1. DJEČJI FESTIVAL FOLKLORNE KOREOGRAFIJE Karlovac,21.11.2009.

 

U dvorani HV Zrinski u Karlovcu, 21.11.2009. s početkom u 18.00 sati, u organizaciji Hrvatskog društva folklornih koreografa i voditelja održan je prvi festival folklorne koreografije za koreografe koji stvaraju za djecu. U službenoj konkurenciji sudjelovalo pet koreografa – dječjih ansambala i dvije gostujuće skupine. Svi sudionici bili su na visini događaja kako na sceni tako i iza nje. Djeca i voditelji kakve samo poželjeti možeš. Program je pratio ocjenjivački sud – selektori društava Andrija Ivančan i Goran Knežević. Održavanjem ovog festivala društvo preuzima i obavezu da do narednog, analizira sve pojedinosti vezane uz organizaciju, izbor koreografija, kriterije vrednovanja koreografije za mlađi i stariji dječji uzrast, naziv festivala, koncepciju programa i ost. U održanju ovog događaja značajno nam je pomogla Zajednica amaterskih KUD – a Grada Karlovca i ovom prilikom im najtoplije zahvaljujemo.

Praksa pedagoškim i scenskim načelima započeta je davne 1984. godine javnom izvedbom koreografije „Na drvenom konjicu“ kad je šira folklorna javnost prepoznala scensku moć i dometi scenski uobličenog dječjeg folklornog stvaralaštva. Od tada rugalice, brojalice, dječje igre s pjevanjem (igre pogađanja, imitacije, biranja), dječji instrumenti, dječja nošnja, dječji običaji (Barbara, Sv. Lucija, Božić, Tri kralja, Dan Nevine dečice, Svečnica, Poklade, Jurjevo, Križevo, Ivanje) postali su inspiracija za scenske obrade. Počinju se osnivati isključivo dječje folklorne udruge, održavati smotre, festivali i seminari dječjeg folklornog stvaralaštva i djeca su u relativno kratkom vremenu postala ravnopravna odraslima. Čak što više, danas su brojniji dječji folklorni ansambli. Osvojivši poput plime sve društvene i scenske prostore djeca su doskakutala i do Festivala folklorne koreografije. Dakle, djeco i vaši koreografi dobro došli u naručje Hrvatskog društva folklornih koreografa i voditelja i nadamo se da ćemo dugo godina uspješno surađivati.

Ovom prilikom ću se ukratko osvrnuti na bitne značajke folklorne koreografije namijenjene djeci. Svaka koreografija treba biti usklađena sa scenskim zakonitostima i pisana autorskim rukopisom. Tu nema razlike prema dobnim uzrastima. Scena je scena. U cilju očuvanja vjerodostojnosti sa djecom do 10 godina starosti valja scenski uobličiti elemente dječjeg folklora a za stariji uzrast primjerne narodne plesove i sl. Često čujem uzrečicu nezadovoljnih koreografa – djeca mogu pa što hoćete? Pa da djeca mogu puno toga, ali pitanje da li je to na sceni ukusno, uživljeno i uvjerljivo. Želja nam je svima da djeca izvodeći određenu tradicijsku građu na sceni budu djeca. Spontani smiješak, zadovoljstvo, opuštenost, razigranost trebaju dominirati scenom.

Na Festivalu je u službenoj konkurenciji izvedeno 5 folklornih koreografija. Napominjem da to nisu izabrane koreografije od strane selektora kakva je inače praksa kod koreografija za odrasle folklorne ansamble već su uvršteni u program sva prijavljena koreografska djela. Općenito, vidljiva je koreografska potka ili namjera započinjanja koreografije s dječjim igrama kao uvod a zatim prijelaz na narodne plesove kao dinamičniji dio. No dogodilo se upravo suprotno djeca su scenski bila uvjerljivija i atraktivnija u dječjim igrama nego u plesovima. Nije mi jasno kako to koreografi nisu to primijetili u procesu postavljanja. Trebalo bi početi prepoznavati istinsku dječja umjetnost i kreativnost a ne stalno s narodnim plesovima umjetno postizati dinamiku koreografije. Da li ste ikad primijetili postojanje koreografija u kojima na kraju cijeli ansambl stoji i pjeva ili se gađa publiku čepovima iz drvenih puškica. Dakle „uguravanjem“ narodnih plesova kao svojevrsnu atraktivnost nije se ništa postiglo ni kod djece, ni kod publike a niti kod selektora.

RINGE RINGE RAJA – revijalni nastup
dječje igre Hrvatskog zagorja

KUD „Sloga“ – Veliko Trgovišće
Dječja plesne grupa „Pinkleci“
Koreografija: Iva Cvetko
Glazbena obrada: Stjepan Kahlina
Voditelj tamburaša: Josip Jakovac

PRVO LETO SLUŽIM revijalni nastup
(dječje pjesme i plesovi iz Međimurja)
KUD „Sloga“ – Veliko Trgovišće
Dječja plesne grupa „Tancuši“
Koreografija: Iva Cvetko
Glazbena obrada: Iva Cvetko
Voditelj tamburaša: Josip Jakovac

