40. smotra folklornih amatera Grada Zagreba

40. smotra folklornih amatera Grada Zagreba

Održana je 40. smotra folklornih amatera Grada Zagreba. Važan i vrijedan jubilej kojeg nismo imali prilike uočiti, a trebali smo. U sklopu Smotre održano je 20 folklornih koncerata; 5 – folklorni ansambli, 4 – dječji folklorni ansambli, 4 – dječje folklorne skupine, 4 – folklorne skupine, 1- zavičajne i skupine za međunarodni folklor, 1- izvorne skupine i skupine nacionalnih manjina, 1 – glazbeni sastavi i vokalne skupine.
Uz folklorne ansamble sudjelovale se: 32 dječje folklorne skupine s 43 izvedbe, 35 folklornih skupina, 12 veteranskih folklornih skupina, 1 alternativna folklorna skupina, 10 vokalnih skupina, 1 glazbeni sastav, 7 izvornih folklornih skupina, 5 zavičajnih folklornih skupina, 2 folklorne skupine nacionalnih manjina i 1 skupina za međunarodni folklor. Kad to sve sumirano proizlazi da je sudjelovalo 104 udruge koji njeguju plesno glazbeni folklor, 10 vokalnih skupina i 1 glazbeni sastav.

BROJ SUDIONIKA 40. SMOTRE
Dječji folklorni ansambli
Ukupno – 234 plesač/ica
Prosječno po folklornom ansamblu: 58 izvođača/ica

Dječje folklorne skupine
Ukupno – 742 plesač/ica
Prosječno po folklornoj skupini: 17 izvođača/ica

Folklorne skupine
Tamburaški sastavi – 231 svirač/ica
Plesača – 161
Plesačica – 405
Ukupno – 566 plesač/ica
Sveukupno izvođača: 797
Prosječno po folklornoj skupini:23 izvođača/ica

Folklorni ansambli:
Tamburaški sastavi – 67 svirač
Plesača – 76
Plesačica – 138
Ukupno – 204 plesača/ica
Sveukupno izvođača: 271
Prosječno po folklornom ansamblu: 54 izvođača/ica

Veteranske skupine:
Tamburaški sastavi – 73 svirača
Plesača – 68
Plesačica – 175
Ukupno – 243 plesača/ica
Sveukupno izvođača: 316
Prosječno po folklornoj skupini: 26 izvođača/ica

Kako nisam imao prilike točno izbrojati izvođače vokalnih, izvornih, zavičajnih skupina, skupina nacionalnih manjina ali uvidom u video zapise radi se oko cca 350 izvođača. Isto tako nisam uvrstio broj tamburaša koji su pratili dječje skupine jer u većini slučajeva radilo se o starijim sviračima koji sviraju i za odrasle izvođače. Kad se sve to izračuna možemo s velikom sigurnošću govoriti o cca 3000 SUDIONIKA NA SMOTRI.

Iz navedenih podataka vidljiva zahtjevnost organizacije jedne smotre i kako sam bio nazočan na većini od njih mogu kazati da je ZAFAZ to odradio izvrsno. Svi koncerti počinjali su na vrijeme, uvjeti nastupanja i presvlačenja bili su isti za sve sudionike, stručne komisije u punom sastavu (osim u jednom slučaju kada je nedostajao jedna član komisije), programi na vrijeme otisnuti (u nekima je nedostajalo podataka o etno porijeklu određene izvedbe), voditeljica programa pristala, jedino bi se uvodni dio konferanse mogao malo promijeniti jer je od riječi do riječi već tri godine isti.

U nekoj od mojih kolumni dovodio sam u pitanje potrebitost stručnih komisija, ali danas sam uvjeren kako je neophodna njihova egzistencija, barem na Smotri, jer to je jedini način da se očuva tradicija, motiviraju sudionici i stvaralaštvo. Svjedok sam kako se izvan Smotre i oka struke, svašta radi i izvodi, i da nema tog jednog nastupa godišnje gdje svi segmenti scenske prezentacije folklora moraju biti na što višoj razini, vrlo brzo bi se rasplinula zagrebačka škola folklora. Osim stručnih izvještaja i suočavanja s istinom, model vezanja visine dotacije s bodovima je također vrijedan svakog respekta. Tu valja navesti i slučajeve da su se neki potrudili pronaći zrakoprazni prostor između redaka u Pravilniku kako bi se ostvarili određeni (ne)zasluženi benefiti. Toj problematici će se ZAFAZ trebati ozbiljno posvetiti.

Kao član stručne komisije za ples pratio sam nastupe dječjih folklornih skupina (jedna koncert sam u toj ulozi propustio ali sam ga odgledao), dječjih i odraslih folklornih ansambla. Siguran sam da ima nezadovoljnih s kritikama i ocjenama, uostalom i osobno sam u proteklom vremenu bio podosta puta u takvoj situaciji ali treba vjerovati i poštivati stručne procjene i odluke, te nastojati idući puta bolji. Dobronamjerne i smislene primjedbe i prijedlozi od sudionika uvijek su dobro došli jer svaki koncept treba nadograđivati i unaprjeđivati u skladu s promjenama u folklornom amaterizmu i društvu općenito.

