25.04.2017.

Stručni izvještaj o nastupu dječjih folklornih skupina na regionalnoj smotri folklora, u Dom kulture Jastrebarsko, 22.4.2017. u 18 sati

Općenito
Mogu sa zadovoljstvom primijetiti kako su folklorne skupine uvažile moje sugestije od prošle godine glede važnosti izbora primjerene folklorne građe prema određenim dobnim skupinama. Vidjeli smo i zanimljive scenske prikaze, glazbene obrade i solističke kreacije. Vjerujem da bi pojedine skupine ostvarile i upečatljivije nastupe da je bilo veći broj djece izvođača. Tamburaši su korektno pratili djecu, kostimografiji i frizurama se pridala potrebna pažnja. Frizure tipa riblje kosti nisu utkane u našu tradiciju tako da ih ne bi trebalo priređivati. Jedna ili dvije pleternice i zaglađen prednji dio na razdjeljak i li bez je opće prihvatljiva folkloraška frizura za djecu. Naravno i tu ima prostora za uvođenje lokalnog tradicijskog češljanja i frizura.

1. KUD „SELJAČKA SLOGA“ KUPINEC
Naziv koreografije, regija/mikrolokalitet: Veselil svoje goste bum, Jaskansko polje- Kupinec
Autor koreografije: Slađana Gradski
Folklorni voditelj: Slađana Gradski
Glazbeni aranžman/obrada: Ivan Hlebić
Glazbeni voditelj: Ivan Hlebić
Kostimograf: Nošnje iz privatnog fundusa

Ovo je bio jedan primjeren i osmišljen scenski prikaz. U prvom dijelu smo gledali nadahnuto izvođenje dvije dječje igre s pjevanjem uz zvonko i točno pjevanje. Zatim je izvedeno nekoliko plesova iz vlastitog kraja pri čemu su djeca bila ujednačena i dobro su se pozicionirala u prostoru. Trebalo je ujednačiti okretanje u parovnom plesu, tim više što se radilo o 4 plesna para i svaka neujednačenost je vidljiva. Dobra je odluka da se mlađa djeca za vrijeme završnog plesa izdvoje sa strane.

2. KUD „BRATINEČKO SRCE“ BRATINA (djeca od 5-10 godina)
Naziv koreografije, regija/mikrolokalitet: Oj,oj,oj lepi Ivo moj (dječje igre, pjesme i plesovi Podravine), Podravina
Autor koreografije: Snježana Skenderović
Folklorni voditelj: Nikolina Skenderović
Glazbeni aranžman/obrada: Mario Kambić
Glazbeni voditelj: Nikola Biondić
Kostimograf: Nikolina Skenderović

Ovo je jedna vrlo uspješan iskorak u folklor drugog područja – Podravine. Zanimljivo je osmišljena dječja igra s pjevanjem Srebrna kola zlaten kotač , gdje je jedan dečko bio vožen u tačkama i svirao prdu. U dječjoj igri s pjevanjem Jelena je kruva pekla jedna djevojčica je pokazivala prigodne imitacije vezane uz tekst dok su ostali podijeljeni u dvije grupe na polukrugu naizmjenično to oponašali.
Ples grizlica izvedene je kako treba jedino bih predložio da se djeca ne postavljaju u poprečan red, jer u tom slučaju vidimo leđa prvom redu, a djecu nasuprot njih uopće ne vidimo. Dječja igra s pjevanjem Kvocalica izvrsno je izvedena i otpjevana. Primjereno, zanimljivo i uvježbano. Glazbene pratnja s dvije violine je zvučala baš podravski.

3. KUD SVETA JANA
Naziv koreografije, regija/mikrolokalitet: „Hajd pogodi tko je to“, dječje igre Posavine
Autor koreografije: Jasnica Vojvodić
Folklorni voditelj: Jasnica Vojvodić
Glazbeni voditelj: Mario Belan
Kostimograf: Jasnica Vojvodić i Ljiljana Frdelja

Mogli bismo kazati da je izvedba do Igre Škanjec bila izvrsna. Djeca su vrlo „raizigrano“ izvodila svoj program pri čemu su iznenađujuće glasno i točno pjevala. Jedino što su cijelo vrijeme bila previše na lijevoj strani scene ali to za tu dob i nije zamjerka. U igri Škanjec djeca su nepotrebno stavljena u kolonu pa se vidio nesklad u gibanju tijela koji je u kružnoj i polukružnoj formaciji nevidljiv i nekako prirodan. Škanjec je trebao biti malo angažiraniji i „izvaditi više pilića“ kako bismo spoznali sadržaj igre. Nakon zajedničkog povika škanjec iš, iš iš djeca su otračala s pozornice. Baš lijepi kraj ove vrlo dobre prezentacije dječjeg folklora. Izvrsna tamburaška svirka. Ribjlje kosti???

