Zagreb, 20.04.2018.

Stručno izvješće o nastupu dječjih folklornih skupina na 28. smotri dječjeg folklora, održane 14.04.2018. godine, u dvorani pučkog otvorenog učilišta u Kutini.

Opća zapažanja

Ove godine Smotra se održala u subotu s početkom u 16.00 čime je napuštena dosadašnja tradicija održavanja Smotre u petak, s početkom u 18.00. Koliko je ta promjena utjecala na izvođače ne znam ali na popunjenost gledališta zasigurno jest jer bilo je slobodnih stolica već na početku programa što se do sada nije dogodilo. Kraj programa dočekala je polovina ispunjenog gledališta, a to nije bilo korektno prema posljednjim izvođačima. No, što je tu je, bitno je da je u programu bilo 15 dječjih folklornih skupina i to podosta brojnih oko 400 izvođača, a to upućuje na zaključak kako u kutinskom kraju folklor vrlo uspješno egzistira u najmlađim dobnim skupinama. To je jako važno jer što se lijepog doživi i nauči u djetinjstvu pamti se cijeli život. A istovremeno odgajamo buduće folklorne plesače i pjevače te poklonike hrvatske tradicijske kulture. Kako ovu smotru pratim od početka baš bi me zanimalo koliko je djece sudionika na smotrama završilo u odraslim folklornim skupinama kutinskog kraja.

Govorim i pišem da se uz svaku izvedbu osim naziva točke i autora mora navesti i etno regija iz koje potječe prikazana folklorna građa ali uzalud. To je praksa koja je oduvijek poštivana u scenskoj prezentaciji folklora jer se time daje smisao i vjerodostojnosti izvedbi. Mjesto i prostor egzistencije između ostalog određuje pokret, stil, melodijske linije i narječje te omogućuje pravilnije stručno vrednovanje te čuvanje tradicije u obliku u kojem je egzistirala u kraju. A folkloristički gledano to je vrlo značajno jer ćemo tako autentičnu građu očuvati i predati neoštećenu nadolazećim generacijama.

Većina skupina se podosta „gubila u prostoru“ što me začudilo, no na okruglom stolu mi je rečeno da nisu svi uspjeli održati generalnu probu što bi trebao biti poučak svima koliko je važno prije nastupa to učiniti. Ove godine je ostvaren napredak u vokalnom izričaju. Većina skupina je u tom segmentu napredovala, a neki su me posebno oduševili. U plesu je vidna bila ujednačenost i nije bilo većih odstupanja ali preostaje još poraditi na stilskim detaljima koje određuje krajevna tradicija. Koreografije primjerene i korektne. Vidio sam i nekoliko podosta zanimljivih koreografskih sličica i na tom području bi trebali svi nastojati napredovati.

Vrijedno je istaknuti da se pojedini voditelji okreću istraživanju tradicija vlastitog kraja i donose na scenu neke nove brojalice, govrkalice i dječje igre to bi trebala biti primarna zadaća svih voditelja. Intervjuirati bakice i djedove i pokušati još štogod izvući iz zaborava.

Narodnom ruhu je posvećena dužna pažnja. Kako se kaže koliko para toliko muzike. No, vidna su bila nastojanja da djeca uredno izgledaju na sceni i to se postiglo. U nekoliko slučajeva primijetio sam kratke košuljice i neporavnate suknje – nadao sam se da smo to već apsolvirali tijekom proteklih smotri. Tamburaški sastavi su korektno pratili djecu. Tu i tamo je dolazilo do razlaza s djecom ali to nije bitno utjecalo na kvalitetu izvedbe.

Zamjetna je činjenica značajnog porasta kvalitete izvedbi dječjih folklornih skupina. Najmanje šest skupna je ostvarilo respektabilnu vrsnoću. To je veliki pomak u odnosu na prethodne smotre i time je postavljen je vrlo jasan (kriterij) vrsnoće što će vjerujem biti poticaj i ostalima u tom pogledu.