Zagrebački folklorni amateri mogu biti ponosni na sustav organizacije i princip vrednovanja kvalitete koji je transparentan i jedinstven u Hrvatskoj i mnogi bi ga željeli primijeniti u svojim Županijama ali to im još za sada ne polazi za rukom jer teško je usvojiti i prihvatiti ključnu riječ KRITERIJI – pojam kojeg se mediokriteti i mutikaše boje kao crnog vraga.

Dječje skupine
Kad sam analizirao ocjene izvedbi dječjih skupina učinilo mi se da sam nekako blagonaklon te sam ponovo pogledao video zapise i utvrdio da je sve točno procijenjeno u skladu s kriterijima koje sam i javno objavio. Mogu konstatirati da je gledajući s pedagoškog i etnokoreološkog aspekta postignut zavidan napredak. Većina izvedbi je primjerena dobi izvođača, a znatan je bio broj i praizvedbenih koreografija. Pohvalno je što je ove godine bilo više kvalitetnih koreografija dječjeg folklora u odnosu na scenske obrade narodnih plesova. Izvedene su po tri izvrsne koreografije iz Međimurja i Slavonije, ali u završnu večer nažalost može ići samo po jedna. Šteta. O kombiniranim grupama sam pisao u prošlom izvješću i bilo ih je manje ove godine i nadam se da će ta praksa prestati jer mi se čini da se upotrebljava kad se nema dovoljan broj mlađe i starije djece, nastoji se postići bolji scenski efekt brojnošću djece, a scenska postignuća nisu opravdala takvu praksu. Općenito, evidentan „manjak“ djece na sceni je znatno utjecao na ukupni dojam. Dječaka, ni za lijek.
Najbolje ocjenjena dječja folklorna skupina:
HKD Braće Radića – 28 bodova

Dječji ansambli
Možemo biti ponosni da u gradu od ove godine egzistiraju četiri dječja ansambla. No htjenje za statusom koji donosi izvođačku potvrdu i izdašniju dotaciju ostavilo je traga na kvaliteti pojedinačnih izvedbi. U želji da se izvede 6 do 7 koreografija u 45 minuta, više pozornosti se posvećuje presvlačenju i stizanju na vrijeme nego scenskoj izvedbi. DFA Sesvetska Sela kao prvi ansambl s tim statusom zavio se u reprodukciju i ništa više od toga. DFA Vugrovec nastoji biti inventivan ali još uvijek nije uspio posložiti sve sastavnice izvedbe na jednaku razinu. DFA Željezničar usprkos najmanjem broju djece – izvođača, zahvaljujući solidnim koreografijama i izvedbama održao je cijeli program na ujednačenoj razini. U ovu kategoriju je uvršten i dječji folklorni ansambl FA I.G.Kovačića, najbrojniji u odnosu na ostale, dok je u koreografskom stvaralaštvu imao poveće oscilacije.
Najbolje ocijenjen dječji folklorni ansambl:
HKUD Željezničar – 26 bodova

Folklorne skupine
Najbolje ocjenjena folklorna skupina:
KUD Sesvete: 28 bodova

Folklorni ansambli
Procjena kvalitete izvedbi naših folklornih ansambala zadaje mi najveće glavobolje jer se radi o ansamblima svjetske amaterske razine (Vlahović, Kovačić, Zagreb-Markovac) s dugogodišnjim tradicijom vrhunskih postignuća. Radi se o nijansama koje je teško matematički valorizirati stoga sam se usredotočio na umjetnički dojam. U stručnim osvrtima naglašavao sam važnost uspješnog stvaranja prepoznatljivog izvođačkog izričaja jer to je istinski identitet ansambla i najviši stupanj amaterskog umjetničkog postignuća. Za sada to uporno održava i njeguje ZFA dr. Ivana Ivančana (moćno), u novije vrijeme FA I.G.Kovačić (estetično), FA Zagreb Markovac (ekspresivno), HKUD Željezničar je na dobrom putu, dok FA Sesvetska Sela polako gubi potrebnu ansamblovsku vrsnoću. Od praizvedbi vidjeli smo samo dvije (FA Zagreb – Markovac i HKUD Željezničar) što je stvarno premalo obzirom na izvođačke i organizacijske potencijale navedenih ansambala. Valja napomenuti kako uvrštavanje izvedbi djece i veterana u cjelovečernji koncert po meni nije opravdana praksa jer neminovno utječe na cjelokupnost dojma i raspršuje se upečatljivost primarnog izričaja. Jasno mi je da se u tom slučaju proda više ulaznica i lakše napuni gledalište, a kod djece budi osjećaj pripadnosti ansamblu i sl. ali programi postaju nepotrebno dugočasni i umanjuje se vrijednost koncepcije programa (ako je uopće i zamišljena) koja se treba vrednovati.
Najbolje ocijenjen folklorni ansambl:
ZFA dr. Ivana Ivančana – 28 bodova

Veteranske skupine:
Najbolje ocijenjene veteranske skupine:
ZFA dr. Ivana Ivančana, FA SKUD-a Ivan Goran Kovačić – 28 bodova

Izvorne skupine:
KUD Vrhovje župe Dubranec – 26 bodova

Zavičajne folklorne skupine:
ZD Sinac – 25 bodova

Ovo je četrdeseta jubilarna smotra. ZAFAZ-ovci šute kao zaliveni glede tog jubileja. Možda nam u tajnosti pripremaju veliku proslavu i iznenađenje kakvo taj jubilej zaslužuje. U iščekivanju sam velikom.

2017-09-06T09:30:12+00:00