Dobro zamišljen početak. Dvije djevojčice pjevaju a dječaci ih prate na dječjim tradicijskim instrumentima. Potom na pozornicu dolaze ostala djeca, stvara se nova scenska slika i izvodi dječja igra Pi,pi,pi. Male djevojčice sjede, a starije preko pozornice u hodu komuniciraju s njima. Zatim je na kružnici izveden narodni ples Zginula je pikuša. Pjevana dječja igra Vrapček se je ženil dobro je scenski zamišljena. Točka je završena s plesom kuritari. Potpuno je nejasno zašto se koreografkinja odlučila za taj temperamenti međimurski ples koji ne predstavlja logični slijed prethodnih događaja a i po svojoj plesnoj zahtjevanosti ne pripada uzrastu djece na sceni. No ako bi to i zanemarili ali uvrštavanje na završetak plesnu figuru – pljeskanje dječaka oko koljena i vrtnja djevojaka koja potječe iz koreografije dr. Ivančana „Međimurska pisana nedjelja“, smatram vrlo lošom odlukom. Obzirom da je Kuritari solistički ples s pljeskanjem i nudi neograničeni mogućnost plesnih improvizacija, odabirom navedene, izgubljena je autorsku vjerodostojnost. Šteta.

DORICA I REGICA
(poučna priča iz Turopolja)
HKD Braće Radića – Zagreb
Folklorna družina „Lajbeki“
Koreografija: Mirjana Valter i Damir Kremenić
Glazbena obradba: Krešimir Jagić
Učiteljica folklornog plesa (po kritrijima HDFKiV): Mirjana Valter

U prvom dijelu koreografije vrlo slikovito i zanimljivo scenski su obrađeni segmenti dječjeg folklornog stvaralaštva. Poglavito igra Sjedi ježo. Nakon toga scenska dinamika je stala točnije nakon prevlačenja u djece u igri Stjepane bane. Umjesto da je tada uvrštena dinamična igra atmosferu je rasteglo obredno kolo Jel je trden taj vaš most i potom Lepo naše Turopolje. Nakon toga atraktivna svađalica i ples drmeš, više nisu proizveli očekivan utisak.

BARANJSKI PLESOVI
Pjesme i plesovi iz Baranje
Koreograf(po kriterijima HDFKiV): Nedjeljko Haček
Glazbena obradba: Mario Nikolić
Voditeljica plesa: Daria Balonek Nikolić
Voditelj tamburaša: Mario Nikolić

U ovoj koreografiji nismo vidjeli ništa dječje ili izbor plesne građe primjeren djeci. To je splet baranjskih plesova više namijenjen za odraslu folklornu skupinu. Koreografija je na početku imala očekivan dinamički razvoj događanja koji se nakon plesa sitnih bola zaustavio i jednoliko „otrajao“ do kraja. Čak ni raspoloženi „baja“ – dječak koji je vrlo uživljeno otpjevao zadane bećarce nije uspio protresti jednoličnost koreografije.

DIL DIL DUDA
Dječje igre i plesovi Međimurja
Umjetnička organizacija Lepeza-Karlovac
Koreografija: Danijela Jurac
Glazbena obrada: Tomislav Jozić
Voditeljica plesa: Milijana Mamula
Voditelj tamburaša Ivan Vukoja

Koreografkinja je zamislila i ostvarila vrlo zanimljivu dinamičku liniji. Krenula je s temperamentnim plesom Došla sam vam japa dimo i suptilno spuštala dinamiku događanja ali je vrlo dobro likovnim i scenskim rješenjima te izborom dopadljivih napjeva punktirala doživljaj kod gledatelja. Jedina koreografija na ovom festivalu koja je udovoljila temeljnim scenskim standardima i kriterijima primjerenosti.

CURICA JE LEPA
KUD „Sv. Juraj“ Draganići
Dječja folklorna skupina Fijolice
Koreografija: Draženka Jagatić
Voditeljica plesa: Draženka Jagatić

U ovoj koreografiji najveća je vrijednost autorska inventivnost i kvalitetan izbor tradicijskih predložaka. Koreografkinja se dosljedno držala svoje ideje i načela i nije miješala sadržaje djece i odraslih. To je bilo cjelovito i predstavljanje dječjeg folklornog stvaralaštva „ s livade“ Pravilan scenski raspored i dinamička linija trajala je tijekom cijele izvedbe. Ples rašpa uz pratnju dječjih tradicijskih instrumenta je vrlo lijepo predstavljen. No tu se krije jedini autoričin propust – djeca su se trebala igrati plesa Rašpe a ne ga izvoditi.

„DOBAR VAM VEČER SVATI“ – revijalni nastup
Dječja pokladna svadba iz Međimurja
Dječji folklorni ansambl ETHNO – Zagreb
Koreografija: Goran Knežević
Voditeljica: Đurđica Svaton
Glazbena obrada: Dražen Varga

Temeljem odluke upravnog odbora nastupio je DFA Ethno s ciljem promocije scenske primjene dječjeg folklornog stvaralaštva i dječjeg izričaja. Mislim da je to bila dobra ideja jer na sreću ili nažalost ova koreografija nastala prije 22 godine, još uvijek može poslužiti kao vrijedna i zahvalna literatura mladim koreografima.

Prem mišljenju i odluci selektora (prema kriterijima HDFKiV) Andrije Ivančana i Gorana Kneževića najuspješniji koreografi na 1. festivalu dječje folklorne koreografije su:

1. mjesto: Danijela Jurac
2. mjesto: Draženka Jagatić
3. mjesto: Mirjana Valter i Damir Kremenić