Zagreb, 12.06.2019.

Stručno izvješće o nastupu dječjih folklornih skupina na 42. Smotri folklornih amatera Grada Zagreba odražanoj, 9.06.2019. , u 11.00, u maloj dvorani KD Vatroslav Lisinski

Sudjelovalo je 12 KUD-a s 13 skupina; 175 djevojčica, 42 dječaka – ukupno 217 i 101 glazbenik. Ukupmo 318 izvođača. Što se događa? Skoro pola od ukupnog broja odnosi se na tamburaše. Program je trajao 100 minuta. Izvedeno je 10 praizvedbenih djela. Gledali smo izuzetno zanimljiv program pun ugodnih i neugodnih događanja. Pri tome naglašavam da su sva djeca bila izuzetno motivirana i željna nastupa i zaslužuju sve pohvale ali voditeljski rad se u pojedinim slučajevima pokazao potpuno promašenim i besmislenim. Gledalište je bilo popunjeno i bili je par sporadičnih izlazaka iz dvorane za vrijeme programa, no nakon izvedbe međimurskog folklora od strane djece iz Gračana uslijedio je brojan izlazak publike, čak su im i drugi roditelji dobacivali i prigovarali da to nije u redu. U tom pogledu „iskazali“ su se i roditelji KPD Sveta Klara. No, opet smatram da je to stvar voditelja i vodstva društva koji trebaju „odgajati“ roditelje i objasniti im da nije u redu na takav način napuštati gledalište zbog druge djece. Isto tako vodstvo društva treba organizirati čuvanje djece u garderobama za vrijeme trajanja programa i na kraju koncerta djecu predati roditeljima. No, u gledalištu je još bilo događanja vrijednih spomen, a to je folkloraško urlikanje. Najbučnije je bilo za vrijeme izvedbe djece iz KUD-a Sesvete i HKD Sveta Klara. Vidim da to postaje praksa pa ću u posebnom tekstu se dotaknuti te pojave. Takva način glasanja primjeren je na nekakvom cajkaškom koncert, a ne na nastupu djece koja izvode umjetnički vrijedan i vlastitom tradicijom natopljen program

Kulturno umjetničko društvo Prepuštovec
Kombinirana dječja folklorna skupina
Ko je moje guske krao – dječje igre i plesovi iz Posavine
Autor/ica koreografije: Marina Šebek
Autor/ica glazbene obrade: Viktor Brezak
Voditelj/ica skupine: Marina Šebek
Voditelj/ica glazbenog sastava: Viktor Brezak
Voditelj/ica pjevanja: Marina Šebek
Garderobijeri: Damirka Vlahović

Djeca vesela i raspoložena. Koreografija i izbor građe neprimjeren. Voditeljica nije djecu uvježbala za scenski nastup.

Kulturno umjetničko društvo Dragutin Domjanić, Adamovec
Mlađa dječja folklorna skupina
Adamovečke igrice – igre i običaji Adamovečkog prigorja (praizvedba)
Autor/ica koreografije: Adrian Josić
Autor/ica glazbene obrade: Zlatko Marković
Voditelj/ica skupine: Adrian Josić
Voditelj/ica glazbenog sastava: Zlatko Marković
Voditelj/ica pjevanja: Adrian Josić
Garderobijeri: Adrian Josić i Danijel Mrkonja

Uvodnu pjesmu djeca su otpijevala sa ..na, na… i svirala na tradicijskim instrumentima. U dječjoj igri s pjevanjem Čvorak postignuta je lijepa atmosfera dok igra Prevlačenja nije dobro pripremljena i izvedena. Zatim smo gledali 4 djevojčice kao plešu s metlama. Malo brišu pozornicu, pa dižu i spuštaju metle, a zatim su ih počele međusobno bacati i hvatati. To mi je više izgledalo kao sportsko nadmetanje – tipa mažoretkinja – nego kao prirodni pokreti, estetske vrijednosti.