Ovo izvješće pišem kao uputu voditeljima i koreografima za daljnji kvalitetniji rad i stvaralaštvo te odmah naglašavam kako svi zaslužuju velike pohvale jer svjestan sam u kojim uvjetima većina njih djeluje. Naravno, pohvaljujem i zahvaljujem se i svim malim izvođačima i sviračima što su se odlučili čuvati vlastitu tradicijsku baštinu.

1. KUD “Repušnica”
Pjevana i svirana dječja kola iz Moslavine
VODITELJICA FOLKLORA: Đurđa Radošević
VODITELJ TAMBURAŠA: Siniša Pastula
Lijepo je osmišljen kratka sličica iz jurjevskih ophoda, a poglavito je jurjevski koš plijenio pažnju. Pjesma Zeleni Juro točno je otpjevana ali po melodijskoj liniji vidljivo je da je posta „nadograđena“ i izgubila je svoj narodni šarm.

U svom nastupu predstavile su nam se dvije dječje skupine, mlađa i stariji. Svi su izašli na scenu i stariji su stajali u pozadini i pjevali dok su mlađi također uz pjesmu izvodili svoj program. Izveli su tri dječje igre s pjevanjem, Mali bratec Ivo Ringe ringe raja i Igra kolo. Primjeren izbor građe i uživljena izvedba djece.
Kad su mlađi izašli sa scene svoj program su nastavila su starija djeca. Izveli su plesove Milica, Opšaj diri i Repa. Ples Milica izveden je ujednačeno, dok je u plesu Opšaj diri dolazilo do nesigurnost u izvedbi šetanih korak, a i određena krutost u kretanju naprijed – natrag. Trebalo je to malo više rasplesati s djecom. U plesu Repa vidjeli smo ujednačene skokove i šetane korake u B temi.

2. KUD „Moslavina“, Kutina
Dječje igre i plesovi iz Moslavine
VODITELJICA FOLKLORA: Aleksandra Savić Nikitović
VODITELJ TAMBURAŠA: Matija Krmek
Lijepo i zvonko pjevanje, to me se posebno dojmilo kod ove skupine. Izvedba dječjih igara i plesova sigurna i točna. Tempa izvrsno postavljena. Sve je teklo kao po špagi.

3. KUD“MOSLAVČANKA“IZ GORNJE GRAČENICE
VODITELJ FOLKLORA: IVANA TRDAK I TANJA KELEMEN
VODITELJ TAMBURAŠA: ŽELJKO MAZNIK
Kad se koristi dječji folklor u radu s djecom onda je nastup uvijek uspješan jer djeca u takvim trenucima ne trebaju glumiti i oponašati već živjeti na sceni svoje. Biti djeca. Djeca su bila dobro organiziran i nadahnuto su izvodila svoj program koji se odvijao bez glazbene pratnje. Možda i bolje jer su djeca lijepo i točno pjevala. Nije jasno što se htjelo postići s nekolicinom mlađe djece koja su se cijelo vrijeme držala sredine pozornice. Trebalo ih je izmaknuti sa strane. Jedna djevojačka nošnja zavrjeđuje sve pohvale, pravi original i biser.

4. KUD „Moslavec“ Voloder
Dječje igre i pjesme iz Moslavine
VODITELJ FOLKLORA: Mateja Mihinac
VODITELJ TAMBURAŠA: Branko Pastula

Tu se nema što prigovoriti već samo pohvaliti osmišljenost scenskog prikaza, vokalnu i plesnu. Zapazio sam i vrlo uživljene i estetične imitacije u dječjoj igri s pjevanjem Ja posijah lan. Sve se stopilo u jedan izvrstan scenski događaj.

5. KUD-a „Repušnica“, Pjesme i plesovi iz Moslavine
VODITELJICA FOLKLORA: Sanja Durbek
VODITELJ TAMBURAŠA: Siniša Pastula
Uvodna dvoglasna pjesma je točno i lijepo otpjevana. Potom je uslijedila ujednačena izvedba šetanog kola Izvir voda izvirala. U Polki je ipak trebalo prikazati malo više plesnosti , najviše mi se svidio jedini mješoviti plesni par. Oni su to dobro izvodili. Ples Moj doktore izveden je ujednačeno uz točno i lijepo pjevanje. Obzirom na relativno mali broj izvođača 9 djevojčica i 1 momčić nije se postigla željena- vesela atmosfera na sceni što je vrlo važno za cjeloviti dojam.

