Stručni izvještaj o nastupu dječjih folklornih skupina, održanom 3.06.2017, u 11.00, u maloj dvorani KD V. Lisinski

Ovo je bio jedan od boljih programa dječjih folklornih skupina što se tiče prezentacije dječjeg folklora koje sam odgledao u posljednje vrijeme. Što samo potvrđuje opravdanost mog vapaja dajmo djeci dječje. Čestitam. U programu je sudjelovalo 183 djece i 53 tamburaša-glazbenika. Prosječno 15 djece – plesača po skupini što je ipak premalo i to je jedina aspekt na kojem svi moraju više poraditi. Gledalište je po običaju, na početku bilo ispunjeno, a na kraju skoro prazno. To nam ne služi na čast.

 

Kulturno umjetničko društvo Bukovac – Mlađa dječja folklorna skupina
Ja posijem lan – pjesme i plesovi Bilogore (praizvedba)
Autorica koreografije: Andrea Petek
Autor glazbene obrade: Josip Jordanić Voditeljica skupine: Andrea Petek
voditeljica dječjeg folklora (prema kriterijima HDFKiV)
Voditelj glazbenog sastava: Josip Jordanić
Voditeljica pjevanja: Andrea Petek

Dječja igra s pjevanjem Paun pase izvedena je u skladu s predloškom jedino djecu treba postaviti sa strane u kosu liniju kako ih „paun-ica„ ne bi pokrivala. Naredne dječje igre Savorovo i Šironja do šivonja lijepo su i nadahnuto izvedene. Završni ples Ja posijem lan također točno prema predlošku. Možda se za kraj moglo izabrati nešto atraktivnije.

 

Kulturno umjetničko društvo Bukovac – Starija dječja folklorna skupina
Skupljajte se djevojčice – pjesme i plesovi Bilogore (praizvedba)
Autorica koreografije: Andrea Petek
Autor glazbene obrade: Josip Jordanić
Voditeljica skupine: Andrea Petek
voditeljica dječjeg folklora (prema kriterijima HDFKiV)
Voditelj glazbenog sastava: Josip Jordanić
Voditeljica pjevanja: Andrea Petek

Narodni ples Skupljate se djevojčice izveden je u šetanom koraku što nije njegov izvorni predložak. Pogledati u knjizi Ivančan-Lovernečević Narodni plesovi Hrvatske 3 str. 102 i 103. U plesu Kozatuš djeca su plesala mekano, na prednjem djelu stopala, što ne odgovora plesnom stilu. Pri tom smo vidjeli zanimljiv koreografski crtež ali cijeli ples je predugo trajao što baš nije primjereno toj dobi izvođača. Prvi dio plesa dudaška kara izveden je točno dok je u drugom djelu, trokoračni korak trebalo izvodi izražajnije (na četvrtinku izvesti dva vertikalne titraja). Taraban je izveden u kolu s točnim koracima ali treba koristiti formaciju puža kao karakterističnu plesnu formaciju

 

Kulturno umjetničko društvo Sveta Ana, Odranski Obrež
Kombinirana dječja folklorna skupina
Pujo, hajo – dječje pjesme i igre Međimurja (praizvedba)
Autorica koreografije: Danijela Matovina
Autor glazbene obrade: Nikola Tuškan
Voditeljica skupine: Danijela Matovina
učiteljica dječjeg folklora (prema kriterijima HDFKiV)
Voditelj glazbenog sastava: Nikola Tuškan
Voditeljica pjevanja: Danijela Matovina
Garderobijerka: Sanja Brozović

Nakon uvodne brojalice Pujo hajo i razigrane ptičice, jedna djevojčica je započela pjevati pjesmicu Vrapček se je ženil, a ostali su u koloni; gegejući se, odgovarali. Lijepo zamišljeno i izvedeno. Ples Pod narančom izveden je ujednačeno ali trebalo je izvesti mali izraženije vertikalne pomake. Dječje igre Lijepi moj vrtić i Cin, can, cvrgudan lijepo osmišljeno i izvedeno. U plesu Idete nam japa dime tamburaši su svirali u prebrzom tempu tako da je izostao narodni ples već se je nastala trka „tko će uspjeti to otplesati“. Nepotrebno. Vide se nastojanja koreografkinje za stvaranjem originalnih scenskih rješenja i to većim dijelom i uspijeva. Solidno osmišljen koreografski prikaz trebalo se držati dječjeg folklora.

