija Bistrica
dječja folklorna sekcija Kolovrti (13-15 godina)
„IŠLA JE DJEVOJKA“
Hrvatsko zagorje
Koreografija: Alen Šušković
Glazbena obrada: Robert Mihovilić

2019-03-05T09:17:57+00:00