6. KUD-a Moslavec iz Voldera.
DJEČJE IGRE I ŠPOTALICE
VODITELJ FOLKLORA: Jasminka Bartolić
VODITELJ TAMBURAŠA: Branko Pastula
Što reći o malim volodercima nego pohvale za SVE. Vidjeli smo uigrane plesove, uživljeno igranje, prekrasne kostime i rekvizite te slušali lijepi pjev. Bravo.

7. KUD Mijo Stuparić, Velika Ludina
Dječej igre, pjesme i plesovi iz Moslavine
VODITELJ FOLKLORA: Dijana Jagodnik
VODITELJ TAMBURAŠA: Dominik Durbek
Na početku valja pozdraviti prvi nastupa Društva na Smotri i nadam se da će to biti početak uspješnog i dugovječnog rada. Nastup je izvelo 7 djevojčica i voditeljica obučena u narodnu nošnju. Četiri starije djevojčice su izvodile plesove šeatno kolo Prelice, Milica i Repa. I to su bile korektne izvedbe zanemarimo li ipak premali broj izvođača. U dječjim igrama s pjevanjem vidjeli smo solidne izvedbe. Djeca su lijepo i točno pjevala. Društvo bi trebalo nastojati povećati članstvo dječje skupine.

8. Dječji folklorni ansambl KUD-a „Ilova“
„Išla mjaka s kolodvora“
(dječje igre, pjesme i pelsovi iz Moslavine)
VODITELJICA FOLKLORA: Aleksandra Savić Nikitović
VODITELJ TAMBURAŠA: Josip Ferenčaković
Lijepo pjevanje, vesela atmosfera i ujednačena izvedba te pravilno postavljanje u prostoru. Scenski dobro osmišljeno.Nemam zamjerki.

9. Dječji folklorni ansambl KUD-a „Potočanka“ iz Potoka
Dječje igre iz Moslavine
VODITELJICA FOLKLORA: Ljiljana Masnjak
Potočanci njeguju svoj jedinstven stil već godinama. Dječji folklor u cijelosti – dječje igre i svirka na tradicijskim instrumentima. Već tim pristupom su preskočili sve moguće probleme koje stvara iskorak u folklor odraslih. I ovom prilikom vidjeli smo nadahnutu izvedbu dječjih igara s pjevanjem, uspavanku i dobro osmišljen završetak u igri Mi smo djeca vesela. Jedina zamjerka se odnosi na ostavljanje kolijevke na prednjoj strani scene tako da nisam mogao pratiti izvedbu koraka. No kako se radilo o dječjem folkloru, to nije bio prioritet praćenja i vrednovanja.

10. KUD-a Ivančice,
Dječje igre i pjesme iz Hrv. Zagorja
VODITELJICA FOLKLORA: Ružica Plantosar
VODITELJ TAMBURAŠA: Damir Kralj
Na početku – prava i vesela dječja scenska sličica. Veliki broj djece, razigrano i raspjevano uz korištenje prigodnih rekvizita (ptičice) koji su bile u skladu s tekstom pjesme. Potom je izveden dječja igra Naše kolo veliko na dvije paralelne kružnice. Ova igra se izvodi ili u dvije koncentrične kružnice ili dvije linije koje se međusobno natpjevavaju i na kraju „igra tipa lanca probijanca“ to nismo vidjeli. U igri sa pjevanjem Igra kolo u dvadeset i dva mlađa djeca izvode igru kako treba dok stariji na drugom dijelu pozornice skakuću i izvode prigodne pokrete. U tim trenucima nismo znali što je prioritet na sceni. Po meni mlađu djecu je trebalo postavit naprijed, a starije iza. Dječja igra s pjevanjem Pleši brate sa mnom sad ne spada u zagorski folklor. Svoj prikaz završili s plesom Pod mostec.