 

Folklorni ansambl Vrapčanci – Kombinirana dječja folklorna skupina
Igram, pjevam – pjesme i plesovi Posavine (praizvedba)
Autorica koreografije: Anja Adžić
Autor glazbene obrade: Mario Tuđina
Voditeljica skupine: Anja Adžić
Voditelj tamburaškog sastava: Mario Tuđina
Voditeljica pjevanja: Anja Adžić
Garderobijerka: Marijana Bencek

Šteta što autorica cijelu koreografiju nije temeljila na dječjoj igri s pjevanjem Djeca bi se igrala jer ista ima veliki potencijal u tom pogledu. Na početku su nam djeca u imitacijama izvela ples Ja posijah Repu i Staro sito. To je bio primjereno i izvedba uigrana. Zatim smo vidjeli ples Tri koraka također ujednačen ali okret na kraju je trebao trajati u vremenu izvedbe četiri koračića, a ne ga kratit. Ples Drmeš- da spada u folklor Moslavine i kao takav pleše se drugačije od prikazanog. Djeca su zadanu figuru izvela ujednačeno. Primjereno i dobro postavljena dinamika prikaza

 

Etnoteka – Mlađa dječja folklorna skupina
Igrajmo se lončića (praizvedba)
Autorica koreografije: Iva Cvetko
Autorica glazbene obrade: Iva Cvetko
Voditeljica skupine: Iva Cvetko
Voditeljica pjevanja: Iva Cvetko
Kulturno umjetničko društvo Prigorski zdenec
Kombinirana dječja folklorna skupina

Djeca – izvođači, bez glazbene pratnje, uspjela su na sceni prikazati jednu veselu i razigranu izvedbu, pri čemu su se vrlo točno pozicionirala u prostoru i na zadane pozicije i formacije. U igri Kalo kalilo trebalo je jasnije naznačiti izvornu formaciju i figuru te igre. Koreografski je to dobro osmišljeno, u duhu dječjeg folklora, s upečatljivim završetkom. Ova skupina podarila nam je najviše osmijeh i ushita.

 

Zginula je pikuša
pjesme i plesovi Međimurja (praizvedba)
Autor koreografije: Ivan Mihovec
Autor glazbene obrade: Josip Jordanić Šero
Voditelj skupine: Ivan Mihovec
voditelj dječjeg folklora (prema kriterijima HDFKiV)
Voditelj tamburaškog sastava: Josip Jordanić Šero
Voditelj pjevanja: Ivan Mihovec

Primjeren izbor folklorne građe. Djeca su bila uigrana u pokretu i organizirana u prostoru. Na početku su izvedene dvije dječje igre s pjevanjem Pi, pi… i Mali bratec Ivo. To je bilo izvedeno u vedrom tonu kakav i očekujemo. U izvođenju špengljarske igre vidjeli smo tri “drotića“, bolje bi bilo da je bio jedan, jer to više odgovara duhu igre. Ples Klinček trebalo je izvesti u međimurskom (čardaš) plesnom stilu. Ples Pikuša izveden je korektno. Koreografski je sve dobro posloženo u prostoru i vremenu.

 

Kulturno umjetničko društvo Vrhovje župe Dubranec
Mlađa dječja folklorna skupina
Okreni se, obrni se, ak se imaš kam
dječje igre i plesovi Turopolja (praizvedba)
Autor koreografije: Antonio Skenderović
Autor glazbene obrade: Josip Škvorc
Voditelj skupine: Antonio Skenderović
Voditelj glazbenog sastava: Josip Škvorc
Voditelj pjevanja: Antonio Skenderović
Garderobijeri: Ana Cerovski i Mario Karlović

Na početku smo vidjeli sličicu iz „livadskog djetinjstva“ gdje su četiri djevojčice s zelenilom nešto govorkale, a potom su ušle dvije djevojčice i nosile na štapu djevojčicu, koju su zatim isprašili po turu. Bilo bi primjerenije da je na štapu visio dječak. Potom su djeca započela pjevati žetelačku pjesmu (iz odraslog folklora), a djeca su hodajući u parovima i kolu kretala se po sceni. Dvoje djece su imitirali poljske radove s kosom i srpom nastojeći stvarati određene imitacije u skladu s tekstom pjesme. To je bilo predugo, a imitacije nisu baš bile uvjerljive. Zatim je izvedeno kolo „Devojčica kolo vodi, kolo vodi bosa hodi“ i plesovi, Brala sam žito i pšenicu i Tri koraka koje je trebalo bolje uvježbati ujednačiti. Vidna je bila razlika u plesnom izričaju između starijih i mlađih izvođača. Na kraju je izveden svojevrstan „štos“ u igri skrivača koji smo već viđali na sceni. Pohvalne su ambicije voditelja u radu i stvaranju ali treba poštivati primjerenost izbora građe i mogućnosti djece.

 

Kulturno umjetničko društvo Vrhovje župe Dubranec
Starija dječja folklorna skupina
Ovo ti je pozdravljenje
pjesme i plesovi Međimurja (praizvedba)
Autor koreografije: Antonio Skenderović
Autor glazbene obrade: Josip Škvorc
Voditelj skupine: Antonio Skenderović
Voditelj glazbenog sastava: Josip Škvorc
Voditelj pjevanja: Antonio Skenderović
Garderobijeri: Ana Cerovski i Mario Karlović