4. KUD „JOSIP TORBAR“ KRAŠIĆ
Naziv koreografije, regija/mikrolokalitet: Pjesme i plesovi krašićkoga kraja
Folklorni voditelj: Mateja Butalja
Glazbeni voditelj: Matija Prigorac

Uvodan dječja igra s pjevanjem Mali bratec Ivo (melodija) bila mi je više međimurska nego jaskanska na to bi trebalo obratiti pozornost. Uz to vidjeli smo i dječju igru s pjevanjem Igra kolo. Izvedba uživljena i vesela, kako i treba biti. Zatim su na scenu došla starija djeca i Izvela Šetano kolo Djevojčica…. uz ponešto nesigurno pjevanje ali usklađeno plesanje. Pri izvedbi plesa tipa Šemičke trojke nisu bilo scenično raspoređene jer prva trojku koja je bila okrenuta prema publici pokrivala je druge dvije koje su bile pozicionirane iza. Treba nastojati sve plesače izložiti oku publike. Pjesma Sve ptičice jako je lijepo otpjevana uz vrlo dobrog mladog solistu. Istu bi trebalo ipak malo skratiti . Ples Rašpa stariji su izveli kako treba dok su mlađa djeca to plesala kako koji. U ovakvom slučaju starije treba postaviti ispred, a mlađe iza, jer za očekivati je da će stariji to puno uspješnije izvesti. Što je bio i ovdje slučaj.

5. KUD MAGDALENA, DONJA KUPČINA
Naziv koreografije, regija/mikrolokalitet: Kupčina kroz igru, pjesmu i ples
Autor koreografije: Dražen Makarun
Folklorni voditelj: Dražen Makarun
Glazbeni aranžman/obrada: Matija Prigorac
Glazbeni voditelj: Matija Prigorac
Kostimograf: Adela Adam Stupljanec

Uvodni ples Staro sito izveden je u točnom koraku ali podosta klimavo u gornjem djelu tijela. Treba se učvrstiti prilikom plesanja. Djevojčice su pjevale vrlo lijepo i u tempu. U Polki, korak i pokreti ruku su bili ujednačeni ali trebalo je uskladiti intenzitet okretanje plesnih parova. Šemička je izvedene korektno ali u nepravilnom scenskom pozicioniranju. Jedna trojka se „izgubila“ u prostoru. Naredni plesovi Rašpa, Seljančica i Repa izvedeni su ujednačeno i opet moram naglasiti uz točno pjevanje što je vrlo teško postići za vrijeme izvođenja navedenih plesova.

6. KUD KLINČA SELA
Naziv koreografije, regija/mikrolokalitet: Cupni nogom opanak me žulja, Pjesme i plesovi Slavonije
Autor koreografije: Vlatka Hlišč
Folklorni voditelj: Iva Piler
Glazbeni aranžman/obrada: Natko Gaberc
Glazbeni voditelj: Natko Gaberc

Podosta zahtjevan scenski prikaz i izbor plesno vokalne građe koji je za ovu skupnu izvođača trebalo ipak malo prilagoditi odnosno možda pojedine plesove izostaviti ili uvrstiti jednostavnije. Ili možda sve to bolje uvježbati. Uvodni ples „U šaraj di dana „ izvela su mlađa djeca pri čemu su se zmijoliko kretala po sceni. Mislim da bi bilo primjerenije izvesti dječju igru s pjevanjem u kojoj je se djeca kreću zmijoliko po prostoru. Ovako to nije izgledalo vjerodostojno. U plesu Cupni nogom slušali smo lijepi pjev solistice, ali bez očekivanog dvoglasja kao karakteristike slavonskog pjevanja. Ples je izveden ujednačeno. Isto se može kazati i za naredne plesove Dorata, Ćire i Kalendare, uz napomene:
– u plesu Dorata treba smiriti u brzom dijelu vertikalne pomake,
– u drugom dijelu plesa Ćire treba naskoke na desnoj odnosno lijevoj nozi izvoditi tancovalnije,
– izvedba plesa kalendari bila je u presporom tempu i nisu dovoljno izraženi pokreti nogu specifični za taj ples.

7. KUD DESINEC
Naziv koreografije, regija mikrolokalitet: Pjesme i plesovi desinečkog kraja, regija-Jastrebarsko, mikrolokalitet-Desinec
Autor koreografije: Jelena Režek
Folklorni voditelj: Jelena Režek
Glazbeni aranžman/obrada: Ivan Hlebić
Glazbeni voditelj: Ivan Hlebić
Kostimograf: Dragica Kambić

Za ovaj scenski prikaz i izvedbu mogli bismo kazati da je bila u svim segmentima korektna. Uvodne dječje igre „Pezdec“ i Čvorak uživljeno su prezentirane. Osjetili smo dah igre. U plesovima Tri koraka, Šemička , Repa i Drmeš vidjeli smo plesnu ujednačenost i točnost u vokalnom izričaju. Dobra je odluka da se mlađa djeca za vrijeme plesa odraslih postave sa strane. Vjerujem da bi s brojnijom skupinom to sve bilo puno uvjerljivije i folkloraški razigranije.

Temeljem kvalitete izvedbe izdvajam slijedeće dječje skupine:
1. KUD „BRATINEČKO SRCE“ BRATINA
2. KUD „SELJAČKA SLOGA“ KUPINEC
3. KUD „SVETA JANA“