Kulturno umjetničko društvo Dragutin Domjanić, Adamovec
Starija dječja folklorna skupina
Ječam žela – pjesme i plesovi Turopolja (praizvedba)
Autor/ica koreografije: Adrian Josić
Autor/ica glazbene obrade: Zlatko Marković
Voditelj/ica skupine: Adrian Josić
Voditelj/ica glazbenog sastava: Zlatko Marković
Voditelj/ica pjevanja: Adrian Josić
Garderobijeri: Adrian Josić i Danijel Mrkonja

Uvodno šetano kolo djeca su izvela ujednačeno ali trebalo bi obratiti pozornost na pravilno držanje. Dva dječaka su ujednačeno izvela ples Dudaš, no kad se priključio ostatak skupine to više nije tako djelovalo. Pri izvedbi Drmeša, udarci nogama o pod, iznenađujuće su bili dobro ritmički usklađeni. U drmešu „Stric je Jura“ korak A treba izvesti na način da se pocupne na jednoj nozi, a slobodna noga se izbaci dijagonalno naprijed. Ovako je izgledalo kao da plešu A temu zagorskog plesa Šroteš. U vrtnji su bili usklađeni. Više pozornosti posvetiti plesnoj komponenti i točnosti prijenosa narodnog plesa.

Hrvatsko seljačko pjevačko društvo Podgorac, Gračani
Mlađa dječja folklorna skupina
Sejala je baba lena – igre i plesovi iz Međimurja (praizvedba)
Autor/ica koreografije: Ana Vincek
Autor/ica glazbene obrade: Nikola Banić
Voditelj/ica skupine: Ana Vincek – voditeljica dječjeg folklora
Voditelj/ica glazbenog sastava: Nikola Banić
Voditelj/ica pjevanja: Ana Vincek
Garderobijeri: Ana Vincek

U dječjem folkloru djeca su bila „svoji na svome“, veseli i razigrani. U uvodnoj dječjoj igri s pjevanjem Pi,pi starije djevojčice „koke“ bile su puno točnije od svojih pilića u pjevanju. Dječja igra Puče pučem zelce osmišljena je i izvedena kako treba. U dječjoj igri Vrapček se je ženil …..koja je izvedena u koloni treba ujednačiti korak jer u suprotnom neće se moći skladno i harmonično izvesti. Upravo se to i dogodilo. Mali bratec Ivo izveden je korektno. Završni ples Sejala je baba lena nije uvježban i bolje da se nije izveo.

Hrvatsko seljačko pjevačko društvo Podgorac, Gračani
Starija dječja folklorna skupina
Dječje pjesme i plesovi Međimurja (praizvedba)
Autor/ica koreografije: Ana Vincek
Autor/ica glazbene obrade: Nikola Banić
Voditelj/ica skupine: Ana Vincek – voditeljica dječjeg folklora
Voditelj/ica glazbenog sastava: Nikola Banić
Voditelj/ica pjevanja: Ana Vincek
Garderobijeri: Ana Vincek

Uvodi ples Raca plava izveden je točno prema predlošku. Možda se mogao nakon pjevne kitice pridodati instrumentalni dio, u bržem tempu. Tako je na izvoru. Ples Klinček stoji pod oblokom trebalo bi izvoditi čvršće, u čardaš stilu. Šoštar polka izveden je vrlo ujednačeno i uživljeno. U plesu Zginula je pikuša prvi dio koraka izveden je nesigurno dok je s pljeskanjem sve bilo kako treba. Završni ples Idete nam japa dimo otplesan je ujednačeno. Poraditi na stilskim akcentima međimurskog folklora.

Kulturno umjetnička udruga Prigorec, Sesvetski Kraljevec
Mlađa dječja folklorna skupina
I ja jesam posavačko dete – pjesme, igrice i plesovi Posavine
Koreografija: Mia Klarić
Glazbena obrada:
Voditelj tamburaša:
Voditelj plesa: Mia Klarić

Uvodna dječja igra Škanjec izvedena je kažimo to tako previše umjereno, trebalo je unijeti nešto više igračke strasti. U šetanom kolu I ja jesam posavačko dijete…. šetani korak je izveden ujednačeno dok držanje iza leđa nije uobičajeno za šetana kola. Dječja igra Čoro izvedena je pomalo nespretno, djevojčica nikako da se odluči hoće li ili neće skinuti povez. Naredne dječje igre s pjevanjem Burmutica, Tko je moje guske krao i Savila se bijela loza vinova izvedene su korektno. S time da je dječja igra Savila se bijela loza vinova dobro scenski osmišljena.

Hrvatsko kulturno društvo Braće Radića (Folklorna družina Lajbeki)
Mlađa dječja folklorna skupina
Ja imado jedno tele – Beravci (praizvedba)
Autor/ica koreografije: Goran Hosu
Voditelj/ica skupine: Goran Hosu
Garderobijeri: Goran Hosu, Damir Kremenić

Lijepi scenski prikaz i izvedba dječjeg folklora. Sve dječje igre s pjevanjem Sunce sija, Igra kolo, Mi smo djeca Vesela, Ja imado jedno tele i Laste prolaz izveden su u skladu s izvornim predlošcima i vrlo ujednačeno u pokretu i koraku. Jedino što je nedostajalo, jest više djece izvođača, kako bi se dobila veselija dječja atmosfera.

