Stručno izvješće o nastupu dječjih folklornih skupina na regionalnoj smotra folklora, održanoj
15.4.2018. s početkom u 18 sati, u Dom kulture u Jastrebarskom

Općenito
Ostvaren je značajan napredak svih skupina u pogledu scenske prezentacije narodnih plesova, pjesama, dječjih igara i narodnih nošnji te u primjeni ispravnih pedagoških načela u radu s djecom. Sve skupine su bile u najmanju ruku korektne u navedenim segmentima, tu i tamo koja prekratka košuljica ili neporavnate suknje ili zalutali glasić. Možemo istaknuti točno i lijepo pjevanje te usklađenu glazbenu pratnju prisutno u svim izvedbama. Djevojčice su imale lijepo priređene frizure i nije bilo pojave tenisica. Iz navedenog možemo biti svi zadovoljni i sretni razvojem dječjeg folklornog stvaralaštva u jaskanskom kraju jedino preostaje problem brojnosti skupina jer bez puno dece nema veselja i sreće.

1.KUD „LIPA“ SLAVETIĆ
Naziv koreografije, regija/ mikro lokalitet: BEREM,BEREM GROŽĐE
Autor koreografije: SNJEŽANA SKENDEROVIĆ
Folklorni voditelj: TATJANA GOLEŠIĆ
Glazbeni aranžman/obrada: MARIO KAMBIĆ
Kostimograf: TATJANA GOLEŠIĆ

Uvodna govorkalica je izvedena raspoloženo i veselo, i to je bio dobar znak da će sve proteći u tom tonu. Tako je i bilo. Dječja igra s pjevanjem Igra kolo u dvadeset i dva izvedena je u pristalom tempu, a i djeca su tu ujednačeno izvodila kroz pravilno kretanje po kružnici. Pjesma Po ježevu polju izvedena je u meni nepoznatoj melodijskoj liniji i mislim da bi to trebalo provjeriti bez obzira što se možda kao takva negdje i pjevala. Ples Tri koraka izveden je ujednačeno makar nije baš poželjno da se plesni parovi s desne strane gledajući iz publike kreću u smjeru kazaljke na satu, a s lijeve strane u suprotnom smjeru i potom se spajaju. Dečki su svi unutar kruga ili izvan. Ples polka je izveden ujednačeno, ali trebalo je više prikazati plesnosti i plesnih varijacija. Koreografija korektna i primjerena. Možda je trebalo obratiti više pozornosti na poravnavanje suknji.

2. KULTURNO-UMJETNIČKO DRUŠTVO KLINČA SELA
Naziv koreografije, regija/ mikrolokalitet: Kvocaj, kvocaj, kvocalica, Pjesme i plesovi Podravine
Autor koreografije: Iva Piler
Folklorni voditelj: Iva Piler
Glazbeni voditelj: Natko Gaberc
Kostimograf: Iva Piler

„Idu idu krijesnice“ veselo pjevaju nam djevojčice i pri tom veselo skakuću i da smo vidjeli pokoji ivanjski prigodni ukras primjerice vjenčiće na glavi to bi bila cjelovita etno scenska slika. Nakon nekoliko „žustrih“ govorkalica starija djeca izvela su ples Gusta magla, ujednačeno i sa skladnim kretanjem u prostoru. U prezentaciji igre Kvocalica formalno je bilo sve korektno ali malo brži hod „kvocalice“ po rukama bi bio poželjan. Ples Grizlica stariji su izveli kako treba, a mlađa djeca su se igrala tog plesa. Na kraju lijepa scenska slika starija djeca na muziku drmeša izvode šetani korak, a mala djeca sa strane uz tamburaše sviraju na tradicijskim instrumentima. Lijepo je koreografski bio osmišljena igra Jelena je kruva pekla.

3. KUD DESINEC
Naziv koreografije, regija/ mikrolokalitet: POŠTO KUME LONAC-dječje igre i plesovi desinečkog kraja
Autor koreografije: JELENA REŽEK
Folklorni voditelj: JELENA REŽEK
Glazbeni aranžman/obrada: IVAN HLEBIĆ
Glazbeni voditelj: IVAN HLEBIĆ
Kostimograf: DRAGICA KAMBIĆ

Kad su djeca na sceni nakon kratkog dogovora odlučila se – igrati – krenula je dječja igra s pjevanjem Ide majka s kolodvora. Lijepo otpjevana i u pravilnim linijama izvedena. Možda bi bilo vizualnije da su djeca stajala koso u odnosu na publiku tada bismo ih sve mogli vidjeti. U igri Pošto kum lonac vidjeli sve što ta igra sadrži no trebalo je izraziti više strasti u cjenkanju. Igra Fidrajala je lijepo osmišljena kroz adekvatne imitacije. Govrkalica Vrabec podunavec je sočno izvedena i mislim da je tu trebao završiti prikaz. Na kraju smo gledali izvedbu plesa Tri koraka, ujednačenu ali s podosta nezgrapnom izvedbom koraka i pokreta. Nekoliko košuljica je bilo prekratko.