PJESME I PLESOVI IZ HRVATSKOG ZAGORJA
VODITELJ FOLKLORA: Dragana Obradović
VODITELJ TAMBURAŠA: Damir Kralj
Izvođači iz starije dječje skupine ušli su na scenu s plesom Pod mostec i izveli nekoliko klasičnih figura iz tog plesa. Potom je izveden ples Mlinček u prvom dijelu ujednačen, a u drugom, svi izvođači bi trebali izvoditi obrazac valcera. U plesu Šroteš izvođači su plesali s dobrim stilskim akcentom ali treba malo umiriti kretanje po prostoru u drugom dijelu tog plesa i završiti ga s drmačicom. Ples Sim pak tam izveden je srčano s dobrim stilskim akcentima. U plesu Ajnzerici korak točan i stilski definiran ali treba sada poraditi na pokretima tijela i nadlakticama koje karakteriziraju taj ples. Dva plesna par su to dobro izvodila. Izvođači su postigli dobru atmosferu na sceni.

11. KUD-u BANOVA JARUGA.
Dječje igre i pjesme iz banovljanskog kraja
VODITELJICA FOLKLORA: Irena Balaško Rukavina
Dok su djeca bila u svijetu dječjeg folklora sve je bio kako treba. Pjesma, igra i pokret te kretanje na sceni. No, iskorak u plesni folklor nije bio odveć uspješan. Ples Seljančica izveden je izvan osnovne i poznate plesne fakture i nije ga trebalo uvrstiti u koreografiju.Tim više što bi bez njega cijeli prikaz bio vjerodostojan, dječji, a i dinamika prikaza bi bila kvalitetnija.

12.MATICA SLOVAČKA, DJEČJA FOLKLORNA SKUPINA ORAVA
VODITELJICA FOLKLORA: ŽELJKA BIRO
SVIRKA NA HARMONIICI: ALEN BUKAČ
Primjerna izbor folklorne građe i njegove scenske obrade. Djeca su sve izvela točno i nadahnutu, a vrijedno pohvale je i svirka dječaka na tradicijskim instrumentima. Da je bilo više djece izvođača dojam bi zasigurno bio puno snažniji.

13. KUD-a HUSAIN iz Husaina
Dječje igre i pjesmice iz Moslavine
VODITELJ FOLKLORA: Renata Brozović
VODITELJ TAMBURAŠA: Stjepan Horvatović
Izvrstan pjevački izričaj. Možda i najbolji na ovoj smotri. U igrama raspoloženi i veseli, dobro postavljeni na sceni, a u plesu i pokretu ujednačeni. Tri košuljice su bile prekratke. Dvije bijele nošnje koje su nosile starije djevojčice treba izostaviti jer ne odgovaraju izvorišnim predlošcima.

14. KUD Jelenčanka , GORNJA JELENSKA
VODITELJ FOLKLORA: Ivana Novačić i Nikolina Pleše
VODITELJ TAMBURAŠA: Luka Pleše
Krasno. Nadahnuta i vesela izvedba. Ujednačeni u plesnom koraku i stilu. Vokalno točni s lijepom dječjom bojom glasa. Sigurni u kretanju po prostoru scene. Djeca su imala lijepe nošnje i znalački su ih nosila.

15. Dječja folklorna skupina Motylci Češka beseda
Plesovi i pjesme iz Južne Češke
VODITELJICA FOLKLORA: ADRIJANA POTUŽAK
GLAZBENA PRATNJA NA HARMONICI: PATRIK TOMAC
Na početku smo slušali uvodnu pjesmu djevojčica i zatim su nam prikazana tri narodna plesa. Odabrane plesne figure i koreografski crtež je primjeren ovoj dobnoj skupini. Plesovi su izvedeni ujednačeno i uigrano. Možda u nešto boljoj izvedbi djevojčica u odnosu na dječake. Pjevanje točno i ugodno za uho.

Za nastup na Županijskoj smotri predlažem slijedeće folklorne skupine:

KUD „Ilova“
KUD „Potočanka“
KUD „Ivančice“ – pjesme i plesovi iz hrvatskog zagorja
KUD „Husain“
KUD „Moslavec“ -Voloder – starija dječja skupina
KUD „Moslavina“ – Kutina
KUD „Banova Jaruga“