Hrvatsko seljačko pjevačko društvo Sljeme, Šestine
Kombinirana dječja folklorna skupina
Falila se Jagica – pjesme i plesovi Međimurja
Autor/ica koreografije: Ivan Čičko
Autor/ica glazbene obrade: Gordana Talan
Voditelj/ica skupine: Sanja Gašpar, uvježbala Ana Krajač
Voditelj/ica glazbenog sastava: Gordana Talan
Voditelj/ica pjevanja: Sanda Bajuk Sivoš
Garderobijeri: Dora Vuk i Petra Radovanić

U vodna dječja igra s pjevanjem Mali bratec Ivo izveden je s neujednačenim poskakivanjem (nepotrebnim) dok je drugi dio s pljeskanjem bio ujednačen. Mali „drotić“ je pomalo brzao u izvedbi ali zato je komunikacija između njega i djece dobro funkcionirala. Mlađa djeca su započela podosta neujednačeno ples Pod narančom.
No na scenu su došla starija djeca i otplesala to uspješnije, ali još uvijek stilski nedorečeno. U plesu Falila se jagica prvi dio je bio ujednačeno izveden dok je drugi dio plesa gdje se djevojčice okreću oko svoje osi bio neujednačen. Ples Zginula je pikuša izveden je ujednačeno. Prvi dio plesa Idete nam japa dime izveden je s previsokim odskocima i na „prstima“, to bi trebali čvršće izvoditi. Drugi dio plesa izveden je korektno . Posvetiti više pozornosti plesnoj komponenti.

Kulturno umjetničko društvo Preslica
Kombinirana dječja folklorna skupina
Na paši – dječje igre, pjesme i plesovi Blata (praizvedba)
Autor/ica koreografije: Đurđica Svaton
Autor/ica glazbene obrade: Nikola Tuškan
Voditelj/ica skupine: Đurđica Svaton – voditeljica dječjeg folklora (prema kriterijima HDFKiV)
Voditelj/ica glazbenog sastava: Dražen Šoić
Voditelj/ica pjevanja: Đurđica Svaton

Imitacije u dječjoj igri s pjevanjem Care, care gospodare bile su osmišljene i lijepo izvedene. Isto to se može kazati za scensku obradu i izvedbu govrkalice Puž muž. Nije jasno zbog čega su djeca ples Polku započela prvo pojedinačno da bi se tek kasnije uhvatili u klasičan polka hvat. Ples Rašpa izveden je ujednačeno dok mlađa djeca u košuljicama nisu to trebala plesati. Završni ples je izveden ujednačeno, primjereno za kraj.

Kulturno umjetničko društvo Sesvete
Mlađa dječja folklorna skupina
Jožek i Marica kak dva ftičeka – pjesme i plesovi Hrvatskog zagorja
(praizvedba)
Autor/ica koreografije: Ivana Balen
Autor/ica glazbene obrade: Mladen Trčak
Voditelj/ica skupine: Ivana Balen – učiteljica dječjeg folklora (prema kriterijima HDFKiV)
Voditelj/ica glazbenog sastava: Mladen Trčak
Voditelj/ica pjevanja: Ivana Balen
Garderobijeri: Jasna Dročić

Na početku djeca žuglaju „bude usnulog“ dječaka i konačno kad ga probude on započinje s pjesmom Pasel sem pasel….. Potom pjeva zajedno s drugim dječakom i stavlja mu rogove iznad glave što nije primjereno na sceni. I konačno su odlučili tko će biti mladenec. Na scenu ulaze svati s pjesmom Slaviček se je ženill dovode mladenku i njih dva su se oženili. Ples Mlinček otplesan je ujednačeno i točno, što je veliki uspjeh obzirom da se radi o mlađoj djeci i koraku valcera i neuobičajenim plesnim koronama. U plesu Pod mostec prema viđenom trebala se postići kulminacija svadbarskog veselja ali to po meni nije baš uspjelo. Cijelo vrijeme su djeca plesala klasičan Pod mostec u koloni vrlo uredno i ujednačeno, „predobro“ za svadbu. Čak i maškare koje su došle nisu imale svojih pet minut već su se ubrzo uklopile u ples pod Mostec. Ova ambiciozna koreografija imala je posta dobro pogođenih momenata vezanih uz imitaciju svadbe odraslih ali nedostajalo je ono najbitnije uređeni kaos.