4. KUD „Magdalena“ Donja Kupčina
Naziv koreografije, regija/ mikrolokalitet: Pjesme i plesovi Donje Kupčine
Autor koreografije: Dražen Makarun
Folklorni voditelj: Dražen Makarun
Glazbeni aranžman/obrada: Matija Prigorac
Glazbeni voditelj: Matija Prigorac

Gledali smo izvedbu u kojoj je sudjelovalo 10 starijih djevojčica i troje mlađe djece (dva dječaka i jedna djevojčica) koja su se povremeno uključivala u izvedbe. Starije djevojčice su bile ujednačene u plesu i dobro organizirane u kretanju po prostoru. Kako smo vidjeli izvođenje pet podosta zahtjevnih plesova te jednu dječju igru s pjevanjem možemo kazati da je skupina vrlo ozbiljno radila i pripremala se za ovu nastup. No, u koraku su djevojčice bile ujednačene ali još uvijek treba poraditi na cjelovitoj tancovalnosti, izražajnosti i estetici. Jer ovaj podosta kompleksan program, izbor plesova i scenska obrada, zahtjeva i višu razinu – odraslu – za vjerodostojno prikazivanje. Moram kazati da je troje mlađe djece vrlo uspješno uskakalo u pojedine plesne izvedbe. Kad pet plesnih parova nosi jednu folklornu točku teško je postići očekivanu, šarolikost i veselu atmosferu na sceni.

5. KUD SVETA JANA
Naziv koreografije, regija/ mikrolokalitet: DJEČJE IGRE I PJESME IZ SLAVONIJE
Autor koreografije: JASNICA VOJVODIĆ
Folklorni voditelj: JASNICA VOJVODIĆ
Glazbeni aranžman/obrada: MARIO BELAN
Glazbeni voditelj: MARIO BELAN
Kostimograf: JASNICA VOJVODIĆ

U ovom prikazu smo vidjeli isključivo sadržaje dječjeg folklornog stvaralaštva i to je najbolji put prema uspješnoj izvedbi i vjerodostojnosti. Djeca su bila vrlo raspoložena i donijeli su nam na scenu dječju atmosferu što i nije lako postići. Odmah na početku smo slušali lijepi pjev pjesmice Ide maca oko tebe da bi se to nastavilo i u igri Lončića. U igri Oj ptičice lastavčice došlo je na početku do nesklada u formiranju polukruga ali su to djeca brzo dovela u red. Naredne dječje igre s pjevanjem Gdje s bila curice i Mi smo djeca vesela izvedene su kako treba i s jakom dozom dječjeg temperamenta. U skupini je bilo čak 8 dječačića koji su se dobro uklopili u sve plesne i vokalne zahtjeve.

6. KUD „ Seljačka sloga“ Kupinec
Naziv koreografije, regija/ mikrolokalitet: Tičji toanec , Jaskansko polje
Autor koreografije: Slađana Gradski
Folklorni voditelj: Slađana Gradski
Glazbeni aranžman/obrada: Mario Kambić
Glazbeni voditelj: Mario Kambić

Gledajući ovi izvedbu nekako mi je bilo žao što u njoj nije sudjelovalo više djece ( samo 11 ) jer za sve što sam vidio nemam većih zamjerki. Uvodna dječja igra s pjevanjem Ja sam muzikaš točno otpjevana, dobro osmišljena i uživljeno izvedena. U dječjoj igri s pjevanjem Doletel je mali Vrabec možda je trebalo uvrstiti pokoju imitaciju ali i bez toga je dobro zvučalo i izgledalo. Ipak, bilo bi poželjno da se skrati za jednu kiticu. Ples Ritanka izveden je ujednačeno i točno prema predlošku. Ples Šemička, po domaći. Pjesma glasna i zvonka s lijepom bojom tona. Jedino što je nedostajalo jest vedrija atmosfera.

7. Kulturno umjetničko društvo „Bratinečko srce“ Bratina
Naziv koreografije, regija/ mikrolokalitet: „SJEDI JEŽO“, TUROPOLJE
Autor koreografije: Snježana Skenderović
Folklorni voditelj: Nikolina Skenderović
Glazbeni aranžman/obrada: Mario Kambić
Glazbeni voditelj: Nikola Biondić
Kostimograf: Nikolina Skenderović

Na početku su nam djevojčice izvodile govrkalice Rega, rega, a dječaci vrlo spretno imitirali žablje kretanje i skokove. Vidi se da su to djeca koja još žive dvorišno djetinjstvo. To je bio najupečatljiviji detalj u cijelom prikazu. U igri Sjedi jež nisam baš pristalica da se sadržaj igre mijenja ili nadograđuje kada za to nema potrebe. U dječjoj igri s pjevanjem Sjedi ježo – jež – imitira, a ostali pjevaju i koračajući oko njega gledaju njegove imitacije. Na kraju „jež“ koga uhvati ide na njegovo mjesto. Dakle nema potrebe da sva djeca imitiraju zajedno s ježom jer se tako gubi osnovni sadržaj igre. Makar moram kazati da su pri tom djeca bila vrlo uigrana i izražajna. U igri Stjepane bane dječaci su drvenim mačevima „nešto“ izvodili mislim je trebalo jasnije kreirati njihovo izvođenje. Možda su se trebali mačevati za vrijeme te igre, a ne na kraju. U šetanom kolu vidjeli smo ujednačeni korak djevojčica koji je trebalo mijenjati u skladu s glazbenom pratnjom – prvi dio izvoditi u polaganom šetanom koraku (četvrtinska doba), a drugi dio u bržem (osminska doba).

Kao što sam naveo u uvodnom dijelu sve skupine su svaka na svoj način pokazale određenu kvalitetu no ovom prilikom sam se opredijelio za kvalitetu i kvantitetu jer mislim kako obje te komponente treba poštivati i nagraditi. U sklopu toga predlažem slijedeće skupine za daljnje nastupe:

1. KUD KLINČA SELA
2. KUD SVETA JANA