Kako je u ovoj izvedbi sudjelovalo nekoliko djevojčica starijeg  uzrasta od propisanog u  pisanim kriterijima o sudjelovanju na Smotri,  nema osnova za  stručno komentiranje.
Temeljem uputa od strane nadležnih, iznosim stručni osvrt o nastupu ove „dječje“ skupine.
Uvodnu pjesmu (dva stiha) Jarebica lepa tica otpjevali su djevojka pa zatim  momak. Pri tome nisu ostvarili potrebiti emotivno drmaski efekt kakav  zahtjeva takva lirska pjesma. Potom smo vidjeli ujednačenu izvedbu plesova Regica, Kad sam bila lepa mlada,  Kad snešice v krčmu zjadu i  Idete na japa dimo.  U plesu Kad sam bila lepa mlada bilo bi dobro vidjeti i osnovnu inačicu s pljeskom i parovnim okretom.  Koreografski (prostorno)  većim dijelom je postavljeno u duhu narodnog i bilo je nepotrebno osmišljavati  prostorne sličice i formacije koje odstupaju od tog pristupa.  

 

Kulturno umjetničko društvo Orač, Mala Mlaka
Mlađa dječja folklorna skupina
Ide škanjec – igre, pjesme i plesovi Posavine (praizvedba)
Autorica koreografije: Vera Filipović
Autor glazbene obrade: Mario Tuđina
Voditeljica skupine: Vera Filipović
Voditelj tamburaškog sastava: Mario Tuđina
Voditeljica pjevanja: Vera Filipović
Garderobijerka: Marta Cvetković

Sve što očekujemo u izvedbenom smislu od dječje skupine (manjeg broja djece) na sceni vidjeli smo u ovoj izvedbi. Organizirani, točni, dobro postavljeni u prostoru i homogeni. Ujednačeni u koraku i pokretu. Voditeljica je vrlo precizno izbalansirala sve bitne sastavnice jedne izvedbe (izbor i oblikovanje građe, mogućnosti i broj djece) te u tom pogledu postavila na scenu jedan ogledni primjer. Da je samo više djece i ….

 

Kulturno umjetničko društvo Sijač, Lučko – Mlađa dječja folklorna skupina
Mata, Mata žabe vata igre – plesovi i pjesme brodskog posavlja
Autorica koreografije: Iva Petrović
Autor glazbene obrade: Nikola Biondić
Voditeljica skupine: Iva Petrović
Voditelj glazbenog sastava: Tomislav Frdelja
Voditeljica pjevanja: Iva Petrović
Garderobijerke: Petra Iviček i Darinka Radosavljević

Autorica je temeljila svoju priču na rugalicama koje su djeca glasom, pokretima, mimikom, gestom i emocijama vrlo uživljeno izvodila. Ostale dječje igre s pjevanjem su dobro uklopljene u tu priču. Djeca su uživala u dječjem i sačuvala dječje. Za ovu koreografiju mogu kazati da je originalna – autorska, kako po izboru građe tako i po sadržaju i scenskim rješenjima.

 

Kulturno umjetničko društvo Preslica – Kombinirana dječja folklorna skupina
Lutkice draga – pjesme i plesovi Zagreba (praizvedba)
Autorica koreografije: Đurđica Svaton
Autor glazbene obrade: Dražen Šoić
Voditeljica skupine: Đurđica Svaton
voditeljica dječjeg folklora (prema kriterijima HDFKiV)
Voditelj tamburaškog sastava: Dražen Šoić
Voditeljica pjevanja: Đurđica Svaton

Djeca su nam svojom izvedbom uspjela donijeti na scenu ugođaj Starog Zagreba. Vrlo „pristojno“ i uglađeno su izvodila svoj program i sve je bilo na svom mjestu. Koreografija primjerena i usklađena s duhom gradske tradicije.

 

Zagrebački folklorni ansambl dr. Ivana Ivančana
Kombinirana dječja folklorna skupina
Dječje igre, pjesme i plesovi Baranje (praizvedba)
Autorica koreografije: Ana Marić
Autori glazbene obrade: Marijan Makar i Marko First
Voditeljica skupine: Ana Marić
voditeljica dječjeg folklora (prema kriterijima HDFKiV)
Voditelj glazbenog sastava: Marko First
Voditeljica pjevanja: Ana Marić

Mlađa skupina svoj je program izvela vrlo nadahnuto, uigrano i skladno. Koreografija je osmišljena i dobro vođena u prostoru, dinamici i imala je zanimljiv sadržaj. Starija skupina izvela je baranjske plesove s pretjerano visokim vertikalnim pomacima što nije bilo primjereno njihovoj dobio, a nije ni lijepo izgledalo. Sve plesove je trebalo smiriti i prikloniti se inačicama izvora, a ne nastojati imitirati izvođače iz odraslog ansambla. U pojedinim plesovima vidjela se neujednačenost u koraku ali to nije bitno utjecalo na sklad izvedbe.
U ovoj izvedbi vidjeli smo dvije skupine djece mlađu i stariju koje su nam prikazale dva različita pristupa (dječje igre i narodne plesove) i scenska prikaza u jednoj koreografiji koja sadržajno nisu povezani. Mislim da se u ovom slučaju trebalo predstaviti sa dvije zasebne izvedbe.