Folklorni ansambl Zagreb – Markovac
Mlađa dječja folklorna skupina
Ajde Maro među nas – dječje igre s pjevanjem iz Podravine (praizvedba)
Autor/ica koreografije: Morana Lakotić
Autor/ica glazbene obrade: Morana Lakotić
Voditelj/ica skupine: Morana Lakotić
Voditelj/ica glazbenog sastava: Mario Tuđina
Voditelj/ica pjevanja: Morana Lakotić
Garderobijeri: Lucija Horvat i Ivana Nađ

Ovo je jedna od rijetkih scenskih prikaza kojemu nemam što prigovoriti. Primjerne izbor građe, ujednačena i vedra izvedba, dobra dinamika, skladno postavljeno u prostoru i djeca su se točno pozicionirala na scenske formacije i likove. Ipak, u dječjoj igri s pjevanjem Srebrna kola, zlaten kotač – gdje su bili Ivo i Mara???

Kulturno prosvjetno društvo Sveta Klara
Kombinirana dječja folklorna skupina
Bećar Kiki – dječje igre, pjesme i plesovi Slavonije (praizvedba)
Autor/ica koreografije: Antun Božić
Autor/ica glazbene obrade: Mislav Bobić i Antun Božić
Voditelj/ica skupine: Antun Božić – voditelj dječjeg folklora (prema kriterijima HDFKiV)
Voditelj/ica glazbenog sastava: Mislav Bobić
Voditelj/ica pjevanja: Antun Božić
Garderobijeri: Nevenka Horvat i Nikola Kapetanović

Brojna dječja skupina izvela je vrlo nadahnuto svoj program. Raspoloženi i organizirani održali su jedna prekrasan scenski nastup.
Prikaz je započeo s igrom Carice, carice koja je odgovarala koliko koraka djeca moraju učiniti i to je iskorišteno da djeca na jedan smislen način dođu na scenu. Zatim smo gledali jedno veliko veliko kolo, Igra kolo, a na kraju je naš mali bećar odabrao četiri djevojčice za narednu dječji igru s pjevanjem. Pridružile su im se još dvije četvorke“ ali nešto s tempom i arijom nije štimalo. Potom su se djeca postavila na završnu poziciju što je bilo impozantno i izvela dječju igru sa pjevanjem Sad ću pjevat….

Zagrebački folklorni ansambl dr. Ivana Ivančana
Kombinirana dječja folklorna skupina
Dečinske špelancije – dječje igre, pjesme i plesovi Turopolja (praizvedba)
Autor/ica koreografije: Iva Cvetko
Autor/ica glazbene obrade: Marko First
Voditelj/ica skupine: Iva Cvetko – voditeljica dječjeg folklora (prema kriterijima HDFKiV)
Voditelj/ica glazbenog sastava: Marko First
Voditelj/ica pjevanja: Iva Cvetko
Garderobijeri: Iva Cvetko

U prvom djelu koreografije program su izvodila mlađa djeca. I to je bilo dojmljivo i uživljeno. Potom se uključila i starija skupina i izveli su zajedno ples Seljančica. Tempo plesa je odgovarao mlađima koji su izvodili primjeren obrazac dok je starijima to bilo presporo tako da izvedba trokoraka i poskoka nije lijepo izgledala. Zatim smo vidjeli ujednačenu korakom izvedbu kola Djevojčica kolo vodi …no previše inspiriranu načinom izvođenja starijih djevojaka iz odraslog ansambla. Vidjeli smo neuobičajen plesni obrazac Staro sito. No siguran sam da nije u skladu s Miklaušićevim zapisom, a kao takvog ga ja nisam vidio u Turopolju. Pa sad, što je tu je, uvijek se može naći. Dječja igra s pjevanjem Stjepane bane izvedena je u cijelosti kako treba i vrlo scenično. Potom su nam mlađa djeca malo odstupala Turski marš, a imali smo i jednog malog plemenitaša s drvenim mačem. Ideja nije loša ali trebalo ju je bolje (podulje) scenski razraditi i s time završiti. Na kraju osam starijih djevojčica, ujednačenim korakom, otplesalo je nekoliko inačica turopoljskog drmeša „Stric je Jura“.